Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Files] Toename aantal ongelukken? ANWB zwijgt.

Pagina: 1
Acties:

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:36
Hallo tweakers,

Ik ben meer nu dan 10 jaar dagelijks op de weg en luister altijd naar het filenieuws, s'ochtends en s'avonds en wat mij opvalt is dat bijna alle files komen door een ongeluk of aanrijding.

Af en toe wanneer de filedruk weer eens in het nieuws is, zowel negatief of positief, wordt er door de radio (Radio 1, BNR) vaak even contact opgenomen met de ANWB om te vragen wat de stand van zaken is en wat de oorzaken zijn van de toename of afname van het aantal files. De ANWB rept geen woord over aanrijdingen of ongelukken, maar heeft het enkel over knelpunten, wegwerkzaamheden of het weer.

Nou ben ik zelf best positief over de verbeteringen die ik op de snelwegen zie mbt tot wegverbreding en aanpassingen van verkeerspleinen etc. De files lijken alleen niet af te nemen door toename van het aantal ongelukken.

Nou kunnen we gissen naar de oorzaken van de ongelukken (smartphones?), maar wat heeft de ANWB te winnen door nooit het aantal ongelukken aan te kaarten? Het lijkt me (naast het menselijk leed) toch iets waar we wat aan zouden moeten doen, en is dat enkel en alleen aan de overheid (facebooken doe je op een P)?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Je hoort ook nooit wat er precies is gebeurt bij een treinongeluk als er auto's of personen bij betrokken zijn geraakt. Hooguit dat de trein niet rijd vanwege een politie onderzoek. Bij een technische storing hoor je vaak wel wat er aan de hand is. Ik denk dat voor treinen dezelfde reden geldt als voor auto ongelukken, maar wat daar de achterliggende reden van is weet ik niet. Misschien dat er ooit een afspraak is gemaakt om dat soort dingen uit beleefdheid niet te melden, of zo.

Ik kijk zelf regelmatig op Google maps voor file info en daar zie je wel waar de ongelukken zijn gebeurd omdat die worden gemeld met Waze, en dat zijn er idd best veel. Ik kom ze zelf ook regelmatig tegen op de weg, met 60dkm per jaar kom je wel eens wat tegen op de snelweg :+ ik moet trouwens zeggen dat het idee van parallelrijbanen best goed werkt in geval van files, dan staat het op één van de twee wegen vast waardoor een deel iig normaal door kan rijden, in plaats van dat alles massief vast staat.

[ Voor 13% gewijzigd door Widow op 03-12-2014 09:21 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

jaapstobbe schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:11:

Af en toe wanneer de filedruk weer eens in het nieuws is, zowel negatief of positief, wordt er door de radio (Radio 1, BNR) vaak even contact opgenomen met de ANWB om te vragen wat de stand van zaken is en wat de oorzaken zijn van de toename of afname van het aantal files. De ANWB rept geen woord over aanrijdingen of ongelukken, maar heeft het enkel over knelpunten, wegwerkzaamheden of het weer.
Huh? Ik begrijp niet zo goed hoe ik dit stukje moet lezen, want elk kwartier op BNR stikt het juist van de ANWB-filemeldingen die veroorzaakt worden door een ongeluk, volgens de ANWB :/ . Juist de knelpunten worden gewoon genegeerd en op één hoop geschoven onder de noemer "dagelijkse files".
Nou ben ik zelf best positief over de verbeteringen die ik op de snelwegen zie mbt tot wegverbreding en aanpassingen van verkeerspleinen etc. De files lijken alleen niet af te nemen door toename van het aantal ongelukken.
Volgens mij heeft het juist te maken met het feit dat er tegenwoordig juist vaak een oorzaak genoemd wordt. 'Vroeger' waren er gewoon files. 'Nu' zijn er files door ongelukken, files door kijkers op de andere rijbaan, files door storingen van spitsstroken, files door whatever. Vroeger waren dit natuurlijk ook al oorzaken van files, maar werden die er nooit bij vermeld. Het is juist die transparantie die doet lijken alsof er meer ongelukken zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 03-12-2014 09:26 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Widow schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:20:
Je hoort ook nooit wat er precies is gebeurt bij een treinongeluk als er auto's of personen bij betrokken zijn geraakt.
Ik hoor vaak genoeg "wegens een aanrijding met een persoon..."

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:16

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ongevallen is iets waar ANWB weinig invloed op uit kan oefenen en wat volledig in de handen ligt van de bestuurders ter plaatse. Het is ook niet direct goed verklaarbaar (de ANWB weet immers vaak niet wat de aanleiding van een ongeval was).
De andere oorzaken zijn duidelijk aanwijsbaar en daar valt dus wel wat zinnigs over te zeggen.

Overigens zijn er bepaalde files door ongevallen wel goed verklaarbaar. Zo staat er wel minimaal 1 keer per week file op de A12 richting A20 omdat er bij het Gouwe aquaduct weer eens een ongeluk is gebeurd. Ik ben daar 7 jaar lang bijna dagelijks de A12 opgekomen (oprit vanuit Gouda) en die ongevallen liggen echt aan de rijstijl van sommige automobilisten. Er blijven altijd idioten die denken dat je in de ochtendspits, met file aan het begin van de A20, met 100km/u van de meest linker baan van de A12 wel naar de A20 kan uitvoegen (ik heb vaak genoeg vol moeten remmen voor zo'n idioot).
En bij Zoetermeer op de A12, daar gebeuren regelmatig ongelukken omdat men niet kan/wil ritsen.

@naitsoezn
Wat jaapstobbe bedoelde is de reden waarom filedruk is af- of juist is toegenomen. Daar worden ongevallen zelden genoemd als oorzaak. Vaak gaat het ook tegenovergesteld aan de filedruk door andere oorzaken. Hoe minder file, hoe meer ongevallen, aangezien ongevallen op de snelweg vrijwel altijd door snelheidsverschillen worden veroorzaakt. En aangezien in een file het snelheidsverschil minimaal is, is het aantal ongevallen dat echt voor extra vertraging zorgen, vrij minimaal. Terwijl hij ook constateert dat bij veel files juist ongevallen als aanleiding genoemd worden.

Volgens mij ligt het ook wel aan de regio in hoeverre ongevallen de aanleiding van files zijn of niet. Naast de twee punten op de A12 die ik hierboven al noemde, ken ik eigenlijk geen plekken tussen Gouda, Den Haag en Leiden (waar ik de meeste kilometers maak) waar vaak ongelukken gebeuren. De andere ongevallen waren echt incidenteel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• jaapstobbe
naitsoezn schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:25:
[...]

