iMac G4 (bolletje) boot niet van optische drive

Pagina: 1
Acties:
  • 737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-10 12:58
Aan het begin van dit jaar ben ik in het bezit gekomen van een Apple iMac G4. Deze heb ik opgehaald bij de oude eigenaar en uitvoerig getest. Het beestje was in perfecte staat en hierop had ik besloten hem mee te nemen.

Op de iMac stond OS X 10.4 geïnstalleerd, maar alle data van de vorige eigenaar stond er nog op. Hierom heb ik besloten om de Mac eerste te formatteren en vervolgens OS X 10.5 hierop te installeren. Het formatteren ging perfect, echter bij het herinstalleren ging het fout. Zonder foutmelding sloeg hij helemaal vast en deed niets meer.

Toen ik de iMac opnieuw wou opstarten en wou booten vanaf de optische drive, lukte dit niet meer. Waneer ik de Option knop ingedrukt hou tijdens het opstarten kom ik in een menu waaruit ik niets kan kiezen:

2

Wat heb ik al geprobeerd:
4 verschillende CD’s/DVD’s van 3 verschillende versies (OS X 10.3, 10.4 en 10.5)
Kabels e.d. gecontroleerd
Optische drive vervangen

Wat er ook gebeurt, ik kan de iMac niet zover krijgen om te booten vanaf de optische drive. Wanneer ik tijdens het booten geen enkele knop indruk, krijg ik het bekende finder icoon met een vraagteken te zien.

1

Wie kan mij helpen om dit oude beestje weer wat leven in te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:03

kpr

Heb je een andere PowerPC mac toevallig? In dat geval kan je via FireWire in de target-modus er proberen OSX op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
Ik heb hier nog een G4 cube staan, morgen eens even een Firewire kabel halen en proberen. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:52
Je kunt via target-modus en een oude PowerPc versie van Cabon Copy Cloner, het OS van de Cube op de imac clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt ook via target-disk mode de optische drive van de Cube gebruiken :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
Vandaag een firewire kabel en een oude PowerMac G5 opgepikt (kon hem niet laten staan) en heb hiermee via target-disk geprobeerd om OS X weer op de Cube te krijgen. Dit is helaas niet gelukt, dus nu ben ik het aan het proberen met mijn G4 Cube (was misschien verstandiger om direct te doen i.p.v. met een dual CPU G5).

Op hoop van zegen dan maar. Wordt vervolgd.

Edit 7 november:

En het clonen van de G4 cube schijf naar de G4 iMac heeft geholpen.
3

Gelijk gekeken waar het probleem zou kunnen zitten en het blijkt dat de iMac de optische drive niet meer detecteert.

4

De drive had ik al vervangen en is goed aangesloten (heb al gecontroleerd op losse kabels). Binnenkort maar eens onderzoeken wat er aan de hand is, maar ik kan in ieder geval weer aan de slag met de iMac.

Bedankt voor alle tips!

[ Voor 46% gewijzigd door Jeroen797 op 07-12-2014 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste mensen,

Ik heb ook zo'n Imac G4 20 inch staan. LCD werkt niet meer, heb denk ik een nieuwe kabel nodig van het logic board naar het scherm of een inverter. Wie heeft nog zoieits staan voor een 20"model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor dit soort vragen kun je beter op V&A terecht. Een jaar oud topic omhoog schoppen wat weinig met je probleem te maken heeft is niet echt handig daarvoor. Dit topic gaat derhalve op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.