Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Hij is er weer! Ik zag dat ze elk jaar op GoT worden besproken, dus ik trap alvast af.
Hieronder de vragen.
  1. Waardoor wordt pastis troebel als je water toevoegt?
    1. De smaakstoffen lossen slecht op in water
    2. In water vormt anijs eiwitten
    3. Er ontstaan heel kleine ijskristalletjes

2. Op een regenachtige dag spelen vader en dochter meerdere potjes memory. Hoe vergaat het hen?
    1. Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets slechter
    2. Gemiddeld speelt het kind na elk spelletje iets beter, de vader niet
    3. Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets beter

3. Als je in het donker in een felle lichtbron kijkt, zoals de lamp van een lantaarnpaal, zie je een stralenkrans om de lichtbron. Waardoor komt dat?
    1. Door verstrooiing van het licht in het glaswerk
    2. Door verstrooiing van het licht in de lucht
    3. Door verstrooiing van het licht in je oog

4. De ruimtesonde New Horizons beweegt met een snelheid van 15 kilometer per seconde naar de rand van ons zonnestelsel. Stel dat hij in de richting van de Sombrero-nevel gaat, die zich op 50 miljoen lichtjaar afstand van de aarde bevindt, wanneer komt hij daar dan aan?
    1. Over ongeveer 1000 miljard jaar
    2. Over ongeveer 50 miljoen jaar
    3. Nooit

5. Een rooftas is een tas die aan de binnenkant bedekt is met aluminium. Daarin smokkelen winkeldieven spullen die beveiligd zijn met een chip langs de beveiligingspoortjes zonder dat het alarm afgaat. Hoe werkt dat?
    1. Het aluminium zorgt ervoor dat de straling van het poortje om de tas buigt
    2. Het aluminium wekt een tegengesteld veld op
    3. Het aluminium reflecteert de straling van het poortje

6. Als een luidspreker met twee keer de geluidssnelheid over je heen vliegt en een toonladder laat horen, hoe hoor je de tonen dan?
    1. Je hoort de toonladder op de oorspronkelijke snelheid, maar twee keer zo hard
    2. Je hoort de toonladder twee keer zo snel en een octaaf hoger
    3. Je hoort de toonladder zowel vooruit als achteruit

7. Als je een oneindig grote vloer aaneengesloten zou betegelen met deze strikjes- en bootjestegels, wat is dan de verhouding tussen strikjes en bootjes?
    1. 1 strikjestegel op 2 bootjestegels
    2. Minder dan 1 strikjestegel op 2 bootjestegels
    3. Meer dan 1 strikjestegel op 2 bootjestegels

8. Wat gebeurt er met de zon als je het oppervlak zou proberen te blussen met water?
    1. De zon wordt heter
    2. De zon dooft uit
    3. De zon gaat minder fel branden

9. Welke uitvinding was volgens de Franse schilder Pierre-Auguste Renoir essentieel voor de ontwikkeling van het impressionisme?
    1. Synthetische kleurstoffen
    2. Verf in tubes
    3. Kant-en-klare schildersdoeken

10. Op zee drijft allerlei materiaal, waaronder organische resten en stukken plastic. Soms scheidt een golf de drijvende objecten en zie je clusters van organische resten en clusters van plastic. Hoe komt dit?
    1. Doordat plastic een lager soortelijk gewicht heeft dan organische resten
    2. Doordat plastic water afstoot en organische resten water aantrekken
    3. Doordat plastic niet elektrisch geleidend is en organische resten wel

11. Een stel heeft twee kinderen. Moeder vindt spruitjes niet bitter, vader wel. Het proeven van bitter is een dominante eigenschap van één gen. De werkzame en de niet-werkzame versie van dit gen komen even vaak voor. Wat is de kans dat beide kinderen de spruitjes niet bitter vinden smaken?
    1. Een vierd
    2. Een zesde
    3. Een negende

12. Wat was het aandeel van Nederland in de westerse slavenhandel tussen Afrika en de Nieuwe Wereld?
    1. Ongeveer 5%
    2. Ongeveer 25%
    3. Ongeveer 45%

13. Piet en Kees eten allebei een liter vegetarische groentesoep. Piet eet soep uit blik, Kees maakt zelf soep zonder zout. Wie is het extra gewicht van de soep het eerste kwijt?
    1. Piet
    2. Kees
    3. Maakt niet uit

14. Waarom is iemand zien gapen voor kinderen met autisme minder aanstekelijk dan voor kinderen zonder autisme?
    1. Omdat ze niet helemaal begrijpen waarom de ander gaapt
    2. Omdat ze niet goed genoeg kijken naar het hele gezicht van de ander
    3. Omdat ze gevoeliger zijn voor auditieve prikkels dan voor visuele prikkels

15. In een grote bak water van 4°C leg je een blok ijs. Wat gebeurt er met het waterniveau terwijl het ijs smelt?
    1. Het stijgt
    2. Het blijft gelijk
    3. Het daalt
Sommige zijn wel erg lastig :9~

[ Voor 3% gewijzigd door Miks op 04-12-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Voor vraag 7 heb je trouwens deze nodig:

Afbeeldingslocatie: http://www.nwo.nl/binaries/content/gallery/nwo/quiz-en-quiz-junior/nwq2014-vraag-7.png

Ik weet wel dat je één strikje in kan sluiten door 3 bootjes. Dat zal wel onderdeel van het patroon zijn. Toch vraag ik me af welk antwoord dan juist is...

Enfin, hier mijn antwoorden:
  • De smaakstoffen lossen slecht op in water.
    Volgens mij de enige juiste
  • Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets slechter.
    Iets met patroonherkenning denk ik. Na een tijdje kan je maar lastig onderscheid maken tussen oude en nieuwe spelletjes.
  • Door verstrooiing van het licht in je oog.
    Volgens mij treedt dit ook op bij de maan. Dan zou het dus aan je ogen moeten liggen.
  • Nooit.
    Gokje :)
  • Het aluminium wekt een tegengesteld veld op.
    Gokje
  • Je hoort de toonladder zowel vooruit als achteruit.
    Dat lijkt me vanwege de 2x geluidssnelheid
  • 1 strikjestegel op 2 bootjestegel.
    Deze is dus eeeeerrrrrg lastig... Iemand die het met de computer kan renderen? :D
  • De zon wordt heter.
    Kernfusie toch?
  • Synthetische kleurstoffen.
    De opkomst van fabrieken was toch ook rond die tijd?
  • Doordat plastic een lager soortelijk gewicht heeft dan organische resten.
    Gokje
  • Een negende.
    Ehhm, 1/3 x 1/3
  • Ongeveer 5%.
    Nederland was niet zo van de slaven geloof ik.
  • Kees.
    Iets met zout, zout hydrateert maar hoe?
  • Omdat ze niet helemaal begrijpen waarom de ander gaapt.
    Heb ooit ergens gelezen dat gapen iets sociaals is, en autisten zijn slecht in sociale interactie.
  • Het blijft gelijk.
    Archimedes _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Miks op 04-12-2014 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Miks schreef op donderdag 04 december 2014 @ 19:53:
Voor vraag 7 heb je trouwens deze nodig:

[afbeelding]

Ik weet wel dat je één strikje in kan sluiten door 3 bootjes. Dat zal wel onderdeel van het patroon zijn. Toch vraag ik me af welk antwoord dan juist is...

Enfin, hier mijn antwoorden:
  • De smaakstoffen lossen slecht op in water.
    Volgens mij de enige juiste
  • Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets slechter.
    Iets met patroonherkenning denk ik. Na een tijdje kan je maar lastig onderscheid maken tussen oude en nieuwe spelletjes.
  • Door verstrooiing van het licht in je oog.
    Volgens mij treedt dit ook op bij de maan. Dan zou het dus aan je ogen moeten liggen.
  • Nooit.
    Gokje :)
  • Het aluminium wekt een tegengesteld veld op.
    Gokje
  • Je hoort de toonladder zowel vooruit als achteruit.
    Dat lijkt me vanwege de 2x geluidssnelheid
  • 1 strikjestegel op 2 bootjestegel.
    Deze is dus eeeeerrrrrg lastig... Iemand die het met de computer kan renderen? :D
  • De zon wordt heter.
    Kernfusie toch?
  • Synthetische kleurstoffen.
    De opkomst van fabrieken was toch ook rond die tijd?
  • Doordat plastic een lager soortelijk gewicht heeft dan organische resten.
    Gokje
  • Een negende.
    Ehhm, 1/3 x 1/3
  • Ongeveer 5%.
    Nederland was niet zo van de slaven geloof ik.
  • Kees.
    Iets met zout, zout hydrateert maar hoe?
  • Omdat ze niet helemaal begrijpen waarom de ander gaapt.
    Heb ooit ergens gelezen dat gapen iets sociaals is, en autisten zijn slecht in sociale interactie.
  • Het blijft gelijk.
    Archimedes _/-\o_
Ik heb geen tijd nu, maar de laatste lijkt mij op eerste oog onjuist beantwoord.
Water zet uit als je het afkoelt vanaf 4graden, dus het peil stijgt.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Echt, er zitten weer van die compleet onlogische vragen tussen...

Vraag 8: Hoeveel water gooi je op de zon?

Vraag 9: Sinds wanneer is kunstgeschiedenis wetenschap?

Vraag 12: Sinds wanneer is geschiedenis wetenschap?

En nu wat ik denk dat de antwoorden zijn:

1) Kan A of B zijn maar ik hou het op A want ik vermoed dat bij een reactie zoals B warmte vrij zou moeten komen.

2) Ik hou het op B. Het kind leert het spel immers nog en wordt dus beter, de vader kent het al en leert dus niet meer.

3) C.

4) A. C is het niet want ooit zal hij er wel komen en B is het niet want dan zou de sonde met de lichtsnelheid moeten reizen. Je hoeft dus niet eens te rekenen. :D

5) A. Een kooi van Farraday...

6) C. Terwijl hij op je af komt hoor je hem verkeerd om. Als hij zich van je af beweegt hoor je de toonladder in de originele volgorde maar veel lager (ongeveer anderhalf octaaf lager) en 3x langzamer.

7) Geen idee... Gokje: B. Waarom weet ik niet. :D

8) Geen idee... Gokje: A. In water zit namelijk waterstof wat de primaire brandstof voor de zon is; je voegt dus eigenlijk brandstof toe.

9) Ik vermoed A, dat lijkt me het meest logische.

10) C is het zeker niet. Ik gok A.

11) Volgens mij zou het 1/8 moeten zijn maar die staat er niet tussen... :?

12) Geen idee. Als je Gario mag geloven is C nog te laag. Ik denk zelf dat A meer in de richting is.

13) Ik vermoed dat wanneer je soep zonder zout eet, je nieren meer water gaan afscheiden om de zoutbalans weer op orde te krijgen. Kees plast het vocht van zijn soep dus sneller weer uit, antwoord B.

14) Ik ben zelf autist. :D Het antwoord moet B zijn. C is ook wel waar maar heeft hier niets mee te maken. A is onzin.

15) Hmmm, dat is een leuke! Ik hou het op B. Een drijvend ijsblokje verplaatst zijn gewicht aan water. Een gesmolten ijsblokje verplaatst uiteraard zijn volume aan water. De waterverplaatsing van een ijsblokje met een lager soortelijk gewicht dan vloeibaar water is dus gelijk aan de waterverplaatsing van dat zelfde "ijsblokje" als het gesmolten is. Als je aanneemt dat het een gesloten systeem is (geen toevoer van warmte van buitenaf die ervoor zou zorgen dat het geheel aan water+ijs door die toegevoegde warmte uitzet en het niveau dus licht zou stijgen), blijft het waterniveau gelijk.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

1 Waardoor wordt pastis troebel als je water toevoegt?
  1. De smaakstoffen lossen slecht op in water
  2. In water vormt anijs eiwitten
  3. Er ontstaan heel kleine ijskristalletjes
Ik zal eerst eens moeten zoeken wat pastis precies is.... :)
2 Op een regenachtige dag spelen vader en dochter meerdere potjes memory. Hoe vergaat het hen?
  1. Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets slechter
  2. Gemiddeld speelt het kind na elk spelletje iets beter, de vader niet
  3. Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets beter
a, slechter. Volgens mij onthoud je de locaties van de memory spellen van daarvoor ook nog, dus dat zal verwarring opwekken.
3 Als je in het donker in een felle lichtbron kijkt, zoals de lamp van een lantaarnpaal, zie je een stralenkrans om de lichtbron. Waardoor komt dat?
  1. Door verstrooiing van het licht in het glaswerk
  2. Door verstrooiing van het licht in de lucht
  3. Door verstrooiing van het licht in je oog
c, in het oog. Dit antwoord lijkt mij het meest logische, aangezien het oogvocht het meest troebel is.
4 De ruimtesonde New Horizons beweegt met een snelheid van 15 kilometer per seconde naar de rand van ons zonnestelsel. Stel dat hij in de richting van de Sombrero-nevel gaat, die zich op 50 miljoen lichtjaar afstand van de aarde bevindt, wanneer komt hij daar dan aan?
  3. Nooit
c, nooit. Na de Big Bang verplaatst de nevel zich met een zeer hoge snelheid naar buiten, en dat is volgens mij veel sneller (lichtsnelheid) dan de 15 km/sec.
5 Een rooftas is een tas die aan de binnenkant bedekt is met aluminium. Daarin smokkelen winkeldieven spullen die beveiligd zijn met een chip langs de beveiligingspoortjes zonder dat het alarm afgaat. Hoe werkt dat?
  1. Het aluminium zorgt ervoor dat de straling van het poortje om de tas buigt
  2. Het aluminium wekt een tegengesteld veld op
  3. Het aluminium reflecteert de straling van het poortje
a denk ik, want bij een reflectie van straling of tegengesteld veld gaat dat ding alsnog af.
6 Als een luidspreker met twee keer de geluidssnelheid over je heen vliegt en een toonladder laat horen, hoe hoor je de tonen dan?
  1. Je hoort de toonladder op de oorspronkelijke snelheid, maar twee keer zo hard
  2. Je hoort de toonladder twee keer zo snel en een octaaf hoger
  3. Je hoort de toonladder zowel vooruit als achteruit
Interessante vraag. Ik denk b, aangezien je sneller de volgende toon hoort. c is het i.i.g. niet aangezien de toonladder niet evenredig met de frequentie loopt.
7 Als je een oneindig grote vloer aaneengesloten zou betegelen met deze strikjes- en bootjestegels, wat is dan de verhouding tussen strikjes en bootjes?
  1. 1 strikjestegel op 2 bootjestegels
  2. Minder dan 1 strikjestegel op 2 bootjestegels
  3. Meer dan 1 strikjestegel op 2 bootjestegels
b, er zijn veel meer bootjestegels dan strikjes nodig.
8 Wat gebeurt er met de zon als je het oppervlak zou proberen te blussen met water?
  1. De zon wordt heter
  2. De zon dooft uit
  3. De zon gaat minder fel branden
a, de zon wordt heter. Ik denk dat het water verdampt, en door het grotere oppervlak inclusief water zal het daaronder warmer worden.
9 Welke uitvinding was volgens de Franse schilder Pierre-Auguste Renoir essentieel voor de ontwikkeling van het impressionisme?
  1. Synthetische kleurstoffen
  2. Verf in tubes
  3. Kant-en-klare schildersdoeken
Geen idee.....
10 Op zee drijft allerlei materiaal, waaronder organische resten en stukken plastic. Soms scheidt een golf de drijvende objecten en zie je clusters van organische resten en clusters van plastic. Hoe komt dit?
  1. Doordat plastic een lager soortelijk gewicht heeft dan organische resten
  2. Doordat plastic water afstoot en organische resten water aantrekken
  3. Doordat plastic niet elektrisch geleidend is en organische resten wel
Ik vermoed a, maar heb geen gemakkelijk uit te leggen verklaring voor.
11 Een stel heeft twee kinderen. Moeder vindt spruitjes niet bitter, vader wel. Het proeven van bitter is een dominante eigenschap van één gen. De werkzame en de niet-werkzame versie van dit gen komen even vaak voor. Wat is de kans dat beide kinderen de spruitjes niet bitter vinden smaken?
  1. Een vierde
  2. Een zesde
  3. Een negende
A. Een man heeft XY chromosomen, en een vrouw heeft 2X chromosomen. Dus 1 kind heeft 1/2 kans om dit te krijgen, dus voor 2 kinderen is dat een vierde.
12 Wat was het aandeel van Nederland in de westerse slavenhandel tussen Afrika en de Nieuwe Wereld?
  1. Ongeveer 5%
  2. Ongeveer 25%
  3. Ongeveer 45%
Is een opzoekvraag, dus dat is vast wel ergens te vinden.
13 Piet en Kees eten allebei een liter vegetarische groentesoep. Piet eet soep uit blik, Kees maakt zelf soep zonder zout. Wie is het extra gewicht van de soep het eerste kwijt?
  1. Piet
  2. Kees
  3. Maakt niet uit
b, Kees. Zout houd vocht vast, en daardoor geeft dit extra gewicht.
14 Waarom is iemand zien gapen voor kinderen met autisme minder aanstekelijk dan voor kinderen zonder autisme?
  1. Omdat ze niet helemaal begrijpen waarom de ander gaapt
  2. Omdat ze niet goed genoeg kijken naar het hele gezicht van de ander
  3. Omdat ze gevoeliger zijn voor auditieve prikkels dan voor visuele prikkels
Ik denk a, maar ook hier geen ervaring mee. :)
15 In een grote bak water van 4°C leg je een blok ijs. Wat gebeurt er met het waterniveau terwijl het ijs smelt?
  1. Het stijgt
  2. Het blijft gelijk
  3. Het daalt
c. Water heeft het kleinste volume op 4°C. Het ijs heeft een grotere volume, en zal deze richting de 4°C smelten en het waterniveau gaat dalen.