Huh? Ik begrijp niet zo goed hoe ik dit stukje moet lezen, want elk kwartier op BNR stikt het juist van de ANWB-filemeldingen die veroorzaakt worden door een ongeluk, volgens de ANWB :/ . Juist de knelpunten worden gewoon genegeerd en op één hoop geschoven onder de noemer "dagelijkse files".
Ik heb het niet over het ANWB filenieuws, maar het moment dat de ANWB gevraagd word over een verklaring voor afnemende/toenemende file druk. Dit maakt het ook zo tegenstrijdig; ze melden de godganse dag ongelukken, maar als ze wordt gevraagd naar de oorzaak van files dan komt het woord "ongeluk" nooit voor...

edit: dank voor het verduidelijken deepbass909 :)

[ Voor 3% gewijzigd door jaapstobbe op 03-12-2014 09:56 ]

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Nee, want ongevallen zijn incidenteel. En gebeuren zelden op dezelfde locatie. Dat is dus een variabele en schaar je in die zin niet onder file knelpunten. Die gegevens zijn er wel hoor, maar het lijkt me logisch dat de ANWB of VID die niet afzonderlijk gaat noemen. In een heel enkel geval gebeurt dat wel, als bijvoorbeeld de A2 of andere belangrijke weg een dag lang afgesloten is geweest. Want door zulke incidenten klopt het gemiddelde niet meer natuurlijk.

En volgens mij zoek jij niet de oorzaak van files? Je zoekt de oorzaak van ongevallen...

[ Voor 9% gewijzigd door warhamstr op 03-12-2014 10:05 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Señor Sjon
  • Laatst online: 20-11 09:01
De 'kosten' van files zijn ook een leuke. Dat komt wonderbaarlijk op ~8-900m uit elke keer. Maar als je de uurtarieven en vertragingen optelt van mensen die naar hun werk gaan (dus niet alleen de vervoerders), dan moet dat vele malen hoger zijn.

Maar het is hier dagelijks raak. Ook in de winter rijden er opeens mensen in auto's die dat blijkbaar nooit doen. Vooral bij wegwerkzaamheden rijden ze als een konijn rond en blijven ze naar de oranje zwaailichtjes staren.

@hierboven. Op sommige wegvakken zijn ze meer dan incidenteel. Als ergens dagelijks wel een ongeval gebeurt, dan kan je dat gewoon meerekenen in de statistiek.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 03-12-2014 10:08 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jaapstobbe
warhamstr schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:02:
Nee, want ongevallen zijn incidenteel. En gebeuren zelden op dezelfde locatie. Dat is dus een variabele en schaar je in die zin niet onder file knelpunten. Die gegevens zijn er wel hoor, maar het lijkt me logisch dat de ANWB of VID die niet afzonderlijk gaat noemen. In een heel enkel geval gebeurt dat wel, als bijvoorbeeld de A2 of andere belangrijke weg een dag lang afgesloten is geweest. Want door zulke incidenten klopt het gemiddelde niet meer natuurlijk.

En volgens mij zoek jij niet de oorzaak van files? Je zoekt de oorzaak van ongevallen...
Nee , juist de oorzaak van de files! Als ik naarde radio luister en er staat 300 km file, en bij elke file eindigt de zin met "door een ongeluk", dan lijkt me dat verkeersongelukken toch een significante rol spelen.

Wanneer er met deskundigen van de ANWB wordt gesproken over het aantal files (gemiddled per jaar bijvoorbeeld) is er geen sprake van ongelukken als een mogelijke oorzaak.

Dit begrijp ik niet.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Señor Sjon schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:07:
De 'kosten' van files zijn ook een leuke. Dat komt wonderbaarlijk op ~8-900m uit elke keer. Maar als je de uurtarieven en vertragingen optelt van mensen die naar hun werk gaan (dus niet alleen de vervoerders), dan moet dat vele malen hoger zijn.
De meeste mensen staan in hun 'eigen tijd' in de file ;) . Heel vervelend natuurlijk, en je kunt wel een waarde gaan plakken op 'eigen tijd', maar economische schade zoals bedoelt wordt bij die 8/900mln is het niet.

@jaapstobbe: Ok, verkeerd begrepen over de berichtgeving. Maar mijn 2e deel blijf ik wel achter staan. Volgens mij lijkt het juist alsof er een toename in het aantal ongelukken is omdat er tegenwoordig meer transparantie is over de oorzaak van een file. Bovendien worden de 'dagelijkse' files vaak niet meer vermeld, maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Als er dagelijks 150km file staat, en er worden vier files a 5km opgenoemd met een ongeluk als oorzaak, dan is dat krap aan 10% van de file (even kort door de bocht).

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De kosten zijn vooral vrachtauto's die om moeten rijden (en bijbehorende kosten), gemiste productie/verkopen, etc.
Mensen die naar hun werk gaan werken toch wel hun 8 uurtjes vol.

Ontopic:
Ik vraag me af wat de ANWB zou moeten zeggen? Is het nodig dat de ANWB zegt dat er ongeluk was (zeker als dat 10 seconden eerder door de file-omroeper is gemeld)?
De files lijken alleen niet af te nemen door toename van het aantal ongelukken.
Het wordt drukker op de weg, dus krijg je meer files door ongelukken. Dat is bijna een statistisch gegeven
Het enige dat de overheid kan doen is de files bij knelpunten verminderen (en wegen veiliger maken, maar dan zal je nog steeds ongelukken houden omdat er gewoon teveel mafkezen in het verkeer zijn).

[ Voor 38% gewijzigd door anandus op 03-12-2014 10:32 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• warhamstr
....

@hierboven. Op sommige wegvakken zijn ze meer dan incidenteel. Als ergens dagelijks wel een ongeval gebeurt, dan kan je dat gewoon meerekenen in de statistiek.
I know. Maar toch is een ongeval altijd een incident. Dat is een rijbaan die van drie naar 2 rijstroken gaat niet. Of een verouderd kruispunt met verkeerslichten ook niet. En die leveren een vast gegeven op dat wel bruikbaar is. :) En veroorzaken een filezwaarte waarbij die van ongevallen verwaarloosbaar zijn.
Uitzonderlijke gevallen daar gelaten, en die worden dan ook genoemd. Denk aan afgesloten A2/A27 of het land plat door sneeuw in de avondspits. Dan pas vallen dat soort files op.
Als ik naarde radio luister en er staat 300 km file, en bij elke file eindigt de zin met "door een ongeluk", dan lijkt me dat verkeersongelukken toch een significante rol spelen.
je mist dan het stukje "We noemen de files langer dan x km of met een bijzondere oorzaak"?

[ Voor 35% gewijzigd door warhamstr op 03-12-2014 10:43 ]

• Señor Sjon
Hoezo eigen tijd? Als ik weer eens een uur later thuis of op kantoor ben doordat er weer eens een verkeersinfarct rondom de Botlek/Beneluxtunnel is, dan gaat dat ook ten koste van iets. Als ik dezelfde werktijd blijf maken, dan is de vrije tijd eraan (wat volgens de overheid ook belangrijk is, zie de verplichting om vrije dagen binnen maximaal anderhalf jaar op te maken). Het is niet echt verdedigbaar om de eigen tijd van mensen maar op nul te zetten.

