Home Cinema vs. HiFi opstelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ben aan het dubben over het vervangen van mijn audio-setup. Nu heb ik voornamelijk mijn oog (want nog niet in 't echt gehoord) laten vallen op de Philips Fidelio E5. Echter vraag ik me nu af tijdens het lezen van reviews en beoordelingen wat wijsheid is; kiezen voor een Home Cinema set of toch gaan voor een HiFi opstelling welke ook aan de tv aangekoppeld kan worden.
Waarom deze vraag? Omdat ik vaker muziek luister, via Spotify, radio (XBMC) of LP, dan dat ik TV kijk. En films met explosies moet ik al helemaal niet hebben.

TLDR;
Stelling: Als muziekliefhebber kies je beter een HiFi oplossing dan een Home Cinema systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Als ik het zo lees, zou ik eerder voor een hifi setup gaan, setje goede stereo luidsprekers, ipv een setje met 5 mini speakertjes en een subwoofer. Voor muziek heb je daar meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

Een home cinema kan ook hifi zijn.. jij bedoelt surround versus stereo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het mooi aan het Philips Fidelio e5 setje leek me juist dat je een 2.1 opstelling heb (2x speaker + sub) en wanneer je dan eens een film kijkt je de 2 satellietspeakers er af neem en bij je bank neer zet... Mits ik het goed begrepen heb.

P.S. Wanneer iemand alternatieve aanbevelingen weet, dan hoor ik het ook graag 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:01:
Als ik het zo lees, zou ik eerder voor een hifi setup gaan, setje goede stereo luidsprekers, ipv een setje met 5 mini speakertjes en een subwoofer. Voor muziek heb je daar meer aan.
Eensch met kerstmanneke, ik zou lekker voor een paar mooi jamo zuilen gaan ipv. dat philips 5.1 spul...bijv: pricewatch: Jamo C 607 (Zwart)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:08

Mikayu

.srt

De beste aanbevelingen is luisteren naar een paar speakers zoals de Jamo hierboven, dat is 'More-Fi' dan zo Philips :p

Daarna zoek je er een leuke receiver bij. Eventueel een meerkanaals zodat je nog uit kan breiden naar home cinema.

Maar je prio is nu 2 goede speakers zoeken voor je muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je moet het product kopen dat het beste bij je wensen past. Eén van de overwegingen die je dan kan maken is gaan voor een stereo of surround opstelling. Het voordeel van het werken met een surround receiver is het feit dat je er een groot aantal functies en (digitale) aansluitmogelijkheden mee in huis haalt. Een stereo versterker is een stuk beperkter wat dat betreft. In de gemiddelde huis-tuin-en-keuken budgetrange zul je qua geluidskwaliteit geen verschil gaan horen tussen beide typen.

De aangehaalde Philips set zou ik niet het label "HiFi" willen geven. Daarmee doe je het toch te veel eer aan. Mijn advies zou zijn om een leuke instap receiver te kopen zodat je qua functionaliteit alle kanten op kan. Combineer deze met 2 leuke vloerstaande speakers en je zult veel meer van je muziek genieten dan ooit met die Philips mogelijk zal zijn. Indien gewenst kun je altijd nog uitbreiden naar surround.

Edit: en een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft. :+

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 05-12-2014 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-07 00:00

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

S1NN3D schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 13:26:
Je moet het product kopen dat het beste bij je wensen past. Eén van de overwegingen die je dan kan maken is gaan voor een stereo of surround opstelling. Het voordeel van het werken met een surround receiver is het feit dat je er een groot aantal functies en (digitale) aansluitmogelijkheden mee in huis haalt. Een stereo versterker is een stuk beperkter wat dat betreft. In de gemiddelde huis-tuin-en-keuken budgetrange zul je qua geluidskwaliteit geen verschil gaan horen tussen beide typen.

De aangehaalde Philips set zou ik niet het label "HiFi" willen geven. Daarmee doe je het toch te veel eer aan. Mijn advies zou zijn om een leuke instap receiver te kopen zodat je qua functionaliteit alle kanten op kan. Combineer deze met 2 leuke vloerstaande speakers en je zult veel meer van je muziek genieten dan ooit met die Philips mogelijk zal zijn. Indien gewenst kun je altijd nog uitbreiden naar surround.

