• RIF
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-12-2024
Sinds vandaag heb ik een probleem met de videokaart van mijn PC. Zolang ik AMD drivers gebruik 'stuitert' het beeld namelijk op en neer, en uiteindelijk kreeg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/amb0b6.jpg

Zodra ik via apparaatbeheer de videokaartdrivers verwijder, werkt het zonder problemen. Ik heb al een clean install gedaan volgens deze tutorial, maar ook dat heeft helaas niet geholpen. Dit heb ik ook met oudere versies van Catalyst Control Center gedaan.

Het enige wat ik aan de PC 'veranderd' heb, is dat ik gisteren 'The Crew' heb geïnstalleerd. Na de installatie moest ik m'n videokaart drivers updaten, dus dat heb ik gedaan. Vervolgens heb ik heel de avond geen problemen gehad, tot vandaag.

Het gaat om het volgende systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 163,60€ 163,60
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1XFX R9 280X Double Dissipation€ 222,49€ 222,49
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM€ 83,-€ 83,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 24,50€ 24,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1Seasonic S12G 450W€ 64,-€ 64,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 68,40€ 68,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,89

Ik hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

• RIF
Niemand die een idee heeft wat ik kan doen? Of is dit het verkeerde forumdeel?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

RIF schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:31:
Niemand die een idee heeft wat ik kan doen? Of is dit het verkeerde forumdeel?
Neehoor, dit staat in het goede deel. :)

Trek eerst even die gpu eruit en sluit je scherm via het IO-shield:
Afbeeldingslocatie: http://i.snag.gy/LCGRh.jpg
Werkt dan wel alles normaal? Zo nee:
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html
Even de AMD drivers goed uninstallen (in de veilige modus).

Installeer de stabiele AMD drivers (niet de beta), heb je dan nog steeds hetzelfde? Probeer de beta drivers. Lukt het dan nog steeds niet... Dan kan het misschien aan de videokaart zelf liggen.

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 04-12-2014 22:23 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• RIF
Frozen schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:21:
[...]

[afbeelding]

Installeer de stabiele AMD drivers (niet de beta), heb je dan nog steeds hetzelfde? Probeer de beta drivers. Lukt het dan nog steeds niet... Dan kan het misschien aan de videokaart zelf liggen.

Succes!
Heb nog niet gekeken wat er gebeurt als ik de monitor via het IO shield aansluit, maandag eens kijken.
Heb wel al met dat programma drivers helemaal verwijderd en een keer de meest recente stabiele drivers, een versie oudere drivers en de beta drivers geïnstalleerd, maar elke keer krijg ik hetzelfde probleem.

• RIF
Frozen schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:21:
[...]

[afbeelding]

Succes!
Heb videokaart uit de PC gehaald en via IO-shield aangesloten en toen had ik gewoon normaal beeld. Daarna een cleane Windows installatie gedaan, en nog steeds was alles goed. Daarna videokaart terug geplaatst en drivers geïnstalleerd en toen ging alles weer mis.
Zou mijn videokaart gewoon kapot zijn, of wat?

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

RIF schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 20:59:
[...]

Heb videokaart uit de PC gehaald en via IO-shield aangesloten en toen had ik gewoon normaal beeld. Daarna een cleane Windows installatie gedaan, en nog steeds was alles goed. Daarna videokaart terug geplaatst en drivers geïnstalleerd en toen ging alles weer mis.
Zou mijn videokaart gewoon kapot zijn, of wat?
Het is of je videokaart of je moederbord. Hoe ga je 1 van de 2 uitsluiten? Daarvoor heb je een andere videokaart nodig. :S

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:33
Of een vriend met een werkende computer. Dan kan je jouw kaart in zijn goed werkende PC steken, en dan heb je uitsluitsel of het je GPU is.

Ik weet niet waar je woont, maar bij mij ben je welkom om te testen.

[ Voor 20% gewijzigd door 3L3ktr1k op 09-12-2014 21:11 ]

• RIF
3L3ktr1k schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 21:11:
Of een vriend met een werkende computer. Dan kan je jouw kaart in zijn goed werkende PC steken, en dan heb je uitsluitsel of het je GPU is.

Ik weet niet waar je woont, maar bij mij ben je welkom om te testen.
Eindhoven. Ik heb zelf helaas niks staan, maar zou dit weekend wel wat bij mijn ouders kunnen proberen.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:33
Ah Jammer, ik woon richting Zeeland...

• mdkocak
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 11:42
Ik kan je nu al vertellen dat het niet aan de overige componenten ligt.
Het is een welbekende probleem met de R9 280x kaarten. Of het nou xfx msi of asus is ze hebben het allemaal. Internet zit er vol mee, ''screen jumping'' en 'vram artifacts'' zoek het maar op.

