• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Onze natuurkunde leraar vertelde me ooit dit:

We leven in de 4e dimensie. Daarom kunnen we de onderliggende dimensies (breedte, lengte hoogte in iedere willekeurige volgorde). Nogmaal, we leven in de 4e dimensie, tijd. Het zou dus mogelijk zijn als we over kunnen gaan naar de 5e dimensie, dat we tijd kunnen zien en dus beheersen.

Nu is de vraag : Wat is die 5e dimensie?? Ik zelf zat te denken aan alle ruimte buiten het heelal.... zijn hier theorien over ofzo ??

Mother, will they like this song?

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

5e dimensie -> sneller dan lichtsnelheid
denk ik.....

De vos loopt door het bos.

Verwijderd

leuk

Verwijderd

Cool, 4 dimensionale stront >:)

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-10 13:47

schizofreen

ik & jij

kben nu te lam om het helemaal uit te leggen
maar de 5e dimensie (aannemende dat tijd de 4e is) is iig niet de ruimte buiten het heelal.

Wacht u even? Er komt zo iemand bij u die alles haarfijn kan uitleggen (8>

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• just_dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06-2024

just_dre

dré met een streepje

je kunt t ook ver-visualiseren.
neem een grafiek y=2x+6 ==> 2 onbekenden, dus 2dimensionaal
uir de natuurkunde: x=v*t ==> 3 onbekenden, 3d, dus ruimtelijk figuur
dan bijvoorbeeld: Uz=m*g*h ==> 4 dimensies, 4d. op een pc zou je makkelijk een 3dgrafiek kunnen maken die per tijdseenheid (1/10 sec) een stukje opschuift
en in de natuurkunde heb je ook formules met meerdan 4 onbekenden..

ik weet dat dit niet t antwoord is op de vraag, maar mischien kan ik er zo mensen op ideeen zetten.

more is more

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Wiskunde spelletjes...
Je kan niet verwachten dat de voor ons nu bekende wereld hetzelfde doorloopt in dimensies... het kan... maar dat is lang niet zeker. Zelf geloof ik nogeneens in de 4e zoals wij hem kennen, maar dat is een andere discussie :P

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Ivo
  • Laatst online: 14-01 18:01

Ivo

De vijfde dimensie wordt gezien als de ruimte buiten het heelal. Dit noemt men de meta-fysica (lett. na-natuurkunde).

Deze meta-fysica bepaalt (volgens bv het platoonse wereldbeeld) het heelal (het eindige). Er staan in de meta-fysica absolute wetten die van werking zijn op het heelal nu.

Wij leiden deze wetten af en vandaar dat de wiskunde absoluut is en verheven boven iedere taal. Hoe we dit kunnen bereiken? Geen id.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
dimensie is gewoon een natuurkundige grootheid. We gebruiken de eerste 4 dimensies voor dingen waar we zelf termen voor hebben (breedte, lengte, hoogte, tijd). Er bestaan massa's meer dimensies (de super-string theorie heeft het over strings in de 11e dimensie) maar we hebben daar gewoon geen termen voor.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Die wiskunde leraar heeft zeker zo'n stoffen plooirib broek een faal overhemd met een wollen stropdas en heeft zo'n leraren colber met van die slijtvlakken voor zijn ellebogen.

Welke dimensies zijn er eigenlijk ?
1 ??
2 X en Y
3 X, Y en Z
4 tijd ?
5 de rest van je leven leraar ofzo ? >:)

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
0 = oneindig klein punt
1 = lijn (zonder breedte)
2 = plat vlak (zonder dikte)
3 = alle vormen die je maar 3-d kan bedenken (bijv. kubus, en wij)
4 = tijd
5 = bull >:)

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-10 09:25

FCA

Volgens de huidige gangbare natuurkundige theorieën zijn er iets van 11 dimensies, alleen zijn ze allemaal behalve 5 zeer sterk opgerold. 4 ervan kunnen wij waarnemen, tijd en ruimte dus, 1 ervan wordt verondersteld een soort van meta-ruimte te zijn, waarin ons heelal en een zuster-heelal rondzweven.
Ooit waren beide heelallen gewoon leeg, maar op een gegeven moment is door een quantum fluctuatie een stukje losgeschoten van het zuster-heelal en op ons heelal gebotst, en zo is de oerknal ontstaan. Heet ekpyrosis theorie.

Dit is althans een interpretatie van een theorie die nog geen experimentele bewijzen heeft.