• warhamstr
een file brengt wel weer veel werk aan incidentbestrijdingen, bergers, hulpdiensten en Rijkswaterstaat. Om maar wat voorbeelden te noemen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:46:
Hoezo eigen tijd? Als ik weer eens een uur later thuis of op kantoor ben doordat er weer eens een verkeersinfarct rondom de Botlek/Beneluxtunnel is, dan gaat dat ook ten koste van iets. Als ik dezelfde werktijd blijf maken, dan is de vrije tijd eraan (wat volgens de overheid ook belangrijk is, zie de verplichting om vrije dagen binnen maximaal anderhalf jaar op te maken). Het is niet echt verdedigbaar om de eigen tijd van mensen maar op nul te zetten.
De berekende economische schade wordt vooral vanuit bedrijven gezien.
Je hebt wel gelijk, natuurlijk, maar minder vrije tijd wordt nu eenmaal niet als economische schade gezien (en je kan je afvragen of dat onder die noemer moet vallen).
De hoeveelheid geld die bedrijven mislopen omdat mensen later thuiskomen (en dus bijv niet meer gaan winkelen of uit eten gaan) zal wel meevallen, denk ik?

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 03-12-2014 11:00 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• deepbass909

deepbass909

warhamstr schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:02:

Het weer is net zo incidenteel. Een zware regen- of sneeuwbui valt ook niet altijd op dezelfde weg (mist is net even anders, dat heeft vaak een sterke geografische afhankelijkheid en komt daarom vaker op dezelfde plek voor).

Bij ongevallen kan je wel degelijk onderscheidt maken tussen incidenteel (altijd op een ander moment/plaats) en structureel (altijd dezelfde plaats rond dezelfde tijd). In mijn voorbeeld, A12 aan het begin van de A20, gebeurt minimaal 1 keer per week op exact dezelfde plek (ok, give or take 500 meter) wel een ongeluk. Dat is niet meer incidenteel, dat is structureel. Die plek is in minder dan 10 jaar tijd ook al 2 keer veranderd om dit op te lossen, maar ongevallen blijven daar gebeuren. En zo zijn er meer plekken in Nederland waar de vraag of er een ongeluk gebeurd eerder is "wanneer gebeurt het volgende ongeluk" (bijv. dus ook mijn eerder genoemde plek op de A12 richting Den Haag bij Zoetermeer, waar het ook bijna dagelijks raak is).

Ik durf rustig te stellen dat als je het aantal structurele ongevallen af gaat zetten tegen de incidentele tijdens de spits, het aantal structurele de overhand zal hebben, zeker in de randstad. Dus dat is zeker wel een factor om mee te nemen in de verklaring waarom de filedruk is toe- of juist afgenomen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• warhamstr
Wekelijks een ongeval zeg je nu he? De ene keer op de linkerbaan, andere keer rechterbaan. Ene keer blikschade tussen twee auto's, dan weer een grotere aanrijding met auto's, vrachtwagens en gewonden. Die files die daar door ontstaan zijn allemaal verschillend.

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

deepbass909 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:13:
[...]

En zo zijn er meer plekken in Nederland waar de vraag of er een ongeluk gebeurd eerder is "wanneer gebeurt het volgende ongeluk" (bijv. dus ook mijn eerder genoemde plek op de A12 richting Den Haag bij Zoetermeer, waar het ook bijna dagelijks raak is).
Daar noem je ook wel even een situatie :X Ik kom daar dagelijks langs en de eerste weken dat dat nieuwe ritspunt open was daar was het bijna elke dag wel raak met een flink ongeluk en rond 5 uur is het daar stipt elke dag file. Als ze nou gewoon die rijbaan die erbij komt vanuit Zoetermeer een invoegstrook hadden gemaakt en 3 rijbanen hadden gehandhaafd, maar nee, het móet perse krap 1km lang 4 rijbanen zijn en dan weer 3 8)7
Zelfs als je daar gewoon relaxed op de rechterbaan blijft zitten zoals ik altijd doe ben je niet veilig, want er zijn ook elke dag weer meerdere mensen die hem er daar vanuit stilstand voorplempen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Señor Sjon schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:46:
Mooie reactie, je hebt volkomen gelijk maar ja helaas is dit wel hoe onze wereldbeeld werkt. Alles moet in geld worden uitgedrukt en al kan dat niet dan bestaat het eigenlijk niet/is het nergens goed voor.

Wist je dat het CPB investeringen in wetenschappelijk onderzoek een rendement van 0 geeft omdat ze het rendement niet kunnen meten.

Dit zie je vaak terug komen op verschillende manieren, zo ook bijvoorbeeld discussies over de culturele sector, die gaat ook altijd over het geld dat het kost en wat het economisch oplevert. Het gaat nooit over 'verheffing van het volk'.

[ Voor 26% gewijzigd door GoldenSample op 03-12-2014 13:29 ]

• deepbass909

deepbass909

warhamstr schreef op woensdag 03 december 2014 @ 11:21:
Wekelijks een ongeval zeg je nu he? De ene keer op de linkerbaan, andere keer rechterbaan. Ene keer blikschade tussen twee auto's, dan weer een grotere aanrijding met auto's, vrachtwagens en gewonden. Die files die daar door ontstaan zijn allemaal verschillend.
Helaas niet, het aantal ongelukken dat ik op de A12 bij Gouda heb meegemaakt (even gemakshalve, vanaf de blokmarkering noem ik links A12, rechts A20) is minimaal, ze waren vrijwel altijd zonder uitzondering op het A20-deel en waren vrijwel altijd fender benders. Geloof me maar, ik ben er 4 jaar lang elke dag de A12 opgekomen. De keren dat er echt een groot ongeval was, was misschien 1 of 2 keer per jaar, de rest was allemaal klein (2 of 3 auto's op de vluchtstrook, dat soort ongein). En dat zowel 's ochtends als 's avonds.

En zelfs dan, het soort ongeval of de exacte rijstrook doet er niet zozeer toe, het gaat erom dat er altijd op dat zelfde stuk (tussen oprit Gouda en definitieve splitsing A12/A20) ongelukken gebeuren. Dát maakt het structureel. Ik ken zo geen ander punt waar zo vaak op dezelfde plek een ongeval gebeurd.

De andere kant op (richting Utrecht), waar de A20 moet invoegen, is het aantal ongevallen wel incidenteel.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 20:28

Deathchant

Don't intend. Do!

Even een zijspoor....Hebben jullie niet het idee dat bedrijven/instanties dingen altijd positief en rooskleuriger moeten brengen dan dat het is om zelf minder (imago)schade op te lopen?
Waar dokters/chirurgen bij een maagoperatie altijd zeggen dat je binnen 2 a 3 weken weer normaal zou kunnen eten, betekent dit in werkelijkheid het allermeest positieve scenario wat maar in 1% van de gevallen gehaald wordt. In werkelijkheid kun je pas over 2 maanden goed eten.

