Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Asrock Killer mobo blijft freezen door lopen over het tapijt

Pagina: 1
Acties:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Hoihoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik ben ten einde raad... Hier en [url="http://http://gathering.tweakers.net/forum/find"]hier[/url] heb ik helaas niks kunnen vinden... :-(

Ik heb vorige week wat nieuwe hardware aangeschaft en zelf e.e.a. in elkaar geschroefd (zoals ik al jaren voor mezelf en anderen doe). Het is één dag goed gegaan en toen begon de ellende. ;(

De pc blijft op allerlei willekeurige momenten freezen. Het scherm staat vast, alles hangt! Ik heb geprobeerd te pinpointen waar dit aan ligt, vanalles geprobeerd maar ik kom er niet uit.

De pc blijft hangen (volledig vastlopen) zowel in windows als in het bootscreen als in de bios. In eerste instantie al een windows reinstall gedaan omdat hij toen nog niet was vastgelopen in de bios, maar nar de reïnstall liep hij direct [hij is op dit moment blijven hangen, relaxed dat Firefox mijn post heeft bewaard...] vast in de bios. Zo'n probleem kan natuurlijk overal aan liggen: moederbord, processor, geheugen, videokaart... Ik ben via google e.e.a. tegengekomen over slechte groud (aarde / massa), verkeerde instellingen in de bios [hij is weer vastgelopen, maar ik ben weer terug] zoals teveel voltage op het geheugen. Dus dit heb ik uiteindelijk gedaan:

- Alle apparaten behalve moederbord, processor en voeding (hier had ik geen reserve van) geswapt
- Alles losgekoppeld en weer vastgekoppeld
- Memtest uitgevoerd
- Zo ongeveer elke BIOS instelling aan of uit gehad, overgeklokt, teruggeklokt, voltage van o.a. geheugen veranderd.
- Voedingsstekker vervangen
- Allerlei software uitgeschakeld
- Veilige modus (met netwerkmogelijkheden! :P) tot vastlopen gedraaid

Gedurende dit hele proces is me echter op gaan vallen dat de PC 95% van de tijd vastloopt als ik even weg ben. Tijdens het maken van dit epistel deze post is de PC 2 keer vastgelopen; 1 keer toen ik het raam ging sluiten, 1 keer toen ik koekjes ging pakken :>

Natuurlijk heb ik e.e.a. gegoogled en ben wel ergens een forumpost tegengekomen over statische electriciteit en het tapijt, maar hoe ik dit moet gaan oplossen krijg ik helaas niet gevonden. :'(

Mijn laatste theorie (en ik ben bepaald geen natuurkundige) is dat het wellicht door de schroefjes komt waar het mobo mee is vastgezet. Dit zijn zwarte gepowdercoate (?) schroefjes die wellicht (door de powdercoating) het moederbord niet voldoende massa geven. Wanneer ik even wegloop (over het tapijt) ontstaat er statische electriciteit die op het moederbord terecht komt waardoor het mobo positief wordt geladen en er allerlei chips vastlopen? 8)7

Help me alsjeblieft beste Tweakers _/-\o_ oh ja, hier mijn hardware:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Corsair Graphite 230T window black ATX
Asrock 990FX KILLER RG SA
AMD FX-8350 4000 AM3+ BOX
Kingston D316GB 1600-10 Fury Red K2 KHX
Pioneer DVR-221LBK 24x SA bulk Black
Scythe Mugen 4 PCGH
MSI 2GB D5 X R9 270X Gaming
SSD 256GB 330/550 MX100 SA3 CRUCIAL
Seagate 3TB ST3000DM001 7200 SATA3
Arctic Silver5 Warmte Gel.Pasta
ThermalTake Smart SE 87+ 730W 730W ATX23
Nanoxia SATA 3.0 Kabel 45cm rood (2 stuks)

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 03-12-2014 19:38 . Reden: Misschien had ik deze beterin P,M&G moeten posten? moderator? :> ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• TweakerXs
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-04 14:52
tapijt vervangen voor betontegels :D

je kunt trial en error, alles uit de behuizing halen en zo uitsluiten dat het te maken heeft met het tapijt/case?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:50
Staat de computer op de grond? Is je stopcontact geaard?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Geaard stopcontact?