Bij de laatste vraag ga ik uit van een grote bak water die op temperatuur wordt gehouden met een klein ijsklontje op de bodem. (niet drijven)
Als het een klein laagje water is met een enorm ijsblok erin waarbij 9/10 deel er bovenuit steekt, stijgt het water wel natuurlijk. :P

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag 7:
Afbeeldingslocatie: http://static.daom.nl/wetenschapsquiz2014.png
Zonder spiegelen van de tegels (dus de "achterkant" gebruiken) kreeg ik de nokjes zo snel niet goed.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Miks schreef op donderdag 04 december 2014 @ 18:21:
De ruimtesonde New Horizons beweegt met een snelheid van 15 kilometer per seconde naar de rand van ons zonnestelsel. Stel dat hij in de richting van de Sombrero-nevel gaat, die zich op 50 miljoen lichtjaar afstand van de aarde bevindt, wanneer komt hij daar dan aan?
  3. Nooit
C) nooit. Hij zou er 1000 miljard jaar over doen, echter dijt het universum uit en hoe groter de afstand, hoe sneller de verwijdering, en in 1000 miljard jaar zal het universum tussen het melkwegstelsel en de sombrero-nevel zo snel uitdijen dat het waarschijnlijk sneller dan het licht gaat, zodat de ruimtesonde van z'n lieve nooit niet meer kan aankomen.

[ Voor 26% gewijzigd door Salvatron op 05-12-2014 19:21 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als de afstand tot die nevel sneller dan de lichtsnelheid zou groeien dan zouden we die nevel überhaupt niet zien omdat licht ook niet aan zou komen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

In de toekomst zal die afstand sneller dan de lichtsnelheid worden, nu nog niet. OP een gegeven ogenblik zullen we die nevel dus inderdaad niet meer zien. Overigens zien we het licht van sterrenstelsels die zich sneller dan met de lichtsnelheid van ons verwijderen wel omdat het universum vroeger kleiner was en die sterrenstelsels toen nog niet met meer dan de lichtsnelheid vertrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Juup schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 17:48:
Vraag 7:
[afbeelding]
Zonder spiegelen van de tegels (dus de "achterkant" gebruiken) kreeg ik de nokjes zo snel niet goed.
De klopt sowieso niet: je houdt lege ruimte over tussen de bootjes links. Als je weer strikjes tegen de bootjes rechts aanlegt, kom je denk ik ergens.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
9: Welke uitvinding was volgens de Franse schilder Pierre-Auguste Renoir essentieel voor de ontwikkeling van het impressionisme?
a. Synthetische kleurstoffen
b. Verf in tubes
c. Kant-en-klare schildersdoeken
Is antwoord B omdat schilders daardoor makkelijk verf konden meenemen. En daardoor konden ze makkelijk in de buitenlucht schilderen zonder allerlei spullen nodig te hebben om de verf te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:19
4. De ruimtesonde New Horizons beweegt met een snelheid van 15 kilometer per seconde naar de rand van ons zonnestelsel. Stel dat hij in de richting van de Sombrero-nevel gaat, die zich op 50 miljoen lichtjaar afstand van de aarde bevindt, wanneer komt hij daar dan aan?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4rToK0l.png
Salvatron schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 19:00:
Ik weet niet hoe jij hier hebt zitten rekenen maar mijn rekenmachine geeft hier gewoon 1000 miljard jaar aan. Je bent overigens vergeten om nog een keer 60 op te schrijven (er moet worden gedeeld door zowel 60 minuten als 60 seconden)
check Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qdamu2e.png
8. Wat gebeurt er met de zon als je het oppervlak zou proberen te blussen met water?
“The visible surface of the Sun, the photosphere, is the layer below which the Sun becomes opaque to visible light.[64] Above the photosphere visible sunlight is free to propagate into space, and its energy escapes the Sun entirely. The change in opacity is due to the decreasing amount of H− ions, which absorb visible light easily.[64] Conversely, the visible light we see is produced as electrons react with hydrogen atoms to produce H− ions.” - https://en.wikipedia.org/wiki/Sun#Photosphere

