Western Digital Green en Linux

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:40
Sinds vandaag heb ik een nieuwe hard disk in mijn pc laten bouwen, dit betreft een Western Digital Green. Echter lees ik nu achteraf (ja ik weet het, had het eerder kunnen zien :( ) dat deze over een bepaalde functie beschikt genaamd intellipark en dit zou nou juist onder Linux een probleem geven waardoor de Load Cycle Count vrij snel toeneemt waardoor de levensduur van de schijf aanzienlijk kort zou zijn.

In de eerste keren dat ik de schijf gebruikte zag ik inderdaad dat die Load Cycle Count vrij snel opliep toen ik data naar de schijf aan het schrijven was. Echter heb ik op de wiki van Manjaro de volgende fix gevonden:

https://wiki.manjaro.org/...Green_-_Drive_Fix_-_Linux

Deze heb ik toegepast en vooralsnog lijkt het te helpen, echter is nu mijn vraag hoe serieus is dit probleem want ik ben er over aan het nadenken om de schijf te gaan omruilen indien dat natuurlijk mogelijk is.

Groeten,
Allard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

... tjah, die patch lijkt de situatie op te lossen

"Greens are for eco-oriented folks who want less power consumption
Blues are your standard vanilla drives
Reds are performance oriented drives that spin at variable rates
Blacks are for enthusiasts willing to shell out a premium "

we gebruiken hier alleen de blue en red, green geen ervaring mee

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Op dit moment staat "Load Cycle Count" op 28.

code:
1
2
3
allard@ubuntu-pc-allard:~$ sudo smartctl -a /dev/sdb | grep "^193"
[sudo] password for allard: 
193 Load_Cycle_Count        0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       28

Hoe snel veranderd "Load Cycle Count" normaal gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:58

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
code:
1
2
3
Model Family:     Western Digital Caviar Green
Device Model:     WDC WD5000AACS-00ZUB0
193 Load_Cycle_Count        0x0032   094   094   000    Old_age   Always       -       319858
En die schijf doet het nog prima

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb totaal 4 WD Greens (3x 3TB, 1x 1TB), geen idee hoe dat er bij staat. Zal ik vanavond eens kijken als ik 't niet vergeet. Anders laat ik 't morgenavond weten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-10 14:22
Onder linux zeker de 4k alignment goed zetten of je gaat performantie problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
WD Green:
Model: ATA WDC WD20EARS-00M (scsi)
pvr:~# smartctl -a /dev/sdb | grep "^193"
193 Load_Cycle_Count 0x0032 068 068 000 Old_age Always - 397085
Geen speciale settings en dus een vrij hoge waarde. Disk is al wat ouder.

WD Red:
Model: ATA WDC WD30EFRX-68A (scsi)
pvr:~# smartctl -a /dev/sda | grep "^193"
193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 36
voor de Red heb ik in /etc/hdparm.conf wel een speciale setting ivm TLER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:37

Cyphax

Moderator LNX
Allard Pruim schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:07:
Op dit moment staat "Load Cycle Count" op 28.

code:
1
2
3
193 Load_Cycle_Count        0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       28

Hoe snel veranderd "Load Cycle Count" normaal gesproken?
28 is niks dus maak je geen zorgen. Ik heb ook 2 WD Greens in m'n fileserver, en bij de oudste staat de die load cycle count op 47 (dat snap ik eerlijk gezegd niet) en bij de jongste op 33945, en beide schijven doen het prima.

Toch ben ik geneigd om de volgende keer WD maar links te laten liggen. Dit is gewoon een (firmware)probleem bij die schijven en het lijkt WD geen reet te interesseren. Dat neem ik ze niet in dank af.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn eigen schijven eens onder handen genomen en heb daar aparte waardes uit:
# Hitachi 500 GB, SATA I schijf, de oudste in mijn PC:
193 Load_Cycle_Count        0x0012   096   096   050    Old_age   Always       -       5367
# WD 1 TB Green, is een paar jaar na de Hitachi gekocht:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   199   199   000    Old_age   Always       -       3226
# WD 3 TB Green:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   168   168   000    Old_age   Always       -       96600
# WD 320 GB 2,5" Black Edition, werd gebruikt als externe schijf (kan nog steeds als zodanig dienst doen):
193 Load_Cycle_Count        0x0032   099   099   000    Old_age   Always       -       303894

