• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-01 10:09
Beste,

Ik heb na het updaten van mijn UEFI op mijn HTPC dat ik af en toe opeens helemaal niks meer kan doen. Het probleem leek we ontstaan te zijn nadat ik het geupdate had. Als ik hem dan aan deed, krijg ik geen beeld meer. Na het proberen van VGA had ik daar wel gewoon beeld en kon ik de PC weer gebruiken na het instellen van alles in het UEFI.

Nu heb ik gehad dat het opeens gebeurde. Ik wilde 's middags een keer iets doen op de PC (die ook als server wordt gebruikt) en merkte dat deze niet meer toegankelijk was. Vreemd, dus ik ging kijken of de PC nog aan stond. Dat was het geval. Toen ik de TV aan zette die aan de HTPC hangt kreeg ik ook daar geen beeld. Nu heb ik een beetje zitten rommelen, en kreeg ik in dat geval beeld na het clearen van de CMOD door de jumper te verwisselen, en de batterij eruit te halen.

Nu heb ik het net weer gekregen. Het systeem draaide super stabiel voor bijna 2 weken, en toen ik net via RDP even een update van Windows uitvoerde knalde opeens de RDP eruit. Ik nog eens proberen, en het lukte me niet. Toen had ik het al door, hij lag er weer uit... Nu is alleen het probleem dat ik hem niet meer aan de praat krijg, wat ik ook probeer...

Zou iemand weten of het echt wel aan de UEFI ligt? Ik kan mij niet voorstellen dat dit een probleem kan zijn wat dan optreedt tijdens het runnen van de PC (tenzij dat het wel wordt gebruikt tijdens het gebruik van Windows?). Ik had ook voor het updaten van de UEFI mijn Intel drivers geupdate. Dat zou wel een mogelijkheid zijn voor het crashen tijdens Windows, maar dan zou de PC gewoon moeten booten lijkt me...

Dus ik zit nu met het probleem dat ik hem niet aan lijk te krijgen (geen beeld in ieder geval). Ik heb van ASRock al een nieuwe UEFI chip gekregen, maar dat heeft niets uitgemaakt.

Hoe kan ik nu het beste achterhalen wat de oorzaak is?

Specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1WD Green WD30EZRX, 3TB€ 94,50€ 94,50
1Fractal Design Node 304 Wit€ 60,95€ 60,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 69,76€ 69,76
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 93,60€ 93,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 602,81

Fanaleds.com

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zegt eventvwr iets?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Bose321
Het probleem is nu dus dat ik niet meer kan booten, en dus niet in Windows kom. :'(

Fanaleds.com

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Veilige modus? Last known good configuration? werken allemaal niet?

Heb je toevallig een andere hardeschijf/ssd liggen die je even kan proberen?

Zelf heb ik alles nog op Legacy staan omdat UEFI mij ook een hoop gezeur heeft opgeleverd en ik zie geen enkel voordeel om UEFI te gebruiken. Buiten dat je vanaf 2+tb schijven kan booten.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Bose321
Sorry als ik niet duidelijk genoeg was, maar het systeem wilde dus helemaal niet POSTen, dus kwam niet tot Windows geladen werd.

Ik heb het systeem uit de stroom gehad vannacht, en vanochtend ging het gewoon weer aan...

Erg bizar probleem. Als ik vanavond uit werk ben zal ik kijken of er in Windows iets over te vinden is. Ik ga denk ik sowieso terug naar de vorige UEFI versie. Ik vind het wel heel toevallig dat een nieuw systeem voor maanden 24/7 zonder problemen draait, en na een update opeens niet meer.

edit: PC heeft de hele dag gelopen nu, en ik wilde mijn UEFI nu naar 2.00 downgraden. Leek goed te gaan, maar ook nu weer geen beeld. 8)7 8)7 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Bose321 op 04-12-2014 19:58 ]

Fanaleds.com

• Bose321
Alweer het zelfde probleem. De PC heeft nu dus ~4 dagen zonder problemen gedraait en ik merk net dat hij weer 'dood' is.

Het status lampje op de behuizing brandt gewoon, maar verder is alles aan de achterkant van het moederbord (ethernet status lampjes) helemaal uit.

Zal het dan toch een defect moederbord zijn?

Fanaleds.com

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Nee, sommige voedingen hebben moeite om met de verschillende powerstates van Haswell om te gaan en dus uit slaapstand te komen. Ik vermoed dat dat ook hier het geval kan zijn. Ik raad je aan de stroom er af te halen en zodra je boot in Windows naar je power-options gaan (config ->power-option) en daar je powerplan aan te passen zodat de PC niet de HDD's uitzet,het beeldscherm niet automatisch uitzet enz enz, kortom, geen hibernation.

Wellicht is je probleem dan opgelost.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Bose321
Dat is helaas geen optie bij mij. Ik draai Hyper-V en daardoor is er helemaal geen power option meer. Hij is in de tussentijd nu alweer na 3 dagen uit gegaan. De intervallen lijken ook kleiner te worden. Ik betwijfel of het aan de powerstates ligt, want deze heb ik nu uitgeschakeld in de UEFI, en hij viel ook uit wanneer ik hem wel gebruikte. Ik heb hetzelfde moederbord net besteld, als tijdelijke vervanger,die hoop ik morgen te ontvangen. Ik ga maandag mijn huidige terugsturen en hopen dat ik dan een nieuwe krijg. Het bleef eerst een week werken, daarna 4 dagen, en nu 3 dagen.

Blijft een raar probleem. Ik hoop maar dat het het moederbord is.

Fanaleds.com

Verwijderd

Wat was de reden om de uefi te updaten?
Je kent het gezegde: If it ain't broke don't fix it?

• Bose321
In de changelog stond iets over het betere omgaan met C-states (wat bij mij dus niet lukt). Ik heb inmiddels een nieuw moederbord en alles werkt nog. Het is nog wat te kort om te zeggen dat het ook blijft werken, dus dat moet ik komende week maar even aanzien.

Fanaleds.com

• Bose321
Nu naar een week weer het zelfde probleem met een nieuw moederbord. Het viel me op dat een groen lampje van het internet constant aan stond, zelfs wanneer de kabel eruit was, en de stroom eraf.

Is het dan toch de voeding? Kan toch niet alsnog een kapot moederbord zijn? Ik snap er echt niks meer van... 8)7

Heb een oude voeding erin gezet, en alles draait nu weer. Maar eens aanzien of dat het is. Memtest 3 passes laten draaien, en dat leek goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Bose321 op 21-12-2014 16:03 ]

Fanaleds.com

Pagina: 1