Daarom zou ik zeggen, de zon wordt heter.

[ Voor 16% gewijzigd door HallonRubus op 06-12-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

1. Is antwoord A: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Ouzo_effect
Het heeft weliswaar met de de anijssmaakstof te maken, maar niks met eiwitten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik weet niet hoe jij hier hebt zitten rekenen maar mijn rekenmachine geeft hier gewoon 1000 miljard jaar aan. Je bent overigens vergeten om nog een keer 60 op te schrijven (er moet worden gedeeld door zowel 60 minuten als 60 seconden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik ben geen sterrenkundige, maar ik heb zo'n vies vermoeden dat de hubble-constante wat te maken heeft met vraag 4. (zie ook wet van hubble)
De uitdijing van het heelal: 72 km/s /mparsec.
1 megaparsec= 3.26 E6 lichtjaar

Nevel op 50 e6 lichtjaar afstand geeft een verwijdering: 50/3.26 * 72 km /sec = 1125 km / sec

Aangezien de ruimtesonde New Horizons met slechts 15 km /sec naar de sombreronevel toegaat, en de sombrero nevel zich wegens de uitdijing van het heelal met 1125 km /sec van ons vandaan beweegt komt die sonde dus nooit aan, er van uitgaande dat de sombrero nevel zich niet sneller naar ons toe beweegt.

-------

1125 km / sec verwijdering = 3.55 e10 km / jaar.
1125/300000 =0.00375 lichtjaar / jaar

Die sonde doet 1000 miljard jaar over 50 miljoen lichtjaar, en na 1000 miljard jaar is de nevel niet 50 miljoen lichtjaar maar vele tientallen miljarden lichtjaren van ons verwijderd. Zeg maar dag tegen het handje.

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 08-12-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

"Nooit" lijkt me inderdaad het correcte antwoord bij nader inzien. Maar ik heb wel vaker gezien dat men bij de Wetenschapsquiz van dat soort dingen gewoon over het hoofd ziet. :D
Onbekend schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 17:15:
(6, toonladder)
Interessante vraag. Ik denk b, aangezien je sneller de volgende toon hoort. c is het i.i.g. niet aangezien de toonladder niet evenredig met de frequentie loopt.
En toch is het C. Terwijl de speaker op je af komt, gaat die speaker 2x de snelheid van het geluid. Hij zendt dus een toonladder uit: C D E F G A B c. Maar de speaker beweegt met 2x de snelheid van het geluid, terwijl het geluid natuurlijk maar met de snelheid van het geluid gaat. Je hoort dus in eerste instantie niets, maar als de speaker precies bij de c bij jou is, dan hoor je op dat moment pas die c, daarna de B die daarvoor was afgespeeld, daarna de A, etc, dus c B A G F E D C, de toonladder omgekeerd. Tegelijkertijd hoor je ook de toonladder die de speaker afspeelt terwijl hij van je weg vliegt - die hoor je dan alleen anderhalf octaaf lager en drie keer zo langzaam - maar wel in de goede volgorde. Dus je hoort tegelijk de toonladder in de goede volgorde (maar qua frequentie en snelheid vervormd) en in omgekeerde volgorde (toevallig wel op de goede frequentie en snelheid omdat de speaker precies 2x de geluidssnelheid vloog).
(11, genetica / bitter)

A. Een man heeft XY chromosomen, en een vrouw heeft 2X chromosomen. Dus 1 kind heeft 1/2 kans om dit te krijgen, dus voor 2 kinderen is dat een vierde.
Het heeft sowieso niets met de geslachtschromosomen te maken want dat staat nergens.

Neem een gen B/b voor het proeven van bitter. B is dominant en zorgt ervoor dat je wel bitter proeft, b is recessief en zorgt ervoor dat je geen bitter proeft. De mogelijke combinaties zijn dus:

BB je proeft wel bitter
Bb je proeft wel bitter
bb je proeft geen bitter

De vrouw proeft geen bitter, zij heeft dus zeker de combinatie bb.

De man proeft wel bitter, hij heeft dus ofwel de combinatie Bb ofwel de combinatie BB. De kans dat de vader Bb heeft is 2/3, de kans dat hij BB heeft is 1/3.