Het is allemaal erg dubbel: de media wordt volgesmeten met nieuws wat niet eens altijd geverifieerd is om maar als eerste te zijn met sensatie-nieuws, terwijl andere dingen bewust stil gehouden worden om maar geen sensatie/paniek/drama te veroorzaken.....

Waarom ANWB niks vertelt over ongelukken heb ik dan ook geen idee van.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-11 00:16
Mensen letten tegenwoordig amper nog op, turen alleen naar hun tomtom die recht voor hun neus hangt en naar de snelheidsmeter om maar geen boete te krijgen. Notabene de overheid komt zelf met een spotje om iedere seconden naar beneden te kijken (en dat in een woonwijk!). Een beetje goede chauffeur kan zijn snelheid goed schatten maar door het achterlijke geflits in Nederland moet je al bangzijn als je 4km te hard rijdt. Bij 120km/h is 1 seconden niet kijken gevaarlijker dan 4km/h te hard rijden, maar ja vertel dat aan de overheid.

Verder zie je tegenwoordig zo veel goedkope autootjes op de rechterbaan tussen 2 vrachtwagens van een x aantal ton. Als de voorste vrachtwagen moet remmen dan wordt dat huis vrouwtje in haar Aygo hartstikke geplet.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Autorijden is te simpel geworden, de wegen zijn te saai, je hoeft gewoon simpelweg een stuk minder alert te zijn om van a naar b te komen. We scheuren over de snelweg met ruim 36 m/s zonder dat we hier iets voor hoeven te doen. Het is geen gevecht om de auto op de weg te houden, we hoeven niet op gaten te letten.

Gevolg is dat het gros met een mobieltje bezig is, druk in gesprek is met een passagier, spullen pakt van de achterbank, zit te dromen.
Het links plakken is voor het grootste deel hierdoor te verklaren, als ik weer ergens rechts voorbij rijdt kan ik 9 van de 10x geen oogcontact maken omdat die persoon niet oplet.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:58
Brilsmurfffje schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:09:
Het links plakken is voor het grootste deel hierdoor te verklaren, als ik weer ergens rechts voorbij rijdt kan ik 9 van de 10x geen oogcontact maken omdat die persoon niet oplet.
Niet alleen bij inhalen hoor. Baanwisselingen, parkeren, kruispunten oprijden, rotondes etc. etc. Kop recht in het gareel houden met oogkleppen op, want stel je voor dat je aandacht besteedt aan overig verkeer.

UNOX: The worst operating system

• Señor Sjon
Je loopt de grootste risico's met alle obstakels op de weg aan drempels, onverlichte en niet reflecterende paaltjes, bolders die uit de grond komen etc. Ook is de Vmax op veel plekken structureel 20km/u gedaald, waardoor de aandacht verslapt. 50 > 30; 80 > 60 en 100 > 80. De trajectcontrole stukken zijn helemaal een drama. Daar sukkelt iedereen naast elkaar vooruit en het valt me op dat bv. de A2 vaak in het nieuws is met een ongeluk op dat traject.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
GrooV schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:03:
Mensen letten tegenwoordig amper nog op, turen alleen naar hun tomtom die recht voor hun neus hangt en naar de snelheidsmeter om maar geen boete te krijgen. Notabene de overheid komt zelf met een spotje om iedere seconden naar beneden te kijken (en dat in een woonwijk!). Een beetje goede chauffeur kan zijn snelheid goed schatten maar door het achterlijke geflits in Nederland moet je al bangzijn als je 4km te hard rijdt. Bij 120km/h is 1 seconden niet kijken gevaarlijker dan 4km/h te hard rijden, maar ja vertel dat aan de overheid.
Flitsers zijn trouwens ook een bron van ongelukken. Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen vol in de ankers gingen nadat ze een mobiel team aan het werk zagen. Je hoort ook met grote regelmaat dat er dan serieuze ongelukken gebeuren.

Het flitsgedrag in NL heeft absoluut niets meer te maken met verkeersveiligheid. Het is mij eerlijk gezegd een raadsel dat er geen massale protesten rondom dit onderwerp geweest zijn.
Verder zie je tegenwoordig zo veel goedkope autootjes op de rechterbaan tussen 2 vrachtwagens van een x aantal ton. Als de voorste vrachtwagen moet remmen dan wordt dat huis vrouwtje in haar Aygo hartstikke geplet.
Veiligheid heeft nog weinig met het gewicht van de auto te maken.

De laatste persoon die ik expliciet hoorde klagen over hoe onveilig die kleine wagentjes zijn, reed zelf in een grote en 'veilige' Citroën Xantia. Zie ook http://www.autoblog.nl/ar...uto-ooit-volgens-euroncap

Zelfs die kleintjes zoals de Aygo zijn relatief veilig tegenwoordig. Het is niet meer zo dat een kleine auto zoals destijds een 2CV een doodskist op wielen was. Sowieso heb je als personenauto weinig in te brengen als het vrachtwagens betreft. Ook een grotere Volvo wordt in zo'n situatie geplet.

• deepbass909

deepbass909

Deathchant schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:51:
[...]

Waarom ANWB niks vertelt over ongelukken heb ik dan ook geen idee van.
De ANWB heeft niets te verliezen met dergelijke berichten, dus dat zal de reden niet zijn. Sterker nog, ik zou ook juist verwachten dat de ANWB hier juist wel aandacht aan zou besteden.
merauder schreef op donderdag 04 december 2014 @ 19:15:
[...]

Flitsers zijn trouwens ook een bron van ongelukken. Ik heb vaak genoeg gezien dat mensen vol in de ankers gingen nadat ze een mobiel team aan het werk zagen. Je hoort ook met grote regelmaat dat er dan serieuze ongelukken gebeuren.

Het flitsgedrag in NL heeft absoluut niets meer te maken met verkeersveiligheid. Het is mij eerlijk gezegd een raadsel dat er geen massale protesten rondom dit onderwerp geweest zijn.

[...]
Ik merk dat bijna dagelijks op de N44. De keren dat ik er 70 kan rijden (in de ochtend- en middagspits is dat een beetje een uitzondering), zie ik bijna altijd wel een auto voor mij remmen op het moment dat ze een flitskast passeren, zelfs als ze al onder de 70km/u rijden. Het is mij al een paar keer gebeurd dat ik ineens hard moest remmen omdat zo'n dodo voor mij ineens op z'n rem ging staan. |:(

Nu gebeuren daar gelukkig nauwelijks tot geen ongelukken, omdat de meesten toch wel weten waar de kasten staan, maar bij losse controles langs de snelweg zie je toch wel regelmatig ongelukken gebeuren.

Het is trouwens al een paar keer ter discussie gekomen, zelfs in de 2de kamer. Er is toen wel een verandering in de uitvoering gekomen (waar de camera's op welk moment mogen staan).

