Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Politie vordert steeds vaker gegevens

Pagina: 1
Acties:

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:35
nieuws: Politie vordert steeds vaker gegevens

Staan een paar onjuistheden in v.w.b het CIOT.

Deze database bevat geen verkeersgegevens maar de NAW gegevens van IP-adressen en telefoonnummers.

Daarnaast wordt gesteld dat "De politie kan data opvragen uit die database zonder daarvoor om een vordering te hoeven vragen"

Ook dit klopt niet. Ten eerste vraagt de politie nooit, die vordert. Dus ook als ze gegevens uit de CIOT database willen. Dit gebeurt met dezelfde vordering (126na Sv) als waarmee dezelfde gegevens kunnen worden opgevraagd bij een ISP die niet zijn data aanlevert aan het CIOT, zoals een hosting provider. (ik schat dat een groot deel van alle vorderingen hier onder vallen, al heb ik geen onderbouwing). Het gaat hierbij wel om alleen actuele gegevens.

Het klopt wel dat de politie geen vordering voor hoeft te vragen (aan de officier van justitie), want het gaat bij deze opsporingsbevoegdheid om een bevoegdheid die de opsporingsambtenaar (dus politie) zelf mag vorderen zonder eerst tussenkomst van de officier van justitie.

Het vorderen van historische gegevens moet doorgaans wel door tussenkomst en goedkeuring van de officier van justitie, middels een 126nd Sv vordering.

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Klopt, fixed! Excuses voor het late antwoord.

Ik ben helemaal geen stagiair