Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi voor sportveld

Pagina: 1
Acties:

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 17:27
Voor onze hockeyclub is het doel om de huidige wifi ook buiten de kantine aan te bieden. Nu heb ik gelezen dat een sterke antenne weinig zin heeft, omdat de wifi in de smartphone of tablet minder bereik heeft; en dus het signaal niet kan beantwoorden.
Dus zoek ik een eenvoudige manier om iets verder bereik te hebben, en misschien op termijn nog een extender.
Is een model antenne zoals dit dan handig: http://www.wifishop.nl/pa...connector-2-4ghz/pid=7809
Die hangen we dan bovenop de kantine, en dat zal het bereik nog een klein beetje verlengen.

Kortom, we hoeven geen bereik van 100m in het rond (al zou dat wel heel erg fijn zijn).

Het is vast wel mooi weer buiten.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Paar goedkope tplink wlan routers kopen, dhcp uitzetten en een utp in de lan ingang steken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik neem aan dat er ook veel gebruikers zijn

Ik zou even kijken in het unify/ubiquiti hoekje niet de hoofdprijs van cisco maar wel fatsoenlijk spul

Iperf

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Oja, die kon ook nog , met fish

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Je hebt goed vooronderzoek gedaan, het heeft over het algemeen geen zin om een steker WiFi ap te hebben als je clients niet terug kunnen sturen.

Het heeft echter wel zin als je je accesspoint (of antenne) buitenplaats zodat er geen obstakels meer zijn en het AP verder kan stralen. Een antenne die hierbij hoort heb je zelf ook al uitgekozen en is een omnigain antenne. In principe is je keuze prima maar vergeet niet dat je daarbij dan nog een apart AP moet kopen (anders verlies je binnen WiFi op je huidige AP) en goede antenne kabel van AP naar antenne om signaalverlies te voorkomen.

Ik zou, zoals fish al voorsteld, voor een Ubiquiti AP outdoor gaan (http://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-outdoor/). Dit is een buitenantenne en accesspoint in 1. Wat ook prettig is dat ze Power over Ethernet ondersteunen. Dit houdt in dat je het AP op je dak kunt plaatsen en maar 1 utp kabel naar buiten toe hoeft te leggen ipv utp + voeding.

100m bereik in het rond moet je in principe wel lukken, let wel even op de plaatsing van het ap. Is de kantine relatief groot en je zet hem in het midden van het dak dan zal je weer storing ondervinden van de kantine. Gulden regel die je hier kunt toepassen is dat het het beste is als de client en AP elkaar kunnen zijn (line of sight).

Experimenteer daar een beetje mee en plaats indien nodig extra devices rondom de kantine.

Edit:
Misschien iets meer dan je nodig hebt maar leuk stukje om te zien wat er mogelijk is met Ubiquiti outdoor icm straalverbindingen onderling http://community.ubnt.com...beach/cns-p/850028/page/2

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 04-12-2014 08:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje voorbarig om nu al met allerlei adviezen te komen terwijl de eisen allerminst helder zijn :o

Afhankelijk van exacte situatie en exacte eisen kan de simpelste outdoor AP voldoen of moet er gekeken worden naar high-density managed shit...

Paar zaken die nodig zijn om beste keus te bepalen:
- Hoeveel mensen gaan er maximaal tegelijk buiten staan?
- Hoeveel gebruikers (dus aangemelde WiFi devices) verwacht je maximaal?
- Welke diensten willen mensen gebruiken (gaat het alleen maar om mogelijkheid om te Facebooken, of wil je bijv live replay video streamen etc?)
- Hoeveel bandbreedte wil je per gebruiker minimaal beschikbaar hebben (dus bij max aantal gebruikers en op max afstand)?

En niet geheel irrelevant:
- Wat mag de oplossing maximaal kosten?
- Wat is afgesproken over beheer en de kosten daarvan/kennis daarvoor? Ook als jij er tijdelijk of permanent niet meer bent...

Het is juist in een amateurverenigingsverband absoluut noodzakelijk om de opdrachtgever (de vereniging) een realistische verwachting te geven van wat ze kunnen verwachten. Als ze voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en ook nog eens alle beheer bij een enkele verenigingslid neer willen leggen (vrij standaard situatie...) gaat dat zodra het mis gaat vriendschappen opbreken of erger.

M.i. moet je in zo'n situatie voor 75% focussen op beheer (en dan vooral aan het borgen dat dat ook bij afwezigheid van de 'handige jongen' die het 'even' installeert) en slechts 25% op de zuiver technische eigenschappen :o

Oslik blyat! Oslik!

• Batje4
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-11 17:27
Dank allemaal, ik heb de laatste dagen wat nachtwerk verricht en ben ook bij de club langs geweest voor wat overleg over specs. Met excuus dat ik er even tussenuit ging.

De specs zijn eigenlijk heel simpel, het is best effort. Videobeelden voor video-analyse streamen we met een powerlink oplossing naar de tv.

