Oude schijven - zijn ze deaudt?

Pagina: 1
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb nog een stapel oude schijven en ben eens gaan kijken wat nog werkt. Nu heb ik 3 schijven waarvan ik twijfel of ik er nog wat mee kan:
• Eentje wordt wel gezien in Disk Part maar grootte 0, ZAR (Zero Assumption Recovery) zegt hetzelfde. Spint gewoon op.
• Een schijf spint maar wordt helemaal niet gezien in Disk Part en ZAR
• Een Deathsta...euh, deskstar. Spint op, is soms wel soms niet te zien. Probeer nu iets te recoveren, ik hoor steeds geratel, gekras lijkt het soms wel, 4 keer achter elkaar en dan weer even niet. Als die helemaal niet te vinden is dan hoor ik steeds getik en spint de harde schijf steeds down voor 1 seconde en daarna spint deze weer up...K

Volgens mij is bij de eerste twee de conclusie dat de eerste stap zou zijn om de PCB te vervangen waarna ze het mogelijk wel maar mogelijk ook nog steeds niet doen. De tweede zal wel een kapot hoofd hebben. Ik kan overigens geen sites vinden waar ik die zelf kan kopen. Zie ik iets over het hoofd? Of ga ik zo de goede kant op?

[ Voor 29% gewijzigd door JT op 03-12-2014 20:55 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Je moet je ook afvragen of het de moeite waard is. Ik weet niet hoe oud oud is, maar over het algemeen is het gewoon stuk=vervangen. De enige reden waarom mensen meestal gaan knutselen is om oude data eraf te krijgen. Maar dan nog heb je een waarschijnlijk onbetrouwbare schijf.

Een nieuwe leeskop erop zetten is niet iets dat je zomaar kan doen. Allereerst moet de schijf dan open, dat moet in een cleanroom aangezien 1 stukje stof al roet in het eten gooit. Dan moet alles met extreme precisie worden geplaatst. Dat is niet iets om thuis te doen (vandaar dat de onderdelen ook niet te vinden zijn). En vervolgens moeten alle schroeven weer met bepaalde aandraaimomenten worden vastgezet.

kortom, onbegonnen werk

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Tenzij je dit knutsel/onderzoek werk leuk vind & er tijd voor hebt, zou ik deze schijven een enkeltje prullenbak geven.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik dacht, wellicht leuk om iets voor de hobby te proberen maar dan ga ik ze maar gewoon wegflikkeren :) Tnx.

Erge is dat ik niet eens meer weet of er nog iets op staat wat ik wou houden maar ik mis ook niks dus dat scheelt :+ Op andere schijven heb ik files tot het begin van mijn computerhistorie dus ik ga er maar vanuit dat ik alles op nieuwe schijven heb staan :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel