Toon posts:

Windows 7 op Macbook Air laten zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers!

Ik vroeg me af of jullie me kunnen helpen :) binnenkort krijg ik mijn Macbook Air binnen. Ik ga hem vooral gebruiken voor school. Echter is het op school verplicht Windows op je laptop te hebben, om dat enkele programma's alleen daarop draaien. Voor de rest kan ik gewoon OS gebruiken.

Ik wil daarom graag Windows 7 erop laten zetten (geen Windows 8, vind ik verschrikkelijk). Nu is mijn vraag of er bedrijven ofzo zijn waar ze dat voor mij kunnen doen en of iemand daar ervaring mee heeft. Ik doe dat namelijk liever niet zelf omdat ik echt een leek in dat soort dingen ben.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:24
Je zou het ook kunnen emuleren? Iets als virtualbox, Parallels Desktop (http://www.parallels.com/eu/products/desktop/) dan hoef je niet te prutsen met support en bootloaders maar heb je het gewoon in OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:31

spartacusNLD

This is Sparta!!

https://www.apple.com/nl/support/bootcamp/

http://support.apple.com/nl-nl/HT1461

;) maar als je de laptop vrijwel alleen voor school gaat gebruiken, en je moet voor school verplicht windows hebben waarom koop je dan gewoon geen windows laptop? scheelt veel €

[ Voor 59% gewijzigd door spartacusNLD op 06-12-2014 10:40 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou gaan virtualiseren met Parallels. Bootcamp hoor ik niet veel goede dingen over van collega's en tegenwoordig is er genoeg power in elke mac, dat virtualiseren makkelijk kan en het scheelt je een hoop gedoe. Bootcamp maakt je mac multiboot, dus moet je ook steeds herstarten.

Al had ik (gezien de eisen vanuit school als ik voor school een laptop zocht) eigenlijk ook geen mac genomen, zeker als de school een laptop verplicht stelt (dan dient de school een laptop te leveren namelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Donool schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 10:35:
Je zou het ook kunnen emuleren ?
n.b. Emuleren is iets heel anders dan virtualizeren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag een Mac omdat ik een iPhone heb en dat heel fijn vind werken. Daarbij gaat het echt om maar enkele programma's die je af en toe gebruikt, maar ik wil Windows dan wel stand by hebben staan als we het ineens nodig hebben :)

En emuleren, virtualiseren, het zegt me echt niks... Ik ben echt een leek in dat soort dingen. Daarom wil ik Windows ook niet zelf installeren maar het laten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:07
Bootcamp werkt prima. Ik heb het draaien icm virtualbox waardoor ik in staat ben om Windows native én virtueel te draaien. Ik zou er geen geld in steken. Mocht je hulp nodig hebben: in Rotterdam kan ik je helpen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien kan je een advertentie zetten in de V&A waarbij je iemand zoekt in de buurt die dit kan doen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:53

doc

Het hangt er een beetje vanaf wat voor soort programma's het zijn en hoeveel je geheugen je in MBA hebt om te bepalen of bootcamp of virtualisatie (VMware/VirtualBox/Parallels) het handigst is, virtualisatie is wel het handigst, want dan kan je ook je mac programma's tegelijkertijd draaien. Heel moeilijk is het niet, maar als je het nog nooit gedaan hebt is iemand die meekijkt idd wel een aanrader. Succes!

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubu
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-09 11:42
Afhankelijk van wat je precies wilt doen (en de hoeveelheid geheugen) is virtualiseren inderdaad prima. Als je veel grafische dingen wilt gaan doen, of zo af en toe een spelletje zal je het echter toch ook native moeten gaan draaien.

Een ander voordeel aan virtualiseren is het volgende; in een MBA zit geen bijster grote HD. Wanneer je Windows virtualiseert hoef je van tevoren geen partitie aan te maken maar kan die dynamisch schalen naar hoeveel je windows installatie verbruikt. Persoonlijk is dat voor mij een van de redenen om het hele bootcamp verhaal maar te laten schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow, heftige computertaal hier haha. Bedankt voor de reacties!

Ik heb de 'grootste' Air, dus 256 GB flash geheugen.

Wat is het verschil tussen virtualiseren en Bootcamp? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geheugen als in aanwezige RAM geheugen wordt er bedoeld.
Bootcamp is een programma waarmee je jouw mac multi bootable maakt. Je hebt dan twee besturingssystemen naast elkaar geïnstalleerd. Hierdoor moet je steeds je mac herstarten om te schakelen.

Met virtualisatie maak je - als het ware - een pc in een pc. Bij virtualiseren hoef je niet te herstarten om te schakelen. Wel is er dan meer RAM in gebruik, vandaar dat men vraagt hoeveel RAM je mac heeft.