Als hij de combinatie BB heeft, dan hebben de kinderen beiden zeker weten Bb (de B van hun vader en de b van hun moeder) en dan proeven ze dus wel bitter, dus in deze 1/3 van de gevallen proeven beide kinderen wel bitter.

Als de vader de combinate Bb heeft, wat 2/3 van de gevallen is, is de kans dat een willekeurig kind geen bitter proeft dus 1/2. Maar het gaat om de kans dat beide kinderen geen bitter proeven, en de kans daarop is in dit geval dus 1/4.

Dat alles met elkaar gecombineerd levert dus in totaal een kans van 1/4 * 2/3 = 1/6 dat beide kinderen geen bitter proeven.
(14, autisme en gapen)

Ik denk a, maar ook hier geen ervaring mee. :)
Ik ben zelf autist. :D

A is het zeker niet. De aanstekelijkheid van geeuwen komt vanuit het zogenaamde "sympathetic nerve system". Een automatisch systeem in de hersenen dat de hersenactiviteit van andere mensen spiegelt aan de hand van wat zij doen. Als je iemand ziet gapen, dan imiteert jouw sympathetic nerve system de hersenactiviteit die bij die andere persoon voor die geeuw zorgden en daardoor ga je zelf ook geeuwen.

Autisten letten meer op details en minder op het grote geheel. Daardoor is hun sympathetic nerve system minder effectief in het "oppikken" van die geeuw. Wellicht neemt de autist wel de wijd opengesperde mond waar, en weet hij wel bewust dat die persoon aan het gapen is, maar die realisatie komt vanuit het bewuste, niet vanuit het onbewuste - en laat het sympathetic nerve system nu juist een onbewust systeem zijn.

Oftewel, ze begrijpen wel degelijk waarom de ander gaapt. Ook zijn ze wel gevoeliger voor auditieve prikkels (automatische filters werken immers niet) maar dat heeft met gapen niets te maken. Blijft B over en dat komt ook overeen met wat ik net uitlegde: autisten zijn zich meer bewust van details dan van het grote geheel. Waar een mens met een normale neurologische indeling automatisch het gezicht, zelfs het hele lichaam van een ander als één geheel waarneemt, neemt een autist het waar als allemaal losse onderdelen die dan bewust in elkaar gepuzzeld worden.

Overigens vind ik het antwoord vreemd geformuleerd. Het is geen kwestie van "niet goed genoeg kijken" naar het gehele gezicht want dat insinueert dat een autist ervoor zou kunnen kiezen om beter te kijken. Het is veel meer een kwestie van niet (goed) kunnen waarnemen op dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:34

superwashandje

grofheid alom

Mx. Alba schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:55:
[...]

Het heeft sowieso niets met de geslachtschromosomen te maken want dat staat nergens.

Neem een gen B/b voor het proeven van bitter. B is dominant en zorgt ervoor dat je wel bitter proeft, b is recessief en zorgt ervoor dat je geen bitter proeft. De mogelijke combinaties zijn dus:

BB je proeft wel bitter
Bb je proeft wel bitter
bb je proeft geen bitter

De vrouw proeft geen bitter, zij heeft dus zeker de combinatie bb.

De man proeft wel bitter, hij heeft dus ofwel de combinatie Bb ofwel de combinatie BB. De kans dat de vader Bb heeft is 2/3, de kans dat hij BB heeft is 1/3.

Als hij de combinatie BB heeft, dan hebben de kinderen beiden zeker weten Bb (de B van hun vader en de b van hun moeder) en dan proeven ze dus wel bitter, dus in deze 1/3 van de gevallen proeven beide kinderen wel bitter.

Als de vader de combinate Bb heeft, wat 2/3 van de gevallen is, is de kans dat een willekeurig kind geen bitter proeft dus 1/2. Maar het gaat om de kans dat beide kinderen geen bitter proeven, en de kans daarop is in dit geval dus 1/4.

Dat alles met elkaar gecombineerd levert dus in totaal een kans van 1/4 * 2/3 = 1/6 dat beide kinderen geen bitter proeven.
[...]
De vader kan volgens mij zijn: Bb, bB of BB. dat geef je al aan door te zeggen 2/3 en 1/3 voor BB maar ik vond het zo duidelijker. misschien ook voor de andere lezers duidelijker zo :)

[ Voor 4% gewijzigd door superwashandje op 08-12-2014 11:29 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Mx. Alba schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:55:
[...]
A is het zeker niet. De aanstekelijkheid van geeuwen komt vanuit het zogenaamde "sympathetic nerve system". Een automatisch systeem in de hersenen dat de hersenactiviteit van andere mensen spiegelt aan de hand van wat zij doen. Als je iemand ziet gapen, dan imiteert jouw sympathetic nerve system de hersenactiviteit die bij die andere persoon voor die geeuw zorgden en daardoor ga je zelf ook geeuwen.
[...]
Oftewel, ze begrijpen wel degelijk waarom de ander gaapt.