De wifi is voor bezoekers en spelers die bij de velden kijken naar de wedstrijden, of gewoon de derde helft uitzitten. De drie velden liggen langs drie kanten van de kantine, en aan de vierde kant is de toegang en het fietsenhok. Dus logischerwijze zal het AP op de hoek komen waar de drie velden elkaar raken.

Qua kosten, ach, laten we eenvoudig beginnen. Jullie gaven me erg goede adviezen, en toen bedacht ik me dat ik nog een TP-link AP in mijn kast heb liggen. Die ga ik denk ik morgen eens meenemen, en voor een testje gebruiken.

Aantal simultane gebruikers kan oplopen tot ergens tussen 80 en 100. We hebben dat vastgesteld door in de pauze van Dames en Heren 1 het aantal mensen te tellen dat op de smartphone stond te kijken.

Als de Wifi het niet doet, is er nog de UMTS mast achter op het terrein. De wifi is een extraatje, gewoon een gratis voorziening. Wel achter een login.

Het is vast wel mooi weer buiten.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Batje4 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:00:
Dank allemaal, ik heb de laatste dagen wat nachtwerk verricht en ben ook bij de club langs geweest voor wat overleg over specs. Met excuus dat ik er even tussenuit ging.

De specs zijn eigenlijk heel simpel, het is best effort. Videobeelden voor video-analyse streamen we met een powerlink oplossing naar de tv.
Dan nog, lijkt me erg verstandig om misverstanden te voorkomen om "best effort" wat harder te definieren. Is ook prettig als je aan het bouwen bent, dan weet je gelijk als het goed genoeg is.
De wifi is voor bezoekers en spelers die bij de velden kijken naar de wedstrijden, of gewoon de derde helft uitzitten. De drie velden liggen langs drie kanten van de kantine, en aan de vierde kant is de toegang en het fietsenhok. Dus logischerwijze zal het AP op de hoek komen waar de drie velden elkaar raken.

Qua kosten, ach, laten we eenvoudig beginnen. Jullie gaven me erg goede adviezen, en toen bedacht ik me dat ik nog een TP-link AP in mijn kast heb liggen. Die ga ik denk ik morgen eens meenemen, en voor een testje gebruiken.

Aantal simultane gebruikers kan oplopen tot ergens tussen 80 en 100. We hebben dat vastgesteld door in de pauze van Dames en Heren 1 het aantal mensen te tellen dat op de smartphone stond te kijken.
Ga ervan uit dat een reguliere consumentenAP moeite heeft om meer dan 20 gelijktijdige verbindingen waar data overheen gaat in de lucht te houden. Daarboven ga je problemen krijgen met media access - WiFi apparaten wachten met zenden tot de carrier vrij is. Bij drukte kunnen ze lang wachten. Je gaat dus zeker vier van die dingen moeten hebben, of nogal dure high-end APs die meer kunnen op de kop tikken.

Zodra je met meerdere AP's werkt gaat je uitdaging zijn om te zorgen dat ze niet met elkaar interfereren. Dat betekent strakke channel planning, transmit power control en richtantennes. Je wilt bereiken dat iedere 'cel' (door AP bestraald gebied) ongeveer evenveel gebruikers zal hebben, dat ze minimaal overlappen met anderen en als het even kan dat er management aanwezig is om handovers te doen.

Goedkoopste manier om dat te bereiken is een aantal Ubiquiti of OpenMesh outdoor APs te kopen. Je krijgt daar dan de web-based management platform bij. Redelijk idiot-proof en zorgt automatisch voor load balancing, handoffs etc. Zo'n AP kost ongeveer EUR 180/stuk.

Overigens beweert Ubiquiti dat je 100 concurrent users tegelijk op hun AP's kunt bedienen. Dat lijkt mij sterk, ik heb die dingen nooit op die manier op de proef gesteld maar weet wel van de vendor selectie voor WiFi in een voetbalstadium (een vrij grote, even andere koek dan dit veldje) vendor A beweerde 40 aan te kunnen en vendor B 60. Wij constateerden dat je die getallen ongeveer door 2 moest delen voor een realistische inschatting en dat we uiteindelijk gedimensioneerd hebben op tussen de 20 en 30 met vendor B. En dat warenAPs van rustig factor vijf boven de prijs van die Ubiquiti's :o

Let wel dat deze hele max gebruikers per AP discussie niets met throughput te maken heeft. Tenzij je erg hoge throughput eisen hebt (en die heb je niet) is de throughput die je krijgt zodra je acceptabele aantallen gebruikers per AP hebt sowieso meer dan genoeg. Daar hoef je iig niet apart op te letten.
Als de Wifi het niet doet, is er nog de UMTS mast achter op het terrein. De wifi is een extraatje, gewoon een gratis voorziening. Wel achter een login.
Eeehh... dus er komt ook een AAA (Radius) oplossing bij? En administratie om te zorgen dat die gebruikers die logins krijgen? Dat vergroot de scope nogal :o

Ik mis wederom enige vermelding van de niet-technische kant. Wie gaat dit beheren? Wat is daarover afgesproken? Als jij dat bent, wat gebeurt er als jij even een maand op vakantie bent?

