Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samengesteld BTO xbook, bang for buck? Mening over3k gaming?

Pagina: 1
Acties:

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 12:21
Beste Tweakers,

Sinds een aantal maanden ben ik op zoek naar een nieuwe laptop, die ik voornamelijk zal gebruiken als desktop replacement (helaas verplaats ik toch nog vrij vaak van land/stad, waardoor een desktop dus teveel gedoe is). Qua werk dat ik erop doe is het voornamelijk ''licht'' werk met office programma's met crm programma en database, maar omdat ik ook zo af en toe wil kunnen gamen, is een videokaart voor mij toch nog belangrijk. Daar ligt dus ook het zwaartepunt voor mij.

Dat ik er al een paar maanden mee bezig ben is omdat ik de nieuwe GTX900 generatie graag wilde zien uitkomen. Al leveren deze nieuwe kaarten prachtige resultaten, ze zijn toch wat te prijzig voor in een laptop, aangezien ik rond de €1300 blijf. Daarom geef ik een videokaart uit de GTX800m serie momenteel de voorkeur.

Ik heb al een bende aan laptops gecheckt, maar ik ben toch telkens uitgekomen bij BTO.eu. Deze twee laptops twijfel ik momenteel over:

X•BOOK 15CL58 - GTX860 - GOLD AWARD WINNAAR (http://www.bto.eu/bto-x-book-15cl58.html) Opmerking: waarschijnlijk ga ik toch voor de 17 inch variant hierop, maar dat lijkt geen verschil in prijs te maken.

Specs:
- 15CL58 Full HD Non Glare (mat) met NVIDIA GTX860 2GB GDDR5 videokaart
- Intel® Core™ i7-4710MQ (6M Cache, up to 3.50 GHz) - 47Watt - Quad Core
- 8GB DDR3L (1600MHz), BTO Selected RAM
-- Geheugen slot 2 en 3 (optioneel)
-- Geen mSATA SSD Module in slot 1 (optioneel)
- Keyboard US / Nederland - Single color Backlit 15CL58
- X2 Jaar Carry in garantie
- 1TB (1000GB) 7200rpm 2.5 inch harddisk
- 256GB Crucial MX100 Solid State Disk, 2.5 inch SSD
- BTO HDD/SSD Caddy (12mm) - excl disk
- Intel Dual Band Wireless-AC 7260 (2.4/5GHz, 300~867Mbps) + Bluetooth 4.0
-- 15~17 inch Basic draagtas (Zwart) incl BTO Aktiekit
-- Besturingssysteem niet geselecteerd - optioneel (is 109 euro bij BTO en maar 60 via de Microsoftstore)
Prijs: €1209

Doordat alle onderdelen makkelijk te upgraden zijn, heb ik een aantal opmerkingen en vragen:
- Maakt het verschil of je een HQ/MQ (vastgesoldeerd/socketed) versie hebt?
- Heeft meer dan 8 GB RAM nut voor een gamer?
- Heeft het nut om de 7200 rpm hd te upgraden naar hybride hd? Oftewel, is een 256 GB SSD + 1TB hybride hd een goede combinatie?
- Dit is misschien de vreemdste: als ik de standaard DVDRW, welke ik niet nodig heb, gratis laat vervangen door de caddy, heeft dat enig nut? (Meer ruimte in de laptop, beter voor hitte verspreiding? 8)7 )
- Belangrijkst: is 2GB GDDR5 nog wel toekomstbestendig? Volgens notebookcheck kan deze videokaart bijv. DA: Inquisition (zie ik erg naar uit!) nog net op high draaien, waar ik tevreden mee ben, maar denken jullie dat deze kaart de volgende generatie games nog wel kan draaien? (Of dat de volgende generatie allemaal meer dan 2GB GDDR zal vragen?)

De GTX870 lijkt me een nog betere keus, echter heb ik deze alleen kunnen vinden in de volgende combinatie:

X•BOOK 15M61 GTX870 3K SCHERM

- NVIDIA® GeForce® GTX870M 3Gb GDDR5 i.c.m. 15.6 inch 3K (WQHD+) Wide-viewing LED TFT (res. 2880x1620)

Deze is alleen beschikbaar in 15.6 inch. De specs zijn verder hetzelfde. Deze is €130 duurder.