[...]
Overigens vind ik het antwoord vreemd geformuleerd. Het is geen kwestie van "niet goed genoeg kijken" naar het gehele gezicht want dat insinueert dat een autist ervoor zou kunnen kiezen om beter te kijken. Het is veel meer een kwestie van niet (goed) kunnen waarnemen op dat niveau.
Ja wellicht is het meer iets van definities, want wat is begrijpen precies? Ik zou zeggen dat begrijpen met bewust en onbewust denken te maken heeft, emoties hoeven niet-autisten immers ook niet bewust over na te denken om ze wel te kunnen begrijpen.
En dan is A wel degelijk juist met jouw uitleg over het sympathetic nerve system (waarvoor dank, ik had er nog niet van gehoord!). Het feit dat die informatie niet geprocessed kan worden door het systeem, daarover kan je ook zeggen dat autisten het niet begrijpen op onbewust niveau.
Sibylle schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 03:45:
[...]
Ik heb geen tijd nu, maar de laatste lijkt mij op eerste oog onjuist beantwoord.
Water zet uit als je het afkoelt vanaf 4graden, dus het peil stijgt.
Ohja, helemaal niet aan gedacht. |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Miks op 08-12-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Begrijpen is juist een impliciet bewust proces. Dat sympathetic nerve system is juist volledig onbewust en heeft helemaal niets met begrip te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Albantar: Ik heb het gevoel dat je iets anders bedoelt dan het sympathetic nervous system, want die heeft namelijk vrij weinig te doen met emoties en spiegeling van anderen. Laat je ook niet misleiden door de noemer 'sympathetic', want dat heeft absoluut niets te maken met de sociaal-emotionele betekenis van dat woord.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Misschien heb ik inderdaad een verkeerde term gebruikt maar ik meende me het wel zo te herinneren. Het gaat erom dat je "spiegelneuronen" hebt die acties die je anderen ziet doen als het ware intern imiteert. Als je iemand anders een bal ziet schoppen, dan doen die "spiegelneuronen" in jouw hersenen dat zelfde, waardoor je kunt leren door te kijken naar hoe iemand anders iets doet. Maar in het geval van bijvoorbeeld lachen of gapen "lekken" die signalen als het ware naar buiten waardoor je die actie ook daadwerkelijk uit gaat voeren ipv hem alleen maar simuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro_mania
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03-2021
Hmmmm.....vraag 2 :? Iemand enig idee? Ik neig erna om te denken dat het kind iets beter gaat spelen en de vader niet, maar kan geen goede onderbouwing bedenken. Veel onderzoeken mbt het korte termijn geheugen en memory....maar niks mbt meerdere potjes memory en prestatie effect.

Op een regenachtige dag spelen vader en dochter meerdere potjes memory. Hoe vergaat het hen?a.Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets slechter
b.Gemiddeld speelt het kind na elk spelletje iets beter, de vader niet
c.Gemiddeld spelen ze allebei na elk spelletje iets beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij mijn antwoorden heb ik een, mijns inziens, plausibele uitleg gegeven voor vraag 2.

Het kind leert het spel nog. De vader kent het spel al. Het kind zal dus gaandeweg beter worden omdat ze het spel beter leert kennen, terwijl de prestaties van de vader niet of nauwelijks verbeteren omdat hij het spel al kent en dus niet leert. Daar komt nog bij dat de vader wellicht verveeld gaat raken na een aantal spelletjes waardoor zijn aandacht verslapt en hij daardoor slechter gaat spelen. En dat vaders over het algemeen expres hun kinderen laten winnen maar dat wordt naar ik mag aannemen niet door de organisatoren meegenomen in de redenering. ;)

• Miks
Leuke uitleg, maar de leeftijden worden bij vraag 2 niet gegeven. Het kan dus ook zijn dat het vader (80) en dochter (50) zijn. Gaat de uitleg dan nog op? Denk het niet ;)

Misschien moet alleen gekeken worden naar verschillen tussen vader en dochter. Deze hebben ander geslacht en verschillen 13 jaar van elkaar qua leeftijd minimaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Miks op 18-12-2014 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 10:07
Vind het ook een vreemde "wetenschapsquiz" (wat heeft de slavenhandel van eeuwen geleden met wetenschap te maken?) maar toch ook zeker een aantal leuke vragen die er tussen zitten.

2. Op een regenachtige dag spelen vader en dochter meerdere potjes memory. Hoe vergaat het hen?
In de antwoorden wordt wel aangegeven dat het om een kind gaat, dus ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat het om een volwassenen en een kind gaat.
Ik zou zeggen dat na de eerste paar potjes beide beter gaan spelen doordat van zowel de vader als de dochter de concentratie zal toenemen (als het ware een warming up van de geest). Echter, ik denk dat de dochter eerder haar concentratie zal verliezen. Maar helaas, dat antwoord staat er niet bij. Daarom denk ik dat, als ze maar lang genoeg doorspelen, ze beide minder goed gaan presteren.

Ik dacht in eerste instantie ook direct aan de hubble constante en dat de sonde nooit zal aankomen. Alle stelsel in het heelal verwijderen zich van alle overage stelsel, op een paar die door de gravitatie aan elkaar gebonden zijn na (zoals bijvoorbeeld ons melkwegstelsel en het Andromeda-stelsel). Vandaar dat ik ook voor antwoord C kies. Een puntje waar ik over twijfel is of de uitdijing van het heelal niet over de uitdijing van de lege ruimte zelf gaat.

5. Een rooftas is een tas die aan de binnenkant bedekt is met aluminium. Daarin smokkelen winkeldieven spullen die beveiligd zijn met een chip langs de beveiligingspoortjes zonder dat het alarm afgaat. Hoe werkt dat?
Kooi van Farraday inderdaad, die Albantar al eerder noemde.