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat is de eerste vraag inderdaad... Elk apparaat met een geaarde stekker moet op een geaard stopcontact worden aangesloten. Helaas is 90% van de stopontacten in huis niet geaard, dus erg praktisch is het niet...

Ik heb ooit twee keer een defecte Iiyama Vision Master 500 gehad, de tweede keer vertelde de monteur me dat het "deflection device" kapot gaat van de 110V lekspanning die de computerkast aan de monitor doorgeeft. Randaarde aanleggen loste dat op.
Dus, als je geen geaard stopcontact hebt, zou ik beginnen met dat te (laten) maken.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11 23:14

AzzKickah

06-CENSORED

Zet je PC eens op een stuk karton of in een plastic krat en kijk of het nog steeds gebeurt?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
De pc staat op het bureau en zit 100% zeker in een geaard stopcontact

[edit]

Zojuist nog even lopen testen en...Hou je vast, want dit wordt steeds gekker...

Ik kan met zekerheid vaststellen dat de vastloper optreedt op het moment dat ik opsta van m'n bureaustoel 8)7 :?

[ Voor 61% gewijzigd door Harrie_ op 03-12-2014 21:40 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Dan is je computer wel heel erg aan je gehecht >:)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Lach er maar mee, maar dit is wel serieus klote...

Zojuist deze post gevonden via google. TS heeft exact hetzelfde probleem als ik en een aantal reacties melden hetzelfde probleem...

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 19:45

InFamous

excommunicado

Beweegt je bureau ook als je opstaat vanuit je bureaustoel?
Want dan zou ik eerder denken aan een stekker die niet goed zit.

Formerly known as Ragdoll

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
En anders toch die randaarde eens testen...

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-11 02:06

auto660

1991 240 GL Brick

Je hebt tapijt neem ik aan? En loop je op sokken, sloffen of gewoon op schoenen met rubberen zool?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
InFamous schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:49:
Beweegt je bureau ook als je opstaat vanuit je bureaustoel?
Want dan zou ik eerder denken aan een stekker die niet goed zit.
Nee mijn bureau beweeg niet (althans niet zichtbaar)
auto660 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:49:
Je hebt tapijt neem ik aan? En loop je op sokken, sloffen of gewoon op schoenen met rubberen zool?
Ik heb tapijt en loop op sokken of met blote voeten
RemcoDelft schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:49:
En anders toch die randaarde eens testen...
Hij zit nu aangesloten op het stopcontact voor de wasmachine... deze wcd is een half jaar geleden aangelegd en ik weet zeker dat de aarde zit aangesloten, de 'mate van aarde' of hoe dat ook mag heten is op dit stopcontact getest met een secutest meetapparaat.

Edit:
Nog even verder lopen testen... alle randapparatuur losgekoppeld, de PC op houten / geverfde drank onderleggers gezet, ander toetsenbord, andere muis en andere monitor. Het probleem blijft.

Ik heb geprobeerd of het verschil maakt of ik tijdens het opstaan contact heb met het bureau of het toetsenbord of de muis, ook dit maakt geen verschil. Dit moet wel het meest vreemde probleem zijn wat ik ooit ben tegengekomen...

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 03-12-2014 22:22 ]

• SeaFish
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-12-2022
Wat gebeurt er als je blijft zitten en een paar meter wegrijdt met je bureaustoel?

En als je de computer eens ergens anders neerzet, de huiskamer ofzo, dan geen problemen?

[ Voor 36% gewijzigd door SeaFish op 03-12-2014 22:39 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
SeaFish schreef op woensdag 03 december 2014 @ 22:38:
Wat gebeurt er als je blijft zitten en een paar meter wegrijdt met je bureaustoel?

En als je de computer eens ergens anders neerzet, de huiskamer ofzo, dan geen problemen?
Als ik een paar meter wegrijdt doet hij het meestal wel, de dag van installatie hij beneden en is er volgens mij niets gebeurd...

Ik heb zojuist (a.d.h.v. een obscure post ergens) de HD audio kabel (van de frontside minijack naar het mobo) losgekoppeld en zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost.... even afkloppen _O-

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:30

rdejongjr

Gnome

De schroefjes van 90% van de kasten zijn enkel zwart gelakt of verzinkt, deze maken met een klein tikje aandraaien al prima contact.