En dan mijn HTPC, met 2x 3TB WD Green, tegelijk aangeschaft, tegelijk in gebruik, hebben theoretisch dezelfde runtime:
193 Load_Cycle_Count        0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       1605
193 Load_Cycle_Count        0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       1721

Tja, welke doet 't nou beter? Lager is beter begrijp ik, dus dan is de 320 GB schijf wel erg slecht bezig, maar de 500 GB Hitachi gezien de leeftijd de meest robuuste. Vind 't wel wat apart dat de schijven in m'n HTPC zo verschillen qua waarde. Zal vast komen door hun gebruik, de een wordt vaker aangeroepen dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard Pruim
Naja goed, ik had zoals ik in mijn eerste post ook aangaf voor de zekerheid de fix van de Manjaro Wiki toegepast om die intellipark uit te schakelen. Volgens de link die ik gaf wordt nu volgens mij de Power Management van de Linux kernel zelf gebruikt.
Now really we want to just disable the timer altogether like it is on a black drive, and just let our systems power management handle the drive.
Er wordt echter wel een waarschuwing gegeven voor deze methode dus mocht iemand dit straks lezen en zelf ook toepassen, lees het even goed door. :)

Bij mij is het volgens mij wel goed gedaan, de schijf gooit nu geen idiote groote waarden meer naar de Load Cycle Count en het commando zegt nu dat deze feature uitstaat.

code:
1
2
allard@ubuntu-pc-allard:~$ sudo idle3ctl -g /dev/sdb
Idle3 timer is disabled

Echter zie ik wel dat wanneer ik de pc uitschakel en vervolgens weer zou aanzetten dat de Load Cycle Count weer gestegen is met 1. Ik ga er vanuit dat dit normaal is.

code:
1
2
3
193 Load_Cycle_Count        0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Met Ultimate Boot CD kun je de waarde wijzigen in je hd firmware.
Boot van de Ultimate Boot CD, dan zoeken naar wdidle3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Headparking is een nuttige feature. Het verlaagt het idle stroomverbruik met 0,4 watt doordat de kracht van de permanente magneet niet meer hoeft te worden overwonnen. Deze magneet parkeert de lees/schrijf-kop wanneer de stroom wegvalt. Door deze kop te parkeren bespaar je dus aardig wat energie.

Daarnaast zorgt headparking ervoor dat je schijf meer tolerant wordt voor trillingen en schokken, doordat de leeskop zich niet meer continu boven het platteroppervlakte bevindt.

Kortom, vooral niet uitschakelen deze feature! Echter heb je bij oudere Greens wel het probleem dat de timer die dit regelt veels te agressief staat afgesteld. Dit kun je makkelijk met WDIDLE.EXE oplossen door de timer op 300 seconden in te stellen. Ook kun je in Linux en BSD de APM op 254 instellen hetgeen headparking helemaal uitschakelt. WDIDLE.EXE lijkt mij de beste keuze, ook aangezien deze instelling permanent is en dus behouden blijft na een powercycle.

Geloof dus niet in alle FUD over WD Green; dit zijn uitstekende schijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 02:25:

Geloof dus niet in alle FUD over WD Green; dit zijn uitstekende schijven!
Het is geen FUD, het is een bekend firmware-probleem. Ik ben het met je eens dat het verder zeer goede schijven zijn. Ze zijn snel zat, worden nauwelijks warm laat staan heet, en ik heb nog geen uitval gehad met een van m'n greens. Maar als ik van dit probleem niet had geweten, dan had er best eentje overleden kunnen zijn. Volgens WD kunnen ze 300.000 keer geparkeerd worden. Die van Kees is daar al overheen. Da's niet echt een comfortabele gedachte imho.

Het is ook zeker niet dat je het moet uitschakelen, maar wel de timing verhogen zodat ie niet constant de kop parkeert.