Verandert z'n sig te weinig.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Op donderdag 14 juni 2001 10:14 schreef FCA het volgende:
[snip]

Dit is althans een interpretatie van een theorie die nog geen experimentele bewijzen heeft.
Ja, ga jij lekker een experiment uitvoeren om deze theorie te bewijzen ;-) (ik denk dat je het woordje 'nog' per ongeluk tikte? :) )

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• FCA

FCA

"De theorie is absurd, maar is ie absurd genoeg?"

Deze theorie doet voorspellingen die volgens het standaard-oerknal model niet te verklaren zijn. Het zijn weliswaar subtiele verschillen, maar hij is in principe falsificeerbaar. En hij zit wiskundig veel beter in elkaar :D

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Nogmaal, we leven in de 4e dimensie, tijd. Het zou dus mogelijk zijn als we over kunnen gaan naar de 5e dimensie, dat we tijd kunnen zien en dus beheersen.
Hoeveel dimensies er ook zijn, wij bestaan in al die dimensies. Wel is het leuk je voor te stellen hoe het zou zijn om tijd te kunnen gebruiken alsof het een doodgewone ruimtelijke dimensie is.

Ik heb wel een keer zitten denken hoe dat eruit zou zien als je iemand een kwartslag zou draaien in de 4-D ruimte. Dus, even simpel gezegd, tot z'n toekomst links zit, en z'n hoofd 4 weken terug. Lastig :P .
Je kunt hem natuurlijk wel doordraaien totdat alles weer klopt, behalve dan dat z'n lichaam links-rechts gespiegeld is. Leuke truuk voor op feestjes.
Nu is de vraag : Wat is die 5e dimensie??
Ik meende dat de vijfde dimensie in de superstring theorie werd gebruikt om o.a. de golflengte van elektromagnetische straling te "herbergen". (Hoewel het natuurlijk niet uitmaakt hoe je ze nummert.)

Zoals ik het nu opschrijf lijkt het net of ze maar een extra dimensie erbij pakken voor alles wat we niet kunnen onderbrengen, en ergens in de buurt van 11 hiermee klaar waren. Da's dus niet zo. ;)

Ik was altijd in de veronderstelling dat er in totaal 10 dimensies waren in de superstring theorie: 6 strak opgerold, drie heel losjes, en een tijd. En dat de vergelijkingen alleen kloppend gemaakt kunnen worden voor 10 en 26 dimensies. 26 (Bosonische SST) doen we niet, het ziet er op papier niet uit, er verschijnen tachyonen, en er is geen plek voor fermionen. Alle andere modellen gebruiken 10 dimensies met verschillende topologieën.

Het kan zijn dat dit "10 ruimtelijke dimensies, plus tijd" is, dus toch 11 in totaal.
5 = bull
5 = hyperkubus (16 hoeken, 32 lijnen, 24 vlakken, 8 cellen) plus tijd. >:)

• FCA

FCA

Ik geloof dat het was omdat er vijf verschillende, even geldige versies waren van 10 dimensionale string-theorie, en dat die verklaard konden worden door 11 dimensionale M-theorie, die dan reduceerde tot de andere 5 door de extra dimensie op verschillende manieren op te vouwen (=origami voor gevorderden :P )

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik weet wel dat 5 geen bull is, vandaar: " >:) "
Ik gedoelde gewoon: daar is geen reeele voorstelling van te maken.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

FCA:
Ik geloof dat het was omdat er vijf verschillende, even geldige versies waren van 10 dimensionale string-theorie, en dat die verklaard konden worden door 11 dimensionale M-theorie, die dan reduceerde tot de andere 5 door de extra dimensie op verschillende manieren op te vouwen (=origami voor gevorderden )
Owww daar heb ik wel eens wat over gelezen ja, iets van de tweede SST revolutie of zo. Haakte ergens na de 3e paragraaf af. Geen idee wat ze allemaal uitspookten, volgens mij proberen ze van de ruimtetijd zo'n ballon-poedel te draaien.

God dobbelt dan misschien niet, maar hij doet wel aan über1337 math shit. :)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-05 15:01

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

de String theorie maakt inderdaad gebruik van meer dan 4 demensies om een aantal dingen te verklaren (vraag me niet wat precies, als iemand een link heeft met een heldere uitleg over de string theorie houdt ik me aanbevolen)

de vijfde dimensie is door Schroder beschreven toen ie met zijn Quantum theorie kwam. Het is namelijk zo dat als je een deeltje en een anti deeltje neemt en je wijzigd iets aan het deeltje dat er dan ook iets moet veranderen aan het antideeltje omdat anders het heelal instort (en das best lastig) dit effect op deeltjes is te meten en vind plaats onafhankelijk van 4 dimensies (dus onafhankelijk van afstand en tijd) ook al bevind het anti deeltje zich aan de andere kant van het heelal, zo luid de theorie, dan nog veranderd het direct. Hoe "weten" deeltjes dit dan van elkaar? wel er wordt dus gesuggereerd dat de "communicatie" tussen deze deeltjes via de 5e dimensie loopt.