Vragen:
- De meningen zijn verdeeld over het nut van 3k in 15.6 inch laptops, meerdere malen gelezen dat het eigenlijk 'onzin' is. Wat denken jullie daarover?
- Trekt een GTX870 sowieso wel gamen in 3k?

Vrij veel vragen, ik weet het! Als je er antwoord op weet hoor ik het graag. Ook als je algemene opmerkingen (idd, de xbooks zijn niet moeders mooiste :P) of suggesties hebt, hoor ik het graag :)

Groetjes

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 21:46

--MeAngry--

aka Qonstrukt

In 3K gamen zal ie waarschijnlijk niet trekken op jouw gewenste instellingen, maar dat hoeft ook niet. Het grote voordeel van een 3K scherm op 15" formaat (ik heb een 15" retina MBP) vind ik dat je bij lagere resoluties in games niet meer zo'n last hebt van scaling-effecten. :)

Je kunt dus prima op 1680x1050 gamen bijvoorbeeld, zonder dat het er meteen gaar uitziet. Maar op de desktop ziet alles er meteen 10x beter uit. Windows is er helaas nog steeds niet zo'n ster in vind ik persoonlijk, maar het is sinds Windows 8.1 al wel een stuk beter gelukkig.

Tesla Model Y RWD (2024)

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:21
- Maakt het verschil of je een HQ/MQ (vastgesoldeerd/socketed) versie hebt? => Nee, laptop CPU's upgrade je doorgaans niet.
- Heeft meer dan 8 GB RAM nut voor een gamer? => Nee
- Heeft het nut om de 7200 rpm hd te upgraden naar hybride hd? Oftewel, is een 256 GB SSD + 1TB hybride hd een goede combinatie? => Hangt af wat je erop zet. Als het puur data is lijkt het me nauwelijks meerwaarde bieden, als er ook games op komen te staan wel.
- Dit is misschien de vreemdste: als ik de standaard DVDRW, welke ik niet nodig heb, gratis laat vervangen door de caddy, heeft dat enig nut? (Meer ruimte in de laptop, beter voor hitte verspreiding? 8)7 )
=> Het zal ongetwijfeld iets schelen in het stroomverbruik en in opstarttijd (geen idee of het meetbaar is, lijkt me niet^^). Laptop zal ook wat lichter worden.
- Belangrijkst: is 2GB GDDR5 nog wel toekomstbestendig? => Hangt van je settings af, maar globaal: Voor 1080P zit je wel goed, voor 3k zal je 4GB moeten hebben.

• Chryses
Ten eerste, bedankt voor de reacties :)

Wat betreft de hybride harde schijf: ik twijfel ietwat. Als voorbeeld: in Dropbox bewaar ik al mijn documenten (en deze gebruik ik vaak), maar ook al mijn foto's en video's worden er automatisch op gesynchroniseerd. Dus het lijkt me niet handig om op ssd te zetten. Op een hybride hd daarentengen, zouden de vaak gebruikte docs automatisch snel opstarten, terwijl er genoeg ruimte is voor foto's e.d.
Dus wat dat betreft lijkt de €26 meer het me wel waard. Daar staat weer tegenover dat ik niet weet hoeveel rpm de hybride hd is, dus waarschijnlijk is die 5400 i.p.v. 7200, wat ook weer nadelig is. Klein dilemma dus ;) ..Wat denken jullie? Is een hybride hd sowieso beter dan een 7200 rpm hd?

De DVDRW laat ik dan vervangen door de caddy, aangezien je er goede punten voor maakt.

De 3K variant ben ik nog niet van overtuigd, aangezien de 3GB DDR5 het waarschijnlijk niet zo goed trekt.. Dus waarschijnlijk dan de GTX860m variant.

Kijkend naar de eerste configuratie, à €1200 (€1260 met Windows) in het algemeen, vinden jullie het een goede bang for buck ratio hebben?

Extra toegevoegd: Er is ook een optie om arctic koelpasta aan te laten brengen. Weet iemand of dit ook daadwerkelijk voordelen heeft t.o.v. standaard pasta?