Ik heb sterk het vermoeden dat het hier iets in de richting gezocht word van het uit elkaar vallen van de water moleculen en vervolgens om de kernfusie van de waterstof kernen. Heb dan ook sterk het vermoeden dat het antwoord dan zou zijn dat de zon warmer wordt. Kernfusie vind alleen niet plaats aan de oppervlakte van de zon plaats... Hmmm, toch ga ik voor A.

11. Een stel heeft twee kinderen. Moeder vindt spruitjes niet bitter, vader wel. Het proeven van bitter is een dominante eigenschap van één gen. De werkzame en de niet-werkzame versie van dit gen komen even vaak voor. Wat is de kans dat beide kinderen de spruitjes niet bitter vinden smaken?
Inderdaad 1/6, had precies dezelfde redenering als Albantar

13. Piet en Kees eten allebei een liter vegetarische groentesoep. Piet eet soep uit blik, Kees maakt zelf soep zonder zout. Wie is het extra gewicht van de soep het eerste kwijt?
Is het niet zo dat zout vocht vasthoudt? Dus dan zou Kees, die geen zout toevoegd, eerder het gewicht van de soep weer kwijt zijn.
EDIT: Zie dat dit antwoord al eerder gegeven is.

14. Waarom is iemand zien gapen voor kinderen met autisme minder aanstekelijk dan voor kinderen zonder autisme?
Inderdaad omdat ze de "losse" stukjes van het gezicht op een onbewust niveau niet kunnen samenvoegen dat één geheel. Ik ken me herinneren dat in een interview met Daniel Tammet hij aangaf dat hij emoties heeft leren herkennen aan de hand van lichaamstaal en hij zichzelf aangeleerd heeft hoe hij hierop moet reageren. Het totaal beeld ontging hem echter. Dus antwoord B.
Wel jammer dat ze hier stellen dat het om "goed genoeg" kijken gaat, dit heeft natuurlijk niks met goed kijken te maken. De nadruk in het antwoord ligt dan ook op “hele gezicht”.

15. In een grote bak water van 4°C leg je een blok ijs. Wat gebeurt er met het waterniveau terwijl het ijs smelt?
Volgens mij gaat het hier vooral om dat water van 4oC het kleinste volume heeft. Wanneer dit water afkoelt zet het uit (overigens ook als het opwarmt). Ik denk in ieder geval dat het waterpeil zal stijgen.

Overige vragen denk ik nog even na / "zoeken we op" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 19:03

Rannasha

Does not compute.

Eventjes over die vraag 5...
Ardbeg10 schreef op vrijdag 19 december 2014 @ 13:24:
Kooi van Farraday inderdaad, die Albantar al eerder noemde.
In een geleidend materiaal kunnen ladingen (relatief) vrij bewegen. Zodra een geleider wordt blootgesteld aan een extern veld, zullen de ladingen in het materiaal dus in beweging komen onder invloed van dit veld. De ladingen in het materiaal zullen zich op zo'n manier op het oppervlak van de geleider orienteren dat er een tegengesteld veld wordt opgewekt, want dit zorgt er voor dat op het oppervlak van de geleider beide velden (extern en opgewekt) elkaar opheffen en er dus een evenwichtssituatie onstaat. Bijkomend effect is dat aan de binnenkant van de geleider het externe veld wordt afgeschermd en de veldsterkte 0 is, ongeacht of de geleider solide is of hol (bijvoorbeeld de tas).

Het is dus niet zo dat de straling om de geleider heen gebogen wordt, de straling (=wisselende elektromagnetische velden) beweegt gewoon richting de geleider, maar wordt daar opgeheven door het aan het oppervlak van de geleider opgewekte veld, waardoor er binnen in de tas geen veld is en de anti-diefstal-chip dus niet geactiveerd wordt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

http://www.nwo.nl/actueel...hief/quiz+2014/antwoorden

Hier staan de antwoorden voor de liefhebbers ;)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Leuk, dank je! Een aantal voor mij verrassende antwoorden maar die door anderen hier al wel correct waren beredeneerd. En ook een aantal mooie bevestigingen van mijn redenaties. :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 11:21

Dido

heforshe

Schop!

Ik wil graag even laten weten dat ik op een nogal domme manier een saillant detail over het hoofd heb gezien. Omdat ik vind dat iedereen daarin moet delen, wilde ik mijn blunder graag tentoonspreiden. :+

[ Voor 93% gewijzigd door Dido op 12-02-2015 14:26 ]

Wat betekent mijn avatar?

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Jouw uitleg is fout omdat je beide kinderen als onafhankelijk beschouwt (in dat geval mag je 1/3 * 1/3 doen). Uit de vraagstelling van NWO blijkt dat de kinderen dezelfde vader hebben, en dus de kans op Aa bij de vader maar één keer meespeelt.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-10 11:21

Dido

heforshe

En daarom had ik mijn onderbuikgevoel moeten vertrouwen dat ik ergens iets gemist had.

Ik ga me maar even ergens in een hoekje heel diep zitten schamen. :(

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ccbcb
cccba
abbba
Ik kom morgen terug om te kijken hoeveel ik er goed heb. (Áls ik er een goed heb!)

edit: juist is:

aaccb
ccabb
babba

OK, acht van de vijftien goed.
Hmm, da's ook niet best :(

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2015 02:08 ]

Pagina: 1