Naar mijn mening is, een moderatie door een gebruiker altijd op basis van interpretatie. Het vervelende van 10000 verschillende mensen dat je minstens net zoveel interpretaties hebt van 1 issue. (ook all lijken een hoop erg op elkaar, elke interpretatie is uniek)
Hier mee bedoel ik te zeggen: Als er maar genoeg mensen een post als -1 interpreteren, omdat zij vinden dat de post niet binnen de strekking van het artikel past, dan is een post dus onzichtbaar in de basis. (zonder zelf filters toe te passen).
Het vervelende is, dat wanneer iemand maar geïrriteerd genoeg is, dat er al snel naar de -1 gegrepen word, om een statement te stellen, of gewoon om hem uit het zicht te krijgen. Dit is volgens mij gewoon cencuur, Als de post gewoon te zien was geweest, dan was het een ander verhaal, maar dit is dus, in de basis, niet zo.
Zover ik weet staat -1 voor ongewenst en +0 voor niet relevant/offtopic. Dus zou een +0 afdoende moeten zijn om aan te gegeven dat een poster niet op 1 lijn zit met het originele artikel.
Nu het grote probleem waar veel mensen mee zitten: Er zijn te veel "niet-tweaker" op tweakers die te veel onzin uitkramen. Hierdoor ontstaan er irritaties en word er op emotionele basis -1 gemodereerd.
Ik denk dat tweakers dit een beetje over zich zelf heeft afgeroepen, door zich de afgelopen jaren expliciet in de media te profileren en dus "niet-tweakers" er mee aan lokt. Hier is natuurlijk niets mis mee. Ook deze mensen hebben recht om te reageren op post. Helaas denken een hoop "tweakers" hier iets anders over, om overigens hele goede redenen. Maar de keuze is gemaakt om tweakers breed in te zetten, om minstens net zulke goede redenen. Dus ik ga er van uit dat de oplossing in een tussenweg gezocht moet worden.
Daarom denk ik dat deze "tweakers vs niet tweakers" oorlog (om het beestje maar even bij de naam te noemen) alleen opgelost kan worden door het aantrekken van extra moderatie staff, omdat dit probleem alleen nog maar groter gaat worden en de "tweakers" misschien wel gaan afhaken, omdat zij, de oorspronkelijker gebruikers, zich hier niet meer thuis gaan voelen in deze "NUJIJ lookalike".
Als je de massa wilt gaan bedienen, dan zul je de massa actief moeten gaan sturen, en dit niet aan "tweakers" over laten. Ik pleit dan ook voor
Het verwijderen van de -1 moderatie,
het verhogen de moderatie staff van tweakers, en een "ongewenst"- meld knop. Misschien zou je de -1 moderatie aan deze knop kunnen binden (op basis van een aantal hits????) , om toch de reacties wat schoon te houden van troep, maar dit word al te inhoudelijk. Heb zelf niet zoveel verstand van modereren
Hopende mijn visie duidelijk te hebben neergelegd, verblijf ik......
[
Voor 15% gewijzigd door
maquis op 15-12-2014 14:29
]