Toon posts:

Game PC zelf samengesteld. Any tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben Marco 24 jaar. Momenteel heb ik alleen een slome kantoor PC en een game laptop van 2-3 jaar oud. Ze gaan allebei nog goed maar het wordt lastig om de nieuwste games op hoge settings te spelen. Ik ben aan het groeien in de it-wereld en heb nog heel wat te leren. Daarom lijkt het me leuk om eens zelf mijn PC te bouwen. Voor mijn werk heb ik een andere PC maar die is niet zo krachtig. Als ik dus eens een zwaarder programma moet draaien voor een van mijn klanten moet ik wel een systeem hebben dat dit kan opvangen. Gamen blijft echter de voornaamste reden waarvoor ik de pc zal gebruiken. Dit zijn dan meestal first person shooters dus reactiesnelheid is belangrijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zou vooral willen kunnen gamen met high/ultra video settings. Daarnaast heb ik op de achtergrond altijd een chrome vol tabbladen en extensies open, google drive, skype, ... dus het geheugen moet kunnen volgen. Als beginnende ICT'er wil ik ook dingen kunnen uitproberen op mijn systeem, dus ik zou graag virtuele desktops kunnen draaien met VirtualBox of iets dergelijks.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zou het rond de €1600 willen houden. Ik probeer wel meestal onderdelen te kopen die wat meer kosten maar die ook lang kunnen meegaan. Zowel in kwaliteit van het materiaal zelf als de performantie ervan. Het mag er een beetje over, maar €1800 is echt een absoluut maximum (inclusief scherm en Windows dan).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een Samsung 850 series Pro 256GB SSD. Van randapparatuur heb ik reeds geluid, muis en toetsenbord. Ook de optische drive heb ik al liggen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Meestal heb ik liever iets te veel dan iets te weinig, ook al kost het dan wat meer. Een krachtige grafische kaart zal nu wel volstaan denk ik maar misschien dat ik er in de toekomst een 2e in wil kunnen steken moest dit nodig zijn. Ik heb trouwens gemerkt dat sommige grafische kaarten meer kosten dan 2 aparte. Krijg je dan niet meer uit 2 kaarten in plaats van belachelijk veel geld uit te geven aan 1tje?

Ik heb ook een van de beste processoren gekozen die ik kon vinden, maar misschien is dit overkill? Ergens had ik zelfs gelezen dat je beter een i5 neemt ipv i7 om te gamen. Waarom dan?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta overal voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Grootte maakt me niet uit, plek genoeg! Geluidsniveau en energieverbruik liefst zo laag mogelijk, maar performantie is belangrijker. Van monitoren ken ik niet zoveel dus na wat onderzoek ik heb er eentje gekozen dat me prijs/kwaliteit goed leek. Het moet wel in proportie zijn met de computer, anders ben ik niets met hoge videosettings :)

Ga je overklokken?
Liefst heb ik een systeem dat alles aankan zonder te moeten overklokken. Maar het is niet uitgesloten dat ik wel eens zal overklokken.

Ik heb zelf al een onderzoek gedaan, dit is waar ik momenteel aan dacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 310,99€ 310,99
1MSI Z97 GAMING 5€ 125,95€ 125,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 348,95€ 348,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 92,03€ 92,03
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 206,95€ 206,95
1Microsoft Windows 8.1 EN OEM 64-bit€ 87,46€ 87,46
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Samsung 850 series Pro 256GB€ 151,50€ 151,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.566,68

De SSD heb ik al, maar ik heb hem toch toegevoegd om een totaalbeeld te krijgen. Als storage heb ik nog genoeg externe HDD's staan dus 1 gewone SSD zal volstaan voor deze pc. Laat me maar weten wat je denkt, wat zou jij anders doen? Wees kritisch! :P

Dank u voor de feedback!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 19:51 . Reden: Update van de setup ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoeveel VM's wil je daadwerkelijk gaan draaien? Deze i7 is natuurlijk wel een beest, maar kost wel even 100 euro meer dan de duurste overklokbare Haswell i5.

Daarnaast kan je RAM met al die vinnen nog wel eens voor problemen gaan zorgen met een aftermarket cpu koeler. Waarom geen leuk low profile setje? pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU bijvoorbeeld, scheelt ook nog eens 20 euro.