Maar onder aan de streep blijft het de bestuurder van een auto die het ongeval veroorzaakt. Het hoeft niet eens een hardrijder te zijn, maar gewoon iemand die ineens hard remt. Als iedereen zich aan de snelheid zou houden en een beetje vertrouwen heeft in de snelheidsmeter (die in een standaard auto echt nooit te weinig zal aangeven), hoef je niet te remmen bij een snelheidscontrole en krijg je ook geen boete.
Veiligheid heeft nog weinig met het gewicht van de auto te maken.

De laatste persoon die ik expliciet hoorde klagen over hoe onveilig die kleine wagentjes zijn, reed zelf in een grote en 'veilige' Citroën Xantia. Zie ook http://www.autoblog.nl/ar...uto-ooit-volgens-euroncap

Zelfs die kleintjes zoals de Aygo zijn relatief veilig tegenwoordig. Het is niet meer zo dat een kleine auto zoals destijds een 2CV een doodskist op wielen was. Sowieso heb je als personenauto weinig in te brengen als het vrachtwagens betreft. Ook een grotere Volvo wordt in zo'n situatie geplet.
Toch liggen die kleintjes meer in puin dan een grote auto van vergelijkbare leeftijd. En als dat niet zo is, hebben de inzittenden wel een hardere klap gekregen. En dat is heel simpel te verklaren. De klap wordt bepaald door de snelheid waarmee je op moment x reed en de afstand waarover je afremt. Snelheid is in beide gevallen gelijk, maar een grote sedan heeft wel een meter meer afstand waarover de kreukelzone werkt en dus ook meer afstand waarover afgeremd wordt.
Dit maakt kleine auto's niet tot rijdende doodskisten, maar ze zijn zeker niet even veilig als een grotere auto.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 09:22:

[...]

Ik merk dat bijna dagelijks op de N44. De keren dat ik er 70 kan rijden (in de ochtend- en middagspits is dat een beetje een uitzondering), zie ik bijna altijd wel een auto voor mij remmen op het moment dat ze een flitskast passeren, zelfs als ze al onder de 70km/u rijden. Het is mij al een paar keer gebeurd dat ik ineens hard moest remmen omdat zo'n dodo voor mij ineens op z'n rem ging staan. |:(

Nu gebeuren daar gelukkig nauwelijks tot geen ongelukken, omdat de meesten toch wel weten waar de kasten staan, maar bij losse controles langs de snelweg zie je toch wel regelmatig ongelukken gebeuren.

Het is trouwens al een paar keer ter discussie gekomen, zelfs in de 2de kamer. Er is toen wel een verandering in de uitvoering gekomen (waar de camera's op welk moment mogen staan).

Maar onder aan de streep blijft het de bestuurder van een auto die het ongeval veroorzaakt. Het hoeft niet eens een hardrijder te zijn, maar gewoon iemand die ineens hard remt. Als iedereen zich aan de snelheid zou houden en een beetje vertrouwen heeft in de snelheidsmeter (die in een standaard auto echt nooit te weinig zal aangeven), hoef je niet te remmen bij een snelheidscontrole en krijg je ook geen boete.

[...]
Sinds ze de kasten op de A9 hebben weggehaald (en alle tomtoms en automatische piloot rijders dat ook door hebben) stroomt het daar stukken beter door. Tegelijkertijd deze week weer gehad dat ik op de A2 stapvoets langs oom flitsagent reed die snel zijn spullen aan het inpakken was omdat hij de bui wel zag hangen met een kopstaart voor z'n neus. Waarom kan er niet gewoon op geinstrueerd worden dat op de standaard knelpunten niet geflitst wordt tijdens spits tijden?

• GrooV
Sander schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 12:14:
[...]

Waarom kan er niet gewoon op geinstrueerd worden dat op de standaard knelpunten niet geflitst wordt tijdens spits tijden?
Vanwege de veiligheid natuurlijk!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Nou kunnen we gissen naar de oorzaken van de ongelukken (smartphones?), maar wat heeft de ANWB te winnen door nooit het aantal ongelukken aan te kaarten? Het lijkt me (naast het menselijk leed) toch iets waar we wat aan zouden moeten doen, en is dat enkel en alleen aan de overheid (facebooken doe je op een P)?
Dit vind ik nogal aluhoedjes achtig overkomen. Wat dacht je van de andere verklaring: Er is geen toename van het aantal ongelukken? Tada: https://www.swov.nl/ibmco...QUgVxEecxxOi4%7EvEl_aC4al

• GrooV
Hier heb je een reden:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DWWAoiz.png

17km file ivm een kapotte auto + rechter rijbaan dicht. 8)7

Ik zou zeggen tegen RWS, duw de auto in het gras en haal hem om 10 uur op.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:25:
Hier heb je een reden:

[afbeelding]

17km file ivm een kapotte auto + rechter rijbaan dicht. 8)7

Ik zou zeggen tegen RWS, duw de auto in het gras en haal hem om 10 uur op.
Ik zou tegen medewegmisbruikers zeggen, focus je op het doorrijden en schenk niet zo veel aandacht aan een defect voertuig op vluchtstrook/afgekruisde baan.

Irritant volk dat afremt om te kijken wat er aan de hand is, nog irritanter als je op de weg in tegengestelde richting in de file staat door de kijkersfile....

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:40
Bovendien mensen stoppen toch nauwelijks om te helpen wanneer dit nodig zou zijn. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat er meerdere ongelukken Zijn gebeurt op dat traject..

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:46

Cyphax

Moderator LNX
Napo schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 08:30:
[...]

Ik zou tegen medewegmisbruikers zeggen, focus je op het doorrijden en schenk niet zo veel aandacht aan een defect voertuig op vluchtstrook/afgekruisde baan.
Je ontkomt er niet aan dat er geritst gaat moeten worden. Dat brengt met zich mee dat er veel afgeremd wordt en met de piepkleine afstanden tussen de meeste auto's en hun voorgangers tegenwoordig krijg je al snel een golf en staat de boel stil. Tenminste, dat is denk ik een hele belangrijke factor. Ik zie het ook veel gebeuren op bijvoorbeeld de A2. Je ziet dat vooral heel mooi in het donker; honderden meters verderop gaat een zee van remlichten branden en vroeg of laat moet je dan zelf ook op de rem.

Saved by the buoyancy of citrus

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Over files gesproken... Vanmorgen onderweg naar Antwerpen in totaal anderhalf uur vertraging. Begon al in Nederland door de mist en daarna stond de E19 ook muurvast. :/

Volgens mij zijn de drie grootste factoren die files veroorzaken: onoplettendheid, gebrek aan verkeersinzicht en een overdaad aan nieuwsgierigheid.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:13
Mx. Alba schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 14:41:
Over files gesproken... Vanmorgen onderweg naar Antwerpen in totaal anderhalf uur vertraging. Begon al in Nederland door de mist en daarna stond de E19 ook muurvast. :/

Volgens mij zijn de drie grootste factoren die files veroorzaken: onoplettendheid, gebrek aan verkeersinzicht en een overdaad aan nieuwsgierigheid.
Ik denk eerder , snelheidverschillen en wat dat veroorzaakt mbt onoplettendheid en gebrekkig inzicht.
zowizo alle veranderingen ten opzichte van normaal creeren een file. Of dat nu een auto met pech is of een flitser of zelfs mist creeren in de drukke wegen een file.

verder denk ik niet direct dat het komt door nieuwsgierigheid als wel dat de situatie veranderd je dan onopgemerkt toch langzamer gaat rijden.

