Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-09 12:47
Beste Tweakers,

wegens een slecht werkende accu van mijn Nexus 5 heb ik kort geleden een nieuwe besteld. Inclusief zo'n toolkitje, dacht ik dat het m.b.v. een instructievideo op Youtube wel zou lukken, zo moeilijk leek het niet.

Achterkantje eraf (met veel moeite), plaatje eraf. Nu ziet het er zo uit:Afbeeldingslocatie: http://site.repairsuniverse.com/images/nexus-5/nexus-5-repair-4.jpg
j

Meteen boven de batterij zie je twee gele vierkanten. Het linkervierkant is een klikkertje. Dat moest los. Naderhand bleek dat er wat pinnetjes verbogen zijn bij het eraf halen (oeps). Slechts een paar, en na het vervangen van de batterij kreeg ik dat ding weer goed teruggeklikt.
Maar het rechtervierkantje, dat is een groter probleem. Volgens mij niets afgebroken oid. Ik kreeg het niet goed teruggeklikt. Hij klikte wel, maar bleef niet zitten. Dus maar gewoon er goed tegenaan geduwd en snel telefoon weer dichtgemaakt.

Nu laadt hij niet meer op. Stekker erin zorgt voor geen reactie. Echter: bij het indrukken van de aanknop een aantal seconden, trilt de telefoon heel kort even en een paar seconden later licht het scherm een beetje op, zodat het net niet helemaal zwart is. Dat geeft mij hoop dat ik in ieder geval niet iets grondig fout heb gedaan :p Maar wel íets fout.

Kan dit komen doordat ik per ongeluk wat pinnetjes heb verbogen die nu misschien niet meer aansluiten? Of is dit dat rechtervierkantje wat niet goed terugklikt (dat misschien los raakt en daardoor de telefoon niet op kan laden?) Of moet ik geduldig de telefoon een paar uur aan de lader laten? Hij ligt er nu al een uur aan, geen batterijteken whatsoever.

Is het dingetje eraan tapen wat? Zodat hij niet meer terug zou kunnen gaan en dan dus wel fatsoenlijk oplaad?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, is best lastig te omschrijven haha.

Groeten Rik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien het toestel niet zó oud is... Waarom niet bij de winkel gemeld? Dan hadden zij hem laten repareren of had je een nieuwe gekregen; nu nog garantie krijgen gaat je namelijk niet lukken.

EDIT:
Ik zou zelf gokken op hetgeen wat niet meer goed vast lijkt te gaan. Tape kun je altijd wel proberen. :)

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 05-12-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee, je kan het niet tapen, dit is vrij fragiele SMD techniek. Je bent er gewoon te ruw mee om gegaan en hebt wat grondig fout gedaan. Verder maakt het niet uit of het slechts 'een paar' pinnetjes waren, 1 pin is voldoende om het hele toestel niet meer te laten werken.

Je opties zijn nu vrij beperkt:

- Ergens laten repareren
- Kapotte onderdelen zelf vervangen

Behalve als je een SMD rework station hebt en veel ervaring is de kans klein dat je zelf de onderdelen kan repareren, dus dat lijkt me verder geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
Bedankt voor de snelle reacties.
CptChaos schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 18:56:
Aangezien het toestel niet zó oud is... Waarom niet bij de winkel gemeld? Dan hadden zij hem laten repareren of had je een nieuwe gekregen; nu nog garantie krijgen gaat je namelijk niet lukken.

EDIT:
Ik zou zelf gokken op hetgeen wat niet meer goed vast lijkt te gaan. Tape kun je altijd wel proberen. :)
Heb hem niet terug naar de winkel gebracht omdat het waterschade is dat de accu verpest heeft. Ik ga de tape zeker proberen :)!
johnkeates schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 18:58:
Nee, je kan het niet tapen, dit is vrij fragiele SMD techniek. Je bent er gewoon te ruw mee om gegaan en hebt wat grondig fout gedaan. Verder maakt het niet uit of het slechts 'een paar' pinnetjes waren, 1 pin is voldoende om het hele toestel niet meer te laten werken.

Je opties zijn nu vrij beperkt:

- Ergens laten repareren
- Kapotte onderdelen zelf vervangen

Behalve als je een SMD rework station hebt en veel ervaring is de kans klein dat je zelf de onderdelen kan repareren, dus dat lijkt me verder geen optie.
Een snelle google naar SMD: het is de print plaat / ontvanger toch? Want de pinnen die kapot zijn zitten niet op de print plaat maar aan het ding wat je aan de printplaat vastklikt. Van het onderdeel waar het niet goed vastklikt kon ik niet zien of er iets kapot is, daar is het te klein voor.

Is zo'n reparatie duur? Waarop kan ik het beste googlen?

Groeten Rik

EDIT: Blijkbaar is die kabel de FLEX-cable. Is het aanschaffen van een nieuwe kabel en deze laten repareren door een professional een idee? Kost geloof ik maar twee tientjes.

[ Voor 56% gewijzigd door .pointer op 05-12-2014 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .pointer
De ijzeren pinnetjes aan het uiteinde van de flexkabel gewoon geprobeert recht te trekken.
Probleem opgelost.
Niks geavanceerd SMD rework station oid.

Ben in ieder geval blij dat het gefixt is! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WH_1
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08-2023
Hier staat dat de garantie via europese wetgeving blijft bestaan na het vervangen van de accu, waterschade is natuurlijk ander verhaal.....
https://www.gsmpunt.nl/ba...-bl-t9-origineel-2300mah/
Pagina: 1