Hardeschijf en SSD kunnen niet tegelijk op 1 voeding

Pagina: 1
Acties:

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
850watt cooler master real power
60gb ocz agility 3
Hitachi HDS721050CLA360 500GB
420watt gammele voeding

Ik heb een heel raar probleem met mijn ssd en hardeschijf
Ik heb 1 voeding van 850watt die prima zijn werk doet en altijd heeft gedaan
nu stuit ik op 1 probleem alles wat ik nu voorschrijf heb ik de sata data kabels niet aangesloten dus dat kan niet blokkeren wel eens gelezen dat dat kan.

via 1 modulaire kabel waar 4 sata kabels aan zitten heb ik de hardeschijf en ssd gekoppelt:
alleen ssd start op

als ik ssd los koppel en alleen hdd erop doe start de hdd na ongeveer 5sec op wanneer de pc opstart.

Als ik op diezelfde modulaire kabel waar alleen de hdd erop zit de ssd erbij doe wanneer de pc al aan staat gaat de hdd weer uit.

Als ik de ssd op een andere modulaire kabel erbij doe wanneer de pc al aan staat blijven ze wel beiden aan. Ik heb dit al bijna in alle 6 de aansluitingen op de voeding geprobeerd.

ik heb nog een 420watt voeding:
Als ik beide op een sata kabel doe start weer alleen de ssd op.
Als ik alleen hdd erop doe start hij ook niet op
Als ik ssd erop doe start ssd wel gewoon op
Als ik de hdd erbij doe wanneer de voeding aan staat gebeurd er weer gewoon niks

Alle bestanden zijn al van de hdd afgehaalt aangezien ik denk dat het daaraan ligt. wanneer de hardeschijf is opgestart werkt hij volledig goed ook normale snelheden ook niet dat hij tussendoor uitvalt gewoon zoals het hoort.

Ik heb geen idee hoe dit kan en waar het aan ligt ik heb nu de ssd via de 420 watt en de hdd via de 850watt op de pc te kunnen gebruiken en te gamen maar ik vind dit zelf niet echt practisch.

Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn.
Alle bovende manieren zijn meerdere keren uitgevoerd dus het is een vast iets niet dat het de ene keer wel gebeurd de ander keer niet

• Pulpshow
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-01 14:07
.

[ Voor 95% gewijzigd door Pulpshow op 23-10-2016 23:27 ]

i5-4460 | MSI GTX 960 | 8GB RAM | Samsung 850 EVO 250GB | WD Black 750GB | Corsair CX430M

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-01 09:43
Pulpshow schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 19:59:
Ik zou gewoon een nieuwe hardeschijf kopen.
en dit lost het probleem op want.....?
Een nieuwe harde schijf geeft dit probleem niet?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Ik denk dat het aan de hdd configuratie ligt. Komt de schijf uit een RAID?
De sata power connector heeft een speciale aansluiting voor "staggered spinup/activity"
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Power_connectors

De hdd is vermoedelijk geconfigureerd voor "staggered spinup", dat betekent dat de schijven 1 voor 1 opstarten. Hij ziet dat er al een schijf is gestart, dus doet niks tot hij aangesproken wordt via de data kabel.

Op zich is dit geen probleem, maar het kan wel voor een vertraging zorgen bij opstarten van je pc.
Als je linux hebt, zie de -s optie van hdparm, daar noem ze het "power-up in standby"

Om de setting te controleren:
[root@mycomputer ~]# hdparm -I /dev/sda|grep -i power-up
                Power-Up In Standby feature set
[root@mycomputer ~]# hdparm -I /dev/sdb|grep -i power-up
           *    Power-Up In Standby feature set

Je ziet dat de feature bij mijn 2e schijf AAN staat (staat een sterretje voor).

Er bestaat vast ook wel een Windows utility voor, maar kan het zo 123 niet vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 06-12-2014 22:02 ]

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Topicstarter
Wow ploink super bedankt ik denk dat ik het heb (tot zover) opgelost.
Wat jij zegt kan inderdaad heel goed kloppen en past precies in het verhaal.
Ze komen trouwens niet uit een riad maar dit probleem is wel gebeurd nadat ik mn pc buiten mijn kast heb neergezet.
ik heb een asrock z77 extreme 4, eerst had ik ssd en hdd op moederbord naast elkaar gezet qua sata poorts op de moederbord dus zo:
(de streepjes zijn sata poorts waar niks op is aangesloten de dubbele punt is waar iets is op aangesloten)
- - - -
: : - -
waar de dubbele punt zit zaten de hdd en ssd.
maar nu met dit probleem zaten ze zegmaar op dezelfde verhoging:
: - - -
; - - -
nu begrijp ik wat je bedoeld en heb ik ze naast elkaar gezet en ze starten weer keurig allebij op al weet ik niet of dit een goede oplossing is.
Echt super bedankt! Nu nog voor een tool kijken hoe ik dat uit kan zetten of om te checken dat het aan staat en dergerlijke! in iedergeval is nu het vervelende onderbuik gevoel weg en is er een oplossing.

(wist trouwens niet dat er zon slimme instelling bestond dat hij dat kan checken via sata stroomtoevoer connectors)

Nogmaals bedankt!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Hier staat nog een betere uitleg: http://en.wikipedia.org/wiki/Spin-up#Staggered_spin-up

Ik denk dat jouw voeding de Pin11 van de power connector niet laag maakt, dus dat je geen spinup krijgt als je alleen de power aansluit. Hij start pas bij initialisatie van de sata controller.
Als het verschil maakt welke sata poortjes je gebruikt, 4 van de 8 poortjes zitten op een andere controller en misschien is die uitgeschakeld in BIOS of heb je een optie "hard drive spin up delay" aan staan ofzo.

De "power up in standby" optie van de HDD is een andere methode voor staggered spinup die zelden gebruikt wordt en voor zover ik weet nooit default aan staat. Het lijkt me dus niet nodig om hdparm te gebruiken.

Hoe dan ook, mooi dat het weer werkt :)
Pagina: 1