Goede alternatieven voor Rasberry Pie binnen mijn project?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Hallo,

Ik heb allerlei sensoren hangen in mijn huis voor bv temperatuur, luchtvochtigheid etc. De informatie uit de sensoren wil ik draadloos versturen naar een lokale computer die verbonden is met het internet. Dit wil ik zodat ik overal bij de sensordata kan. De lokale computer verkrijgt dus data uit de sensoren, die wordt lokaal op de computer opgeslagen en bij request naar de data wordt de data verstuurt als response.

Het eerste waar ik aan dacht is de rasberry pi. De rasberry pi voldoet op zich wel, alleen wil ik toch nog eerst naar de alternatieven kijken, om te kijken of er niet betere oplossingen zijn.

Ik verder zelf gekeken naar de Intel Edison. Het lijkt wel goed alternatief voor rasperry pi binnen mijn toepassing. Alleen de documentatie is echt bagger. Verder heb je nog van die kopieën van de rasberry pi zoals HummingBoard, maar die lijken teveel op de rasberry pi, en hebben niet echt andere functionaliteiten die handig kunnen zijn.

Zijn er andere oplossingen die ik over het hoofd zie?

Ik wil alle oplossingen met elkaar vergelijken de kijken welke de beste "Bang For The Buck" biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Als ik even een snelle Google query doe kom ik al meer dan 25 oplossingen tegen die soortgelijke beloftes maken als een rpi. Ik kom zelfs sites tegen die letterlijk de functionaliteiten van de platformen met elkaar vergelijken. Er is -juist op dit moment in tijd- werkelijk een stortvloed aan uitgekauwde oplossingen voor jouw idee.

Maar eigenlijk ben je dan al een stap te ver. Wat zijn precies je eisen behalve bang-for-buck? Ik lees namelijk helemaal niets over welke draadloze technologie je gaat gebruiken? Daarbij spreek je over handige functionaliteiten? Ik vind een swift processor op een mips wel handig, wat vind jij precies handig? Dit komt vooral over als; Ik wil iets, weet niet wat, zoek voor mij het beste uit. Er is dus werk voor je aan de winkel om dat duidelijk te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
Arduino + ESP8266 voor de draadloze communicatie?

Ik roep ook maar wat, want je bent inderdaad niet heel duidelijk in wat je wilt. Wat zoek je precies, en waarom is de Pi bijvoorbeeld niet goed?

[ Voor 60% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
ThinkPadd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:26:
Arduino + ESP8266 voor de draadloze communicatie?

Ik roep ook maar wat, want je bent inderdaad niet heel duidelijk in wat je wilt. Wat zoek je precies, en waarom is de Pi bijvoorbeeld niet goed?
Oyster schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:22:
Als ik even een snelle Google query doe kom ik al meer dan 25 oplossingen tegen die soortgelijke beloftes maken als een rpi. Ik kom zelfs sites tegen die letterlijk de functionaliteiten van de platformen met elkaar vergelijken. Er is -juist op dit moment in tijd- werkelijk een stortvloed aan uitgekauwde oplossingen voor jouw idee.

Maar eigenlijk ben je dan al een stap te ver. Wat zijn precies je eisen behalve bang-for-buck? Ik lees namelijk helemaal niets over welke draadloze technologie je gaat gebruiken? Daarbij spreek je over handige functionaliteiten? Ik vind een swift processor op een mips wel handig, wat vind jij precies handig? Dit komt vooral over als; Ik wil iets, weet niet wat, zoek voor mij het beste uit. Er is dus werk voor je aan de winkel om dat duidelijk te krijgen. ;)
Wat ik wil is een apparaat dat ik draadloos via bluetooth of wifi kan verbinden met mijn sensoren. De data van de sensoren wil ik lokaal opslaan en versturen via internet. Verder heb ik geen eisen. Een Rasberry pi voldoet wel, maar voordat ik het koop, wil ik de alternatieven overwegen. Ik vraag dus simpelweg om alternatieven voor een Raspberry pi waarmee het mogelijk was ik wil bereiken. Ik heb zelf een aantal alternatieven gevonden(Intel Edison en Rasberry pi kopieën), en wil weten wat er nog mee op de markt is. Arduino is inderdaad ook een alternatief, alleen is het met arduino toch wat lastiger qua opslag van gegevens.

Edit: Raspberry pie heeft geen wifi en bluetooth connectiviteit out-of-the-box. Er moet dus extra dongles aangeschaft worden. Na een initiële zoekpoging blijkt dat er voldoende wifi dongles vergkrijgbaar zijn in Nederland die geschikt zijn, maar met bluetooth is het wel lastiger. Intel Edison doet dit beter, want het heeft Wifi en Bluetooth ingebouwd. Alleen wil ik afblijven van de Intel Edison omdat de documentatie slecht lijkt. Zijn er geen Raspberry pi alternatieven/kopieën met wifi en bluetooth ingebouwd?

Edit 2: Ik zit er over na te denken om gewoon een goedkope Android telefoon hiervoor te gebruiken. Als ik over nadenk, dan heeft een Android telefoon alles wat ik nodig heb. Ik heb zelf ook veel ervaring met Android development dus dat zal ook sneller gaan. Wat vinden jullie?

[ Voor 17% gewijzigd door ObiTewodros op 04-12-2014 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-07 12:04
Als al je sensoren op bluetooth werken, en je hebt dus geen gpio nodig, dan is een Android telefoon een heel grappige oplossing die zeer low power zal kunnen werken en betrekkelijk makkelijk te programmeeren is. Zeker als je er nog één in een la hebt liggen of voor 10 euro op marktplaats kan kopen. Ik zeg altijd, kijk wat je om je heen hebt liggen en wat je kan gebruiken.

Zo niet, pak een rpi met een bluetooth en wifi dongle. Het is misschien niet theoretisch de goedkoopste oplossing (misschien ook wel) maar het werkt en er zijn heel veel mensen die dat ook doen, dus er is veel support mogelijk.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet alleen naar de kosten kijken, want het is allemaal tientjes werk, maar ook naar de beschikbaarheid van informatie/software voorbeelden. Wil je je hele Home applicatie web-gebaseerd maken, dan is een RPI B+ al veel gemakkelijker in het gebruik dan bijv een Arduino. Wat ook belangrijk is, hoe ga je de sensoren ter plekke aansturen/uitlezen en de data verzenden. BT, XBee of middels Wi-Fi (ESP8266 module)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:23

arie_papa

Running on Ubuntu

Gezien je eisen zou ik ook voor de RPi gaan of een Arduino. Van beide is enorm veel documentatie te vinden en een grote communicty, waar de clone-bordjes alleen van kunnen dromen.

Overigens die opmerking van een Android telefoon is zeker ook een optie.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjsieb
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ObiTewodros schreef op donderdag 04 december 2014 @ 14:14:
[...]

Edit 2: Ik zit er over na te denken om gewoon een goedkope Android telefoon hiervoor te gebruiken. Als ik over nadenk, dan heeft een Android telefoon alles wat ik nodig heb. Ik heb zelf ook veel ervaring met Android development dus dat zal ook sneller gaan. Wat vinden jullie?
Low-level elektronica aansturing, bijv. I2C en SPI schijnt behoorlijk wat lastiger te zijn met Android.
Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, dus ben benieuwd als andere dat al wel hebben en dit kunnen bevestigen of ontkennen.
Pagina: 1