Dat soort zaken maken nogal uit bij keuze van oplossing - zelf iets klussen kan goed gaan, maar alleen als er werkelijk altijd iemand is die zelf in staat is te klussen, en dan nog moet je het goed gedocumenteerd hebben. Ik zou alleen al uit oogpunt van beheer(sbaarheid) sterk aanraden om een (cloud) managed oplossing te nemen!

Oslik blyat! Oslik!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-11 00:58
Voor mijn sportvereniging heb ik ook een netwerkje opgebouwd. Onze vereniging telt zo'n 350 man, er worden maximaal drie wedstrijden tegelijk op de accommodatie gespeeld.

Het systeem bestaat uit een pfSense bakje met 2 Linksys dualband routertjes eraan als access points. Die staan in de kantine en dat is voldoende voor dekking op het hoofdveld en de kantine + kleedkamers. 100% dekking is doorgeschoven naar de lange termijn, maar ik zie persoonlijk liever dat men richting kantine komt om 'gratis' gebruik van internet te maken met een bakkie koffie van een euro ;)

Er hangt bij ons een captive portal aan het netwerk met welkomstpagina en sponsorvermelding, waar gebruikers met 1 klik op een knop met het netwerk kunnen verbinden. Na een uur inactiviteit worden ze automatisch uitgelogd. Doorgaans hebben we per weekend zo'n 100-150 unieke devices op het netwerk, waarvan er meestal een mannetje of 10-30 tegelijk is ingelogd op de portaal (uiteraard afhankelijk van welke wedstrijden er worden gespeeld). Meestal ligt het aantal mensen dat verbonden is met het netwerk zonder daadwerkelijk ingelogd te zijn op de portaal dubbel zo hoog als het aantal ingelogde gebruikers.

pfSense knijpt alle gasten automatisch af op 2Mbps per user. Hou er echter wel rekening mee dat het aantal simultane connecties waarschijnlijk hoog gaat liggen, ook al wordt er weinig data verstookt. Je kan daarnaast echt behoorlijke pieken verwachten in de rust en na afloop van wedstrijden, houd ook daar rekening mee in je keuze voor een access point.

Wellicht heb je er iets aan, een paar pilots draaien met eigen apparatuur kan zeker nuttig zijn. En vergeet inderdaad niet om goed te documenteren zoals hierboven al is vermeld.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Martijn13 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 23:26:
[...]

Er hangt bij ons een captive portal aan het netwerk met welkomstpagina en sponsorvermelding, waar gebruikers met 1 klik op een knop met het netwerk kunnen verbinden. Na een uur inactiviteit worden ze automatisch uitgelogd. Doorgaans hebben we per weekend zo'n 100-150 unieke devices op het netwerk, waarvan er meestal een mannetje of 10-30 tegelijk is ingelogd op de portaal (uiteraard afhankelijk van welke wedstrijden er worden gespeeld). Meestal ligt het aantal mensen dat verbonden is met het netwerk zonder daadwerkelijk ingelogd te zijn op de portaal dubbel zo hoog als het aantal ingelogde gebruikers.
Dit laatste is natuurlijk inherente nadeel aan gebruik van een onbeveiligd netwerk + captive portal oplossing. Dat kun je voorkomen door (zoals ik impliciet uit uitspraken TS lees dat hij gaat doen) in plaats daarvan een WPA-2 Enterprise + AAA Radius oplossing te nemen. Dan moet je inloggen om überhaupt te kunnen verbinden.

Hoeft niet zo spannend, hotel waar ik laatst in Gent verbleef had een stapeltje papiertjes met username+pw combo's liggen. Elk combo had vanaf eerste login gebruiksduur van 24u. Als stapeltje op was hadden ze tooltje om nieuwe stapel uit te printen, wat iedere willekeurige receptionist kon doen.

Qua hardware kan een OpenWRT router al voor Radius-server spelen, dus bij gebruik 'eigen' hardware hoeft het niets extras te kosten. Het verhoogt in dat geval natuurlijk wel de 'klus'factor. Ook met Ubiquiti kun je met een Radiusserver werken. Weet niet of dat ook vanuit de cloud kan of dat je hier een OpenRadius bak voor moet gebruiken. In dat laatste geval kan het wedeom een OpenWRT gebakje zijn die je al hebt liggen :z

Ander voordeel van zo'n oplossing is voorkomen van abuse. Alle leden krijgen eigen login en ongein is te herleiden tot een lid. Misschien niet bij jullie relevant, maar wel iets om mee te nemen in de discussies en in de formele opdracht die je krijgt - al is het alleen maar om je in te dekken als besloten wordt dat dit niet nodig is...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1