• GrooV
Vandaag weer 2 idioten die 15min vertraging op de A2 veroorzaken omdat ze hun blikschade afhandelen op de linker berm... RWS kruist meteen de linkerstrook af en stuurt er een autotje op af

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=FodzD3GeeJE]

• jaapstobbe
Jaren werken we nu al aan wegverbredingen (ben ik voor!) maar de files nemen niet af...het lijkt wel alsof het aantal ongelukken toeneemt en compenseert voor het oplossen van knelpunten.

Het wordt echt tijd voor zelfrijdende auto's, dat gaat een hoop ellende schelen. Een zelfrijdende auto zal bijvoorbeeld niet op z'n voorganger botsen bij langzaam rijdend verkeer doordat ie niet oplet. Zo'n simpel botsinkje kan alweer kilometers file veroorzaken en 1000en mensen te laat op het werk...

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

jaapstobbe schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:09:
Jaren werken we nu al aan wegverbredingen (ben ik voor!) maar de files nemen niet af...
Hoho, dit is gewoon niet waar. Zomaar een paar willekeurige linkjes:
http://www.nu.nl/binnenla...files-blijft-afnemen.html
http://www.bnr.nl/nieuws/...-randstad-aantrekkelijker
http://www.rijksoverheid....door-wegverbredingen.html

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 10-12-2014 22:43 ]

• Freee!!
  • Laatst online: 21:02

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jaapstobbe schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:09:
Jaren werken we nu al aan wegverbredingen (ben ik voor!) maar de files nemen niet af...
Ach, op de A4 bij Leiden (nieuw stuk 7(8)7 ) gaat het doorgaande verkeer ook terug naar twee rijstroken wat duidelijk (en volmaakt voorspelbaar) te weinig is. Iets verderop komt er weer een baan bij en is het probleem weer opgelost.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• jaapstobbe
OK dit is inderdaad goed nieuws. Maar waraom ik dit topic startte, de oorzaak van de dagelijkse files wordt nog altijd aan het weer en wegwerkzaamheden toegescrhreven, ook door de ANWB als hierom gevraagd wordt. Terwijl ze toch elke dag al die ongelukken melden. Wat ze dan nooit als oorzaak van het fielprobleem noemen.

Een ongeluk kan toch een oorzaak zijn van een file, en een toename van ongelukken toch ook een toename van gemiddelde filelengte, of ben ik nou gek?

Het zal me niet verbazen als binnen een jaar bij het filenieuws aan het einde nog even gemeld word dat iedereen van zn smartphone afblijft en vooral moet opletten op de weg :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar de toename van het aantal ongelukken is niet de grondreden. Want al die ongelukken hebben ook redenen. Als het slecht weer is zijn er meer auto's op de weg en zijn er meer ongelukken. Komt de zware spits dan door die ongelukken of door het slechte weer?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Sander
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:21:
Je loopt de grootste risico's met alle obstakels op de weg aan drempels, onverlichte en niet reflecterende paaltjes, bolders die uit de grond komen etc. Ook is de Vmax op veel plekken structureel 20km/u gedaald, waardoor de aandacht verslapt. 50 > 30; 80 > 60 en 100 > 80. De trajectcontrole stukken zijn helemaal een drama. Daar sukkelt iedereen naast elkaar vooruit en het valt me op dat bv. de A2 vaak in het nieuws is met een ongeluk op dat traject.
Ik rijd daar dagelijks en de files komen niet door de traject controle. dat was een jaar geleden nog wel zo, maar nu echt niet meer. De files komen nu 100% door afritten die de hoeveelheid verkeer niet aankunnen en ritsen etc. Files staan nu vanaf A'dam gezien 's avonds standaard bij: Knooppunt met A9, Afrit Vinkeveen (verkeer op vluchtstrook), zelfde bij afrit Breukelen en dan wederom rondom maarssen vlak voor de tunnel als er EN geritst moet worden EN er een baan af gaat richting de parallel tunnel. Dat icm tunnel-dosering is ook hoop file en kans op ongelukken. Daarna wederom zelfde bij Nieuwegein, vervolgens bij afrit naar A27 als er 1 baan af gaat en hoop verkeer bij komt. Daarna stroopt het weer tussen Culemborg en knooppunt deil, omdat er bij C'borg hoop sluipverkeer moet kiezen of ze in de file gaan staan of binnendoor steken naar de A15. Dat is eigenlijk pas sinds ze de A15 oprit richting nijmegen zo gigantisch verkloot hebben. Degene die bedacht heeft dat je in een bocht tussen 2 snelwegen vlak na een tunnel moet gaan ritsen waar niemand ziet wat er voor hem gebeurd (door die tunnel) moeten ze echt direct ontslaan.

Ik merk zelf dat het sinds het vroeg donker is gewoon een stuk slechter is, afstanden worden slecht ingeschat bij baanwisselen en mensen schrikken van remlichten, gaan (onnodig op andere baan of zonder echt snelheid te minderen) mee-remmen en voor je het weet krijg je een golfbeweging.

[ Voor 26% gewijzigd door Sander op 11-12-2014 11:25 ]

• Señor Sjon
De TC is zeker wel een oorzaak. Doordat men nu treintje rijdt op de rechterbaan, kan men nauwelijks invoegen. Soms komt er wat duw- en trekwerk aan te pas en dan is het weer file door een ongeluk.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan is de TC niet de oorzaak daarvan maar het onvoldoende afstand houden. Want als men gewoon netjes afstand houdt en "ritsers de ruimte geeft" dan kan er wel netjes geritst worden.

• Sander
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:24:
De TC is zeker wel een oorzaak. Doordat men nu treintje rijdt op de rechterbaan, kan men nauwelijks invoegen. Soms komt er wat duw- en trekwerk aan te pas en dan is het weer file door een ongeluk.
Het probleem van de files is uitvoegen, niet invoegen, dus niet gerelateerd aan de TC. En het uitvoegen heeft ook niets met TC te maken, gewoon dat de vluchtstrook over een halve KM vol staat met auto's omdat de afrit het niet aan kan. Ik rijd er iedere dag in de spits.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik vermoed inderdaad dat door de TC de capaciteit van de snelweg is verhoogd (er kunnen gemiddeld meer auto's per minuut over de snelweg) waardoor de bottleneck is verplaatst naar het onderliggende wegennet (stoplicht onder aan de afrit) dat die toegenomen verkeersstroom niet aankan.

