Neefje wil zijn huidige PC upgraden [400 euro]

Pagina: 1
Acties:

• tenhagen12500
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-03 00:30
Beste Tweakers,

Mijn neefje heeft een paar centen gespaard om zijn huidige systeem te opgraden. Hij heeft 400 euro tot zijn beschikking, waarmee hij een PC wil samenstellen die redelijk futureproof is.

Wat wil je neefje doen met zijn nieuwe systeem?
Vooral gamen. Hij kijkt ook af en toe films en wellicht tekstverwerking/huiswerk (alhoewel ik dat betwijfel). De games die hij dan speelt zijn LoL en CSGO, niet bepaald veeleisende games dus.

Zijn er componenten of randapparatuur die hij al heeft en mee wil nemen naar zijn nieuwe systeem?
Zo'n anderhalf jaar geleden heeft hij een pakket gekocht met daarin de volgende onderdelen waarvan ik weet dat ze nog wel te behouden zijn:
HD7850
8GB RAM
PSU van 600Watt uit m'n hoofd

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
SSD, HDD, Case (heeft hij al gekozen) en ik neig naar een Intel CPU met bijpassende MoBo en cooler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU zodat hij over een x aantal jaar alleen een nieuwe GPU erin hoeft te prikken

Ga je overklokken?
Nope.

Bij deze de reeds geüpdate lijstje met de onderdelen waarvan ik denk dat ze met het huidige budget de beste koop zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1Asus B85M-G (C2)€ 56,-€ 56,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,50€ 47,50
1BitFenix Shadow€ 55,95€ 55,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 402,36

SSD is bijna niet weg te denken, vooral niet gezien de snelheid van zijn huidige PC. Verder denk ik dat het verstandiger is om nu te investeren in de CPU i.p.v. GPU domweg omdat hij het nu niet nodig heeft en mijns inziens de CPU-wereld iets minder snel gaat als die van de GPU (gelet op snelheid, niet verbruik). Heb ik zo een redelijk systeempje bij elkaar, of zijn er nog aanvullingen/veranderingen/opmerkingen?

M.vr.g.

Edit:
De onderdelen die volgens mij nog 'van waarde' zijn voor hem, heb ik aangegeven bij de reeds aanwezige componenten. Verder beschikt hij over :
- een AMD A8 (6500 als ik me niet vergis)
- bijpassen MoBo (FM2 chipset)
- een 6-7 jaar oude Case die toentertijd gekocht is als hele PC (gaat dus zeker vervangen worden)
- 2 HDDs, waarvan er 1 al sinds het begin aanwezig is een een andere later is bijgezet (die was ook al eerder gebruikt). Het lijkt met ook niet echt een goed idee om die weer te gaan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door tenhagen12500 op 04-12-2014 17:13 ]

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

128gb is wel enorm snel vol, hij heeft een oude pc zei je. Als de harde schijven SATA zijn zou je die ook mee kunnen nemen en dan een 256gb SSD er in kunnen zetten.

Maar wat heeft er nog meer in zitten? Mischien is de CPU e.d. nog helemaal niet toe aan vervanging. En kan hij nog een tijdje vooruit.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-03 12:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Is dit topic meer voor CAA of heb ik het fout?

Review QNAP TS-230 NAS

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Dutchredgaming schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:26:
Is dit topic meer voor CAA of heb ik het fout?
Het is zowat een nieuwe PC als ik kijk wordt maar een heel klein gedeelte behouden. En komt er meer nieuw in.

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02:02

Tribits

Onkruid vergaat niet

H81 bordjes zijn wel de onderkant van de markt als het op socket 1150 chipsets aankomt. Als het om een systeem gaat dat een tijdje mee moet biedt een B85 wat meer opties met onder andere 2 extra RAM slots voor een meerprijs van een euro of 16.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• tenhagen12500
Splitinfinitive schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:25:
128gb is wel enorm snel vol, hij heeft een oude pc zei je. Als de harde schijven SATA zijn zou je die ook mee kunnen nemen en dan een 256gb SSD er in kunnen zetten.

Maar wat heeft er nog meer in zitten? Mischien is de CPU e.d. nog helemaal niet toe aan vervanging. En kan hij nog een tijdje vooruit.
De CPU die erin zat is een AMD A8 variant, maar welke dat wist hij niet precies meer. Ik vond het sowieso een rare keuze gezien hij gewoon een HD7850 GPU heeft en die integrated GPU echt nergens voor nodig heeft. Qua prestatie moet je dus denken aan een AMD Athlon.
We hebben er zelf ook over nagedacht om de CPU weer te gebruiken, maar om de PC voor zijn doen futureproof te maken, hebben we besloten om er nu een stevige CPU in te zetten om er over een paar jaar een GPU bij te halen die dan in ieder geval niet gebottleneckt zal worden.

