25 jaar geleden heb ik m'n eerste PC samengesteld, gevolgd door nog paar handen vol. Toen wist ik er behoorlijk wat vanaf, maar de laatste jaren ben ik er een beetje uit geraakt, zodat ik jullie hulp inroep voor m'n nieuwe thuis PC voor algemeen gebruik.
De huidige PC wordt ook gebruikt voor downloaden en heeft nogal wat storage, dat wil ik naar een zelfbouw NAS verplaatsen (zie apart topic).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, office, mail, foto's bewerken, tijdschriften lezen.
In principe geen (zware) games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 Euro, maar goede prijs/prestatie verhouding is minstens zo belangrijk. Toekomstvast is maar tot op zekere hoogte belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, ...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral een groot scherm, verder hopelijk zo min mogelijk :-)
Liefst alles op het moederbord. Een heel groot hoge resolutie scherm. Voor de zekerheid een grote HDD en 8GB intern geheugen. SSD voor snel laden van veelgebruikte programma's en bestanden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Simpel, stil, zuinig, groot scherm, snel.
Ga je overklokken?
Niet structureel. Al zou het misschien lekker zijn om tijdelijk meer prestaties te krijgen.
Vragen/opmerkingen:
- Ik heb de AMD processor van het basis systeem gekozen, als compromis tussen simpelheid, maar toch een redelijk snelle GPU (vergeleken met Intel) om het 4k scherm aan te sturen.
- Moederbord is een stuk duurder dan de variant uit het basic systeem, uitgezocht op beschikbaarheid van DisplayPort voor de 4k output.
- Storage komt in principe in een apart NAS'je. Is een ingebouwde HDD veel sneller dan een zelfbouw JBOD NAS'je over 1GB LAN?
De huidige PC wordt ook gebruikt voor downloaden en heeft nogal wat storage, dat wil ik naar een zelfbouw NAS verplaatsen (zie apart topic).
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Surfen, office, mail, foto's bewerken, tijdschriften lezen.
In principe geen (zware) games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 Euro, maar goede prijs/prestatie verhouding is minstens zo belangrijk. Toekomstvast is maar tot op zekere hoogte belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, ...
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral een groot scherm, verder hopelijk zo min mogelijk :-)
Liefst alles op het moederbord. Een heel groot hoge resolutie scherm. Voor de zekerheid een grote HDD en 8GB intern geheugen. SSD voor snel laden van veelgebruikte programma's en bestanden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Simpel, stil, zuinig, groot scherm, snel.
Ga je overklokken?
Niet structureel. Al zou het misschien lekker zijn om tijdelijk meer prestaties te krijgen.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-6600K Boxed | € 83,85 | € 83,85 |
| 1 | MSI A88X-G45 GAMING | € 91,- | € 91,- |
| 1 | WD Green WD40EZRX | € 135,95 | € 135,95 |
| 1 | Samsung U28D590D Zilver | € 465,50 | € 465,50 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 72,93 | € 72,93 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 93,60 | € 93,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 942,83 | |
Vragen/opmerkingen:
- Ik heb de AMD processor van het basis systeem gekozen, als compromis tussen simpelheid, maar toch een redelijk snelle GPU (vergeleken met Intel) om het 4k scherm aan te sturen.
- Moederbord is een stuk duurder dan de variant uit het basic systeem, uitgezocht op beschikbaarheid van DisplayPort voor de 4k output.
- Storage komt in principe in een apart NAS'je. Is een ingebouwde HDD veel sneller dan een zelfbouw JBOD NAS'je over 1GB LAN?