256MB Dimm (double sided/16 chips) 128MB in bios

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nospam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-08 14:52
Afgelopen week 256 MB Dimm besteld bij Gistron. De versie van 256 MB 133 Mhz (32 x 4) OEM.

Uit eerdere threads heb ik vernomen dat deze Dimm niet altijd (lees meestal niet) goed samenwerkt met de Intel BX chipset. Na testen bleek ook dat ik hier last van had... Op mijn Abit BE6 gaf hij maar 128 MB aan :(.

Maar... Als ik de Dimm bekijk dan is hij double-sided met aan beide kanten 8 chips. In totaal dus 16 chips. Dat zou kunnen betekenen dat ik de 256 MB Dimm heb gehad die 16 x 8 is. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? Want deze zou wel compatible moeten zijn met oudere mobo's(?)! Of zie ik dit verkeerd? Is er nog hoop (behalve terug sturen)?

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 12:45
Op woensdag 13 juni 2001 17:29 schreef Nospam het volgende:
Afgelopen week 256 MB Dimm besteld bij Gistron. De versie van 256 MB 133 Mhz (32 x 4) OEM.

Uit eerdere threads heb ik vernomen dat deze Dimm niet altijd (lees meestal niet) goed samenwerkt met de Intel BX chipset. Na testen bleek ook dat ik hier last van had... Op mijn Abit BE6 gaf hij maar 128 MB aan :(.

Maar... Als ik de Dimm bekijk dan is hij double-sided met aan beide kanten 8 chips. In totaal dus 16 chips. Dat zou kunnen betekenen dat ik de 256 MB Dimm heb gehad die 16 x 8 is. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? Want deze zou wel compatible moeten zijn met oudere mobo's(?)! Of zie ik dit verkeerd? Is er nog hoop (behalve terug sturen)?
Hmmm inderdaad ik het precies hetzelfde... Heb um nu bij Gistron omlaten ruilen vor 32*4

Er valt gewoon niks aan te doen.. Bx chipset ondersteunt 16*8 niet double sided.. Daarom pakt ie ook maar de helft (128mb)

Gewoon omruilen duzzz. Doen ze helemaal niet moeilijk over bij Gistron

• nospam
Ja, maar bij Gistron staat juist:
256 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 32x4
-werkt niet met de meeste Intel chipset moeborden-

Ik tel dus 16 chips op mijn Dimmetje. Dus dan heb ik toch deze 32x4 niet, maar juist de 16x8 al?! Of zie ik dit verkeerd.

Overigens stond dat berichtje van "-werkt niet met de meeste Intel chipset moeborden-" er toen ik bestelde nog niet :(

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 12:45
Op woensdag 13 juni 2001 17:42 schreef Nospam het volgende:
Ja, maar bij Gistron staat juist:
256 MB DIMM SDRAM PC133, 168pin, 32x4
-werkt niet met de meeste Intel chipset moeborden-

Ik tel dus 16 chips op mijn Dimmetje. Dus dan heb ik toch deze 32x4 niet, maar juist de 16x8 al?! Of zie ik dit verkeerd.

Overigens stond dat berichtje van "-werkt niet met de meeste Intel chipset moeborden-" er toen ik bestelde nog niet :(
Hmmm dat hebben ze er zeker bijgezet nadat ik een mailtje daarover naar hun heb gestuurd.. Maar volgens mij heb jij inderdaad een 16*8 module.. (M'n pc herkende ook maar 128 mb)

Hopelijk komt morgen de 32*4 module die ik heb laten omruilen met die van 16*8

Eens kijken of die het wel doet!

Ben benieuwd

• nospam
Hmm OK, maar als ik die dus heb, die 16x8. Dit zou juist moeten werken met oudere moederborden. Want bij de 32x4 staat (nu) juist die waarschuwing... Daarom snap ik er nu ff de ballen niet meer van :) :? Zou het dus theoretisch mogelijk zijn dat deze wel aan de praat te krijgen is als 256 Megabytjes?!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Een 256MB DIMM met 16Mx8 SDRAM's is juist een double-dided DIMM. Hoewel ik soms door de bomen het bos ook bijna niet meer zie (al die DIMM aanduidingen) weet ik zeker dat wat ik hier beweer klopt.

Oh ja, 256MB DIMM's met 16Mx8 SDRAM's werken prima in mijn BX.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nospam
Ok, dat wilde ik dus weten. Op het reepje zitten aan beide kanten (dus double-sided) 8 chips. In totaal dus 16 chips.

In theorie zou dit dus het reepje moeten zijn die WEL goed op oude mobo's werkt zoals bijvoorbeeld bij jou...

Nu gaat het erom wat dus het probleem bij mij is... Zou het aan mijn BIOS settings kunnen liggen?! Of zou het Dimmetje gewoon stuk kunnen zijn? Of heb ik toch een verkeerde? :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Volgens mij zit het zo: zowel een 256Mb DIMM met 16Mx8 als 32Mx4 telt 16 SDRAM's, oftewel 8 per kant. Alleen zijn bij de 16Mx8 DIMM de SDRAM's de 8 gegevenslijnen parallel geschakeld en bij de 32Mx4 DIMM niet want 16 SDRAM's met 4 gegevenslijnen maakt 64 stuks=is het totaal v.d. DIMM. Bij de 16Mx8 heb je met 16 IC's van elk 8 gegevenslijnen 128 totaal, en wanneer die parallel geschakeld zijn per paar IC's heb je ook 64 gegevenslijnen voor de totale DIMM. Dat maakt de 32Mx4 variant dus, hoewel op het oog double-sided (8 IC's per zijde) géén double-sided DIMM. En de 16Mx8 juist wél een double-sided. En BX borden kunnen alleen double-sided 256MB modules aan. Is het nog te volgen, ik ben mezelf bijna kwijt maar ik geloof dat ik er niet ver naast zit. Dus, dat iemand een 256MB DIMM met 32Mx4 SDRAM's op zijn BX aan de praat heeft gekegen én de volledige 256MB's ziet is mij een raadsel :?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• nospam
Jeps, ik snap het, thnx. Hoewel de Dimm die ik heb er misschien double-sided uitziet, is hij het in feite niet voor het moederbord. En in het geval van 256 MB ram, vraagt de BX chipset hier wel om, en helaas werkt deze dimm voor mij dus niet... Kut, maar ja... :/
Pagina: 1