60hz refresh rate te laag?

Pagina: 1
Acties:

• GF187um
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-01 17:13
Ik heb een monitor gekocht, een 27 inch Acer: G276HLA, 1920x1080, TN, 2ms en 60hz. Ik gebruik deze nu een paar dagen en als ik tekst scroll dan zie ik dat deze even op zijn plek wit blijft. Lijkt er dus op dat de refresh rate erg laag ligt. Met sommige filmpjes op Youtube zie ik dit ook duidelijk. Beelden worden gevolgd door een witte schaduw. Ik dacht altijd dat 60hz ruim voldoende was. Mijn vorige monitor had 75hz en heb hier nooit wat van gemerkt. Kan ik dit verbeteren door bijvoorbeeld instellingen aan te passen? Ik kan op google weinig hierover vinden namelijk. Als dit zo blijft dan breng ik de monitor terug, hier kan ik niet tegen.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Wat jij beschrijft heeft volgens mij niets met de refreshrate te maken. Er zijn miljoenen mensen die met een 60Hz monitor werken en dit is niet 1 van de klachten die men hoort over 60Hz.

Persoonlijk denk ik dat je ghosting bedoelt. Lijkt het hier op?:
Afbeeldingslocatie: http://pics.poisonnuke.de/upload/332/Ghosting.jpg

Of hier op?:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=rbxOK4VLXZQ]

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 05-12-2014 16:51 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:33
Mogelijk “inverse ghosting”, dan staat de overdrive te hoog.

• ChojinZ
hcQd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 16:52:
Mogelijk “inverse ghosting”, dan staat de overdrive te hoog.
Ook een goede kandidaat! ;)
http://www.bit-tech.net/h...-dark-side-of-overdrive/5

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• GF187um
Ik heb ook gelezen over ghosting, maar ik dacht dat je dan echt een kleurkopie van het origineel kreeg zoals in jouw plaatje.
In mijn scherm zijn alle ghost images wit. De kleur is dus niet hetzelfde maar het lijkt wel een beetje hierop.

• GF187um
het filmpje lijkt er meer op
inverse ghosting is het niet, dat heb ik ook al eens meegemaakt met een monitor

[ Voor 59% gewijzigd door GF187um op 05-12-2014 16:58 ]

• ChojinZ
Er vanuit gaande dat het ghosting is: Daar kan je helaas weinig aan doen. Dit zit min of meer vast aan de specs van de monitor. Je zal dan een andere monitor moeten zoeken met een lagere responstijd.

Mocht het nu om inverse ghosting gaan: kijk dan even of je overdrive uit kan zetten (mits je overdrive op de monitor hebt zitten).

• GF187um
Mijn vorige monitor had een respons van 5ms, nu ben ik gezakt naar 2ms. Ik kan bijna niet lager... Inverse ghosting is het niet. Het is monitor ghosting van het filmpje. Ik vind het apart aangezien de reviews juist allemaal aangeven dat deze monitor geen last van ghosting heeft. Als er geen passende oplossing is ga ik deze terugbrengen.

• ChojinZ
Wat ook nog zou kunnen is een gare video kabel. Zelf ook 1 keer mee gemaakt. Komt echter niet heel vaak voor als oorzaak.

Wat betreft die 2ms: Ook jij bent slachtoffer geworden van onduidelijke specs.

Response tijd kan je op 2 manieren meten: grey2grey en de black-white black methode.
De bwb methode is de meest accurate en geeft een goed beeld weer van wat de responsetijd is. grey2grey is de mindere meting maar geeft in het gunstige geval mooiere resultaten dan de bwb methode.
Wat doen de meeste fabrikanten: Die tonen de g2g resultaten omdat die mooier zijn. Zouden ze bwb resultaten tonen, dan ziet de monitor er qua specs ineens minder mooi uit.

Het is makkelijk mogelijk dat een monitor 2ms haalt bij een g2g meting maar vervolgens 8ms scoort op de bwb meting.

Overigens lees ik ook dat ghosting geen issue is met deze monitor. En dat is inderdaad wel apart... :/

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

responstijd die opgegeven is door fabrikanten is gewoon ouderwetse lulkoek. Je moet kijken naar wat goede reviewsites als TFTCentral zeggen, en dan kom je erachter dat ongeveer ieder scherm tussen de 4 en 6 zit, en dat gewoon prima is.

TN heeft normaal weinig last van ghosting, al kun je gewoon een extra brak paneel hebben.

Overigens had ik nooit een 27" TN genomen, dat is vragen om problemen met de kijkhoek, en voor die prijs kun je veel betere schermen krijgen.

People as things, that’s where it starts.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Zoek review van je monitor, dan vind je veel info.

-Sluit monitor aan een ander pc aan.
-Wijzig instellingen van je pc/videokaart,
-probeer andere drivers, zoek met google op je videokaart en ghosting bijv. misschien een instelling verkeerd.
-Monitor instellingen wijzigen?

-Opstarten van een ubuntu livecd, heb je dan ook nog?

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 05-12-2014 19:52 ]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

VasZaitsev schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 17:20:
Overigens had ik nooit een 27" TN genomen, dat is vragen om problemen met de kijkhoek, en voor die prijs kun je veel betere schermen krijgen.
Inderdaad, ik zou zelf ook niet al te veel verwachten van een goedkoop 27 inch scherm. Voor een scherm wat zo groot is was ik zelf voor een hogere resolutie gegaan en had ik in een andere prijsclasse gekeken.

Neemt niet weg dat ghosting bij een youtube filmpje of simpel scrollen gewoon slecht is. Dat zou niet mogen.

Wat ook nog zou kunnen is dat de hardware acceleratie van je browser nog aan staat en in youtube. Probeer beide eens uit te zetten en kijk of dit de zaak verbeterd.

• GF187um
@Chojinz
Kabel kan ik niet uitproberen op dit moment, ik heb mijn oude monitor verkocht met kabel... Ik had van te voren al gelezen over g2g responstijden, maar ik dacht als een het doet, doen ze dat allemaal. Daarom ben ik juist voor de TN gegaan omdat die beter is qua gaming.

@VasZaitsev
Kijkhoek? Hoezo? Ik zit er gewoon recht tegenover, kijkhoek maakt mij niet zoveel uit.

@jan99999
Andere pc is op dit moment ook geen oplossing...

Instellingen van de videokaart zal ik naar kijken, misschien helpt het...

De drivers van deze monitor zijn op de een of andere manier belachelijk moeilijk in te stellen. Ik had deze gedownload en dit wilde hij niet pakken. Uiteindelijk is het gelukt via automatisch drivers installeren online. Maar ook met veel geluk. Ik heb nog nooit zoveel problemen met drivers gehad.
Instellingen heb ik net geprobeerd... op contrast 100 lijkt het weg te zijn. Hoe lager het contrast hoe donkerder het ghosting wordt. Hoe hoger het contrast hoe lichter het wordt. op 75 is het superwit. Rond de 95 lijkt het bij scrollen compleet te verdwijnen. Bij (sommige) filmpjes is het nog steeds een klein beetje zichtbaar. Deze monitor ga ik gewoon houden want ik ben er wel tevreden mee.

@Sp3ci3s8472
Mijn vorige monitor heb ik ongeveer 10 jaar geleden ook erg goedkoop gekocht en daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Hardware acceleratie moet ik even naar kijken, nooit van gehoord misschien verbetert het ook nog meer dan.

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!
Pagina: 1