Toon posts:

Processor wijschheid, zoveel keus, snap niks van termen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit er in mijn PC een i7 860 processor. Ik heb (denk ik) 4-5 jaar geleden een compleet voor-gebouwde PC gekocht, waar deze al in zat.

Ik ben nu een beetje aan het rondkijken, nog geen echte plannen, maar in mijn zoektocht wordt ik niet veel wijzer.

Vroeger had je gewoon een Intel Pentium of een AMD, nu zijn er zoveel technologieen bijgekomen, dat ik niet meer snap wat nu wat is.

Zoals gezegt, ik heb nu een i7 860, maar welke (nieuwe) types zijn vergelijkbaar of beter ? Kloksnelheden schijnen niet alles meer te vertellen over de snelheid van de PC, maar ook architecturen zijn compleet anders.

Voor wat ik ermee doe (ColdFusion en PHP development en heeeeeel af en toe een simulatie race game) is hij snel zat. Ik heb nooit het idee dat ie sneller moet zijn, maar hoe moet ik het tegenwoordig zien ? Zijn processoren nog mega veel sneller geworden in de afgelopen jaren ?

Thnx !

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:35
Als de processor voor jou snel zat is, dan is het wijsheid om er niks aan te veranderen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wat wil je nu precies? Wil je nu een compleet nieuwe PC? Wil je jouw bestaande PC hier en daar upgraden? En wat is in beide gevallen je budget?

Wellicht kan je de vragen van het template nogmaals doornemen (en in het topic beantwoorden)*, dan wordt er denk ik ook wel een boel duidelijker. Eventueel zelf ook al iets samenstellen, zodat we in ieder geval een idee krijgen van de richting waarop jij wilt met jouw PC.

* Het template met deze vragen is niet voor niets in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Een budget is nog niet vast gesteld, maar als er een upgrade zou komen, gaat het om een moederboard, processor, geheugen.

Budget zou liggen tussen de 500 en 700 liggen.

Nogmaals, mijn plannen zitten alleen nog maar in mijn hoofd, het ging mij er meer om welke kant op te gaan bij de processor. Als je bijvoorbeeld op (ik wil geen reclame maken) de site van alternate gaat kijken, dan kom je een waslijst aan processoren tegen.

Voor een niet-heavy gamer, beetje photoshop, beetje programmeren filmpie kijken. Maar ik wil wel dat als ik op een button klik (waar dan ook) dat ik niet een seconde hoef te wachten tot er iets gebeurt.

Mijn processor is nu, omdat ik niks snellers gewend ben, voor mij snel zat, maar als we dan toch voor nieuw gaan, wat is dan minimaal het equivalent van deze processor ?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je zaken sneller wil laten verlopen kan een SSD ook een prima investering zijn. Je 860 is dan wel niet meer de allersnelste, maar kan nog prima mee.

Leg eens concreet uit wat op dit moment je probleem is (if any?). Wat ik zo uit je post haal is dat het eigenlijk allemaal wel prima werkt...

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 06-12-2014 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt ook allemaal prima, maar ik wil gewoon met de tijd mee. Als we dan toch gaan vernieuwen, waarom dan niet gelijk ook de processor, maar ik wil geen tragere dan dat ik nu heb natuurlijk.

Er is ook helemaal geen probleem, ik ben alleen benieuwd hoe mijn 860 in verhouding staat met de huidige lijn aan processoren.. Is een 860 traag te noemen naar hedendaagse standaarden ? Of is hij nog redelijk "snel" te noemen ?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
Je kan bijvoorbeeld hier kijken naar de verschillen tussen een i7-860 en i7-4790: http://cpuboss.com/cpus/I...860-vs-Intel-Core-i7-4790

Er is wel verschil zoals je ziet, alleen daar zul je waarschijnlijk alleen profijt van hebben als je langere tijd je CPU volledig aan het werk zet. Ook zijn de nieuwere CPU's een stuk zuiniger, dus daar zou je wat mee kunnen winnen.

Je hebt nog geen antwoord gegeven of je nu een SSD hebt of niet. Want wil je met de tijd mee, dan is een SSD een super upgrade die het gebruik van je PC veel sneller maakt in alles behalve CPU-bottlenecked taken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Steef

GoT's Most Eaten

Kort antwoord: Je processor valt zeker in de categorie "nog snel zat".

