Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Win8.1: hoe recoveren na crash + wazige letters

Pagina: 1
Acties:

• Davken
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09-2022
Hopelijk kan er iemand me helpen bij de twee volgende Windows problemen.

1. Tijdens het gamen crasht mijn PC af en toe en krijg ik BSOD. De PC reboot dan en ik krijg de Intel Boot Agent te zien. Die checkt een paar dingen en ik krijg DHCP initialising of zoiets. Uiteindelijk kom ik in het BIOS van mijn moederbord terecht. Daar klik ik op "exit without saving changes" omdat al mijn instellingen correct staan. Mijn PC reboot en ik krijg opnieuw de Intel Boot Agent, met opnieuw dezelfde routines (DHCP initialising) en erna BIOS ... enzovoort.

De enige manier om de cirkel te doorbreken is om de PC af te sluiten via on/off knop (of kabel uit te stopcontact trekken). Daarna start Windows normaal.
Ik heb Intel i5 4690 en Asus Z97-A

Hoe kan ik dit oplossen?

2. De letters in Windows zijn niet scherp. Vooral in mijn Hotmail is het erg. Daar heb ik bovendien het probleem dat mijn browser tab eerst naar links beweegt en dan terug naar de originele positie wanneer ik een mail open. 't Is moeilijk uit te leggen, precies swipe-bewegingen. Gebeurt enkel in IE trouwens. Geen enkel probleem met Firefox.

De drivers van mijn Asus GTX970 updaten helpt niet. Ik las dat scaling de oorzaak kan zijn, maar dat is het ook niet. ClearType lost ook niks op. Ik heb een topic geopend op de Microsoft community maar ik denk dat ze het ook niet weten:
http://answers.microsoft....d4-4118-afb8-92eea2a7f40f

Alvast bedankt!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ziet je in de bios de HDD wel na een bsod?

• Davken
.Maarten schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:43:
Ziet je in de bios de HDD wel na een bsod?
Ja, ik zie zowel de SSD als de HDD staan in het boot menu.

• Davken
Ik begrijp dat de fout komt doordat de pc via het netwerk probeert te booten. Ik denk dat ik de IBA moeten uitschakelen in het BIOS maar ik weet niet goed welke setting te veranderen.

Bijgevoegd twee screenschots van mijn boot menu.

http://postimg.org/image/gsuq5v0sr
http://postimg.org/image/4pk7mnhzd

(toevoegen van foto's via link geeft problemen)

Het gekke is dat onder Boot Options Priorities mijn SDD Crucial niet in het dropdown menu voorkomt. SSD heeft wel de hoogste priority onder Boot Override.

Wat moet ik hier veranderen?

[ Voor 11% gewijzigd door Davken op 06-12-2014 13:23 ]

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Davken schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:41:2. De letters in Windows zijn niet scherp. Vooral in mijn Hotmail is het erg. Daar heb ik bovendien het probleem dat mijn browser tab eerst naar links beweegt en dan terug naar de originele positie wanneer ik een mail open. 't Is moeilijk uit te leggen, precies swipe-bewegingen. Gebeurt enkel in IE trouwens. Geen enkel probleem met Firefox.
Zijn de letters alleen in IE onscherp of in het algemeen in Windows (en alleen de "swipe-bewegingen" in IE)?

• Davken
Logico schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 13:55:
[...]

Zijn de letters alleen in IE onscherp of in het algemeen in Windows (en alleen de "swipe-bewegingen" in IE)?
Het is vooral in IE dat de letters onscherp zijn en dan nog niet op elke webpagina, in Hotmail is het gewoon erg. In Windows zelf valt het nogal mee (niet 100% scherp maar denk dat dit normaal is). Die swipe-beweging heb ik enkel in Hotmail in IE. Firefox levert helemaal geen problemen op.

Ik heb daarnet eens de invoer van HDMI naar DVI veranderd maar dat loste het probleem niet op. Het gekke was wel dat de kleuren meer levendig waren met DVI terwijl de HDM en DVI instellingen identiek zijn.

