Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Iscsi support toevoegen aan winows2012r2 iso

Pagina: 1
Acties:

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-11 11:00
Goedemorgen.

Windows heeft vanaf 2008 de mogelijkheid om via windows backup een bare metal recovery te doen.
Dit werkt erg goed. Een disk koppelen en deze kun je gebruiken als backup medium. Backuppen naar een smb share kan ook alleen kun je dan niet incremental backuppen.
De disk is mooiste oplossing, maar bij brand heb je er niet zo veel aan aangezien je usb disk dan ook weg is.
Wat ook kan is backuppen naar een iscsi target. Dit werkt perfect, en incremental en de mogelijkheid om de data weg te kopieren naar een remote locatie.
Moeten we een BMR doen, kwestie van DVD plaatsen en een restore doen, maar wat blijkt de DVD heeft geen iscsi support. Zo jammer aangezien er dan enkel de usb optie overblijft of de smb optie. Usb houd in dat we zelf usb disks moeten wisselen en de smb optie is geen optie omdat er dan teveel data naar de overkant moet. De mooiste manier die gewoon zonder zorgen en geautomatiseerd kan is iscsi.

Nu kun je iscsi support toevoegen en de ISO opnieuw maken.
Ik ben hier nu al enige tijd mee bezig maar het lukt mij niet om dit toe te voegen aan de 2012r2
Verschillende manieren geprobeerd winpe, boot.wim aanpassen enz maar het werkt gewoon niet.
Ik zal gerust iets verkeerd doen maar ik heb werkelijk alles geprobeerd. is er iemand die hier een goede howto voor heeft.

Heel frustrerend als iets wat zo simpel zou moeten zijn gewoon niet lukt. ;( .

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:14
Bij 2008 en R2 heb ik dit voor elkaar gekregen door via DISM de iscsi drivers en control panel items toe te voegen aan de boot image.
Ik moest daarbij tijdens mijn test recovery in de Windows setup daarna nog wel Shift + F10 doen om een command prompt te openen en daarna handmatig het CPL voor de iscsi starten voordat ik een connectie kon maken.
Uiteindelijk zijn wij hier overigens van afgestapt (wij gebruiken nog wel iscsi als backup) ; de iscsi target mounten aan een andere server en deze vervolgens als shared folder aan te bieden bleek in de praktijk toch net even wat praktischer te zijn voor een restore (je zult immers altijd zien : als je in "haast" tijdens een disaster recovery nog naar je custom restore medium moet gaan zoeken dat je deze niet kunt vinden, hoe goed je deze ook opgeborgen hebt).

Edit : zie hier hoe je dit bij 2008 en 2008R2 moet doen, voor 2012 kan dit niet echt extreem veel verschillen :
https://glennmatthys.word...bs-2011-installation-dvd/

[ Voor 13% gewijzigd door Killah_Priest op 06-12-2014 18:29 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Maak een eigen WinPE image. Vanuit WinPE doe je de bare metal restore. Je kan de correcte boot.wim bestand (x86 of x64 versie) van je DVD afhalen. Met DISM (commandline), maar ook met tools als MDT of SCCM (grafische interface als je het prettig vind) kan je dan drivers injecteren in de image. Zo ook de nodige iSCSI drivers.

Zet je nieuwe WIM dan op een DVD of op een USB stick die bootable is. Dan kan je de server daarmee opstarten en je restore doen.

• syl765
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-11 11:00
Die blog had ik ook al gevonden, maar 2012r2 is toch wel even anders.
WinPE ook geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Nu zijn Microsoft en ik nooit een goede match geweest. Ik ga de share methode eens proberen.
Dank jullie wel voor de reply's