Aankoop advies iMac 27" retina

Pagina: 1
Acties:
  • 1.044 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Beste kenners,

Ik ben een tijdje op zoek geweest naar een recent topic over advies van het aankopen van een nieuwe IMAC "27 maar kan (zal wel aan mij liggen) niet helemaal gericht iets goeds vinden wat echt op mij aansluit.

Ik ben geinteresseerd in een nieuwe imac 27 inch (Retina), de topics die ik hier gelezen heb over de Retina zijn allemaal lovend, iedereen is echt blij met dat scherm. Nu lijkt mij dat ook wel zo maar is het niet teveel van het goede voor hetgeen wat ik er mee wil doen?

Wat ik wel belangrijk vind om erbij te vermelden, bij dergelijke grote uitgaven >2000 euro vind ik wel dat ik er minimaal 5/6 jaar mee moet kunnen doen en is dan automatisch kiezen voor het nieuwste (dus de Retina) niet het meest logische?
over het prijsverschil tussen het "oude" model en de Retina kom ik wel overheen, veel geld blijft het bij beide sowieso dus daar wil ik het niet aan laten liggen.

Wat wil ik er mee gaan doen :

Internetten
Fotobewerking (photoshop)
downloaden
Thuiswerken (kantoorwerkzaamheden)
Af en toe een game

nu de vragen :

-Retina....of geen Retina 5K scherm?
-Is het aan te raden om er een i7 processor in te stoppen?
-Videokaart, upgrade naar 4gb kaart?
-Intern geheugen laat ik even op 8 staan maar wil ik dan wel op (korte) termijn uitbreiden naar 16

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Je moet vooral even kijken, hoe belangrijk je "af en toe" een game vindt. En welke games dat zijn? Dat is mijn inziens de enige reden om meer geld uit te geven en te upgraden naar een duurder model. Verder zou je prima het standaard model kunnen gebruiken, waarbij je volgens mij enorm veel plezier gaat hebben van het prachtige scherm :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImpulseW
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-03 11:54
Ik zou voor retina gaan. Nu ben je opzoek naar iets nieuws, doe het dan ook goed. Als je nu een normaal scherm koopt ga je toch binnen 1 a 2 jaar 'spijt' krijgen omdat dat nieuwe scherm toch wel erg mooi is. Wat je met de iMac retina van plan bent zou ik in het midden laten, want wat je ook doet, profijt van dat scherm heb je toch.

Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kijken, maar ik heb het idee dat je spijt krijgt als je nu niet investeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Voor hetgeen waar je hem voor gaat gebruiken is het echt zware overkill om een iMac met 5K scherm te nemen - tenzij het "fotobewerking" professioneel is, maar zelfs dan. Scherper beeld is uiteraard altijd fijner om naar te kijken maar een noodzaak zal het niet zijn

De opties die je erbij geeft - i7 + 4GB video laten je uitkomen op een dikke 3200+ euro, terwijl het non-5K scherm ook al van fantastische kwaliteit is (word een beetje onderschat).
Die af-en-toe-game draait toch niet op 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
z1rconium schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 07:41:
Voor hetgeen waar je hem voor gaat gebruiken is het echt zware overkill om een iMac met 5K scherm te nemen - tenzij het "fotobewerking" professioneel is, maar zelfs dan. Scherper beeld is uiteraard altijd fijner om naar te kijken maar een noodzaak zal het niet zijn

De opties die je erbij geeft - i7 + 4GB video laten je uitkomen op een dikke 3200+ euro, terwijl het non-5K scherm ook al van fantastische kwaliteit is (word een beetje onderschat).
Inderdaad. Niet nemen wat het beste is, maar wat voor jou het beste is.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Nu online
z1rconium schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 07:41:

Bedankt voor je antwoord! Ja deels vind ik het zelf ook overkill maar als ik een normale IMAC zou nemen en die configureer met een I7, 16gb RAM en 4gb videokaart kom ik ook op bijna 2800 euro....
De I7 wil ik eigenlijk sowieso omdat ik nu een Dell laptop heb met daarin ook een i7 en dat uitermate prettig werkt. Ik vind het jammer dat de "oudere" imacs niet in prijs zijn gezakt, als ik hem nu configureer zoals ik hierboven beschreef vind ik het prijsverschil de moeite om te kijken naar een 5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Het verschil tussen een i5 of een i7 ga je niet merken voor de zaken waar je de mac voor gaat gebruiken - scheelt je 200 euro. Geheugen koop je los ergens anders voor een fractie van de prijs en prik je er zelf in. Scheelt je weer 150 euro.