Langer antwoord:
In vergelijking tot een i5 4460 (relatief populaire i5 chip atm) is je single core performance zo'n 38% lager:
http://www.cpu-world.com/...Intel_Core_i7_i7-860.html

Kijken we naar een hedendaagse i7 processor van een vergelijkbaar level dan zien we dat je huidige processor zo'n 63% minder single core performance biedt bij een iets hogere TDP:
http://www.cpu-world.com/...Intel_Core_i7_i7-860.html

Dat is natuurlijk significant. Om echter een goed antwoord te geven op je vraag; "hoe ver lig ik achter" zouden wij moeten weten wat het typische gebruik van je systeem is. Ben je gamer: niets aan de hand, lekker doorgaan en over een paar jaar weer eens kijken. Tegen die tijd is DDR4 ook wat minder aan de prijs, ben je weer klaar voor de komende 4-5 jaar. Ben je dagelijks flow simulaties in Solidworks aan het doen is het een heel ander verhaal.

+1 voor een SSD-tje als je die nog niet hebt. Verschil van dag en nacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Steef op 06-12-2014 21:02 ]

Sony A7IV | Sony 24 - 105 G | Sigma 100 - 400 | Sigma 105 F2.8 MACRO

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
niet-heavy gamer, beetje photoshop, beetje programmeren filmpie kijken
Klinkt voor mij als lekker je geld in je broekzak houden.
Als je nou bijvoorbeeld een top end videokaart wilt aansturen met een beetje cpu intensieve spellen of je bent echt veel bezig met renderen enzo (Dat je echt veel tijd kwijt raakt aan wachten) zou ik ook verder kijken.

Zoals jij het omschrijft klinkt als niet heel intensief gebruik. Dan zeg ik --> zonde van je geld om nu te upgraden.

Upgrades die wel nuttig (kunnen) zijn:
- SSD
- Evt wat meer ram. Ik weet niet hoeveel je hebt, maar mocht dit 4 zijn kan het wel zijn dat je af en toe een beetje krap zit. Maar dat zou je even in de gaten moeten houden.

edit:

En als je echt wilt upgraden zou je al snel op zoiets uit gaan komen imo:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 311,95€ 311,95
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 65,95€ 65,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 443,85

Ben je 4-5 honderd euro kwijt (evt meer als je meer ram of een duurder mobo oid wilt) en schiet je er denk ik in jouw situatie niets mee op.

En als je naar top end wilt (socket 2011) begint een goede 6 core bij 500 euro (socket 2011 quad core schiet je imo niks mee op).

[ Voor 56% gewijzigd door timberleek op 06-12-2014 21:23 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:37

Thomg

Aww yiss

timberleek schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 21:14:
En als je naar top end wilt (socket 2011) begint een goede 6 core bij 500 euro (socket 2011 quad core schiet je imo niks mee op).
pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed

8)7

Ben het ook niet eens met een 4790K + budget Z97 plankje, als je een 4790K haalt vind ik ook dat je een degelijke moederbord moet halen ( klik ) of misschien 4690K / non OC i5.

• timberleek
Oops daar is iets fout gegaan. Vraag me af waarom die niet in mijn lijst stond in de PW |:( . Zal wel iets vaags hebben aangeklikt in de selectie.
Ben het ook niet eens met een 4790K + budget Z97 plankje, als je een 4790K haalt vind ik ook dat je een degelijke moederbord moet halen ( klik ) of misschien 4690K / non OC i5.
Heb er niet heel veel naar gekeken eerlijk gezegd. Was ook bedoeld als richting waarin de TS moet denken om nog een beetje verschil te maken kwa processor tov wat hij nu heeft en in welke prijsrichting je dan gaat.

Niet bedoelt als daadwerkelijk aankoopadvies. (had ik er misschien even bij moeten zetten)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Daarnaast is upgraden naar een nieuwe i7 gewoon overkill, voor hetgeen TS met de PC doet.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 06-12-2014 22:20 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 20:16
Ik vind de redenatie om te gaan upgraden bijzonder... Je vindt je processor meer dan snel zat, maar als 'ie volgens de huidige standaard langzaam te noemen zou zijn, dán wil je upgraden :? Zodat je op feestjes kunt zeggen dat je mee gaat met je tijd? :P

Jij werkt ermee en moet er tevreden zijn met de snelheid die het biedt, wat maakt het nou uit of de processoren tegenwoordig 2x, 20x of 200x sneller zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 06-12-2014 22:05 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat er mensen zijn die mijn redenatie niet begrijpen; maar het is niet zo heel moeilijk.