Rest is vrij standaard, al zou ik qua cpu koeler eerder een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power of pricewatch: Scythe Mugen 4 overwegen aangezien je wil gaan overklokken.

• Sjonniess
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11-2025
Aangezien je veel FPS speelt en je reactietijd belangrijk vind kan je beter een beeldscherm pakken die een lagere reactiesnelheid heeft. Hieronder enkelen die ik heb kunnen vinden.

PS: Dat beeldscherm van 6,50 is een fout. Linkt door naar een telefoonhoesje :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus VE278N Zwart€ 6,50€ 6,50
1Asus VG248QE Zwart€ 279,99€ 279,99
1BenQ XL2411Z Zwart€ 269,-€ 269,-
1Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart€ 144,-€ 144,-
1LG 24MP55HQ-P Zwart€ 142,38€ 142,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 841,87

A good leader inspires by example. But if that fails, brutal violence will do just as well - Gnarl

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Zie ik daar TN-panelen? :r Als jij het verschil tussen 2ms en 4ms kan zien, dan vind ik dat toch ronduit knap.

Nee, TN wil je echt niet hebben. Some say that is the work from the devil })
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Een zeer interessant scherm, AMVA-paneel word zorgt voor echt kleuren, goede kijkhoeken en contrast, en niet te vergeten goede zwartwaardes (zwart=zwart)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Shogun
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik vind dit een lastige topic. Mijn gevoel zegt neem de "standaard" i5 4460 non-OC build. Perfect voor gamen op dit moment en een aantal jaartjes de toekomst in. Maar dat hangt eigenlijk allemaal af van jouw antwoord op br00ky over hoeveel VM's je wilt draaien, hoe vaak, of je die door wil laten draaien tijdens het gamen, etc..

Ik denk dat we jouw gebruik eerst iets beter in kaart moeten hebben.

En om nog antwoord te geven op je vraag: i7 is theoretisch beter voor gaming, maar games maken (zo goed als) geen gebruik van hyper threading (HTT) waardoor het zinloos is om een i7 te nemen t.o.v. een i5 vanwege het grote prijsverschil met een verwaarloosbare prestatieverschil.
Af en toe kan het zelfs zijn dat een game minder presteert op een i7 vanwege de hyper threading. Kortom: Voor gaming geeft de i7 geen voordelen t.o.v. een i5, en kun je aardig wat geld besparen.

Wanneer is een i7 dan interessant? Bij zeer regelmatig gebruik van rendering, videobewerking, virtualisatie, etc.. Of als je een echte pc-building enthusiast bent, uiteraard. Dan is een i7 leuk speelgoed.

Zelfs bij het dagelijks streamen van games en het maken van montages van je gameplay is het vaak nog interessanter om een i5 te nemen (geen idee qua Battlefield 4+ op dit gebied. Kan zijn dat de i7 hier veel extra's geeft). Je moet wel zodanig veel gebruik maken van de HTT van de i7 om de extra kosten te kunnen verantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Dank u voor de goede tips!

Ik zou VM's maximum per 2-3 tegelijkertijd laten draaien en niet tijdens het gamen normaal gezien.
Waarschijnlijk lukt dit ook prima met een i5 maar ik werd verleid door de power van die i7... Daar ben ik wel goed mee voor de komende jaren dacht ik. Maar ik begrijp dus dat er in de praktijk meer speelt dan alleen de specs op papier.

Als ik dan toch voor een i5 zou gaan dacht ik misschien aan een van deze twee (ik wil wel kunnen overklokken):
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
pricewatch: Intel Core i5 4670K Fanless Boxed

Ik volg je redenering br00ky en heb het RAM geheugen vervangen door het Crucial setje dat jij hebt voorgesteld en gekozen voor een Thermalright koeler.

Wat betreft de monitor ben ik er nog niet uit. Waarom wil ik geen TN panelen dan? Ik lees meestal dat dit wel een goede keuze is voor gamers, net door de snelle reactietijd. Of maakt dat tegenwoordig niet meer uit omdat we het hebben over fracties van een seconde?
Pagina: 1