Bose setje gekregen bij huis, kef in bezit omwisselen?

Pagina: 1
Acties:

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-11-2025
Excuus voor de onduidelijke titel maar ik zit met het volgende dilemma. We hebben een appartment gekocht en bij de koop werd een bose Acoustimass 15 geleverd. Deze hangen momenteel aan 4 punten in de muur. De kabels hiervan zijn netjes weggewerkt in de muur en komen aan de achterzijde onderaan uit de muur (zie afbeelding). Zelf wil ik als frontspeakers mijn eigen KEF IQ9 serie gaan gebruiken en de bijbehorende kef center speaker heb ik ook al.

Het gaat me puur om mijn achter speakers (in de afbeelding de 2 meest linkse speakers). Mijn vraag is nu kan ik deze bose achterspeakers ook direct mijn receiver aansluiten (denon avr 2312) of moet dit perse met de bij geleverde subwoofer systeem van bose. Op het internet lees ik wisselende ervaringen.

Ik kan de achterspeakers ook vervangen door twee surround speakers van de kef KHT 3005SE set die momenteel in de kast liggen. Echter dan zal ik de kabels denk ik opnieuw moeten trekken omdat de bose kabels "speciale" bose kabels zijn en omdat ik denk dat het bose systeem zonder deze kabels lastig te verkopen is.

Vraag: is het mogelijk om de bose speakers direct op de reciever aan te sluiten? En indien mogelijk, wat zou jullie keuze zijn, vervangen door kef of bose laten hangen?

Bonus vraag: Hoe krijg ik het geluid van de receiver naar de achterste speakers (receiver staat onder tv, zie afbeelding). Bedraad direct (door de woonkamer zal niet gaan). Ik zat te denken om twee kabels te trekken vanuit de receiver door de leiding waar ook een internet kabel in ligt (2 zelfs op dit moment) naar de meterkast en vervolgens deze twee kabels + een extra internet kabel door de leiding te doen waar nu de KPN aansluiting in zit. Wat denken jullie?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:53

franssie

Save the albatross

Speciale kabels bestaan niet, speciale connectoren wel en die zijn over het algemeen prima op ebay te vinden.
Dus lekker je eigen luidsprekers gebruiken en het bose setje verkopen (of in de slaapkamer gebruiken oid) met nieuwe connectors?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mmmmmark
Je hebt gelijk, ik bedoelde uiteraard de connectoren.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dus als je een foto plaatst in het topic Waar koop je dat - Deel 2 van de connectors van die bose boxjes, dan zou het omwisselen moeten lukken denk ik en kan je de al bestaande kabels voor je achter luidsprekers gebruiken?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:55
Zo te zien komen er tulp stekkers uit de achterkant van de subwoofers om de speakers op aan te sluiten. Als deze kabel vast zit op de speakers en je zou deze willen verkopen zal je inderdaad een nieuwe kabel moeten trekken. Anders kan je gewoon de connector er aan beide kanten afknippen en deze gewoon plaatsen op de versterker aan de ene kant en op de speaker aan de andere.

Let wel dat het vermogen wat over dit 'hoogstwaarschijnlijk' dunne kabeltje niet erg hoog mag zijn. >70watt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb ook even zitten googlen en aan de subwoofer/versterker kant lijkt er een soort DSUB te zitten (bose eigen) en aan de andere kant inderdaad tulp (RCA) pluggen met een eigen vormgeving. Aangezien je deze bose kabel ook al niet zo door een buis of muur krijgt lijkt het me dat er al ergens een las zit. In ieder geval kan je de DSUB connector met zoveel mogelijk kabel afknippen en dan daar nieuwe kabel aan lassen (solderen en wat krimpkous, dubbel, dan ziet er ook mooi uit) of een break out box maken.

Zie ook bijvoorbeeld http://www.fixya.com/supp...put_receiver_cable_15_pin

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 06-12-2014 00:13 ]

• mmmmmark
Een foto van de connectoren staat hier. De foto kreeg ik hier niet zichtbaar.

Aan de ene kant zit de connector zoals te zien is in de link, deze gaat in de "subwoofer". aan de kant van de speaker zit geen speciale aansluiting.

De kabel waaraan jij refereert is, volgens mij, de kabel tussen de subwoofer en de receiver.

[ Voor 51% gewijzigd door mmmmmark op 06-12-2014 00:16 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:19

ThunderNet

Flits!

mmmmmark schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 00:13:
Een foto van de connectoren staat hier. De foto kreeg ik hier niet zichtbaar.

Aan de ene kant zit de connector zoals te zien is in de link, deze gaat in de "subwoofer". aan de kant van de speaker zit geen speciale aansluiting.

