relay voor uitlezen spanning garagepoort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
Ik wil graag via een arduino weten of m'n garagepoort open, dicht of in beweging is (of geen enkel, bv halverwege staat).
Open en dicht kan zonder probleem via een magneetcontact.
Voor het bewegen dacht ik een relay paralell op de moter van de poort te zetten. Dit is een 24V motor, krijgt ofwel +24V of -24 volt voor open of dicht.(krijgt dit via de ketting en het frame)
Kan ik zomaar een 24V relais hier parallel opzetten of krijg ik dan problemen met de goede werking van deze motor? Het relais dat hier in de onderdelenbak ligt is een OMIH-SS-124LM
Wil het liefst eerst weten voor ik m'n garagepoort kapot maak >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Die paar 100mW die het relais trekt zal voor de besturing van je garagedeur geen probleem zijn gok ik.

Maar open/dicht ga je daarmee niet detecteren, daar moet je wat anders voor detecteren. Wellicht iets met 2 optocouplers doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
of hij open of dicht staat ga ik detecteren met een magneetcontact. Klopt inderdaad wat je zegt dat ik hiermee niet kan detecteren of hij open of dicht gaat (dus niet meten of het +24V of -24V is die erop staat),
tenzij ik met 2 relais werk met elk een diode ervoor, maar dat kan een "upgrade" zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Precies :) Dan moet het met het huidige relais prima kunnen. Wel even zorgen dat je 'debouncing' toepast op de input pin van de Arduino. Anders gaat je pin staan klapperen. (Korte vertraging toevoegen in je software, dat als input 1 of 0 is, dat hij dan pas na xx ms weer van status kan veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je kunt het ook zonder relais doen. Je pakt 4 diodes en wat weerstanden om de spanning af te delen. Een extra condensator bij je arduino ingang(en) is ook wel handig.
Met de diodes maak je een soort volledige gelijkrichterbrug. De min uitgang naar je 0V op je arduino en de plus-uitgang kanten van de diodes verbindt je niet onderling, maar breng je apart naar de uC.
Dan kun je gelijk makkelijk detecteren op hij open of dichtgaat, want je pakt twee verschillende poorten. Of je kunt een andere weerstandsdeling maken en een analoge ingang pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Klopt, maar ik hou die dingen liever elektrisch gescheiden van elkaar, kwestie dat de een de andere nooit kan kapot maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Doe dan 2 optocouplers waarvan de LED's anti parallel staan, dan kan je zelfs het openen en sluiten detecteren

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
had ik nog niet aan gedacht! ik heb hier nog een hoop 4N25 liggen die zouden moeten lukken door er een weerstandje voor te zetten vermoed ik. Klopt volgende berekening: (24V-1.5V)/10mA = 2.25KOhm voorschakelweerstand? Mag je die voorschakelweerstand eigenlijk "delen" tussen de 2 optocouplers of is dat een slecht idee?

@3xhaas: hoe plaats je die condensator dan? tussen gnd en het signaal? of is die niet nuttig bij een optocoupler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je de 2 LED's anti patrallel zet zodat altijd maar 1 LED brand hoef je het maar voor 1 LED te berekenen. Ik zou wel van 20mA uit gaan dus kom je uit op 1.2k

Een condensator lijkt mij niet nodig, eventuele fluctuaties in de spanning zal de LED doen blijven branden en de transistor in de opto coupler altijd opensturen.

[ Voor 34% gewijzigd door memphis op 06-12-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
Ja tussen signaal en ground, maar als je optocouplers gebruikt is een condensator inderdaad niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kan beter een stroom meting doen op de motor :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Let er wel op dat een reverse spanning van 24v meestal niet zo gewaardeerd wordt door een led en dat je dat nog even moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Of je maakt een brug van 4 diodes en zet daar 1 opto in ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als je 2 LED's parallel gebruikt waarvan de 1 in sper en de ander in doorlaat zodat de 1 op de positieve spanning reageert en de ander op de negatieve komt er nooit 24v op de LED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

memphis schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:32:
Als je 2 LED's parallel gebruikt waarvan de 1 in sper en de ander in doorlaat zodat de 1 op de positieve spanning reageert en de ander op de negatieve komt er nooit 24v op de LED.
En daarom een bruggelijkrichter met 1 coupler in het midden ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
keur0000 schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:35:
[...]

En daarom een bruggelijkrichter met 1 coupler in het midden ;)
Dan kun je niet detecteren of hij open of dicht gaat. Twee opto's waarbij de led kant anti-parallel staat en 1 serie weerstand is een robuuste oplossing kan ook detecteren of hij open of dicht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

3xhaas schreef op zondag 07 december 2014 @ 14:02:
[...]

Dan kun je niet detecteren of hij open of dicht gaat. Twee opto's waarbij de led kant anti-parallel staat en 1 serie weerstand is een robuuste oplossing kan ook detecteren of hij open of dicht gaat.
Klopt

Pagina: 1