Batje4 schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 22:00:
Dank allemaal, ik heb de laatste dagen wat nachtwerk verricht en ben ook bij de club langs geweest voor wat overleg over specs. Met excuus dat ik er even tussenuit ging.
De specs zijn eigenlijk heel simpel, het is best effort. Videobeelden voor video-analyse streamen we met een powerlink oplossing naar de tv.
Dan nog, lijkt me erg verstandig om misverstanden te voorkomen om "best effort" wat harder te definieren. Is ook prettig als je aan het bouwen bent, dan weet je gelijk als het goed genoeg is.
De wifi is voor bezoekers en spelers die bij de velden kijken naar de wedstrijden, of gewoon de derde helft uitzitten. De drie velden liggen langs drie kanten van de kantine, en aan de vierde kant is de toegang en het fietsenhok. Dus logischerwijze zal het AP op de hoek komen waar de drie velden elkaar raken.
Qua kosten, ach, laten we eenvoudig beginnen. Jullie gaven me erg goede adviezen, en toen bedacht ik me dat ik nog een TP-link AP in mijn kast heb liggen. Die ga ik denk ik morgen eens meenemen, en voor een testje gebruiken.
Aantal simultane gebruikers kan oplopen tot ergens tussen 80 en 100. We hebben dat vastgesteld door in de pauze van Dames en Heren 1 het aantal mensen te tellen dat op de smartphone stond te kijken.
Ga ervan uit dat een reguliere consumentenAP moeite heeft om meer dan 20 gelijktijdige verbindingen waar data overheen gaat in de lucht te houden. Daarboven ga je problemen krijgen met media access - WiFi apparaten wachten met zenden tot de carrier vrij is. Bij drukte kunnen ze lang wachten. Je gaat dus zeker vier van die dingen moeten hebben, of nogal dure high-end APs die meer kunnen op de kop tikken.
Zodra je met meerdere AP's werkt gaat je uitdaging zijn om te zorgen dat ze niet met elkaar interfereren. Dat betekent strakke channel planning, transmit power control en richtantennes. Je wilt bereiken dat iedere 'cel' (door AP bestraald gebied) ongeveer evenveel gebruikers zal hebben, dat ze minimaal overlappen met anderen en als het even kan dat er management aanwezig is om handovers te doen.
Goedkoopste manier om dat te bereiken is een aantal Ubiquiti of OpenMesh outdoor APs te kopen. Je krijgt daar dan de web-based management platform bij. Redelijk idiot-proof en zorgt automatisch voor load balancing, handoffs etc. Zo'n AP kost ongeveer EUR 180/stuk.
Overigens beweert Ubiquiti dat je 100 concurrent users tegelijk op hun AP's kunt bedienen. Dat lijkt mij sterk, ik heb die dingen nooit op die manier op de proef gesteld maar weet wel van de vendor selectie voor WiFi in een voetbalstadium (een vrij grote, even andere koek dan dit veldje) vendor A beweerde 40 aan te kunnen en vendor B 60. Wij constateerden dat je die getallen ongeveer door 2 moest delen voor een realistische inschatting en dat we uiteindelijk gedimensioneerd hebben op tussen de 20 en 30 met vendor B. En dat warenAPs van rustig factor vijf boven de prijs van die Ubiquiti's
Let wel dat deze hele max gebruikers per AP discussie niets met throughput te maken heeft. Tenzij je erg hoge throughput eisen hebt (en die heb je niet) is de throughput die je krijgt zodra je acceptabele aantallen gebruikers per AP hebt sowieso meer dan genoeg. Daar hoef je iig niet apart op te letten.
Als de Wifi het niet doet, is er nog de UMTS mast achter op het terrein. De wifi is een extraatje, gewoon een gratis voorziening. Wel achter een login.
Eeehh... dus er komt ook een AAA (Radius) oplossing bij? En administratie om te zorgen dat die gebruikers die logins krijgen? Dat vergroot de scope nogal
Ik mis wederom enige vermelding van de niet-technische kant. Wie gaat dit beheren? Wat is daarover afgesproken? Als jij dat bent, wat gebeurt er als jij even een maand op vakantie bent?
Dat soort zaken maken nogal uit bij keuze van oplossing - zelf iets klussen kan goed gaan, maar alleen als er werkelijk altijd iemand is die zelf in staat is te klussen, en dan nog moet je het goed gedocumenteerd hebben. Ik zou alleen al uit oogpunt van beheer(sbaarheid) sterk aanraden om een (cloud) managed oplossing te nemen!