[ Voor 78% gewijzigd door CH4OS op 06-12-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:44:
Wow, heftige computertaal hier haha. Bedankt voor de reacties!

Ik heb de 'grootste' Air, dus 256 GB flash geheugen.

Wat is het verschil tussen virtualiseren en Bootcamp? :)
Bootcamp is minder goed geoptimaliseerd, ik zelf gebruik vmware, en daar ben ik heel tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:46:
Geheugen als in aanwezige RAM geheugen wordt er be f oeld.
Oh aha. Even zoeken.

8GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met 8GB aan RAM is virtualiseren zeker mogelijk. Installatie is dan ook zo gedaan, deïnstalleren van bootcamp weer wat lastiger, zover ik begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:46:
Geheugen als in aanwezige RAM geheugen wordt er bedoeld.
Bootcamp is een programma waarmee je jouw mac multi bootable maakt. Je hebt dan twee besturingssystemen naast elkaar geïnstalleerd. Hierdoor moet je steeds je mac herstarten om te schakelen.

Met virtualisatie maak je - als het ware - een pc in een pc. Bij virtualiseren hoef je niet te herstarten om te schakelen. Wel is er dan meer RAM in gebruik, vandaar dat men vraagt hoeveel RAM je mac heeft.
Ah dankjewel! :)
Een vriendin van mij heeft ook een Mac met Windows erop, die kan dan bij het aanzetten kiezen of ze OS of Windows wil gebruiken. Is dat dan Bootcamp?
Deze manier beviel haar goed, en omdat Windows niet zo vaak gebruikt wordt lijkt me dat dan ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Keep in mind dat je dan wel elke keer moet rebooten als je Windows nodig hebt en je anders alleen maar de vm hoeft te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:52:
Met 8GB aan RAM is virtualiseren zeker mogelijk. Installatie is dan ook zo gedaan, deïnstalleren van bootcamp weer wat lastiger, zover ik begreep.
Het is zo sinpel, met de Boot Camp Assistant kan je gewoon weer kiezen om Windows te verwijderen.

Ook het installeren van Windows (dmv boot camp) is makkelijk. Boot camp assistant opstarten, Windows DVD / USB er in, aangeven hoe groot de partitie moet zijn (ik adviseer tussen de 60 en 100GB) en dan Windows laten installeren. Wel moet je de gewone Windows installatie daarna zelf uitvoeren.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:55:
Keep in mind dat je dan wel elke keer moet rebooten als je Windows nodig hebt en je anders alleen maar de vm hoeft te starten.
Rebooten? Wat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Opnieuw opstarten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh haha, dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:56
Mocht je in de buurt zijn van mijn lieftallige Localhost wil ik best effe Windows er op pleuren voor je :-)
als je zelf maar een licentie hebt uiteraard
( Cracks werken niet, wil je niet, en het is ook nog illegaal ook nog :-P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:03
thibautb schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:47:
[...]

Bootcamp is minder goed geoptimaliseerd, ik zelf gebruik vmware, en daar ben ik heel tevreden over!
Sorry, maar dit is onzin. Bootcamp is gewoon native. Onder Bootcamp is de performance dus hetzelfde als enig andere Windows laptop met dezelfde specificaties.

Met virtualiseren heb je juist een performance hit. Omdat je dan 2 OS-en tegelijk kan draaien. Waar de tweede ook nog eens niet native is. (Nu is de performance voor standaard windows programma's vaak wel goed te doen, daar niet van.)

Als je af en toe een spel wil spelen zou ik zeker voor Bootcamp gaan. Hell, met VMWare en vast ook met met Parallels kan je je bootcamp partitie ook meteen virtualiseren, heb je twee vliegen in één klap. Kan je rebooten voor veeleisende dingen en anders kan je virtualiseren binnen OSX.

[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 07-12-2014 11:27 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:31
ZpAz schreef op zondag 07 december 2014 @ 11:27:
[...]
Als je af en toe een spel wil spelen zou ik zeker voor Bootcamp gaan. Hell, met VMWare en vast ook met met Parallels kan je je bootcamp partitie ook meteen virtualiseren, heb je twee vliegen in één klap. Kan je rebooten voor veeleisende dingen en anders kan je virtualiseren binnen OSX.
Idd, dit heb ik ook op deze manier gedaan en werkt prima. Dit overigens met PD.
Ik hoor het wel als je vragen hebt over deze optie.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-10 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Nu vraag ik me af:

Je wilt een Mac omdat je een iPhone hebt. Ik snap die redenering deels, maar heb je eerdere ervaringen met OSX? Een Mac is wel even iets anders dan een iPhone of iPad en werkt dus ook anders. Als je geen eerdere ervaringen met OSX hebt, maar wel met Windows, dan zul je alles weer opnieuw uit moeten gaan zoeken.