[ Voor 6% gewijzigd door Chryses op 03-12-2014 23:31 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:18
Waarom ga je niet voor Alienware? BTO was toch Clevo barebone en niet zo stevig?
Ik zie eigenlijk overal mensen die BTO kiezen de hoek van Alienware ingepraat worden, zal dus wel een reden hebben denk ik (Of iig een aanleiding zijn om het te gaan onderzoeken). Ik heb toendertijd toch gekozen voor een Alienware m17xr3, maar das al een tijdje geleden (Design, stevigheid en support waren toen doorslaggevend bij mij).

( Er zijn met kortingsbonnen en andere truukjes aanzienlijke kortingen te krijgen op een Alienware laptop. Dus de geadverteerde prijzen op dell.nl kunnen sterk afwijken van de werkelijke prijzen. Meer kun je vinden in het Dell kortingscode topic).

[ Voor 46% gewijzigd door RedHat op 03-12-2014 22:06 ]

• Chryses
Dankje voor de suggestie RedHat. Mijn algemene beeld echter, is dat Alienware idd hevig overpriced is. Kan jij een voorbeeld geven van zulke (mooie) specs als bovenstaand, voor €1200?

• Chryses
Wellicht dat de vragen in mijn tweede post wat te onduidelijk zijn, vandaar dat ik ze hieronder nogmaals duidelijker stel ;)

- Wat is inherent beter? Een 7200 rpm hd, of een hybride harde schijf (waarin 8GB ssd zit)?
- Is arctic koelpasta werkelijk beter dan standaard koelpasta? (kost maar €7, but still)
- Is de eerste configuratie, boven in de eerste post, een goede (bang for buck) configuratie voor €1200?

Verder vraag ik me ook af:
- Weet iemand of het mogelijk is om een dedicated gpu in een BTO laptop later te vervangen?

• Liber8
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-05 17:46
Chryses schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:15:
Wellicht dat de vragen in mijn tweede post wat te onduidelijk zijn, vandaar dat ik ze hieronder nogmaals duidelijker stel ;)

- Wat is inherent beter? Een 7200 rpm hd, of een hybride harde schijf (waarin 8GB ssd zit)?
- Is arctic koelpasta werkelijk beter dan standaard koelpasta? (kost maar €7, but still)
- Is de eerste configuratie, boven in de eerste post, een goede (bang for buck) configuratie voor €1200?

Verder vraag ik me ook af:
- Weet iemand of het mogelijk is om een dedicated gpu in een BTO laptop later te vervangen?
Voor € 1500 heb je:
  • i7 4710HQ
  • 512GB SSD (zelf inbouwen)
  • 16 GB Ram (Zelf inbouwen)
  • Geforce GTX970M
Voor gamen heb je genoeg aan 8 GB ram geheugen. Dat is min 60/70€.. zit je op € 1440. Heb je genoeg aan 256 GB SSD zit je op € 1350..

Antwoorden op je vragen:
- Wat is inherent beter? Een 7200 rpm hd, of een hybride harde schijf (waarin 8GB ssd zit)
Antwoord: Een 100% SSD. Hybride heeft een 8GB tijdelijk geheugen. Zoals RAM geheugen,

Antwoord: Men zegt van wel, heb het nooit gebruikt in een laptop alleen desktop. Voor die 7€ kun je een hele tube kopen en er thuis zelf op smeren :) Je zal je pasta toch eens per jaar moeten vervangen.

Antwoord: Nu voor een GTX8xx serie gaan is niet echt futureproof als je het mij vraagt.

Antwoord: Nee.. En een losse GPU voor laptop kopen/vervangen is te duur en zal nooit worden gedaan. Tegen de tijd dat de GPU verouderd is (4 a 5 jaar) zal de CPU ook verouderd zijn en ben je goedkoper uit door een nieuwe laptop te kopen.

[ Voor 36% gewijzigd door Liber8 op 04-12-2014 11:28 ]

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

• Chryses
Dus voor €150 meer een GTX970m i.p.v. een 860m? Dat is een flink verschil! Is dat ook samen te stellen via BTO, heb ik dat gemist? ..Kan je me hier wat meer informatie over geven?

Ook: zit er in die setup ook een harde schijf bij, of alleen de ssd?