Tot op heden is er geen ''driver'' oplossing wat aanduidt dat het een hardwarematige probleem is.
Je kan het rma'en maar grote kans dat de vervanging zelfde problemen heeft.

• RIF
mdkocak schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:33:
Het is een welbekende probleem met de R9 280x kaarten. Of het nou xfx msi of asus is ze hebben het allemaal. Internet zit er vol mee, ''screen jumping'' en 'vram artifacts'' zoek het maar op.

Tot op heden is er geen ''driver'' oplossing wat aanduidt dat het een hardwarematige probleem is.
Je kan het rma'en maar grote kans dat de vervanging zelfde problemen heeft.
Ik had zelf al een beetje zitten googlen, maar wist niet goed waar ik op moest zoeken. Nu ik hier op zoek kom ik inderdaad het een en ander tegen.
Behoorlijk jammer dit, wordt dus RMA.
Hopen dat ik dan in ieder geval weer een tijd vooruit kan...

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

mdkocak schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:33:
Dat weet je dus nog niet zeker. Of het is het moederbord of de gpu.
Google je op gtx 970 artifacts zie je ook genoeg artifacts. Het lijkt me dus sterk dat je in deze fase al kan zeggen dat het aan de kaart ligt.

@TS kijk of er iemand in de buurt is die een zelfde soort videokaart heeft, stop hem erin, sluit alles aan... en je weet waar het probleem aan ligt. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Frozen op 11-12-2014 19:56 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-01 09:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

RIF schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:21:
[...]

Ik had zelf al een beetje zitten googlen, maar wist niet goed waar ik op moest zoeken. Nu ik hier op zoek kom ik inderdaad het een en ander tegen.
Behoorlijk jammer dit, wordt dus RMA.
Hopen dat ik dan in ieder geval weer een tijd vooruit kan...
Mijn 280X had hier ook last van toen ik bepaalde drivers gebruikte (echt 3x per dag zo'n "grey screen"). Drivers gewiped en de nieuwste Betá erop gezet. Nooit meer last van gehad.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• RIF
kuusj98 schreef op donderdag 11 december 2014 @ 20:03:
[...]

Mijn 280X had hier ook last van toen ik bepaalde drivers gebruikte (echt 3x per dag zo'n "grey screen"). Drivers gewiped en de nieuwste Betá erop gezet. Nooit meer last van gehad.
Heeft voor mij helaas niet geholpen. Heb zowel de huidige drivers, 1 oudere versie en de beta geprobeerd.
Vandaag of morgen even in de PC van m'n ouders steken en kijken wat die daar doet.

• JonasV
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-01-2025
Heb geloof ik helemaal hetzelfde probleem met mijn r9 290X (OC windforce versie). Al is ge'rma't maar slechtere kaart weergekregen (temperatuur hoger dan voor de rma en 1 ventilator ratelt nu).

Toen ik kaart er uitnam en s'avonds weer instak werkte alles normaal, al een week geen probs meer. Het verschil was dat sinds ik de kaart er weer instak ik op bureaublad via rechtermuisknop catalyst niet meer kon openen. Dat is opeens verdwenen door het uitnemen.

Ik heb ook al bijna alles uitgetest en dit is het enige dat heeft geholpen om de problemen weg te kregen..

• RIF
JonasV schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 13:25:
Heb geloof ik helemaal hetzelfde probleem met mijn r9 290X (OC windforce versie). Al is ge'rma't maar slechtere kaart weergekregen (temperatuur hoger dan voor de rma en 1 ventilator ratelt nu).

Toen ik kaart er uitnam en s'avonds weer instak werkte alles normaal, al een week geen probs meer. Het verschil was dat sinds ik de kaart er weer instak ik op bureaublad via rechtermuisknop catalyst niet meer kon openen. Dat is opeens verdwenen door het uitnemen.

Ik heb ook al bijna alles uitgetest en dit is het enige dat heeft geholpen om de problemen weg te kregen..
Ik dacht dat het bij mij ook weg was nadat ik AMD drivers + Catalyst verwijderd had. Helaas duurde het alleen maar iets langer voordat ik het te zien kreeg.

Maar goed, gisteren in PC van m'n ouders gestopt, drivers geïnstalleerd en toen precies hetzelfde probleem. Dus maar even contact opnemen met de winkel.

• RIF
De webshop waar ik de kaart heb gekocht heeft hetzelfde ondervonden, en ik krijg nu dus mijn geld terug.
Bedankt voor de hulp in ieder geval.
Pagina: 1