• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04-2025
Na al 1,5 jaar bezig te zijn met het verbouwen van mijn eerste huis komt het einde in zicht en komen ook de leuke dingen aan bod zoals gadgets :).

Op dit moment gebruik ik mijn gewone pc met daarop XBMC om mijn series en films af te spelen. Omdat ik deze straks niet in de huiskamer wil, wil ik een HTPC bouwen.

Wat wil ik ermee:

Series en films afspelen 1080P
Downloaden (er komt dus een HDD in)
XBMC icm Windows 8.1 om ook te surfen/youtube
Hij zal niet 24/7 aan staan

Budget is minder belangrijk, EUR 500?

Verder heb ik al een kast op het oog, Fractal Design Node 304, en hoeft er dus ook geen DVD/Bluray speler in. Hij wordt overigens bedraad aan het netwerk gehangen.

Ik heb nu nog een paar jaar oude 40 inch led tv zonder 3D etc. Waarschijnlijk komt er volgend jaar wel een nieuwe TV (4K) al lees ik 4K materiaal nog niet goed is af te spelen met de huidge hardware zou ik het wel leuk vinden als de HTPC makkelijk is te upgraden.

Mijn vraag is voornamelijk of ik zal kiezen voor een AM1 systeem of Intel I3 of AMD A6/8/10? Gamen zal ik er niet op doen denk ik nu alleen als de mogelijkheid er is zal het vanzelf ook wel gebeuren.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door JesseAMD op 03-12-2014 09:39 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:16
Als budget niet het allerbelangrijkste is zou ik gaan voor een i3 of A6 set-up. AM1 draait hier op zich prima, maar merk dat met webvideo de performance toch wel een heikel punt is. Zo lang je alleen gebruik gaat maken van XBMC/MPC-HC is AM1 een prima platform, maar wil je af en toe toch schakelen naar wat anders zou ik echt kiezen voor een i3/A6.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heb zelf een AM1. HTPC die op de achtergrond ook nog wat download taken draait.
Heb momenteel wat problemen om het kreng stabiel te laten draaien.

Maar zolang hij niet crashed kan ik niet zeggen dat ik enige reden zie om op te waarderen naar iets snellers. Ik kijk regelmatig langdurige x264 of youtube 1080p clips terwijl SABNZB op de achtergrond download met 1.5MB/s en af en toe spotify er ook nog op draait. Zonder dat er haperingen oid ontstaan.

Geen flauw idee hoe het met 4k zou gaan, maar er is momenteel nog weinig dat dat aankan.
Ik zou zeggen geef liever nu de E80 aan mobo&Cpu dan nu veel meer uitgeven en er dan toch achterkomen dat over 2 jaar alsnog vervangen moet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 19-12-2014 13:53 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Een AM1 is een prima optie, maar je zou ook een NUC kunnen overwegen. Gegeven je naar 4k wilt gaan zou ik nu voor een relatief goedkope optie gaan, aangezien je zeer waarschijnlijk later weer moet investeren. Dan is het logischer om nu bijvoorbeeld een NUC met 2GB en USB3-stick te nemen (grofweg 175,-) waarmee je de komende jaar / 2 jaar gered bent. Daarna kan je, als je de behoefte krijgt aan 4k en/of 3D, deze doorschuiven naar bijvoorbeeld de slaapkamer, waarna je in de huiskamer een nieuw systeem neerzet wat aan de specs voldoet die je dan nodig hebt.
Bij dergelijke lichte systemen zou ik overigens niet voor Windows 8.1 kiezen, maar eerder voor OpenElec. Zeker voor YouTube zal je daar meer dan genoeg aan hebben (kijkt aanzienlijk prettiger dan in een browser. Via een CEC-module kan je de boel eenvoudig bedienen, en eventueel kan een draadloos toetsenbordje worden toegevoegd mocht dat je praktisch lijken). Webpagina's bekijken doe ik eigenlijk nooit op de TV. Het leest / kijkt simpelweg niet echt prettig, en vrijwel alle content die wel daadwerkelijk boeiend is voor op de TV is ook prima in XBMC te benaderen via de nodige addons.

iRacing Profiel