Wat SSD betreft ben ik van plan hetzelfde te doen als bij mijn laptop. Een jaartje terug heb ik er een 120Gb SSD ingestoken met Windows erop en 1-2 van de games die ik op dat moment veel speelde. Volgens mij is het verschil tussen HDD en SSD in-game nog niet zo heel groot dat hij daar echt van gaat profiteren, correct me if I'm wrong...
Tribits schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:09:
H81 bordjes zijn wel de onderkant van de markt als het op socket 1150 chipsets aankomt. Als het om een systeem gaat dat een tijdje mee moet biedt een B85 wat meer opties met onder andere 2 extra RAM slots voor een meerprijs van een euro of 16.
Kijk, bedankt voor de tip! Het plan was om binnen het budget van 400 te blijven (inclusief verzendkosten), vandaar dat ik voor een H81 bord had gekozen. 16 euro moet te overzien zijn aangezien ik nu nog 10 euro onder het budget zit.

• Mitchell-CWD
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-03 10:37
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 66,-

10 euro meer en B85 (4 ram slots) + een prima bordje :)

Verder ziet het er opzich prima uit. Kast heb ik nog nooit voorbij zien komen, maar ik denk dat ik al snap waarom je neefje die wil :P

[ Voor 6% gewijzigd door Mitchell-CWD op 04-12-2014 11:53 ]

Steam: mitchell99 - GTA V Social Club: MitchellFR - Overwatch/HotS/SC2 Battle.net: HunteR#1963

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54
Is z'n huidige kast niet meer bruikbaar? En hoe zit het met de HDD's die hij heeft?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
stomme vraag maar wat voor systeem heeft hij nu?

• NitroX infinity
Staat in z'n eerste reactie, niet de startpost. :Y)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• tenhagen12500
Sorry voor de verwarring. In eerste instantie had ik een lijstje gemaakt met wat hij ongeveer had, maar blijkbaar heb ik die weer verwijderd. Ik zal in de startpost een lijstje ter indicatie zetten.

• NitroX infinity
Waarom is het geen goed idee om de oude harde schijven nog te gebruiken? Vertonen ze kuren? Zolang ze nog goed zijn kun je ze nog gebruiken hoor. En als je bang bent over de betrouwbaarheid dan is een usb stick om belangrijke gegevens te backuppen toch genoeg? Dan kan je het geld voor een nieuwe HDD in andere dingen steken en later als het echt nodig is een nieuwe HDD kopen. Misschien zijn SSD's tegen die tijd wel zo goedkoop dat je dan geen HDD meer nodig bent voor massa-opslag.

• tenhagen12500
NitroX infinity schreef op donderdag 04 december 2014 @ 17:21:
Waarom is het geen goed idee om de oude harde schijven nog te gebruiken? Vertonen ze kuren? Zolang ze nog goed zijn kun je ze nog gebruiken hoor. En als je bang bent over de betrouwbaarheid dan is een usb stick om belangrijke gegevens te backuppen toch genoeg? Dan kan je het geld voor een nieuwe HDD in andere dingen steken en later als het echt nodig is een nieuwe HDD kopen. Misschien zijn SSD's tegen die tijd wel zo goedkoop dat je dan geen HDD meer nodig bent voor massa-opslag.
Het duurt zo'n 5 minuten voor zijn PC is opgestart en hij is over het algemeen ook erg traag. Aangezien er verder weinig softwareproblemen zijn dacht ik dat het aan de ouderdom van de HDD lag. Ik hoorde dat hij een externe 2 TB HDD heeft die hij als extra harde schijf gebruikt. Aan opslag is dus geen gebrek. Misschien kan ik een nieuwe HDD inderdaad wel achterwege laten.

• jorisvdelsen
  • Laatst online: 18-01 20:25
5 minuten? Pff, dat valt nog reuze mee. Maar die HDD's kun je gerust hergebruiken als opslagschijven of eventueel als backupdisks. Bespaar je weer mooi €50! ;)

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

• NitroX infinity
Als hij inderdaad een externe HDD heeft is een interne overbodig. Spendeer dat geld dan liever aan een 256GiB SSD.

Dat z'n PC 5 minuten nodig heeft om op te starten kan aan veel dingen liggen. Ondermeer een moederbord dat kuren vertoont of een zeer oude Windows installatie.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

NitroX infinity schreef op donderdag 04 december 2014 @ 23:04:
Als hij inderdaad een externe HDD heeft is een interne overbodig. Spendeer dat geld dan liever aan een 256GiB SSD.

Dat z'n PC 5 minuten nodig heeft om op te starten kan aan veel dingen liggen. Ondermeer een moederbord dat kuren vertoont of een zeer oude Windows installatie.
Of een hele boel rommel zoals: Bittorrent, Speedup ur pc, Skype, Messenger, Steam, Origin, en een hele lijst met programma's die het leuk vinden om mee op te starten.

Verder om even over de SSD. Er zijn spellen die baat hebben bij een SSD qua laadsnelheid. BF is hier een van en dan heb je het over een spel van 40gb ook met een SSD ben je meestal verzekerd van een eerste plaats in een match in COD:AW Verder zou er minder stotteringen moeten zijn als het spel info van de disk aftrekt om in het Vram/RAM te zetten. En natuurlijk over het algemeen het snappier gevoel.
Pagina: 1