Tevens is in veel gevallen de massa van de kast ook de massa van de voeding.

Wat ik kan zien in reviews is het feit dat corsair al 11 afstandsbusjes in de kast heeft gezet,
Zie: LINK

Jouw moederbord heeft plek voor 10 stuks, let er dus goed op, extra busje kan er voor zorgen dat met een beetje wiebelen/trillen de pc vast loopt of zichzelf zelfs kortsluit.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Het extra busje heb ik eruit gehaald voor installatie van het mobo

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:30

rdejongjr

Gnome

Phuu, dan is het wel een apart geval.

Een breukje in de front audio header kan, maar of dat nou voor vastlopers zou zorgen.
Nieuwste bios er ook al op? Lossen redelijk wat compatibiliteit/stabiliteit probleempjes op.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
rdejongjr schreef op donderdag 04 december 2014 @ 00:33:
Phuu, dan is het wel een apart geval.

Een breukje in de front audio header kan, maar of dat nou voor vastlopers zou zorgen.
Nieuwste bios er ook al op? Lossen redelijk wat compatibiliteit/stabiliteit probleempjes op.
Ik heb de bios inderdaad geupdate, dus daar staat de nieuwste versie op...

Ik heb nog een aantal keer lopen testen, maar hij blijft vastlopen als de HD Audio kabel zit ingeplugd in het moederbord in combinatie met opstaan vanuit de bureaustoel.

Ik vind dit zelf ook erg vreemd... Misschien dat als ik opsta er een 'verstoring in het magnetisch veld' plaatsvind en dat de HD Audio kabel dit oppikt? :?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:06
Als je achteruit schuift, kan er via de wielen op het tapijt wel een statische lading opgebouwd worden, maar zolang je de kast niet aanraakt, lijkt het me niet echt mogelijk dat dit een probleem moet zijn...

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2014 16:01 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Het lijkt er in ieder geval op dat het probleem nu opgelost is met het lostkoppelen van de frontside audio, nu is het dus even nadenken of ik een RMA indien (en dus heel de bende weer uit moet bouwen) of er maar gewoon mee leer leven dat ik geen frontside-audio heb...

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:03

ResuCigam

BOFH

Misschien even testen met een ander audio kabeltje?

We do what we must because we can.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Nou ik heb weer even verder lopen testen... Maar het gebeurt dus ook als ik een USB kabel heb ingeplugd in de front-side USB loopt hij dus ook vast.

Nu is de hamvraag natuurlijk: ligt het aan het mobo of aan de kast?

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55

BLACKfm

O_o

Dan gok ik de kast :P.

Maar ik zou niet verwachten dat het met een RMA kan worden opgelost. Kijk eerder of alles goed is gemonteerd. Bouw desnoods alles weer uit de kast en vervolgens weer opnieuw in.

Een RMA op een kast zal niet worden beantwoord als jij aangeeft dat het probleem freezes van het systeem zijn. En naar redelijkheid zullen ze alleen een RMA doen als je een kast krijgt waar een deuk in zit of een frontpanel niet geheel werkt.

Het lijkt dan wel enigszins aan het frontpaneel te liggen, om het geheel uit te sluiten zal je het moederbord buiten de kast moeten moeten plaatsen en niks gekoppeld aan de kast behalve het frontpaneel (dus ook geen voeding of hardeschijven/ssd in de kast laten zitten die verbonden zijn met het moederbord)

[ Voor 96% gewijzigd door BLACKfm op 06-12-2014 17:41 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ik had zelf inderdaad ook al bedacht om het moederbord buiten de kast te plaatsen, maar als ik het systeem gewoon draai in de kast met de USB connector en de HD Audio connector los (dus niet aangesloten op het mobo) draait hij perfect en is er geen enkele vastloper...

Ik ga zodadelijk alles uit elkaar schroeven en weer in elkaar zetten.