* XangadiX moet toegeven dat hij de klok achter dit verhaal heeft horen luiden, maar niet precies meer weet waar de klepel hangt

als iemand toevoegingen, verbeteringen en links heeft dan houdt ik me voorbehouden

Stoer; Marduq

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 17:55 schreef SickBastard het volgende:
Cool, 4 dimensionale stront >:)
Haha ziek ventje ben jij!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 17:44 schreef TheLunatic het volgende:

We leven in de 4e dimensie. Daarom kunnen we de onderliggende dimensies (breedte, lengte hoogte in iedere willekeurige volgorde). Nogmaal, we leven in de 4e dimensie, tijd. Het zou dus mogelijk zijn als we over kunnen gaan naar de 5e dimensie, dat we tijd kunnen zien en dus beheersen.

Nu is de vraag : Wat is die 5e dimensie?? Ik zelf zat te denken aan alle ruimte buiten het heelal.... zijn hier theorien over ofzo ??
De 4e dimensie is geen tijd hoor! Je kunt gewoon een 4 dimensionale kubus tekenen, en dat heeft niks met tijd te maken. Zoals Einstein al constateerde: tijd is geen dimensie!

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 18:44 schreef BlueAngelGoT het volgende:
De vijfde dimensie wordt gezien als de ruimte buiten het heelal. Dit noemt men de meta-fysica (lett. na-natuurkunde).

Deze meta-fysica bepaalt (volgens bv het platoonse wereldbeeld) het heelal (het eindige). Er staan in de meta-fysica absolute wetten die van werking zijn op het heelal nu.

Wij leiden deze wetten af en vandaar dat de wiskunde absoluut is en verheven boven iedere taal. Hoe we dit kunnen bereiken? Geen id.
Aaargh! :)

Meta-fysica is een deelvak van filosofie, en heeft (vrijwel) niets met natuurkunde te maken!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
5e DIMENSIE ?!!!!! Oh goshh ik moest nog wennen dat er meer dan 3 dimensie's waren.
:?

dikzak

• -Sander1981-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2020
Op Wednesday 13 June 2001 23:42 schreef Jake het volgende:
0 = oneindig klein punt
1 = lijn (zonder breedte)
2 = plat vlak (zonder dikte)
3 = alle vormen die je maar 3-d kan bedenken (bijv. kubus, en wij)
4 = tijd
5 = bull >:)
5 = keuze :?

I don't have a solution; but I do admire the problem.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

joska:
Zoals Einstein al constateerde: tijd is geen dimensie!
Erm, was Albert juist niet degene die met dat idee aan kwam zetten?

Ik heb er verder niks op tegen wanneer tijd niet als dimensie wordt gerekend. Als je een goed alternatief weet voor Lorentz transformaties houd ik me aanbevolen. ;)

Verwijderd

Oerknal, dimensies, opgerolde dimensies...

Idee: Was de oerknal het uitrollen van een dimensie? :?

Vraag me niet hoe ik hier ineens op kom.. gewoon een ingeving.. ;)

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:53

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Voor degenen die meer willen weten over string theory: http://www.superstringtheory.com

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

De eerste vier dimensies (lijk, een vlak, een kubus en de tijd) zijn waarneembaar voor ons mensen. Nu heb ik op school gehoord dat de vijfde dimensie weer boven de tijd stond. Zeg maar zo: onbereikbaar voor ons mensen. De vijfde dimensie zou in dat geval God zijn. Zo heb je ook meteen weer een probleem minder hoe je kunt verklaren dat God er op meerdere plaatsen te gelijk kan zijn. Hij staat boven de tijd (en plaats), voor hem is dat er niet en zo zou hij dus overal tegelijk kunnen zijn.

Zo is het mij eens uitgelegd. Wat is waar :?

Verwijderd

Zeg maar zo: onbereikbaar voor ons mensen. De vijfde dimensie zou in dat geval God zijn.
De mens snapt het niet & kan het niet begrijpen.. dus...: het is God.....

• Ecco
  • Laatst online: 22-08-2014
Op zaterdag 16 juni 2001 16:50 schreef McGry het volgende:

[..]

