• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:24
Hoi,

Ik heb een Nikon P520, ik bekijk de meeste foto's die ik maak op de computer. Maar af en toe wil ik eens iets laten afdrukken bij de blokker. Moet ik dan gewoon aangeven dat ik 10 bij 15 wil op de site van de blokker? Het traditionele formaat wil ik. Bij de instellingen van de camera staat bij beeldformaat: 18m. Kan ik dit zo laten staan? Of moet ik kiezen voor 16:9 in het menu, en dan genoegen nemen met slechts 13 megapixels?

Ik kan hier geen wijs uit, ik hoop dat iemand mij wil en/of kan helpen.

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04-2025
Gewoon fotograferen op de hoogst mogelijke resolutie (met welke beeldverhouding dan ook) en dan op de computer zelf bijsnijden naar gewenste formaat voordat je ze laat afdrukken, dan weet je precies wat het eindresultaat wordt.

• dennis_rsb
Welk programma raad jij aan om bij te snijden naar 10x15? En zover jij weet is er in de camera geen standaard instelling die hem meteen op 10x15 fotografeert?

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:47

Speedmaster

Make my day...

Gewoon in hoogste resolutie maken, en na het uploaden op de blokker site het formaat kiezen, zij zorgen voor de juiste afmeting, zelf bijsnijden is niet nodig

Edit:

Van de Blokker site:
Welke pixelverhouding bij welk foto formaat?

De kwaliteit van uw afdrukken wordt bepaald door de resolutie van uw digitale camera. Hoe meer pixels ( 1 megapixel = 1 miljoen pixels) uw camera vastlegt, hoe gedetailleerder en scherper uw foto wordt. Stel daarom altijd uw camera in op de hoogst mogelijke resolutie

[ Voor 63% gewijzigd door Speedmaster op 06-12-2014 19:21 ]

• dennis_rsb
Bedankt! Dit is zeker bij meerdere afdrukservices zoals Kruidvat/Hema? En anders zelf bijsnijden natuurlijk. Dan laat ik hem lekker op 18 megapixels staan en als ik dan aangeef dat ik 10x15 wil regelen hun de rest als ik jou goed begrijp. Morgen gaan we uit eten omdat mijn vader morgen 70 wordt, vandaar dat ik het even goed op orde wil hebben.