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:15

Fab1Man

Live life to the fullest

Het stukje trajectcontrole en de ophoping van auto's bij de afrit zie ik net zo. Ik rijd dagelijks vanaf Utrecht - The Wall naar Eindhoven als ik naar huis wil. Het begint gewoon tergend te worden op dit traject. De tunneldosering begrijp ik ergens wel, mede doordat er niet te veel auto's in de tunnel mogen staan.
De standaard files bij Nieuwegein, Vianen, Culemborg, Beesd en Waardenburg komen mij inmiddels wel de strot uit. Het is namelijk totaal nergens voor nodig en het gebeurt steeds op dezelfde stukjes.
Het te weinig afstand houden en schrikken van het remmen is één ding, maar wat mij heel erg opvalt bij knooppunt Deil is de invoegende partij. Bij Waardenburg heb je letterlijk een invoeg/uitvoegstrook van 2 km of iets dergelijks. Er komt best wel wat verkeer vanaf de A15 de A2 op en ze vertikken het bijna allemaal op de invoegstrook compleet te gebruiken. Metéen dat knipperlichtje aan en schuiven maar. Alles staat stil maar net voor de brug rijd het alweer.
De brug is schijnbaar ook het engste fenomeen wat menig automobilist ziet, eenmaal erover rijdt het altijd door...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Heh, ja waar je vast komt te staan op de A2 is goed te voorspellen. Hoewel het vanmorgen wel ronduit bizar was. Ik geloof dat ik een uur over het stukje Deil - Oudenrijn heb gedaan, maar ik heb geen flauw idee waarom.
Ik zag ook op dat bord staan "tunneldosering". Ik had geen idee wat dat nou weer was, omdat de eerste tunnel volgens mij een heel stuk verderop pas is (en daar kom ik niet doorheen). Geen idee waarom ze dat zo vroeg al aangeven.

Als je van de A2 de A15 op wil is het tegenwoordig ook nog weleens raak, terwijl op de A15 alles gewoon doorrijd. Ik heb weleens een halfuur over die lus gedaan (hoe lang is die, een kilometer ofzo?). Stond muurvast terwijl ik links de A15 zag en daar zag je wat auto's rijden, maar echt heel weinig. Ik snap nog steeds niet hoe dat zo vast heeft kunnen staan. Onverklaarbaar.
Het is een grote clusterfuck, zoveel is me wel duidelijk. Ik denk ook nog steeds dat het feit dat mensen geen afstand meer houden een heel groot probleem is.

[ Voor 37% gewijzigd door Cyphax op 11-12-2014 14:25 ]

• Sander
  • Niet online
Cyphax schreef op donderdag 11 december 2014 @ 14:23:
Heh, ja waar je vast komt te staan op de A2 is goed te voorspellen. Hoewel het vanmorgen wel ronduit bizar was. Ik geloof dat ik een uur over het stukje Deil - Oudenrijn heb gedaan, maar ik heb geen flauw idee waarom.
Ik zag ook op dat bord staan "tunneldosering". Ik had geen idee wat dat nou weer was, omdat de eerste tunnel volgens mij een heel stuk verderop pas is (en daar kom ik niet doorheen). Geen idee waarom ze dat zo vroeg al aangeven.
Was vanochtend een korte tijd de linkerbaan dicht van everdingen tot aan de A27 en tegelijkertijd stond er bij everdingen een auto met pech op vluchtstrook (rechts dus) dus dat was blijkbaar heel eng. Daarna stroopte het weer tot aan de afrit richting A12 waar het helemaal vast stond. Geen uur over gedaan, maar wel langer dan normaal.
Mx. Alba schreef op donderdag 11 december 2014 @ 11:49:
Ik vermoed inderdaad dat door de TC de capaciteit van de snelweg is verhoogd (er kunnen gemiddeld meer auto's per minuut over de snelweg) waardoor de bottleneck is verplaatst naar het onderliggende wegennet (stoplicht onder aan de afrit) dat die toegenomen verkeersstroom niet aankan.
Ik merk dit ook, als het rijdt is het allemaal veel geleidelijker dan het in het verleden was. Met name doordat je veel minder van die klevers etc hebt die zich overal langs proberen te drukken. Helpt tijdens spitstijden inderdaad erg goed, alleen tja ze zullen toch bij Vinkeveen en Breukelen die afritten 2-baans moeten gaan maken oid, anders blijft het vast staan. Zodra de matrix borden an gaan staat iedereen vol op de rem.

[ Voor 31% gewijzigd door Sander op 11-12-2014 15:10 ]

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Bij mij hebben de matrix borden ook een nieuwe vertaling gekregen omdat men er zo fel op reageert:
"70": Er komt file aan, lul!
"50": Hahahahaha, ja je gaat stil staan, sucks to be you!

• jaapstobbe
Alles hierboven is nog geen verklaring voor de files als ik luister naar het file nieuws waar bij elke zin wordt afgesloten met "...door een ongeluk".

Ja er onstaan files door afritten die te kort zijn of weefstroken, maar het merendeel van de - vooral lange - files heeft bijna altijd een ongeluk als oorzaak. En bij een ongeluk kun je de afrit, het slechte weer of het verkeerd invoegen niet de schuld geven, maar toch echt de mensen zelf.

Ik ben toevallig gister nog van achter (lichtjes) geraakt in langzaamrijdend verkeer. (We waren snel klaar want ik heb gelukkig een trekhaak :), dus geen extra opstopping). Zijn verklaring was dat hij niet oplette...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:50
Dus ipv wat krassen op de bumper die er voor gemaakt is, heb je nu onzichtbare chassisschade? :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

jaapstobbe schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:16:
Alles hierboven is nog geen verklaring voor de files als ik luister naar het file nieuws waar bij elke zin wordt afgesloten met "...door een ongeluk".
Er staan natuurlijk veel meer files dan die alleen. Bijna elke ochtend sta ik in de file op de A50, A12 en A1. Bijna elke middag op de A30 en de A12. Maar die files hoor je nooit in de fileberichten tenzij er iets bijzonders aan de hand is, want dat zijn gewoon de "dagelijkse files" en ze zijn normaal gesproken niet zo lang. Zo staan er in het land een heleboel van die relatief korte "dagelijkse files" die gewoon niet genoemd worden; alleen de uitzonderingen hoor je en dat zijn dus inderdaad vrijwel altijd files door ongelukken.

Of zoals gisterenmiddag terug vanaf Rotterdam op de A15, waar ik lekker in een file stond door "kijkers naar het ongeluk op de rijbaan in tegengestelde richting". 8)7 RIJ GEWOON DOOR, STOMME EIKELS!
Ja er onstaan files door afritten die te kort zijn of weefstroken, maar het merendeel van de - vooral lange - files heeft bijna altijd een ongeluk als oorzaak. En bij een ongeluk kun je de afrit, het slechte weer of het verkeerd invoegen niet de schuld geven, maar toch echt de mensen zelf.
Files bij afritten en weefstroken: "dagelijkse files".