Bedankt voor je toevoeging in ieder geval, zeer interessant :)

Edit: twee vragen over jouw antwoord op mijn vragen:

W.b.t. 1e vraag - een 256GB ssd zit sowieso in de configuratie. De 7200 rpm / hybride harde schijf is er extra bovenop. Dus welke van de twee is dan, als toevoeging, beter?

Je advies over de Arctic koelpasta - dit heb ik zelf nog nooit gedaan, dus ben daar ietwat huiverig voor.. helemaal om zelf in een nieuwe laptop aan te brengen.

[ Voor 41% gewijzigd door Chryses op 04-12-2014 11:35 ]

• Liber8
Chryses schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:28:
Dus voor €150 meer een GTX970m i.p.v. een 860m? Dat is een flink verschil! Is dat ook samen te stellen via BTO, heb ik dat gemist? ..Kan je me hier wat meer informatie over geven?

Ook: zit er in die setup ook een harde schijf bij, of alleen de ssd?

Bedankt voor je toevoeging in ieder geval, zeer interessant :)

Edit: twee vragen over jouw antwoord op mijn vragen:

W.b.t. 1e vraag - een 256GB ssd zit sowieso in de configuratie. De 7200 rpm / hybride harde schijf is er extra bovenop. Dus welke van de twee is dan, als toevoeging, beter?

Je advies over de Arctic koelpasta - dit heb ik zelf nog nooit gedaan, dus ben daar ietwat huiverig voor.. helemaal om zelf in een nieuwe laptop aan te brengen.
Check ff http://www.laptopplus.nl/...g-gtx-900-series/1028959/.
Alles blank laten en zelf hier op tweakers je RAM geheugen kiezen + SSD (crucial MX100 bijvoorbeeld).

RAM geheugen:
http://tweakers.net/price...t-bls2c4g3n169es4ceu.html

De 7200 rpm / hybride harde schijf is er extra bovenop. Dus welke van de twee is dan, als toevoeging, beter?
Antwoord: Ik weet niet of je nu zelf al een laptop hebt, zo ja dan kun je de HDD die daar in zit gewoon weer gebruiken.? Anders alleen de 7200rpm.

Scheduler: Fiops CPU | Governor: Ondemand | CPU FreQ.: 384Mhz/1,56Ghz | TCP: Westwood | GPU Governor: Simple | GPU FreQ.: 450Mhz

• Chryses
Dankje Liber8, leuk om uit te zoeken deze config :)

Omdat ik echter wel graag een nieuwe hd erin wil (huidige doet het namelijk al zes jaar in deze laptop ^^), komt het volgende nog bovenop de €1171 voor de Clevo met 970m:

Crucial Mx100 256GB - €97
Crucial Ballistix 8GB Ram - €72
Hitachi travelstart 1TB 7200 rpm - €60

Daardoor is deze configuratie toch wel à €1400, oftewel €200 duurder dan de eerste, met de GTX860m. Is dat prijs/kwaliteit technisch een goede deal?

• Immortaly007
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 07:03
Kijkend naar de benchmarks voor de GTX970M en de 860M denk ik dat het wel de moeite waard is:
http://gpuboss.com/gpus/GeForce-GTX-970M-vs-GeForce-GTX-860M

• Chryses
Die review had ik ook gezien Immortaly007, zoals ook bevestigd in andere reviews: tot wel 75% meer performance te halen uit de GTX970 t.o.v. de 860! ^^

Inmiddels een aantal reviews gelezen over de Clevo P650SE (hier de interessantste voor degenen met interesse: http://forum.notebookrevi...tx-970m-first-look.html):

Kennelijk is het een prachtlaptop, qua bouwkwaliteit en performance i.c.m. lage temperaturen. Ik zal het nog wat verder onderzoeken uiteraard, maar hoogstwaarschijnlijk wordt dit 'em! :) Is de €200 meer t.o.v. de BTO in ieder geval zeker waard.

Rijst echter wel de vraag: hoe lastig is het om zelf RAM, SSD en hd in de laptop te zetten? In (het filmpje) in de review die ik linkte leek alles wel makkelijk bereikbaar (na het ietwat lastig verwijderen van backplate (14 schroeven). Het was duidelijk waar de RAM en SSD geplaatst hoorde te worden, plek voor de hd zag ik echter weer niet. Daar is wel ruimte voor?