Dus dat is ~1000 euro goedkoper dan de 5K versie.
Maar goed het is niet mijn geld, ieder z'n keuze uiteraard. De 5K staat hier in bestelling maar gebruik hem voor andere zaken dan een beetje surfen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Nu online
z1rconium schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:46:
Het verschil tussen een i5 of een i7 ga je niet merken voor de zaken waar je de mac voor gaat gebruiken - scheelt je 200 euro. Geheugen koop je los ergens anders voor een fractie van de prijs en prik je er zelf in. Scheelt je weer 150 euro.

Dus dat is ~1000 euro goedkoper dan de 5K versie.
Maar goed het is niet mijn geld, ieder z'n keuze uiteraard. De 5K staat hier in bestelling maar gebruik hem voor andere zaken dan een beetje surfen.
1000 euro is een hoop geld en dat is inderdaad het verschil als ik het oplos op jou manier. Alleen waar ik bang voor ben is dat ik er ooit (binnen een paar jaar) spijt van krijg, en ook het idee om snel met een oud apparaat te zitten....
Ik heb nu een i7 laptop, dat werkt echt prima! ik ben bang dat als ik een mac neem met een i5 dat ik wel zal merken op den duur (al zeg jij van niet...),

Kortom, als ik het op jou manier oplos dan kan ik inderdaad veel geld besparen maar ik heb een beetje het idee om het nu gewoon goed te doen en ook om zeker te zijn dat ik er voorlopig (dus lees >5 jaar) mee kan doen zonder dat ik allerlei aanpassingen moet gaan doen. Ik geloof zeker dat de huidige mac's echt aan mijn eisen zullen kunnen voldoen maar...ook voor de veel langere termijn?
Het gebruik is wel iets meer dan alleen surfen, het betreft fotobewerking (niet op prof.basis), downloaden, surfen, e-mail, maar ook dat het allemaal gelijktijdig kan...
En wat te doen met die videokaart? heeft dat nut bij welke mac dan ook om die te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
i5 en i7 zijn puur marketingtermen... het zijn beide erg snelle quadcore processoren. Ik zou zelf nooit voor de duurdere i7 kiezen voor de dingen die jij er mee wilt doen.
Dat geld kun je beter in de videokaart steken en 'm dan voor de rest zo laten als ie is. Prik er ooit nog eens wat extra geheugen in (dus niet meebestellen bij apple!) en multitasken met zware programma's zal al helemaal geen probleem zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door blupmans op 05-12-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Misschien een idee om, als je de kennis/moeite/wil/tijd ervoor hebt, zelf een Mac te bouwen? Dus gewoon alle componenten los kopen (die je zelf wil) en dan Mac OS X erop te zetten? Ik heb er hier 1 staan (dual boot) en die was toentertijd krachtiger dan een Mac Pro, maar wel 50% meer goedkoper.

Anyway, de moeite die het me gekost heeft en alle kabels; bij een iMac is het wel mooi opgelost in de vorm van alles-in-een. Lekker clean en een mooi scherm op je bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
i5 vs i7 is inderdaad voornamelijk marketing.
Blijkbaar werkt die erg goed want iedereen die ik ken denkt dat een i7 2x zo snel is als een i5.
In werkelijkheid is bij sommige taken de i7 soms 10% sneller. Heel soms.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Juup schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 18:29:
i5 vs i7 is inderdaad voornamelijk marketing.
Blijkbaar werkt die erg goed want iedereen die ik ken denkt dat een i7 2x zo snel is als een i5.
In werkelijkheid is bij sommige taken de i7 soms 10% sneller. Heel soms.
Precies. Het is echt zonde van je geld als je 'm gaat gebruiken voor de zaken die je aangeeft. Je gaat het absoluut niet merken en het kost veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Nu online
blupmans schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 19:48:
[...]