Edit: en een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft. :+
Erg solide advies. niets aan toe te voegen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Klinkt alsof ik me moet gaan verdiepen in de wereld van receivers en speakers. Wonder where that journey starts... and ends..
Daarnaast ben ik benieuwd of het mogelijk is een (visueel) minimalistische setup te bouwen. Die receivers zijn flinke bakbeesten...

[ Voor 0% gewijzigd door dicespark op 05-12-2014 13:38 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Belangrijk is te bepalen wat je budget is, wat voor bronnen je hebt en hoe je die wil aansluiten. Er worden zuilen genoemd, maar kan je die wel goed kwijt en wil je wel 'lompe' zuilen.

Zou zomaar kunnen dat je heel erg blij gaat worden van een lekker compact T-ampje met een setje boekenplankspeakers bv.

Maar ook surround kan je nog goed laten klinken, hier nu een setup met oa 4 Boston A25's aan een Denon reciever. Speel nu vooral vinyl en kijk af en toe een film, voor beide erg goed en de speakers zijn lekker compact en spelen mijn oude Jamo S606 zuilen eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Ik heb even de tijd genomen om het een en ander te overdenken. Ben nog steeds erg positief over de Philips Fidelio E5, maar dat is vooral op het gebied van gebruiksgemak en looks.
Nu ben ik toch ook aan het kijken naar een losse receiver met 2 speakers en kom hier weer even terug om wat tips / aanbevelingen te vragen. Aankoopadvies dus!

Must have:
  • TV-audio
  • Platenspeler
  • Muziek van NAS afspelen (DLNA)
  • Looks (is natuurlijk persoonlijk, maar ik denk aan boekenplankspeakers die op het langwerpig tv-meubel kunnen staan).
Nice to have:
  • Spotify
  • Internet radio
  • Muziek afspelen via smartphones / iPad
  • Laag stroomverbruik
Don’t want:
  • 5.1-opstelling met veel speakers. Goed stereo-geluid is prima
  • Veel afstandsbedieningen en kabels
  • Soundbar
  • Geen CD / DVD speler nodig
Budget:
Basis opstelling voor zo'n 500€, zodat ik later evt kan upgraden

Zelf gevonden:
Denon AVR-X1000
Speakers: nog niet in verdiept
Ook blijft Sonos interessant (Sonos Play:5) maar werkt niet zo lekker met TV-geluid lees ik.

Vraag voor bonuspunten: heb ik per sé een subwoofer nodig of is 2 speakers ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor de bonuspunten: als jij vind dat je voldoende bas in speakers hebt, heb je geen subwoofer nodig.
In het algemeen zul je bij zuilluidsprekers de noodzaak van een sub minder tegenkomen, omdat die in het algemeen lager gaan. Maar de ene speaker is de andere niet, dus luisteren :)

Toevoeging vwb je platenspeler: je gaat vrijwel zeker een voorversterker nodig hebben, phono ingangen zie je niet zoveel meer en zeker niet in jouw budget ;)

Stereo receivers zie je niet zoveel met netwerkmogelijkheden, en als ze er al zijn zijn ze meteen vrij prijzig. Goed dat je in de home cinema hoek zoekt voor je versterking dus. Dat het een home cinema receiver is wil nl niet zeggen dat je er niet mar twee speakers op aan kunt sluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
@The Eagle, thanks voor je reactie. Voorversterkertje is al in da house ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Ben vanmiddag even een van de lokale HiFi-zaken binnengelopen. Waar ik al bang voor was werd realiteit: de verkoper nam me totaal niet serieus, beantwoordde mijn vragen kortaf en meermaals met: breng maar een CD mee en kom maar luisteren.

Dus mijn hoop op goed #aankoopadvies is weer op jullie gevestigd tweakertjes. Ik zit er aan te denken gewoon een receiver online te bestellen en misschien ergens (anders dan hierboven) speakers te gaan belusiteren.

Mijn receiver shortlist bestaat uit Yamaha RX-V477 en de Denon AVR-X1000. Beide support airplay en kunnen met Spotify overweg.

