• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:13
Hallo Tweakers,

Ik heb hier het volgende pc systeem:

Asus A88XM-A
AMD A8-5600K CPU
16GB DDR3 1600MHz Kingston HyperX Genesis
120GB Crucial M500 SSD
500GB Western Digital Green
Asus GT640-2GD3
AeroCool Qs-200

Met daarbij nog een SeaSonic M12II EVO 520.

Even de situatie uitleggen:

Origineel had deze pc een Antec voeding (waar ik zo even niet de details van weet). Deze produceerde een zoemend geluid en wanneer ik de muis bewoog een geluid alsof er iemand aan het "lassen" was. Omdat ik dat probleem wou tackelen heb ik een andere voeding erop laten zetten, dit was een Corsair CX600M. Ook deze maakte deze geluiden. Ik heb toen vervolgens alles wat los kon los getrokken, harde schijven, grafische kaart, enz. maar de geluiden blijven. Om het uit te sluiten dat beide voedingen niet zouden deugen heb ik er als laatst dus de SeaSonic voeding erop gezet en ook deze maakt geluiden.

Maar... het valt me sinds afgelopen maandag op dat wanneer ik de muis heen en weer beweeg dat de voeding ook een piepje geeft. Deze gaat van laag naar hoog en weer van hoog naar laag wanneer ik de muis heen en weer beweeg. Deze piep was in het begin nog niet aanwezig. Het is een beetje lastig om uit te leggen hoe het nou precies klinkt en omdat ik er zelf geen opname van kan maken heb ik op internet een beetje een overeenkomend geluid gevonden. Het is niet helemaal hetzelfde maar dit komt al aardig in de buurt van het geluid wat ik hoor wanneer de muis bewogen wordt:

https://www.youtube.com/watch?v=9a8k_ezo5EY

In dat filmpje hoor je een geluid wanneer de pc uitstaat, ik hoor ongeveer een beetje hetzelfde geluid wanneer ik de muis dus heen en weer beweeg en verandert dus van hoogte. Nou is het echter wel zo dat deze geluiden alleen hoorbaar zijn als ik mijn oor tegen de voeding leg en luister, mijn pc staat in een ruimte in het bureau en wanneer ik gewoon achter de pc zit dan hoor ik het niet.

Omdat ik dus meerdere voeding erop heb gehad denk ik niet dat alle drie voeding stuk zijn, het kan natuurlijk maar ik gok van niet. Kan ik deze geluiden nou negeren of is dit een indicatie dat er echt wat mis is met die pc?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik schop je topic even naar PMG.