Ik kan me nog herinneren dat je in oude PC's (AT's, XT's, misschien zelfs nog wel bij de 286) in DOS het parkeren handmatig moest doen. Eh that is met een commando "park". Moest je niet vergeten voor je de PC uitzette. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 05-12-2014 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Cyphax schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:21:
Die van Kees is daar al overheen. Da's niet echt een comfortabele gedachte imho.
Die van mij verslaat die van Kees nog met een ruime marge :P

Ik snap het overigens niet helemaal. Ik dacht dat ik in een ver verleden de sleep instelling aangepast van de Green. Tevens is het heel lang de secondaire backup disk geweest. Het zou wel kunnen dat er in de loop van de tijd een VM image op terecht is gekomen waardoor hij toch actiever gebruikt is gaan worden.

Op zich is het volgende wel apart:
Rukapul schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:37:
193 Load_Cycle_Count 0x0032 068 068 000 Old_age Always - 397085
193 Load_Cycle_Count 0x0032 068 068 000 Old_age Always - 397091

6 cycles erbij in 18 uur lijkt wel mee te vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Rukapul schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:38:
[...]

Die van mij verslaat die van Kees nog met een ruime marge :P

Ik snap het overigens niet helemaal. Ik dacht dat ik in een ver verleden de sleep instelling aangepast van de Green. Tevens is het heel lang de secondaire backup disk geweest. Het zou wel kunnen dat er in de loop van de tijd een VM image op terecht is gekomen waardoor hij toch actiever gebruikt is gaan worden.
Je moet na die instelling te hebben gewijzigd geloof ik je machine helemaal uitzetten en weer aanzetten. Je hebt er een power cycle voor nodig. Misschien is dat het?
Op zich is het volgende wel apart:

[...]

193 Load_Cycle_Count 0x0032 068 068 000 Old_age Always - 397091

6 cycles erbij in 18 uur lijkt wel mee te vallen...
Dan duurt het 102 jaar voor je aan die 300.000 zit met een nieuwe schijf. Dus dat is weer erg weinig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Werklaptop, ook een WD Black in een Dell Latitude E5430. Model is niet zo oud, ongeveer een jaar, hooguit 2:
193 Load_Cycle_Count 0x0032 197 197 000 Old_age Always - 9451
Al meer dan 9k. Dat moet dan door de power saving dingen komen van een laptop, want als-ie op accu werkt, hoor ik regelmatig een klik van de schijf. Dat de green vaker in park gaat, is wel duidelijk, maar het zegt dus niets/weinig over de levensduur van de schijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:38

Blokker_1999

Full steam ahead

Even ter info bij zetten dat een WD Green schijf ontworpen is om 300 000 load cycles te verdragen terwijl dit bij een typische schijf rond de 50 000 zit. Vreemd genoeg is een WD Black die geen load cycles doet ontworpen om 600 000 cycles mee te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Cyphax schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:00:
[...]

Je moet na die instelling te hebben gewijzigd geloof ik je machine helemaal uitzetten en weer aanzetten. Je hebt er een power cycle voor nodig. Misschien is dat het?
Ik denk dat dat toen nog helemaal niet gedocumenteerd was. Wel heb ik de hdparm sleep settings zo ingesteld dat hij niet te vaak zou moeten sleepen, maar dat wordt in de firmware dus override. In combinatie met het feit dat de disk waarschijnlijk een tijd primaire disk is geweest zal dat flink wat cycles hebben opgeleverd.
[...]

Dan duurt het 102 jaar voor je aan die 300.000 zit met een nieuwe schijf. Dus dat is weer erg weinig. :+
Cyphax schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:00:
We zullen het zien :+

Ik heb namelijk al flink wat maanden een 4TB WD Green klaar liggen. Daar zal ik maar wat spoed achter zetten. Eigenlijk wilde ik de 3TB Red door de 4TB vervangen omdat de 2TB puur een backup disk en het dus de voorkeur heeft alle data op de primaire disk te houden, maar een backup disk die tegen z'n grenzen aanloopt heb ik niet erg trek in.
Pagina: 1