De kabel waaraan jij refereert is, volgens mij, de kabel tussen de subwoofer en de receiver.
Die pluggen zijn ongeveer net zo bijzonder als water uit een kraan...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is gewoon standaard RCA en dat wordt meestal aan dunne coax gesoldeerd t.b.v. signaal kabels (bijvoorbeeld van je CD speler naar je versterker) maar kan je natuurlijk ook wel voor een luidspreker aansluiting gebruiken met open/lijn-kabel (twee parallel aan/naast elkaar) - bose doet wel meer rare dingen ;)

edit:// deze dus http://r.ebay.com/zbP0Jd
edit2:// of als het bijna gratis moet http://r.ebay.com/1YIzj4 is veiling of http://r.ebay.com/r5J8Cb is koop nu (minder dan 4 euro voor 10 stuks)

[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 06-12-2014 00:28 ]

• mmmmmark
ThunderNet schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 00:17:
[...]

Die pluggen zijn ongeveer net zo bijzonder als water uit een kraan...
haha, duidelijk!

• mmmmmark
franssie schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 00:18:
Dat is gewoon standaard RCA en dat wordt meestal aan dunne coax gesoldeerd t.b.v. signaal kabels (bijvoorbeeld van je CD speler naar je versterker) maar kan je natuurlijk ook wel voor een luidspreker aansluiting gebruiken met open/lijn-kabel (twee parallel aan/naast elkaar) - bose doet wel meer rare dingen ;)

edit:// deze dus http://r.ebay.com/zbP0Jd
edit2:// of als het bijna gratis moet http://r.ebay.com/1YIzj4 is veiling of http://r.ebay.com/r5J8Cb is koop nu (minder dan 4 euro voor 10 stuks)
Thanks, ik zal is kijken of ze makkelijk is om de kabels uit de buis te halen, en hoe makkelijk het is om een eigen kabel voor in de plaats te stoppen!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kan je doen, je kan ook de kabel laten zitten en daar gewoon je KEF op aansluiten. Als je de kabels wilt vervangen, trek dan gelijk de nieuwe kabel achter de oude aan of gebruik een touw. Domweg eerst de oude kabel eruit trekken en dan pas bedenken hoe je de nieuwe erin krijgt is zonde van je energie (en een grote kans dat het niet gaat lukken).

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-10-2025
Hoe groot zijn de buizen waar de draden doorheen gaan? Is dat standaard electrabuis of dikker.

Maar wat franssie ook schrijft, je nieuwe kabel vast maken aan de oude kabel en dan de oude kabel er uit trekken. Kijk even aan welke kant de conncetoren het kleinst zijn want die kant zal de minste moeite geven tijdens het verwijderen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:19

ThunderNet

Flits!

henkbas schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 09:24:
Hoe groot zijn de buizen waar de draden doorheen gaan? Is dat standaard electrabuis of dikker.

Maar wat franssie ook schrijft, je nieuwe kabel vast maken aan de oude kabel en dan de oude kabel er uit trekken. Kijk even aan welke kant de conncetoren het kleinst zijn want die kant zal de minste moeite geven tijdens het verwijderen.
bij het verwijderen van de kabels moet je de connectoren er gewoon afknippen, kunnen ze ook niet klem komen te zitten in een bocht ofzo.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

Jag

Das niet zo handig als het nog verkocht moet :p

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
ThunderNet schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 11:26:
[...]

bij het verwijderen van de kabels moet je de connectoren er gewoon afknippen, kunnen ze ook niet klem komen te zitten in een bocht ofzo.
Je kan ze ook insmeren met glycerine (of kabeltrekglijmiddel dat ze bij de elektriciteitswinkel verkopen, dat is ongeveer hetzelfde lijkt mij). Dat helpt én voor de kabels én voor de connectoren om in een bocht niet klem te blijven zitten.

Ik zou ook eerder een stevig nylonkoord meetrekken dan een nieuwe kabel (zeker als er wat bochten zitten, vermindert dat de weerstand wel). Ik neem mijn koord ook liefst dubbel zo lang als de buis en knoop er langs twee kanten een stokje of ring aan vast. Als je dan de nieuwe kabel er door trekt en die zou onverhoopt toch loskomen, is het uiteinde van je koord nog niet in de buis verdwenen en kan je het koordje gewoon terug trekken.

Verwijderd

Ik zou KEF en Bose speakers niet mixen, dat zal een niet aansluitend geluidsbeeld op gaan geven. Vervang liever alles naar KEF of houdt zelf de Bose en doe de KEF's weg.
Pagina: 1