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik zat inderdaad aan de invoer te denken, maar dat is het dus niet. Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar ik neem aan dat je resolutie op de juiste instelling staat?

• Davken
Logico schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:17:
Ik zat inderdaad aan de invoer te denken, maar dat is het dus niet. Waarschijnlijk een overbodige vraag, maar ik neem aan dat je resolutie op de juiste instelling staat?
Yep, resolutie staat correct.
Beeldscherm is Iiyama 2473HDS en staat op 1980x10124.
Misschien moet de oude Iiyama driver installeren? Volgens hun website is dat niet nodig voor win8.1 (en hebben ze ook geen win8 drivers).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
[b]Davken schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 13:20:[/b
Het gekke is dat onder Boot Options Priorities mijn SDD Crucial niet in het dropdown menu voorkomt. SSD heeft wel de hoogste priority onder Boot Override.
Welke Crucial heb je?
De MX100 stopt sporadisch met werken en dan werkt hij pas weer na een power cycle. Een reset of BSOD is géén powercycle. De BIOS zal hem dan ok missen bij boot en het volgende medium kiezen, zoal netwerk of dvd/usb.
Dit kan een firmware bug zijn, of een issue met de SATA controller en de SSD.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:33
Davken schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:35:
[...]
Beeldscherm is Iiyama 2473HDS en staat op 1980x10124.
Ik mag hopen dat je 1920x1080 bedoelt.

Nickname does not reflect reality

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

IE11 geeft bij dezelfde installatie inderdaad een waziger lettertype dan FF 34.0.

Linkje naar dropboxbestandje waarin beide browsers op een pagina zijn opgenomen ter vergelijking.

Testing, one, two ...

• Davken
Brad Pitt schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:44:
[...]

Ik mag hopen dat je 1920x1080 bedoelt.
Ahum, uiteraard :$ (te rap getypt)

Ik zal later vandaag een foto uploaden om het aan te tonen. Er is idd een verschil tussen FF en IE lettertype maar dan zou het probleem op alle websites even erg moeten zijn en dat is niet het geval. Ook verklaart het niet waarom het frame "springt" in IE.

• Davken
jeroen3 schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 14:40:
[...]

Welke Crucial heb je?
De MX100 stopt sporadisch met werken en dan werkt hij pas weer na een power cycle. Een reset of BSOD is géén powercycle. De BIOS zal hem dan ok missen bij boot en het volgende medium kiezen, zoal netwerk of dvd/usb.
Dit kan een firmware bug zijn, of een issue met de SATA controller en de SSD.
De MX100 dus, 256GB. Maar bij een normale boot zou ik die toch in het BIOS moeten zien staan (wat nu niet gebeurt, ik zie die enkel bij de boot override, tenzij dat normaal is)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:00
Bij een normale boot zou het gewoon moeten werken.
Mits de stekker er een paar seconden uit is geweest natuurlijk.

• Davken
Bij een normale boot werkt alles prima. Het probleem is dat na een BSOD de Intel Boot Agent (IBA) ervoor zorgt dat het systeem via het netwerk probeert te booten. Ik denk dat ik dat kan oplossen door de BIOS settings aan te passen, maar ik weet niet hoe (zie links naar foto's in vorige post).

Nu, waarom ik een BSOD krijg weet ik nog niet. Het zou dus inderdaad kunnen dat mijn MX100 stopt met werken, maar het kan ook de gpu of een game zijn, want alle crashes gebeurden tijdens het gamen.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37

StarWing

Huh ?!?

de MX100 reeds heeft inderdaad een issue (kijk eens op de crucial forums)
Heb nl net hetzelfde voor. Als je een BDOD krijgt wordt de ssd nadien niet meer herkend en moet je een power off doen.

Wat bij mij geholpen heeft is om de AHCI drivers van Microsoft te installeren en/of de intel drivers te downgraden.

Page intentionally left blank.

Pagina: 1