Dat brengt me bij het volgende: je geeft zelf aan dat je volledig leek bent. Je gaat een Mac kopen, terwijl je (denk ik) geen eerdere ervaring met OSX hebt. Op je opleiding wordt verwacht dat je Windows hebt, dus ook daar zal je met Mac vragen niet/nauwelijks terecht kunnen. Sterker nog: als je pech hebt is het een dusdanig 'Windows bolwerk' dat alles wat niet werkt op jouw Mac afgedaan wordt als 'een Apple probleem'.

Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een Windows machine voor je opleiding. Al je software zal werken, je gebruikt hetzelfde als je docenten en medestudenten, en je kunt ondersteuning krijgen vanuit de opleiding. Ook zal alle beschikbare documentatie vanuit je opleiding toepasbaar zijn op je Windows-machine.

Wil je toch per se die Mac, zou ik in dit specifieke geval niet kiezen voor virtualisatie met Parallels, Virtualbox of Vmware. Niet dat virtualiseren slecht is, integendeel. Echter, in jouw geval zou ik adviseren om álles wat gerelateerd is aan je studie te doen in een Windows omgeving, en dan is BootCamp de betere keuze. Er zit dan niets 'onder' je Windows waar jouw opleiding 'niets mee kan'. Met BootCamp is je MacBook Air namelijk gewoon een Windows-machine.

Tot je opnieuw opstart naar de OSX omgeving, voor je privé dingen ;) (en met een SSD duurt dat rebooten ook niet zo heel lang)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whieee schreef op zondag 07 december 2014 @ 21:24:
Nu vraag ik me af:

Je wilt een Mac omdat je een iPhone hebt. Ik snap die redenering deels, maar heb je eerdere ervaringen met OSX? Een Mac is wel even iets anders dan een iPhone of iPad en werkt dus ook anders. Als je geen eerdere ervaringen met OSX hebt, maar wel met Windows, dan zul je alles weer opnieuw uit moeten gaan zoeken.

Dat brengt me bij het volgende: je geeft zelf aan dat je volledig leek bent. Je gaat een Mac kopen, terwijl je (denk ik) geen eerdere ervaring met OSX hebt. Op je opleiding wordt verwacht dat je Windows hebt, dus ook daar zal je met Mac vragen niet/nauwelijks terecht kunnen. Sterker nog: als je pech hebt is het een dusdanig 'Windows bolwerk' dat alles wat niet werkt op jouw Mac afgedaan wordt als 'een Apple probleem'.

Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een Windows machine voor je opleiding. Al je software zal werken, je gebruikt hetzelfde als je docenten en medestudenten, en je kunt ondersteuning krijgen vanuit de opleiding. Ook zal alle beschikbare documentatie vanuit je opleiding toepasbaar zijn op je Windows-machine.

Wil je toch per se die Mac, zou ik in dit specifieke geval niet kiezen voor virtualisatie met Parallels, Virtualbox of Vmware. Niet dat virtualiseren slecht is, integendeel. Echter, in jouw geval zou ik adviseren om álles wat gerelateerd is aan je studie te doen in een Windows omgeving, en dan is BootCamp de betere keuze. Er zit dan niets 'onder' je Windows waar jouw opleiding 'niets mee kan'. Met BootCamp is je MacBook Air namelijk gewoon een Windows-machine.

Tot je opnieuw opstart naar de OSX omgeving, voor je privé dingen ;) (en met een SSD duurt dat rebooten ook niet zo heel lang)
Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen ervaring met OSX, maar eens moet de eerste keer zijn ;)

Bij mij op de faculteit zijn meerdere mensen met een Macbook. Daarbij mag je gewoon een Macbook hebben, hij voldoet aan de eisen die gesteld worden aan de laptops. Het is echter wel verplicht daar Windows op te hebben staan voor enkele programma's die alleen daarop draaien. Voor de programma's die we tot nu toe hebben moeten instaleren was ook een Mac-versie beschikbaar. Maar enkele programma's draaien dus alleen op Windows, en als we die in de toekomst moeten gaan installeren wil ik Windows gewoon stand-by hebben, zodat ik dat niet last-minute moet gaan regelen :)

Bedankt voor je advies. Ik denk dat ik het inderdaad via Bootcamp moet doen. Is dat een gratis programma wat je van Apple kunt downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Verwijderd schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:21:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen ervaring met OSX, maar eens moet de eerste keer zijn ;)

Bij mij op de faculteit zijn meerdere mensen met een Macbook. Daarbij mag je gewoon een Macbook hebben, hij voldoet aan de eisen die gesteld worden aan de laptops. Het is echter wel verplicht daar Windows op te hebben staan voor enkele programma's die alleen daarop draaien. Voor de programma's die we tot nu toe hebben moeten instaleren was ook een Mac-versie beschikbaar. Maar enkele programma's draaien dus alleen op Windows, en als we die in de toekomst moeten gaan installeren wil ik Windows gewoon stand-by hebben, zodat ik dat niet last-minute moet gaan regelen :)

