LED verlichting: 12V of 230V ? retrofit of geintegreerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstoel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08-2023
Wij gaan een nieuw huis bouwen en deze willen we onder andere voorzien van LED verlichting. Een deel van de verlichting willen we dimmen, een ander deel schakelen.

Nu is de vraag welke keuzes we moeten gaan maken. De eerste is de keuzen van het type LED. 12V of 230V? Over dit onderwerp heb ik veel artikelen en postings gevonden, maar niet 1 artikel beantwoordde de vraag: als je bij '0' begint, waarom zou je dan voor 12V of 230V kiezen?

Enkele argumenten die ik tegengekomen ben:
1) 12V is beter, want veroorzaakt minder vervuiling op het lichtnet. Als je veel led's in je huis gaat gebruiken (in mijn huis zo'n 100 stuks), dan kan dit tot storingen bij andere apparaten leiden.
2) Alle LED's voldoen aan de wettelijke eisen, dus lichtnetvervuiling is geen issue.
3) 230V is niet goed dimbaar, ook een goede led met een goede dimmer (bijv. Philips Master LED i.c.m. Busch Jaeger dimmer) kan flikkering veroorzaken bij bijvoorbeeld gebruik van een PWM gestuurde motoren (bijv. vloerverwarmingspomp). Gebruik daarom 12V, dan heb je deze problemen niet.
4) Heel uitgebreid en informatief artikel: https://www.ledsrefresh.n...oe-kies-ik-een-led-dimmer
5) Als je enkele 230V retrofit spots (zelfde type) met 1 dimmer gaat dimmen, dimt de ene lamp meer dan de andere. Ook de kleurkleur tussen de verschillende lampen verschilt.
6) LEDs dimmen moet je helemaal niet doen. Lichtkleur is niet mooi, als op een bewolkte dag.
7) LEDs dimmen moet je niet met retrofit LEDs doen. Geïntegreerde LED-oplossingen zijn technisch veel beter.
8) Nieuwe installatie: zo min mogelijk retrofit LEDs gebruiken. De levensduur en kwaliteit van geïntegreerde oplossingen zijn veel beter.
9) Geen KNX dimmers gebruiken! Deze dimmen LEDs niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
jvdstoel schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 23:32:
Wij gaan een nieuw huis bouwen en deze willen we onder andere voorzien van LED verlichting. Een deel van de verlichting willen we dimmen, een ander deel schakelen.

Nu is de vraag welke keuzes we moeten gaan maken. De eerste is de keuzen van het type LED. 12V of 230V? Over dit onderwerp heb ik veel artikelen en postings gevonden, maar niet 1 artikel beantwoordde de vraag: als je bij '0' begint, waarom zou je dan voor 12V of 230V kiezen?

Enkele argumenten die ik tegengekomen ben:
3) 230V is niet goed dimbaar, ook een goede led met een goede dimmer (bijv. Philips Master LED i.c.m. Busch Jaeger dimmer) kan flikkering veroorzaken bij bijvoorbeeld gebruik van een PWM gestuurde motoren (bijv. vloerverwarmingspomp). Gebruik daarom 12V, dan heb je deze problemen niet.
4) Heel uitgebreid en informatief artikel: https://www.ledsrefresh.n...oe-kies-ik-een-led-dimmer
5) Als je enkele 230V retrofit spots (zelfde type) met 1 dimmer gaat dimmen, dimt de ene lamp meer dan de andere. Ook de kleurkleur tussen de verschillende lampen verschilt.
6) LEDs dimmen moet je helemaal niet doen. Lichtkleur is niet mooi, als op een bewolkte dag.
7) LEDs dimmen moet je niet met retrofit LEDs doen. Geïntegreerde LED-oplossingen zijn technisch veel beter.
Geen ervaring met 12V - maar wel met retrofit 230V (E27 sokkel - Philips LED dimmable - 2700K - niet de Master LED series). Hier gaat dimmen perfect (AWMD-250 / Fibaro FGD-211). Ook bij het dimmen blijft een warme lichtkleur behouden. Op een bepaalde armatuur zitten er 5 van datzelfde type. Geen verschil in helderheid/kleur bij het dimmen.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn gevoel zegt retrofit, al is het maar omdat ik levensduurverwachtingen van fabrikanten nooit vertrouw. Retrofit is makkelijker later te vervangen zonder je halve plafond weer open te moeten halen.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:43

ericplan

5180 Wp PV

strandbal schreef op zondag 07 december 2014 @ 08:14:
Mijn gevoel zegt retrofit, al is het maar omdat ik levensduurverwachtingen van fabrikanten nooit vertrouw. Retrofit is makkelijker later te vervangen zonder je halve plafond weer open te moeten halen.
Als LED's stuk gaan is het vrijwel altijd een condensator in de voeding die ontploft. Daar heb je bij laagspanning geen last van.

Verder kan je bij laagspanning besparen op de installatiekosten. Bij LEDs heb je lage stromen en bij 12V ben je vrijer in de manier van installeren. Daarmee zit je dus niet vast aan lompe inbouwdozen en dikke draden, zoals bij 230V.

Gelet op de aantallen die je noemt kan dat dat verschil gaan oplopen. Je kan zelfs overwegen om alle verlichting 12V te maken met één centrale transformator/omvormer.

Dan verlaat je de centraaldozen gedachte en ga je de installatie helemaal anders opzetten met misschien zelfs alle WCDs direct naar de meterkast. Leuk als je iets met domotica wil.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstoel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08-2023
Op advies van diverse mensen zijn we op de volgende oplossing gekomen:
- geïntegreerde LED inbouwspots die geschakeld worden: 230V
- geïntegreerde LED inbouwspots die gedimd worden: 12V (350 mA stroomsturing) in combinatie met 0-10V dimmer.

Uitdaging is om nu inbouwspot te vinden die leverbaar is met zowel 12V als 230V LEDs. Heeft iemand een tip?

[ Voor 3% gewijzigd door jvdstoel op 08-12-2014 21:58 . Reden: verduidelijking ]