• Immortaly007
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-10 07:03
Van wat ik zag in filmpjes zijn bij de Clevo kasten dingen als RAM en SSD inderdaad makkelijk bereikbaar, dus dan moet het vervangen ook wel lukken.

De Clevo P650SE is overigens gelijk aan de BTO 15CL62 met GTX970, iig voor zover ik begrijp. Die heb ik zojuist besteld dus ik hoop dat ze gelijk hebben dat het een prachtlaptop is :D

• Chryses
Ze lijken idd wel precies dezelfde! Maar, ten eerste is de BTO versie niet veel duurder?

Ten tweede, zag je in het filmpje ook of de plek voor de harde schijf makkelijk bereikbaar was? Dat is mij namelijk ontgaan tijdens het kijken, en ik wil daar toch wel graag duidelijkheid over :p

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
Ik heb zelf overwogen eenzelfde BTO laptop samen te stellen. Heb echter via marktplaats gezocht naar 'Cool blue' tweedekansjes. Zelf voor 1100 euro een GE70 MSI apache pro weten te bemachtigen. De tweedekansjes zijn vaak refurbished, maar sommige modellen zijn echt nooit gebruikt. (let op de garantie die nog op het product zit). Wat ik heb gelezen over BTO is niet altijd even goed. De behuizing die ze gebruiken schijnt erg frigide te zijn. (Clevo behuizingen) Ik kan je in ieder geval aanraden om die coolblue dealtjes in de gaten te houden, er gaat zo een paar honderd euro van af!

De laptop die ik nu heb lijkt erg veel van die van jou, alleen zit er een extra reepje van 8GB geheugen bij en een iets kleinere ssd (128GB). Al met al erg scherp voor 1100 euro.

[ Voor 13% gewijzigd door WouterL op 04-12-2014 20:07 ]

• Chryses
Je bedoelt i.v.m. de BTO configuratie in de eerste post dus, Wouter? Dat is zeker een mooie prijs ^^

Waarschijnlijk ga ik echter toch voor de Clevo P650SE, aangezien ik wel €200 meer overheb voor de GTX970 upgrade i.c.m. de betere behuizing.

Wellicht dat ik nog een nieuw topic aanmaak, puur over de P650SE, om te discussiëren over evt. betere opties dan de deze laptop. (€1170 voor GTX970m + i7 4710HQ, maar zonder harde schijf, ssd en ram). Of wordt dat niet gewaardeerd..?

• WouterL
Hangt er natuurlijk ook helemaal van af wat je met de laptop van plan bent. De 970 heeft natuurlijk een hoop extra video reken kracht ^^ hou toch Goed de dealtjes in de gaten. Misschien zit er iets interessants voor jou bij!

• Marcopannenkoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10 18:42
Wouter lucassen schreef op donderdag 04 december 2014 @ 20:06:
Ik heb zelf overwogen eenzelfde BTO laptop samen te stellen. Heb echter via marktplaats gezocht naar 'Cool blue' tweedekansjes. Zelf voor 1100 euro een GE70 MSI apache pro weten te bemachtigen. De tweedekansjes zijn vaak refurbished, maar sommige modellen zijn echt nooit gebruikt. (let op de garantie die nog op het product zit). Wat ik heb gelezen over BTO is niet altijd even goed. De behuizing die ze gebruiken schijnt erg frigide te zijn. (Clevo behuizingen) Ik kan je in ieder geval aanraden om die coolblue dealtjes in de gaten te houden, er gaat zo een paar honderd euro van af!
Frigide behuizing? Hoe bedoel je?

De coolblue dealtjes zijn aardig natuurlijk, maar die prijzen liggen al een stuk hoger dan je bij andere winkels kan vinden, dus die korting is niet zo interessant als het er uit ziet voor refurbished of incomplete producten.

Overigens is de 970m lang niet zo dominant als de 'beste keuze' in het laptop circuit als de gtx 970 is in het desktop circuit. De 980m is daar wel zwaar dominant en rechtvaardigt het prijsverschil met de 970m, ook dit in tegenstelling tot de desktop versies.