UPDATE 1

Ok, zojuist alles uit elkaar gehaald en weer terug in elkaar gezet... gelijk wat zaken gewijzigd. Ik heb o.a. andere schroeven gebruikt voor het moederbord, alle kabels die ik had ge-ty-wrapt (of hoe je dat ook schrijft) weer los gemaakt zodat het een grote losse kabelbende is. Het viel me op dat het plastic 'kastje' waar de front audio en USB in zit bovenop was voorzien van een aantal schroeven welke contact maakten met de het ijzeren gedeelte van de behuizing, hier heb ik dus maar gelijk wat electratape overheen geplakt. :)

Nu dus even afwachten of er vastlopers komen... :z

UPDATE 2

Ok zojuist een vastloper gehad nadat ik de mijn headset microfoon in de frontaudio inplugde.... :-( ;(

UPDATE 3

RMA'tje dus maar aanvragen voor het mobo...

[ Voor 54% gewijzigd door Harrie_ op 07-12-2014 13:52 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
kick

• mystiqu
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb een groot deel dezelfde issues. Bootloops, random freezes, vastlopers etc etc. Ben er ondertussen zeker van dat het het mobo is (ook een ASRock, Intel Z97), maar mijne gaat ook RMA. Moeten ze gewoon kunnen fixen.

Je zou om het extreem zeker te kunnen weten nog kunnen testen (mits je die mogelijkheid hebt) of alles goed draait met een ander mobo.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
mystiqu schreef op maandag 08 december 2014 @ 01:39:
[...]

Ik heb een groot deel dezelfde issues. Bootloops, random freezes, vastlopers etc etc. Ben er ondertussen zeker van dat het het mobo is (ook een ASRock, Intel Z97), maar mijne gaat ook RMA. Moeten ze gewoon kunnen fixen.

Je zou om het extreem zeker te kunnen weten nog kunnen testen (mits je die mogelijkheid hebt) of alles goed draait met een ander mobo.
Helaas heb ik geen reserve mobo... Ik ga vandaag de RMA aanvragen en kijken of ik 'm geruild kan krijgen voor een ASUS Sabretooth :9

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Nou,

Na héél veel moeite gehad te hebben met de klantservice van Alternate mag ik dan toch een RMA indienen. De kerel die ik sprak had een ontzettend grote mond en deed allerlei assumpties over wat ik zelf allemaal wel fout zou doen waardoor het systeem vastliep :/

Uiteindelijk kan ik dus een RMA indienen máár, zo werd mij verteld door de klantservice, het testen van het moederbord zal zeker een week duren en het moet een reproduceerbaar probleem zijn voor hen anders krijg ik het moederbord (+ kosten voor het controleren) gewoon terug. Hij vond het zelf een vreemd probleem en was eigenlijk (lees ik tussen de regels door) van mening dat het aan mijn onkunde ligt en niet aan het moederbord. Het feit dat er via [url="http:///www.google.nl"]le Google[/url] allerlei forumposts terug te vinden van mensen die min of meer dezelfde problematiek hebben met dit moederbord heb ik ook nog aangedragen, maar daar was hij niet gevoelig voor. :?

Goed, ik ben dan misschien een 'het glas is half leeg'-persoon, maar ik voelde de bui al hangen... Lekker weer dat moederbord los gaan halen, dikke Scythe Mugen 4 eraf halen, ding opsturen, wachten totdat men tijd heeft om dat ding te controleren. Vervolgens gaat men daar in een testopstelling (met evt. een andere cpu, geheugen, etc.) dat ding een uur laten draaien, geen probleem gevonden -> enkeltje incl. factuur naar McLatey. -O-

Dus, wat doe je dan? Juist: een ASUS SabreTooth bestellen! Die heb ik dus zaterdag besteld bij Coolblue, gisteren binnengehad + ingebouwd en so far draait het ding als een tierelier. Vandaag ga ik dus dat moederbord retourneren en gaan ze maar lekker bij Alternate kijken wat ze ermee doen. Als ik ‘m weer terugkrijg gaat hij de vuilnisbak in en krijg ik een nieuwe dan ga ik er via Marktplaats iemand blij mee maken… :7

Hoe dan ook: ik bestel al járen bij Alternate. Ze zijn zeker niet de goedkoopste, dus dan ga je er toch vanuit dat, wanneer je eens een probleem hebt, dit snel en correct wordt afgehandeld. Ik wacht nog even af hoe het nu afloopt met het Asrock moederbord, maar als de afwikkeling ligt in de lijn der verwachtingen die de klantenservice mij heeft geschetst, dan is het gedaan met Alternate en bestel ik voortaan ergens anders… I’ll keep you posted. :Y)

Pagina: 1