Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bij interne apparatuur DNS - Gateway of echte DNS IP?

Pagina: 1
Acties:

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-11 00:01
Binnen mijn netwerk hebben de meeste apparaten dat zij naast het internet IP, de mask en de default gateway ook een DNS adres willen hebben.

In mijn Ziggorouter heb ik een 212.54.40.25 IP staan, door de provider toegewezen.

Nu kan ik in mijn apparatuur met handmatige instellingen kiezen als DNS server uit
- 192.168.178.1 -- Default gateway
- 212.54.40.25 -- Ziggo's eigen DNS server
- 8.8.8.8 --Google DNS

Optie 1 kan ik mij bij voorstellen dat dit eenvoudig is voor de apparatuur in mijn netwerk, niet eerst een lookup lokaal doen, dan bij de GW uitkomen en vervolgens de echt DNS bereiken

Optie 2 kan ik mij bij voorstellen dat dit altijd werkt, want met DHCP wordt dit ook uitgegeven, ipv het GW adres

Optie 3 kan ik mij bij voorstellen dat deze meer capaciteit en service heeft dan een Ziggo, immers de hele wereld kan hier gebruik van maken, dus zal deze DNS op meerdere locaties staan met heftige capaciteit en bereikbaarheid (aanname)

Mijn uiteindelijke vraag is: Wat is nu wijsheid voor in te stellen met vaste IP's in mijn netwerk... optie 1,2 of 3?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het maakt in de meeste gevallen geen donder uit.

Je default GW is gewoon je modem, op je modem draaien netwerkdiensten zoals DHCP, NAT, DNS Forwarder enz. Als je een DNS request naar je modem stuurt kijkt ie in z'n lokale cache, vindt ie daar het antwoord niet, dan gaat ie naar de eerstvolgende server door, in jouw geval de DNS server van Ziggo.

Google DNS gebruiken op je computer heeft zin als je lokale DNS server/forwarder of de Ziggo DNS server niet (goed) werkt, en bijvoorbeeld verkeerde resultaten teruggeeft of langzaam is. Je kan dus kijken of Google DNS (of misschien OpenDNS) beter of sneller werkt dan Ziggo DNS, en dan kan je overschakelen.

Je lokale DNS forwarder overslaan en direct met de Ziggo DNS server praten heeft bijna nooit zin: de lookup caches vangen in beide gevallen precies dezelfde requests op, met als voordeel dat de cache in de modem ook requests van andere clients in de cache krijgt, en dus vaker een rijkere cache heeft dan je eigen client.

Met andere woorden: behalve als je via je lokale DNS forwarder langzame lookups hebt hoef je niks te veranderen.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Ik heb een tijdje voor mijn apparaten het IP van het Ziggo modem als DNS server ingesteld. Dat werkte altijd prima. Totdat ik op gegeven moment ontdekte dat mijn NAS en TV niet meer op Internet kwamen.
Toen de Ziggo DNS server (of google DNS) ingevuld en toen werkte alles weer. Naderhand werkte het modem IP adres ook weer als vanouds. Mogelijk een modemfirmware hick-upje.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Je kan als Gateway het lokale router adres gebruiken en DNS zou je het Ziggo adres 212.54.x.x kunnen gebruiken.
Ik zou voor DNS geen router ip of 8.8.8.8 gebruiken, de router stuurt een request toch meteen door, en google weet al teveel van je. Als je daar niks om geeft, prima.
Ik gebruik 208.67.222.222 als DNS, werkt ook goed.
Geen idee of je nog extra Ziggo diensten afneemt en of die invloed hebben wanneer je een niet-Ziggo DNS gebruikt ?
Je kan ook je clients een alternatieve DNS meegeven en je router zelf een Ziggo adres.

[ Voor 23% gewijzigd door EverLast2002 op 05-12-2014 10:17 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
DNS op je clients instellen op het IP-adres van je router, en op je router gewoon de DNS van je ISP of een DNS naar keuze (Google DNS / OpenDNS) gebruiken. Dat laatste kan soms sneller zijn, moet je even meten met iets als DNSbench. Ik gebruik OpenDNS, vind die van Ziggo niet bijster snel.

Via DHCP krijgen je clients ook standaard het IP-adres van je router aangeboden als DNS dacht ik.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2014 10:18 ]