Maar goed, Je zal sowieso wel een tijdje vooruit kunnen met alle kaarten die genoemd zijn in dit topic.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 15:45
Liber8 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 11:21:
[...]
Antwoord: Men zegt van wel, heb het nooit gebruikt in een laptop alleen desktop. Voor die 7€ kun je een hele tube kopen en er thuis zelf op smeren :) Je zal je pasta toch eens per jaar moeten vervangen.
Bullshit. Heb je goedkope troep pasta, dan kan het kloppen dat het na een aantal jaar uitdroogt. Arctic Silver is van dusdanig goede kwaliteit dat dat echt niet voorkomt...

Ik vind het trouwens belachelijk dat ze daar 7 euro extra voor vragen. Goede koelpasta hoort gewoon standaard aanwezig te zijn bij een "premium" merk.

[ Voor 39% gewijzigd door Bas. op 05-12-2014 09:35 ]

• Chryses
Alright! Aangezien ik een laptop mag bestellen via het bedrijf waar ik werk, heb ik het budget wat kunnen verhogen :) Daardoor zal ik vandaag de Clevo p650SE met de volgende specs bestellen:

- i7-4710HQ
- 2 x 4GB Kingston Hyper-X (upgrade naar X voor maar €3)
- 500GB 840 EVO ssd
- GTX970m

Overigens zou ik oorspronkelijk de extra onderdelen apart bestellen, maar dat lijkt me gedoe te geven op de zaak ;)

Ik twijfel nog over het downgraden van ssd (naar 256GB) en het toevoegen van een harde schijf. Echter zijn er kennelijk geen 'gewone' 7200 rpm schijven te selecteren, alleen maar hybride schijven.
Paar voorbeelden van te selecteren hybride schijven:
  • 250GB 840 EVO ssd (€133)
  • 500GB 840 EVO ssd (€238 <huidige config dus)
  • 500GB Seagate hybrid drive: 64MB cache / 5400 rpm (€70)
  • 750GB WD Slim blue WD10SPCX: 16MB cache /5400 (€90)
  • 1TB WD Slim blue " " (€105)
Vragen: - Hoe zouden jullie het opslag gedeelte aanpakken?
- sinds ik zonder btw kan bestellen, €220 meer voor een GTX980m, in een 15.6'', waardevol?

Ik hoop dat dit toch wel ongeveer het einde van de forum-post is, al flink wat gediscussieerd zo O-)

Ik hoor graag van jullie :)

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik zie dat die laptop 3 m.2 slots heeft (waarvan er 2 beschikbaar zijn), je kan er dus eventueel zelf (kan dat niet bij het configureren?) max 2 m.2 SSD's in doen, geloof dat je die nu tot 256GB kan krijgen. Zou dan in de HDD slot ook echt een HDD doen voor films/foto's/etc. Ik neem aan dat je in de configuratie gewoon kan aangeven dat je ook in de m.2 slots een SSD wil?

Weet niet of een 980m veel voordeel bied, even gekeken naar wat vergelijkingen en hij is dus wel sneller. Als je het geld er aan uit wil geven zou ik het gewoon doen, maar ik kan me niet voorstellen dat je de komende tijd games tegenkomt waarmee die 970 moeite zal hebben.

• Chryses
Wat ik hier in de configuratie opties zie: 4 geheugenslots, 2 plekken voor harde schijf en 1 voor M2 ssd drive.

Flashgeheugen voor de m.2 drive is veel duurder echter. Dus kan ik beter de 2 gewone harde schijf plekken vullen met ssd en hybride schijf, lijkt me. Waarschijnlijk dan de 250GB EVO i.c.m. 1TB WD Slim blue. Of zie ik wat over het hoofd?

• Marcopannenkoek
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10 18:42
Chryses schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:22:
Wat ik hier in de configuratie opties zie: 4 geheugenslots, 2 plekken voor harde schijf en 1 voor M2 ssd drive.

Flashgeheugen voor de m.2 drive is veel duurder echter. Dus kan ik beter de 2 gewone harde schijf plekken vullen met ssd en hybride schijf, lijkt me. Waarschijnlijk dan de 250GB EVO i.c.m. 1TB WD Slim blue. Of zie ik wat over het hoofd?
Nee hoor, dat is inderdaad de slimmere en voordeligere optie. Je zou kunnen kiezen voor een 500gb SSD, maar dat is dan ook weer zonde als je die gaat vullen met media e.d.

