Videokaart voor onder 300€ (vervanging 6950)

Pagina: 1
Acties:

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 15:53
Beste medetweakers,

na jaren trouwe dienst begint mijn oude Sapphire 6950 toch echt moeite te hebben met moderne games. Omdat ik niet tevreden ben met medium settings voor de meeste nieuwe games ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe kaart.

Wat wil ik dus bereiken? Ik wil games zoals Far Cry 4 en de aankomende GTA V, maar ook al iets oudere games als Watch_Dogs en Rome II op minimaal (very-) high settings met minimaal 40 fps stabiel kunnen draaien. Daarnaast hecht ik vrij veel waarde aan stilte dus ik ben ook zeker blij als er een stille aftermarket cooler op zit. Als laatste wil ik op termijn naar een 2500x1400 monitor dus als de kaart die zonder problemen aan kan sturen is dat altijd een pré.

Dit alles mag maximaal 300€ kosten, maar minder is natuurlijk altijd beter. Een GTX 970 is mij in ieder geval te duur (alhoewel mocht het zo zijn dat mijn wensen niet haalbaar zijn voor deze prijs, kan ik theoretisch gezien nog een tijdje door blijven sparen).

Voor de volledigheid, dit is mijn systeem (met CPU op 4.6GHz):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-GD65 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Asus Xonar Essence STX€ 154,90€ 154,90
1Corsair Carbide 500R White€ 109,90€ 109,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 20,30€ 20,30
1Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,50€ 91,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,55

Op dit moment zijn de kaarten die ik overweeg:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus R9290-DC2OC-4GD5€ 249,90€ 249,90
1MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming€ 259,-€ 259,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 236,10€ 236,10
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 274,-€ 274,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.019,-

Op dit moment lijkt de 290 mij verreweg de beste keuze, maar welke zouden jullie mij aan kunnen raden? Wat maakt het 25€ prijsverschil tussen bijvoorbeeld de Asus en Sapphire kaart (belangrijker: is het prijsverschil te rechtvaardigen?) en hebben jullie nog andere modellen die jullie mij aan zouden kunnen raden?
De GTX 770 heb ik er in gestopt omdat het een zeer populaire kaart schijnt te zijn, ondanks dat hij in benchmarks duidelijk onder lijkt te doen voor de 290. Kan iemand mij vertellen waarom dit zo schijnt te zijn? De 280x heb ik er ook nog in gestopt omdat ik gewoon alle opties wil bekijken ;-)

Mijn (hoofd-)vragen aan jullie zijn dus:
In hoeverre is de hoeveelheid VRAM belangrijk? Is 2GB te weinig als ik voor een daadwerkelijke upgrade wil gaan met mogelijk 2500x1400 resolutie gaming in de nabije toekomst?
Hebben jullie persoonlijk ervaring met de verschillende koelers op deze kaarten? (vooral mbt geluidsproductie)
Allerbelangrijkst: welke videokaart zouden jullie mij aanraden (andere suggesties mogen natuurlijk ook!)

Bij voorbaat dank voor jullie hulp :)

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
VRAM wordt heel belangrijk, ik raad je toch zeker aan niet lager dan 3GB te gaan, dus een r9 280x bijvoorbeeld, wat je ook kan doen is een tweedehands kaart kopen, dat raad ik je wel aan, dan kan je een 780 kopen voor 250 euro, en nee daar is niets mis mee, zeker niet als de gebruiker in questie goede reviews heeft... Dus kijk daar eens naar, en zijn r9 290x ook niet nog binnen je budget?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

R9 290, simpele keuze. Lekker snel, erg goede prijs, sloot aan VRAM met een goede bus, waardoor je die hoge resolutie makkelijk kan hebben.

Eventueel een tweedehandsje, maar, de nieuwprijzen zijn momenteel zo goed, ik zou lekker een nieuwe halen voor dat geld.

2GB en 4GB 256bits gaat het 'm niet echt lekker worden op die resolutie, vandaar dat de GTX770 4GB onzin is. 2GB is nu al weinig voor fullHD, laat staan hogere resoluties.

People as things, that’s where it starts.

• vynertje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-02 15:53
Allereerst bedankt voor de hulp, much appreciated!

290x valt net buiten mijn budget helaas, ik zoek echt specifiek onder de 300 (290x is volgens pricewatch vanaf ong. 330) en met 250€ zou ik helemaal in mijn nopjes zijn ;-)

290 lijkt het dus inderdaad te gaan worden, dan is de vraag vooral voor wat voor'n submodel ik zou gaan. Sapphire heeft op dit moment mijn voorkeur, aangezien ik daar in het verleden zonder problemen mee heb gewerkt, maar ik sta open voor andere makers. Wat zouden jullie mij aanraden?

Verder ga ik liever gewoon in een keer voor een nieuwe kaart, dan weet je dat de levensduur in ieder geval nog 100% in orde is. Ik wil geen risico nemen met een dure videokaart.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Mijn favoriet is zelf de Club3D RoyalAce. Dat ding heeft een backplate [net wat meer koeler voor geheugen en VRM's, en meer stevigheid], erg goede koeler, namelijk eentje die de VRM's ook koel houdt en vanwege de kleine overklok leuke prestaties. En mijn ervaring met Club3D is erg goed, maar da's persoonlijk

De Sapphire is behoorlijk vergelijkbaar.

Volgens mij is ieder merk wel goed, behalve XFX, again. Zij hebben een koeler die ik slechter durf te noemen dan het reference ontwerp, hij koelt de gpu slecht, maakt vrij veel lawaai en koelt de VRM's zeer slecht.

People as things, that’s where it starts.