Precies. Het is echt zonde van je geld als je 'm gaat gebruiken voor de zaken die je aangeeft. Je gaat het absoluut niet merken en het kost veel meer.
Bedankt voor je antwoord, na zoveel bevestigingen hier laat ik het i7 idee denk ik inderdaad vallen, scheelt toch iig weer 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

Wie heeft een mening over dit dilemma:

Optie 1: basismodel kopen. Mijn lokale mediamarkt heeft er een staan.

Voordeel: direct beschikbaar en ik kan de kerstvakantie gebruiken om hem op mijn gemakje te installeren en er eens lekker van te genieten. Kleine 1.000 euro goedkoper dan het opgesoepte model hieronder.

Optie 2: opgesoepte versie kopen: i7, 512 gieg SSD, 295 grafische processor. Komt wschl pas na de feestdagen binnen en dan ben ik weer druk aan het werk.

Mijn overwegingen:
- i5 / i7 maakt mij niet veel uit. Ik heb 2 mbpro's, een met een i5 en een met een i7. Ik merk in het dagelijks gebruik geen enkel verschil in snelheid.

- 1TB fusion / 512 GB SSD. Maakt mij ook niet zoveel uit. Leessnelheden zijn ongeveer gelijk. Schrijfsnelheid van de fusion ligt een factor 2 à 3 lager. Zie: http://www.barefeats.com/imac5k1.html

- 290 / 295 grafische processor. Hier ligt het grootste deel van mijn dilemma. De 295 heeft zo'n 50% meer vermogen voor grafische functies, maar heeft dezelfde pixelpompsnelheid als de 290. Daar staat tegenover dat hij veel meer energie verbruikt en meer warmte produceert. Zie: http://www.barefeats.com/imac5k6.html en http://gpuboss.com/gpus/R...5X-Mac-vs-Radeon-R9-M290X

Ik doe voornamelijk 2D werk en wil het systeem vooral kopen om zijn schitterende scherm. Ik game niet, maar wil wel een videootje kunnen kijken. Ik ben tevreden als ik hem over 2 jaar voor de helft van de prijs kan verkopen.

Dus, wat zouden jullie doen:

A. Standaardmodel kopen, 1000 euro in de zak houden en in de kerstvakantie lekker genieten
B. Topmodel kopen, 1000 euro extra uitgeven, 2 weken wachten, met als voordeel natuurlijk dat je een krachtiger machine hebt die mogelijk meer kan en wat langer meegaat.

Ik hoor graag goed onderbouwde meningen.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:45

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Standaardmodel kopen. Jij hebt echt niets aan de extra opties met de taken die je noemt. Alleen als je wilt gamen is de snellere videokaart belangrijk.
Een SSD zou je nog wel merken, maar ik moet zeggen dat zo'n Fusion drive in m'n Mac Mini me ook nog niks is tegengevallen ten op zichte van de SSD in m'n MBPR. Dus of het de meerprijs, en het wachten waard is....

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik denk dat je geen spijt krijgt van wat je ook kiest. Het is sowieso goed.

Persoonlijk zou ik voor de RiMac gaan, als de tijd het enigste is wat je daarin tegen houdt.
Dan maar even geduld.. Het is en blijft een fantastisch scherm.

Ik heb ook de 295 en qua warmte heb er geen last van (ben nog niet boven de 35 gr geweest (iStat). Het hele systeem is sowieso stukken minder warm dan mijn vorige iMac 27" late 2009 die was in de basis al bijna altijd 50 gr.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
Een nieuwe computer kopen op basis van een kerstvakantie....you must be kidding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35

Har

z1rconium schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 12:17:
Een nieuwe computer kopen op basis van een kerstvakantie....you must be kidding ?
En die 1.000 euro natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is niet de bedoeling om andermans topic te kapen. Daarnaast zijn de keuzes die je beschrijft puur persoonlijk, welke wij niet voor je kunnen maken. Dit topic gaat derhalve op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.