Bedankt voor je advies. Ik denk dat ik het inderdaad via Bootcamp moet doen. Is dat een gratis programma wat je van Apple kunt downloaden?
Zit zelfs al standaard in de recentere MacBooks ( ik dacht vanaf 2012 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-10 15:09
Ik begin me nu toch af te vragen welke opleiding je doet/gaat doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
roches schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:27:
Ik begin me nu toch af te vragen welke opleiding je doet/gaat doen....
Ik studeer diergeneeskunde :)

Het programma wat we de laatste tijd actief gebruikt hebben was een rekenprogramma voor statistiek. Verder hebben we aan het begin van het jaar nog een zooitje programma's moeten installeren, maar dat lukte bij heel veel mensen niet (ook bij de Windows laptops niet), en daar zijn ze nog steeds mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericje627
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:44
Xantios schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:23:
[...]
Zit zelfs al standaard in de recentere MacBooks ( ik dacht vanaf 2012 )
Het is afhankelijk van je softwareversie, Bootcamp Assistent zit (in zijn huidige vorm) sinds 10.7.0 erin meen ik (BCA 4.0). Jouw Mac komt met OSX 10.9 of 10.10, dus dat zit er al in.

Bootcamp Assistant kun je via Spotlight (cmd+spatie) of het launchpad terugvinden (staat in de map 'Other').

Iets waar je bij de MBA/MBPr rekening mee moet houden is dat de Bootcamp Assistent eigenlijk een DVD wil hebben waar Windows op staat, echter hebben deze laptops geen DVD-speler meer. Hiervoor heb je dan een ISO-file (schijfkopie in één bestand) en een USB-stick nodig (daar worden de bestanden voor de installatie naartoe gekopieerd).

[ Voor 46% gewijzigd door ericje627 op 09-12-2014 10:03 . Reden: Opmerking over DVD toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
ericje627 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:55:
[...]

Het is afhankelijk van je softwareversie, Bootcamp Assistent zit (in zijn huidige vorm) sinds 10.7.0 erin meen ik (BCA 4.0). Jouw Mac komt met OSX 10.9 of 10.10, dus dat zit er al in.
Thanks voor de aanvulling :-)
Wist niet precies hoe het zat, genoteerd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
| Het programma wat we de laatste tijd actief gebruikt hebben was een rekenprogramma voor statistiek.

> Als dit R of SPSS is, dan is daar ook een MAC versie van.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 23:30
Persoonlijk zou ik voor een VirtualBox oplossing gaan, het makkelijkste en snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jouke74 schreef op maandag 15 december 2014 @ 16:40:
| Het programma wat we de laatste tijd actief gebruikt hebben was een rekenprogramma voor statistiek.

> Als dit R of SPSS is, dan is daar ook een MAC versie van.
Dit was R-studio, bedoel je dat met R?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 23:30
Ik zou inderdaad wel eens kijken of de software die je nodig hebt, niet toevallig ook beschikbaar is voor Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
R-Studio is een combinatie van het R statistical package en een grafische schil die het aan stuurt. Beide pakketten zijn verkrijgbaar voor MAC (gratis) nog wel voor non commercial use: http://www.rstudio.com/products/rstudio/download/

Ik ben statistisch geneticus en heb een biomedische opleiding gedaan, waarvan we de eerste jaren bijna dagelijks colleges hadden met geneeskunde (lang geleden). Cruciaal is hoe bekend je bent met het systeem op je computer en hoe goed je in staat bent om voor jezelf een weg te maken op computers. Windows op Mac kan inderdaad via Bootcamp, heb hier genoeg mensen die dat doen, of via Virtual box heb hier ook genoeg mensen die dat doen. Beiden werkt uitstekend, maar het ligt voornamelijk wat je zelf kan en hoe jij je prettig voelt op de computer. Voor diergeneeskunde lijkt me dat het niet uit maakt of je Windows of OSX kiest. Het kan voor de docent wat lastiger zijn, omdat ook hij dan even van "systeem" moet wisselen.

Ik gebruik nu dagelijks een macbook air voor werk en thuis en heb Windows eigenlijk vaarwel gezegd. De meest bekende programma's hebben een MAC versie en de werking (op soms wat details na) is bijna altijd hetzelfde. Mocht er echt perse, kan niet anders, Windows nodig zijn dan is het vaak ook mogelijk om op de universiteit even achter een computer te duiken (op de VU althans wel). Hoef je noch Bootcamp, noch Virtual Box te installeren. Aan de andere kant is een "IT smart" diergeneeskundige alleen maar prettig en kan het je later zeker helpen in je carrière.

[ Voor 73% gewijzigd door Jouke74 op 18-12-2014 14:45 ]

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1