Wat betreft speakers heb ik geen benul. Hierboven worden Boston Acoustics A 25 genoemd, maar waar kan ik nog meer naar kijken. Vind die Skandyna speakers ook wel geinig, kan ik zomaar alles combineren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Weet niet welke zaak dat was. Kortaf en bot zijn lijkt me geen goedkoper verkooptechniek iig. Maar de opmerking "neem je muziek me en kom luisteren" staat als een huis. Hadden we geloof ik ook al eerder gezegd ;)

Als ik receiver zou moeten adviseren ga ik zelf voor de Denon, maar dat is omdat ik daar zelf ook mee draai en yamaha soms wat "klinisch" over vind komen qua sound. Volledig persoonlijk dus, zie ook punt 1 ;)

A25's zijn prima speakers, maar Skandyna's ook. Maar voor speakers geld nog meer dat je ze moet horen om te kunnen besluiten wat het beste bij jou past. Zie punt 1 ;)

Combineren gaat meestal wel goed. Pas in de echte high end kom je speakers tegen die lastig aan te sturen zijn, dus daar zou ik me niet te druk over maken.

Waar woonde je ook alweer? Kunnen we wellicht wat winkels aanraden. EN ja, voor een goede hifizaak moet je soms een eind rijden ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
Ik kom uit Eindhoven. Zou inderdaad erg geholpen zijn met zaakjes waar je de 'instap-speakers' kunt beluisteren. En klopt het wanneer ik zeg dat een receiver kopen (in mijn wereld) een simpele kwestie is van specs en features vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

FeaR

In GoT we trust

bnijssen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:18:
En klopt het wanneer ik zeg dat een receiver kopen (in mijn wereld) een simpele kwestie is van specs en features vergelijken?
Ik zou het vooral houden op het laatste, features. Specificaties zijn leuk, maar dingen als vermogen zeggen niets. Plus dat er op zo veel manieren gemeten kan worden dat het hoogste vermogen niet per se beter is. Let dus vooral op de harde kenmerken als HDMI versie, aantal HDMI ingangen, Spotify, netwerk, WiFi, et cetera.

Net al de heren voor mij ben ik ook van mening dat je je geld beter niet in zo'n Philips-setje moet steken. Koop een receiver van 200 euro en daarnaast speakers voor 150 euro per stuk en je hebt veel meer waar voor je geld. De Boston Acoustics A-serie is EOL en wellicht lastig aan te komen. Aan de andere kant, misschien wel goedkoop tweedehands. Maar genoeg andere speakers die je ook kan nemen. Dali Zensor 1, Q-Acoustics 2010i (of 2020i), Monitor Audio BX, Wharfedale Diamond, et cetera.

Subwoofers zou ik in dit geval nog niets mee doen. Een goede subwoofer slokt namelijk eigenlijk je gehele budget al op. Goedkopere subwoofers zijn namelijk vooral lompe bonkmachines die geen finesse kennen. Zonder subwoofer ga je het boem-laag in films wel missen aangezien er maar weinig speakers zijn die zo ver doorlopen in het laag dan wel zo veel druk kunnen leveren. Aan de andere kant, die Philips zou dat ook niet doen. En wat je niet hebt kan je eigenlijk ook niet missen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

bnijssen schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 18:18:
Ik kom uit Eindhoven. Zou inderdaad erg geholpen zijn met zaakjes waar je de 'instap-speakers' kunt beluisteren. En klopt het wanneer ik zeg dat een receiver kopen (in mijn wereld) een simpele kwestie is van specs en features vergelijken?
Volgens mij delen we de zelfde wereld ;) Ik heb identieke speakers op verschillende versterkers gehoord en het klonk simpelweg anders. Je kunt hem op de specs uitzoeken en er genoegen mee nemen, maar als je gaat luisteren luister je toch naar bepaalde combi's van versterking en luidsprekers.
Ik ken Ehv vrij goed, ben in de regio opgegroeid. Welke winkels ben je al geweest, en hoe ver wil je evt rijden voor een goed advies? Ik stap zelf zo in de auto naar Rotterdam (ook vanuit ehv, dik uur karren) om bij Correct te gaan kijken. Maar weet niet hoe jij daar tegenover staat.
In Tilburg heb je iEar, in Den Bosch moet Hobo volgens mij weer open zijn. Helmond zal ook wel wat zitten. In Ehv zit ook wel wat, maar dan moet ik wel weten waar je al geweest bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Niet online
@The Eagle, ik stuur je even een PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De saturn heeft in amsterdam een opstelling met louter Marantz en KEF staan, vooral de KEF speakers klinker erg mooi, de Q serie is ook redelijk binnen budget dacht ik? De Marantz PM6005 is een ideale versterker, stereo, phono en een ingebouwde dac met optical en SPDIF in. Koste 250 euro bij de Saturn.
Pagina: 1