Wat betreft de 980m, dat is een kaart die echt een stuk sneller is dan de 970m. Het is de snelste mobiele consumentenkaart en kan concurreren met de topmodellen van de vorige generatie desktopkaarten (geen 780 Ti uiteraard, maar wel 770/R9 290).
De vraag is wel, heb je er iets aan in een 15" laptop met een fullHD resolutie? Mijn gok is, nee. Pas bij 4k o.i.d. zal je zulke grafische kracht nodig hebben.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dat is inderdaad goedkoper, dacht dat er maar één normale HDD slot in zat :P. M.2 is inderdaad wat duurder aangezien het een nieuwe technologie is en véél kleiner dan een normale SSD, dus het is inderdaad wat duurder.

Als je geld over hebt is het natuurlijk nooit mis om er een m.2 kaartje in te knallen, maar mocht je dat makkelijk zelf kunnen doen (meestal een kwestie van de kap er af schroeven, m.2 in de connector steken en 1 schroefje vastdraaien) dan kan dat ook later als er wellicht kaartjes komen met een hogere capaciteit en voor een lagere prijs.

Zou er nu inderdaad een SSD en een HDD in doen ja, 250GB is ruim voldoende voor het OS en aardig wat programma's en games, dan kan je de rest van je data op de HDD plempen, ideaal.

E:

Wat betreft die 980m, misschien toch de moeite waard om die te nemen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4CCQam2.png

Hij is dus wel echt een stuk sneller, ben erg onder de indruk van de prestaties (van beide, trouwens). Hij lijkt alleen wat moeite te hebben met Crysis 3, maar zelfs high-end desktop grafische kaarten halen daar geen bijzonder hoge framerates op. De 980m is inderdaad vergelijkbaar met een high-end kaart van de vorige generatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Thomas op 05-12-2014 12:50 ]

• Chryses
Ook gezien :) De tests/reviews zijn inderdaad erg positief, en leuk om te lezen.
Maar het is dus wel €220 meer voor 980m, en voor een 3k en 4k scherm betaal je daar nog eens respectievelijk €140 en €217 bij. Flinke bedragen dus

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Altijd moeilijk om keuzes te maken ja. Weet niet of 4k of 3k heel nuttig is (ligt er aan wat je op je laptop doet) op een 15" scherm, maar aan de andere kant weet ik ook niet of een 980 nou wel zo nuttig is t.o.v. een 970 :P. Zou er in ieder geval goed over nadenken.

• WouterL
Ik denk dat prijsverschillen tussen webshops bij duurdere producten wat minder speelt. De nieuwe laptop van Msi kost dan bij cool blue amper een paar euro meer dan de laagste aanbieder op de price watch. Natuurlijk moet je goed opletten bij wat je koopt. Cool blue verkoopt de producten namelijk niet meer met de volle twee jaar garantie maar met de resterende. In mijn geval ging het om een product teruggestuurd in de wettelijke afkoelingsperiode.(dwz binnen twee weken) Dan gaat het daadwerkelijk om een product dat in absolute nieuwstaat is. Het is niet altijd rozegeur en maneschijn maar het is het altijd waard om in de gaten te houden! Over de behuizing moet je even de bto ervaringen page bezoeken. Daar lees je nogal wat slechte ervaringen met de Clevo behuizingen.
Marcopannenkoek schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:06:
[...]

Frigide behuizing? Hoe bedoel je?

De coolblue dealtjes zijn aardig natuurlijk, maar die prijzen liggen al een stuk hoger dan je bij andere winkels kan vinden, dus die korting is niet zo interessant als het er uit ziet voor refurbished of incomplete producten.

Overigens is de 970m lang niet zo dominant als de 'beste keuze' in het laptop circuit als de gtx 970 is in het desktop circuit. De 980m is daar wel zwaar dominant en rechtvaardigt het prijsverschil met de 970m, ook dit in tegenstelling tot de desktop versies.

Maar goed, Je zal sowieso wel een tijdje vooruit kunnen met alle kaarten die genoemd zijn in dit topic.

• Chryses
Helaas! Doordat eerst weer een en ander uitgezocht moet worden qua laptop via de zaak, zit bestellen er vandaag niet in.

