Pomp te luid (Laing DDC-1T)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-07 13:09
Ik heb deze week een Alphacool DDC/XT 240 set gekocht en geïnstalleerd in mijn case. Tijdens de eerste run schrok ik behoorlijk van het pomplawaai. Bij deze set zit een bay reservoir waar de Laing pomp op gemonteerd wordt. Bleek dat in het begin de pomp heel men case deed vibreren en daarvoor voor VEEL lawaai zorgde.

Na het toevoegen van wat extra demping was het al beter maar ik vind het persoonlijk nog steeds vrij luid. Ik draai met 3x Noctua NF-P12 die PWM geregeld zijn (en dus meestal onder de 1000rpm zitten). Op de rad heb ik 2x Noctua NF-F12 gemonteerd welke in veel gevallen gewoon tussen de 300 - 700rpm zitten.

Eens de fans aanslaan en alles rond de 1000rpm draait valt het al wat minder op, maar bij gewoon home & office use gebeurd dit dus bijna niet omdat de CPU koel genoeg blijft op het lage toerental. De pomp is dus in de meeste gevallen de storende factor (PC staat op de bureau op 40cm).

Wat is de makkelijkste manier om de pomp op 8 - 9 volt te laten draaien zonder fancontroller? (geen plaats meer in de case). Ik had iets gelezen in verband met een molex connector maken met een sata stekker (oranje + rood) maar ik kon niet helemaal volgen dus heb dit niet aangedurft.

Zou het nog veel verschil maken om de pomp los te maken van het reservoir en deze op schuimrubber te plaatsen en te werken met een top? (ik heb de pomp niet los getest dus kan niet inschatten hoeveel verschil dit maakt) Tips voor een top?

Andere ideeën? Of ben ik gewoon gek en wil ik iets wat bijna niet kan?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Laing pompen zijn erg stil, maar ze trillen behoorlijk, waardoor je hele case kan gaan trillen. Vooral in combinatie met een bay reservoir en stugge (of geen) rubbers kan dit problemen veroorzaken.

De pomp op fatsoenlijke rubbers plaatsen zou de oplossing moeten zijn, maar zul je waarschijnlijk je pomp van het reservoir af moeten halen..

Een andere top er op plaatsen hoeft niet, als je slangen op de standaard fittingen passen. Maar een top biedt wel meer montagemogelijkheden, en er zijn rubbers voor beschikbaar. Wil je nog meer zekerheid, dan neem je er een silent box bij, i.c.m. voorgaande linkjes.

Pompen op lagere voltages zou ik sowieso niet aanraden, trillingen worden er niet minder op, alleen de frequentie er van waardoor het nog irritanter kan over komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koetsier88
  • Laatst online: 13-07 10:05
Ik heb hetzelfde setje en de pomp maakte bij mij ook lawaai
Nu heb ik dit gekocht

http://www.highflow.nl/fa...mcubed/mcubed-fanamp.html

http://www.highflow.nl/aa...ar-3-pin-fan-adapter.html

En daar kan je het toerental mee terug draaien

Werkt goed. De pomp is nu stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
Oke, beiden interessant!

Ik ga beginnen met de pomp los te maken van het reservoir door een nieuwe achterkant voor het reservoir te plaatsen.

Daarna een top op de pomp (iets stiller volgens martinsliquidlab, iets betere performance en mogelijkheid om fittingen te gebruiken).

En natuurlijk demping om de pomp op te plaatsen.

Het reservoir is nu behoorlijk ghetto style geplaatst in de drivebay met langs beide kanten een hele hoop verpakkingsmouse als demping (zonder dit was het nog erger). Ik vrees dat dit nog steeds niet voldoende is want ik voel nog een vibratie op de buitenkant van de case. Het vullen zal een stuk aangenamer zijn in ieder geval hierdoor en hopelijk dus ook het geluid.

Indien dat niet werkt zal het twijfelen worden tussen de Fanamp en zelf dichtzetten, of nog een klein beetje extra bijleggen een een DDC kopen die via PWM aangestuurd kan worden. Dan regelt de PC zelf maar de snelheden.

In ieder geval bedankt! Ik kan weer verder :*) :*)

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarDog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Trillingen zul je altijd blijven houden met je standaard systeempje, dus demping/foam/whatever om je pomp los te maken van je systeem is zeker een must.

Bij de bouwmarkt kun je eventueel ook dempingsmatten kopen, is ook lekker goedkoop.
Daar van een foambox in elkaar lijmen (die bijvoorbeeld past in een drivebay), waar je de pomp helemaal in doet/verstopt :P (Alleen uitsparingen maken voor de slangen). Dan worden niet alleen de trillingen gedempt, maar ook het gezoem van de pomp.

Je pomp vervangen voor een PWM gestuurde lijkt me best wel overkill om nu al te overwegen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
Na het installeren van de extra onderdelen is het zoals het hoort bij waterkoeling, fluisterstil!

Ik heb uiteindelijk het reservoir moeten vervangen omdat ik het met de nieuwe achterkant niet in orde kreeg. De DDC pomp is zo krachtig dat ik continu lucht aanzoog met de nieuwe achterkant en ik de loop dus niet ontlucht kreeg.

Daarom nog als laatste een Phoby Bay Res v2 besteld (met de nodige extra stukken plexi in het reservoir welke ervoor zorgen dat er geen lucht meer aangezogen kan worden.

Nu de DDC op een dempingsmat staat is het geluid en de trilling in mijn case volledig weg. Door de top op de pomp zou de performance nog een klein beetje hoger moeten zijn en had ik ook de mogelijkheid om fittingen te monteren.

Uiteindelijk na wat prutswerk en extra materiaal bestellen ben ik zeer tevreden! Kan dit setje met de nodige aanpssingen iedereen aanraden.

PVOutput

Pagina: 1