Als je jaaaaren en jaaaaaren in de zelfde auto rijd, dan rijdt een auto van nu (zeg dat er een jaar of 5-6 tussen zit) al weer beter, zuiniger.. Zoals ondertussen hierboven al gemeld, processoren zijn ook zuiniger geworden en sommige ook nog sneller.

Soms wil je gewoon eens een nieuwe auto.. niet voor de buren, maar omdat de stoelen misschien beter zitten, of dat ie zuiniger is, of gewoon omdat je een nieuwe auto wilt.

Maar als ik dan een nieuwe auto ga kopen, wil ik geen "achteruitgang" natuurlijk. Bij een PC upgrade zie ik het een beetje als het zelfde, maar als mijn processor nog te kampen valt onder "nog-snel-zat-te-noemen" denk ik dat het idd geen zin heeft om die te upgraden.

Hierboven is al een aantal keer SSD genoemd. Ik begin te denken dat ik daar, voor mij gezien, (na er nog wat over nagelezen te hebben) inderdaad meer snelheid uit ga halen dan een snellere processor.

Voor wat betreft of een processor sneller is of niet in tegenstelling tot mijn huidige; een computer werkt altijd fijner als ie sneller reageert. Ik ben mijn huidige proc gewend, dus ik weet niet beter dan dat dit nu snel genoeg "voelt", maar met een upgrade zou het allemaal toch nog net even iets sneller en fijner verlopen.

Momenteel heb ik 6gb aan RAM in de machine zitten, is voor een beetje doorgewinterde gamer niet zo heel veel, maar ik zie mijn geheugen gebruik eigenlijk nooit echt boven de 4gb uit komen, dus daar heb ik nog wel genoeg van.

Overigens ben ik absoluut geen persoon die iets koopt, omdat de buurman het ook heeft. Het is voor mij een tool waar ik dagelijks mee werk.

Maar omdat er zoveel keus is aan processoren, wist ik niet meer in welke verhouding ik mijn huidige moest zien en of het nut zou gaan hebben.

Zoals hier boven al te lezen ga ik waarschijnlijk meer uit SSD halen; SSD gaat de eerst volgende stap worden.

Thnx !

• timberleek
Ja, tenzij je echt heel cpu-intensieve taken gebruikt is er de laatste jaren imo niet heel veel gebeurt op processor gebied.
Er zijn nog steeds bergen mensen die een Q6600 hebben, die ondanks dat hij al zo oud is, met veel thuisgebruik nog makkelijk voldoet.

Een cpu/mobo upgrade kun je imo ook niet vergelijken met een nieuwe auto. Eerder een nieuw blok in de bestaande auto. Is wel leuk natuurlijk, dat beetje extra vermogen.... maar je staat nog steeds in de file (bij wijze van spreken).

Ik zou sowieso een ssd nemen, en pas als je dan merkt dat je echt tegen cpu bottlenecks gaat lopen aan upgraden gaan denken.
En dat snelle gevoel is iets wat je juist krijgt van een ssd. Je harde schijf is het traagste onderdeel van je computer. Als je een programma wilt opstarten moet je cpu wachten tot alle data van de schijf is gehaald voordat hij een beetje aan de slag gaat. Een 10 keer zo snelle cpu zal nog steeds moeten wachten, alleen zodra de data er is kan hij sneller werken. Met een ssd los je juist dat wachten op.

Ik weet niet hoeveel geld je er aan wilt uitgeven of hoe groot hij moet zijn, maar kijk eens naar een Crucial MX100 of Samsung 840 evo. Dat zijn wel de SSD's van het moment

Verwijderd

Topicstarter
ik lees dat een 500gb SSD rond de 200 euro ligt, op zich lijkt me dat niet veel (kwa prijs).

Ik denk dat ik inderdaad die richting op ga.. Mocht het me dan nog niet lekker zitten, kan ik altijd verder. Maar met de informatie van hierboven geloof ik dat het voor mij geen enkele zin heeft om een mobo of proc te gaan vernieuwen.

• timberleek
ja 186 euro voor de MX100.

Je hoeft niet perse zo'n grote te nemen overigens. Wat veel mensen doen om de kosten laag te houden is een 128-256GB ssd voor windows en programma's en dan de grote data op een (oude) hdd zetten. Maar dat is een keuze natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik ook aan te denken ja, een 256GB voor Win en progs. Prijsverschil tussen een 128GB en een 256GBis wel bizar weinig, dus dan natuurlijk iets groter. Altijd handig.

En dan idd puur data op mijn 1,5TB schijf houden.
Pagina: 1