Denken jullie dat de ''weekdeal'' waarvoor ik deze laptop vandaag nog wilde bestellen, echt zo'n deal is? Dat is dus een verder kale Clevo P650SE met gtx970, met i7-4710hq en standaard Intel Wireless N-7260 voor €1170 euro. De link voor wie zelf wil checken/samenstellen: (http://www.laptopplus.nl/...959/#Specificaties+Opties)

Btw: Er staat nergens bij wat voor scherm er bij deze p650se zit, terwijl volgens de reviews de onderlinge verschillen tussen leveranciers erg groot zijn, zo groot dat er bij sommige varianten wordt aangeraden direct het scherm te vervangen. Op de website van de verkoper staat alleen 'Matte Full HD LED Widescreen''. Je kan daar dus niet eens uit opmaken of het IPS of TN is? :?

Daarom heb ik zojuist contact opgenomen met de verkoper, om te vragen welk model scherm het precies is. Echter was het antwoord niet naar tevredenheid: ''Het is inderdaad moeilijk te vinden, omdat de schermen per batch verschillen. Maar over het algemeen is er nauwelijks verschil waar te nemen.''

Wat kan je daar precies mee aan :/

[ Voor 46% gewijzigd door Chryses op 05-12-2014 17:12 ]

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Denk dat het een TN paneel is.

• Liber8
Die week deal is er al 3 weken. En scheelt 10€ met de prijs toen de week aanbieding er nog niet was ;)

Het is inderdaad een tn paneel, IPS scherm is makkelijk te kopen voor 70€ en zet je er binnen 15 min in.

[ Voor 34% gewijzigd door Liber8 op 05-12-2014 17:38 ]

• Chryses
Een weekdeal die al drie weken duurt? En scheelt een tientje? Haha geen haast meer dan!

Sowieso genoeg tijd ingestoken voorlopig, volgende week maar weer verder dan. Wellicht dat ik de hulp van jullie nogmaals nodig heb, maar toch vast bedankt voor alle info, suggesties en adviezen de laatste twee dagen _/-\o_

Fijn weekend! :D

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49
Hou er alleen ff rekening mee dat je 2 x 7mm Sata schijven kunt plaatsen ;) of een 9,5 mm, tenzij je de gtx980 besteld, daar past een 7 + 9,5 mm schijf in. (Ik ga deze ook bestellen maar ik wacht nog even op de factory 4g optie :9 )

• roflexx
  • Laatst online: 26-06 17:55
Meer als 8gb werkgeheugen heeft wel nut voor gaming .zeker in de toekomst. Dying light adviseert al 12 GB .

• Liber8
roflexx schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 20:35:
Meer als 8gb werkgeheugen heeft wel nut voor gaming .zeker in de toekomst. Dying light adviseert al 12 GB .
Dying Light vereist minimaal GTX 670 of Radeon HD 7870
Door Kay Korevaar, vrijdag 5 december 2014 10:14, reacties: 168, views: 15.157 • Feedback

Techland heeft meer duidelijkheid gegeven over de systeemeisen van de survival-horrorgame Dying Light. Het spel heeft minimaal een GeForce GTX 670 of een AMD Radeon HD 7870 nodig in combinatie met minimaal 8GB aan werkgeheugen.

Recommended eisen liggen meestal te hoog.

• roflexx
Dat bedoel ik ook,maar met oog op de toekomst is 12 of 16gb niet zo gek idee.

• WouterL
Die systeemeisen mag je meestal met een korreltje zout nemen.. Je had de systeem eisen van AC unity moeten zien...

• roflexx
Wouter lucassen schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 22:59:
Die systeemeisen mag je meestal met een korreltje zout nemen.. Je had de systeem eisen van AC unity moeten zien...
heb ik gezien, en minimaal 6gb intern geheugen was niet overdreven, ik had eerst 6gb in mijn laptop,en toen sloot hij ac unity af ivm te weinig geheugen :).

• Liber8
Je wil bang for buck neem ik aan, dan neem je geen 16GB geheugen als je je spellen ook met 8GB kunt spelen. Wel 2x4GB natuurlijk om dual channel te activeren.

16GB is ook niet extreem, maar zeker niet nodig op dit moment voor een potje battlefield 4 of COD'AW

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

+1. 8GB is meer dan zat.
Pagina: 1