De mens snapt het niet & kan het niet begrijpen.. dus...: het is God.....
Agreed. Met zulke redenaties zou ik kunnen bewijzen dat mn kavia de zesde dimensie is >:)

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Verwijderd

LOL ;)
Ik begrijp jouw cavia ook niet *D

Verwijderd

Agreed. Met zulke redenaties zou ik kunnen bewijzen dat mn kavia de zesde dimensie is
:) LOL :)

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 16:22 schreef Klokkie-rulezzz het volgende:
De eerste vier dimensies (lijk, een vlak, een kubus en de tijd) zijn waarneembaar voor ons mensen. Nu heb ik op school gehoord dat de vijfde dimensie weer boven de tijd stond. Zeg maar zo: onbereikbaar voor ons mensen. De vijfde dimensie zou in dat geval God zijn. Zo heb je ook meteen weer een probleem minder hoe je kunt verklaren dat God er op meerdere plaatsen te gelijk kan zijn. Hij staat boven de tijd (en plaats), voor hem is dat er niet en zo zou hij dus overal tegelijk kunnen zijn.

Zo is het mij eens uitgelegd. Wat is waar :?
ik hoorde laatst dat Elvis nog leeft, dat bewijst dat Elvis boven de tijd staat en dus dat Elvis de 5de dimensie is !

• saintinel
  • Laatst online: 11-04 13:00
Yo!, het wordt hier wat zweverig..?>?
dimensies, parallel-universa, big-bang, tijd enz.... allemaal theorieën.
er zijn gewoon werkelijkheden waar wij nooit bij kunnen, we missen als mens simpelweg de 'hersen'capaciteit om het te begrijpen.
..maar de 5e dimensie is overigens gewoon weer een theorie net als al die anderen.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 21:48

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Als je het zo bekijkt is het allemaal theorie, want wij hebben ook zelf bedacht wat de 1e 2e en 3e dimensies zijn... die hebben zij zelf zo genoemd... toch ??

Mother, will they like this song?

Verwijderd

hm
mijn docent zei dat de 4e dimensie beweging was
je kan dus zeggen, tijd
want het beweegt dus dat neemt tijd in beslag
maar als iets stilstaat kan het ook een uur stilstaan en dat is ook tijd
dus.>!?@?!?@?@vaaaaaaag ;)

• veryip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-11 23:21

veryip

Nikon D7000 + Glas

Op woensdag 13 juni 2001 17:44 schreef TheLunatic het volgende:

5de dimensie = God en alles wat daarmee te maken heeft. Jammer genoeg zijn wij daar als mensen niet op gebouwd om de 5de dimensie waar te nemen; dat voorrecht heeft God enzo alleen

En.... stel nou dat je 't wel aardig doet tijdens je leven; wie weet heb je dat voorecht dan ook wel :D

Nikon D7000

Verwijderd

maar wat is een dimensie? het klinkt allemaal heel hip, maar het is iets wat bijdraagt aan dimensionaliteit: iets met dimensie, iets wat je ziet? Als tijd een dimensie is, wat gebeurt er dan bij een kubus met perspectief?? dan gebeuren er rare dingen denk ik, als die 4e dimensie ook in de diepte wegloopt en een verdwijnpunt heeft. Dat brengt me bij de vraag: is er een begin aan tijd? ik geloof het wel. De beweging van het 'exploderende' universum definieert tijd. Tijd ontstond dus met de big bang geloof ik. Dan heeft de tijd een verdwijnpunt om in weg te lopen, terwijl het andere eind eindeloos doorloopt, net als de andere dimensies... een overeenkomst...

is temperatuur btw ook een dimensie :+

Verwijderd

Dit alles is een vrij moeilijk onderwerp omdat de menselijke geest erop is gebouwd om 4-dimensionaal te denken (2-dimensionaal voor blondjes)

Als je je iets 4d voorstelt dan is dat dus een 3d voorwerp (bol, kubus, je huisdier) die van vorm verandert.

Maar probeer je nu eens voor te stellen dat er in de 4d ruimte plaatsen zijn waar de tijd langzamer of juist sneller gaat, 'tijd-dichtheid?'

Zo kan je met allerlei grootheden (temperatuur, dichtheid, massa) vanalles aan je belevingswereld verbuigen, maar alleen als je sprongen kan maken in welke grootheid dan ook, heb je gebruik gemaakt van een 5e dimensie, die trouwens nauwelijks voor te stellen is.
Dus: eerst hier toen ineens daar,
of: eerst heet, toen ineens koud,
of: eerst klein, toen ineens groot.
Zolang er maar geen overgangsfase is.

Wie begrijpt waarom zelfs een sprong vloeiend verloopt in een 5d omgeving heeft een vrij goed functionerend stel hersenen.
Pagina: 1