Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ontwikkelingen op de laptopmarkt

Pagina: 1
Acties:

• KeizerMint
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05-2021
Kon niet echt een geschikt onderdeel vinden voor mijn vraag dus hopelijk ben ik hier op het juiste adres. Ik ben op het moment opzoek naar een nieuwe laptop maar heb veel problemen met het vinden van een geschikte laptop. Dit ligt deels aan mijn eigen wensen maar ook aan de producten die op de markt zijn of althans mijn perceptie daarvan.

Mijn vraag is of jullie denken dat er op korte termijn nieuwe laptops op de markt komen met "verbeterde" specs. Wat mij opvalt is dat er vooral is dat er vooral veel laptops op de markt zijn met "maar" een 128 GB SSD en anders wordt het al gauw een HDD. Ik weet dat het mogelijk is om dit eventueel zelf in te bouwen maar mijn kwaliteit is het niet en ik vroeg mij af waarom de markt er tot nu toe weinig in voorziet.

Ik snap dat mijn vraag misschien wat vaag is maar ik ben wel zeer benieuwd naar jullie gedachten over de ontwikkelingen op de markt en of het voor mij de moeite waard kan zijn om een aantal maanden te wachten. Zijn er bijvoorbeeld maanden waarin er meer nieuwe laptops uitkomen?

Verwijderd

Over een aantal maanden zijn er betere laptops, maar ook dan geldt dat als je nog langer wacht, je nog betere laptops kunt kopen. Mijn advies is dan ook: Als je het nu nodig hebt dan gewoon kopen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:08
Zover ik weet is het enige echt interessante wat eraan komt op laptop gebied de aankomende Intel Core M CPU's, bedoeld voor tablets en ultrabooks. Qua performance naar verwachting niet of nauwelijks krachtiger dan de huidige ULV CPU's, maar wel weer een heel stuk energie zuiniger.

Wat betreft het SSD/HDD gebeuren: afhankelijk van welke laptop je kiest kan je soms het beste de basis setup nemen qua opslag (bv een met een 5400RPM schijf) en deze zelf achteraf omwisselen met een SSD naar keuze. Dit is vaak goedkoper en je kunt het zo gek maken als je wilt, mijn part een 1TB SSD erin.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:32
Er komt altijd iets nieuws uit, verbeteringen komen continu. Je kan eeuwig blijven wachten, maar dan ben je nooit tevreden. Maar goed, die discussie hebben we al vaak genoeg gevoerd. Wat komt er aan:

Processoren (CPU)
Intel komt vanaf Q1 2015 met Broadwell processoren, een gefinetunede Haswell architectuur gebakken op 14nm. In Q3 2015 komt Skylake, een nieuwe architectuur op 14nm. Vanaf Broadwell worden ook passief gekoelde ultrabooks mogelijk.

Videochips (GPU)
Nvidia komt in Q1 2015 met de rest van de GTX 900M line-up, waaronder de GTX 950M en 960M. AMD komt misschien met de R9 300M serie, ergens tussen Q1 en Q3 2015.

Moederbord en aansluitingen
Bij Skylake komen er weer nieuwe moederborden, en dus nieuwe aansluitingen. Verwacht extern HDMI 2.0, Displayport 1.3, USB 3.1 (Type C) en Thunderbolt 3 en intern DDR4 en M.2 PCIe 3.0 (x2 en x4) aansluitingen.

Opslag (SSD's en HDD's)
SSD's zullen langzaam maar zeker goedkoper worden. Ook zullen ze meer in de M.2 formfactor komen en sommige daarvan over PCIe aangesloten worden. In sommige daarvan zal ook het nieuwe NVMe protecol geintegreerd worden voor lagere lantency en efficiëntere doorvoer. HDD's zullen langzaam in capaciteit groeien, ergens in 2015 komen er vast wel 2,5" 1,5TB en 2TB HDD's op de markt.

Schermen
Schermen worden ook beter, waar de focus vooral zal liggen op resolutie (meer QHD (2560*1440) en UHD (3840*2160) schermen), kleur echtheid (gekalibreerd, 100% sRGB / 99% Adobe RGB dekking etc.) en frame rates (G-sync, Freesync en 75, 96 en 120 Hz schermen). Laptops met goede schermen blijven wel erg duur, maar 1080p zal steeds meer inburgeren, ook in het goedkope segment.

Geen verbeteringen
Van batterijen, toetsenborden, trackpads en speakers verwacht ik geen significante verbetering in het komende jaar.

Algemene trends
Convertibles nemen steeds meer toe, krachtige Windows 8.1 tablets met afneembaar/omklapbaar toetsenbord worden populairder.
Laptops worden kleiner, lichter en dunner, 15,6" wordt het nieuwe 'grote' formaat, 17,3" gaat er langzaam uit. 12,5", 13,3" en 14" laptops worden steeds populairder. Dockingstations en externe schermen worden populairder.

• KeizerMint
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05-2021
Bedankt voor de feedback, ik twijfel nog steeds vooral omdat ik op het moment niet direct iets interessants op de markt zie. Ik denk dat het inbouwen van een SSD een goede optie kan zijn maar ik vraag mij wel af wat voor effect dit heeft op de garantie? Zal wel verdwijnen neem ik aan. Ik merk dat er niet echt hele grote stappen voorwaarts verwacht worden op korte termijn, zijn er bepaalde momenten dat er meer nieuwe laptops worden uitgebracht? Bijvoorbeeld na of juist voor kerst?

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 16:16
Het vervangen van een HDD of RAM wordt gezien als een actie die volkomen normaal is voor een laptop en je verliest dus je garantie niet.

Indien je toch van je garantie gebruik moet maken, gewoon de HDD opnieuw inbouwen zodat je je SSD zeker niet kwijt bent.
Pagina: 1