• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-01 08:07
Beste mede-tweakers,

Ik ben de laatste tijd meer aan het spelen met video vanaf mijn Synology NAS (1813+) op verschillende devices (Android tablets, Android smartphones, Chromecast, Android stick, browsers) en ik loop regelmatig tegen beperkingen aan zoals onvoldoende upload snelheid voor remote streaming of incompatible codecs (Chromecast).

Om deze reden ben ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden van Plex op mijn NAS en dit werkt best leuk totdat je gaat transcoden, de Atom D2700 in mijn NAS trekt dit net niet voor 1 stream (laat staan meer). Ik ben daarom eens rond gaan kijken wat voor opties er zijn om alsnog zonder een hoge stroom-rekening deze functionaliteit wel te ontsluiten. Een optie zou zijn het overstappen op een "play" model van Synology of het equivelent van Qnap maar dit is een redelijk dure grap voor puur en alleen transcoding.

Nu dacht ik aan het toevoegen van hardware decoding aan de bestaande NAS of ander low-power platform:
1x Broadcom Crystal HD hardware decoder BCM970015 (20 dollar) Linkje
1x USB3.0 to mini-PCIe adapter (12 dollar) Linkje

Voordat ik dit zo aan ga schaffen zou ik graag weten of iemand iets dergelijks al geprobeerd heeft :9
Nuttige op of aanmerkingen zijn natuurlijk ook zeer welkom!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02

nwagenaar

God, root. What's the differen

Het transcoden van je media valt onder encoden en voor zover ik weet kan de Crystal HD niet gebruikt worden voor het hardwarematig encoden.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• flapstaart
nwagenaar schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:14:
Het transcoden van je media valt onder encoden en voor zover ik weet kan de Crystal HD niet gebruikt worden voor het hardwarematig encoden.
Daar ben ik inderdaad ook nog niet over uit maar ik vermoed dat het verplaatsen van het decoden naar een hardware decoder al wel een significante besparing op CPU load op weet te leveren.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:02

nwagenaar

God, root. What's the differen

flapstaart schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:37:
[...]
Daar ben ik inderdaad ook nog niet over uit maar ik vermoed dat het verplaatsen van het decoden naar een hardware decoder al wel een significante besparing op CPU load op weet te leveren.
Het softwarematig decoden van XviD of x264 is in de meeste gevallen geen probleem voor de huidige generatie ATOM CPU's en ik verwacht ook niet dat je hier je voordeel mee kan halen omdat het bestand van het ene formaat naar het andere formaat wordt geconverteerd. Door het conversie proces zal je (nagenoeg) geen voordeel hebben bij zo'n kaart.

Je kan het zelf enorm simpel nabootsen door met Handbrake een 1080p x264 bestand te converteren, zodat het afgespeeld kan worden door een iPhone 4/5. En ondanks dat Handbrake tegenwoordig hardware acceleration heeft, zal het processorgebruik toch tegen het maximum aan komen te zitten. De performance winst zal in de meeste gevallen hoogstens 5% zijn.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• flapstaart
In 1e instantie was ik genegen om met je hierin mee te gaan maar ik ben toch even verder gaan graven.

Het valt of staat bij de support voor hardware accellerated decoding op de D2700's ingebouwde GMA3650. Deze video-chip is niet uit Intels eigen stal is een rebranded PowerVR SGX 545 GPU. Op zich zou dit geen probleem moeten zijn maar van wat ik lees op fora is de Linux support niet om over naar huis te schrijven.

Als je kijkt naar een testje bij Tomshardware zie je dat een i5 2500 al op 20 a 30 procent load zit wanneer ze 1080p blu-ray video softwarematig moeten decoden. Linkje Als een i5 softwarematig al op 30 procent kan komen dan gaat een D2700 het echt nooit redden zonder hardware accelleration. Het is dus zo goed als zeker dat ze de hardware decoding wel aan de gang hebben bij Synology op de D2700 CPUs.

Ik ben tijdens het zoeken gestuit op een draadje bij Kodi waarin een user laat vallen dat met VAAPI enabled zijn atom nog voor zo'n 15% belast wordt bij video playback. Linkje De vraag is natuurlijk of dit ook de D2700 was of een sterkere/zwakkkere variant maar er is misschien toch nog grofweg zo'n 10% winst te behalen met een dedicated hardware decoder. Dit kan mogelijk het verschil maken van net niet naar net wel 1 1080p stream kunnen transcoden.

Ik heb trouwens ook een hardware transcoder gevonden van Avermedia maar die gaan vanaf grofweg 250 dollar dus dat gaat het obviously niet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door flapstaart op 04-12-2014 11:54 ]

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 05:30

j1nx

Geek - Enjoying life

Decoderen ga je geen winst mee halen, focus je op de encoding.

Als jij de D2700 (live) laat transcoden naar ander formaat zodat je devices het kunnen afspelen dan decodeerd je D2700 namelijk helemaal niets!

Decoding gebeurt alleen bij het afspelen, dus niet bij het transcoden/encoden.

Er zijn overigens wel wel low cost ARM boardjes die wat hardware accelerated encoding kunnen doen, echter allemaal nog in de kinder schoenen.

Raspberry Pi
https://harrybuttle.wordp...ding-on-the-raspberry-pi/
http://ricky-tee.blogspot...rdware-assisted-h264.html

i.MX6
https://community.freescale.com/docs/DOC-93448
http://www.solid-run.com/.../viewtopic.php?f=13&t=630

Google voor de rest.

[ Voor 44% gewijzigd door j1nx op 04-12-2014 12:39 ]

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• flapstaart
j1nx schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:34:
Decoderen ga je geen winst mee halen, focus je op de encoding.

Als jij de D2700 (live) laat transcoden naar ander formaat zodat je devices het kunnen afspelen dan decodeerd je D2700 namelijk helemaal niets!

Decoding gebeurt alleen bij het afspelen, dus niet bij het transcoden/encoden.
Dankjewel voor de linkjes, die ga ik binnenkort eens goed bekijken.

Ik zit inmiddels natuurlijk niet stil en ben alweer druk aan het googlen geweest. Op basis van wat ik gelezen heb heb je deels gelijk: bij echte transcoding heeft een decoder geen rol. Transcoding lijkt daarentegen niet overal toepasbaar en in die gevallen moet je terug vallen op re-encoding en daar kan een decoder wel een rol in spelen. De vraag is dan natuurlijk in wanneer dit precies het geval is en hoe vaak ik dat nodig verwacht te hebben maar daar google ik later nog wel flink op los.

• j1nx
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 05:30

j1nx

Geek - Enjoying life

Re-encoding zoals jij het beschrijft zal alleen zo zijn als je ene machine het afspeelt door een HDMI grabber of iets dergelijks en waarbij die grabber dat encode.

Een DVB-S naar IPTV hardware solutie is daar een voorbeeld van.

Technical enthousiast on a budget - DiY Tutorials, How-To's and Information on how to do things yourself, better & cheaper - The Dutch way.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-01 22:35

ThaHandy

Discovery Channel

Misschien een offtopic vraag, maar ben wel benieuwd of iemand deze kan beantwoorden.

Is het überhaupt mogelijk dit te realiseren met een bestaande encodeer chip, of eentje maken zoals dat met de bitcoin-miner (asic?) maar dan specifiek voor de (x)264 codec?
Pagina: 1