RAM Upgrade advies

Pagina: 1
Acties:

• MaxDark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-02 16:32
Goedendag dames en heren!

Ik heb onlangs mijn ietwat ouder wordende systeem getrakteerd op een GTX970. Nu begin ik te merken dat laadtijden bij games, en renderen van filmpjes (Bijv. GoPro footage) toch wel wat lang duurt. Een blik op het geheugen toont me dat deze bijna continu staat te blazen om het bij te houden. Tijd voor een upgrade dacht ik!

Mijn huidige systeem:

i7 950 @ 3.07Ghz
6GB DDR3 OCZ 1066
GTX970
Asus P6T SE Mobo

Nou kan ik nog net zelf een videokaartje vervangen maar het moet niet veel technischer worden. Dus eventjes op Google gekeken wat voor mij het beste uitpakt maar daar loop ik tegen comments aan dat 3 reepjes RAM een betere compatibiliteit opleveren dan 2 bij dit mobo. Dan krijg je dus een zeer beperkte keuze bij bijv, Alternate (https://www.alternate.nl/...duct/1008048?tk=7&lk=9329). Bovendien ga ik dan naar 12GB terwijl ik het eigenlijk meteen goed wil aanpakken met 16GB.

Vraag aan u allen:

- Kan ik inderdaad beter gewoon 3x4GB ram pakken ipv. 2x8GB ivm compatibiliteit van de P6T SE?
- Kan ik gewoon 2x8GB plus 1x8GB los kopen en op die manier tóch een 'triootje' forceren?
- Heeft het zin om 1866/2000 MHZ te kopen of loop ik dan toch tegen andere bottlenecks aan?

Alvast hartelijk dank! Ik zie door de RAM het bos niet meer _/-\o_

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

• MaxDark
Excuus! Dacht dat ik het goed doorgelezen had.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
MaxDark schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:36:
- Kan ik inderdaad beter gewoon 3x4GB ram pakken ipv. 2x8GB ivm compatibiliteit van de P6T SE?
Dit moederbord heeft inderdaad tripple channel. Als je niet een veelvoud van 3 installeert raak je die extra performance kwijt. Dit is overigens ook maar betrekkelijk hoor, dus mocht het zo onder de streep toch veel te duur worden, verlies je niet heel veel.
- Kan ik gewoon 2x8GB plus 1x8GB los kopen en op die manier tóch een 'triootje' forceren?
Mits allemaal van hetzelfde, is dat prima. Vroeger had je niet eens kitjes met 2, dus dat is natuurlijk puur marketing (al is het vaak goedkoper dan twee losse).
- Heeft het zin om 1866/2000 MHZ te kopen of loop ik dan toch tegen andere bottlenecks aan?
Dat zal (als je alles ongemoeid) laat, automatisch terugklokken, omdat je cpu het niet ondersteunt. Ook zal je er vrij weinig van merken in het dagelijks leven, omdat je een dedicated GPU hebt.

• MaxDark
Bedankt voor het advies!

Als het snelheidsverlies gering blijft, denk ik dat ik voor 2x8GB ga. 24GB vind ik een beetje overkill en ik moet ook de portomonnee letten ;) Nogmaals bedankt!