Lange files door ongelukken: "incidenten".

Appels en peren. ;)
Ik ben toevallig gister nog van achter (lichtjes) geraakt in langzaamrijdend verkeer. (We waren snel klaar want ik heb gelukkig een trekhaak :), dus geen extra opstopping). Zijn verklaring was dat hij niet oplette...
Dat had ik afgelopen dinsdag bijna onderweg terug van Antwerpen. Filevorming, de auto achter me remt netjes mee en opeens hoor ik een klap en schokt de auto achter me een eind naar voren... Gelukkig stond hij letterlijk op 1cm achter mijn bumper stil. :o Was er dus een achter op hem geklapt.

• Freee!!

Freee!!

ijdod schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 07:12:
Dus ipv wat krassen op de bumper die er voor gemaakt is, heb je nu onzichtbare chassisschade? :P
Ik denk dat het met die chassisschade wel meevalt, die trekhaak moet ook een aanhangwagen tegen houden bij het remmen. Verder zal die trekhaak waarschijnlijk de bumper van de botser geraakt hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Mx. Alba schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:49:
[...]

Maar die files hoor je nooit in de fileberichten tenzij er iets bijzonders aan de hand is, want dat zijn gewoon de "dagelijkse files" en ze zijn normaal gesproken niet zo lang.
Ik ben onderhand geneigd die filemeldingen maar gewoon te negeren. Ik snap dat ze die dagelijkse voorspelbare files niet noemen maar gisterochtend op de A2 heb ik sowieso 2 keer filemeldingen gehoord op 3FM terwijl ik al die tijd bijna stil stond, en nog geen melding... terwijl dat bepaald niet de dagelijkse gang van zaken is. Niet op het hele stuk Deil - Oudenrijn in elk geval. Ik kijk voor vertrek wel op anwb.nl, daar heb je veel meer aan.
Fab1Man schreef op donderdag 11 december 2014 @ 15:50:
Bij mij hebben de matrix borden ook een nieuwe vertaling gekregen omdat men er zo fel op reageert:
"70": Er komt file aan, lul!
"50": Hahahahaha, ja je gaat stil staan, sucks to be you!
Die betekenis hebben ze bij mij ook gekregen. Niemand houdt zich aan die snelheden (en daarom ik ook niet) dus die borden doseren mijn ergernis een beetje zo. :P
Wat ik me wel nog steeds afvraag is waarom er soms die knipperende oranje hoeken aan staan en soms niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 12-12-2014 09:12 ]

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die knipperende oranje lampjes geven aan dat dat het eerste baanvak is waar die snelheid geldt. Je komt eerst knipperend 70 tegen, dan knipperend 50, daarna 50 zonder knippertjes erbij.

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Het klopt inderdaad dat zich er niemand aan houdt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik daadwerkelijk 50 of 70 reed zoals aangegeven, altijd langzamer :P.

• Freee!!

Freee!!

Fab1Man schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:23:
Het klopt inderdaad dat zich er niemand aan houdt. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik daadwerkelijk 50 of 70 reed zoals aangegeven, altijd langzamer :P.
Ook wel meegemaakt dat alles en iedereen veel harder reed dan aangegeven, vooral met kilometers zicht vooruit.

• jaapstobbe
toch denk ik dat het aandeel ongelukken als oorzaak files toch heel groot is. Wanneer de ANWB gevraagd wordt de oorzaak is van de files (gister op de radio), wordt er gemeld dat de oorzaak de regen is.

De regen? Het zijn toch de mensen die de ongelukken veroorzaken? Of leggen we ons erbij neer dat we nu eenmaal op elkaar knallen als het wegdek een beetje nat is?

Ik vermoed dat het gewoon gewenning is dat er dagelijks ongelukken zijn en er duizenden mensen dagelijks te laat op hun werk komen.

Toch zou ik hopen dat er wat meer discipline zou komen om ongelukken te voorkomen, een file is vervelend, maar een begrafenis is ook geen pretje.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 09:11

Martinspire

Awesomeness

Ondanks dat de "statistieken" van de overheid zeggen dat er minder files zijn, klopt dit van geen kant. Vanwege een korte opdracht rij ik de afgelopen tijd van Den Bosch naar Amsterdam en weer terug. Nou nou nou wat is dat een ramp-traject. Vorig jaar reed ik veel Den Bosch - Amersfoort en ik heb ook nog een tijdje Den Bosch - Nieuwegein gereden maar dat was echt niet zo erg als nu. Ring van Den Bosch is standaard file (gaat van 5 naar 3 banen inclusief kruisende vrachtwagens en verkeer wat er nog bijkomt van opritten) Vandaag stond ik er al om 6.35 in de file.
Voor Zaltbommel is standaard file (er is simpelweg geen capaciteit meer over). Meestal voor Knooppunt Everdingen ook nog wel, maar dat was voor mij niet eens zo heel onverwacht. Nee dan heb je ook nog remmen voor knooppunt met A12, de tunnel"dosering" en vervolgens op de trajectcontrole vaak nog wel een paar keer remmen. Vooral tunneldosering zorgt de laatste tijd voor de langste files. Ik snap ook totaal niet waarom. Dan zou er file in de tunnel staan SO FUCKING WHAT! Er is een vluchtstrook, er zijn om de 100 meter nooduitgangen, om de 25 meter hangt een brandslang, er is mega veel verlichting en er is ook nog eens gewoon matrixborden (wel klein maar toch) boven de weg. En dan nog denken ze te moeten doseren, want stel je voor. Nee Rijkswaterstaat, gewoon nee.

Degene die denkt te moeten doseren mag even een enkeltje gesticht want dat is gewoon belachelijk. Wat ze doen is de linkerbaan afsluiten om ervoor te zorgen dat er minder verkeer doorgaat. Waarmee je in feite 33% wegcapaciteit weghaalt, niet alleen op dat stuk, maar ook ervoor. Maar omdat de linkerbaan altijd drukker is dan de andere 2, heb je tot wel 50% minder capaciteit. En 3 banen is eigenlijk al te weinig, waardoor je uiteindelijk gewoon een uur vertraging oploopt als je niet vroeg genoeg bent. Ik heb in 2 weken tijd al 3x gehad dat ik 3 uur over de ochtendspits deed (en dat is dan niet om 8 uur de deur uit). Verder 10 keer meer dan 2 uur en maar 1 keer gehad dat het korter dan 1,5 uur was. Op een stuk waar je makkelijk binnen een uur op bestemming kunt zijn.

Het stuk terug is natuurlijk bij het opkomen van de A2 al file, de samenvoeging met A10 en voor de trajectcontrole. Dan Vinkeveen en Maarsen natuurlijk met files op de op/afrit en bij binnenkomen van ring Utrecht. Dan gaat je lol nog verder bij knooppunt Deil waar je standaard vanaf Beesd of eigenlijk eerder gewoon aansluiten tot voorbij Zaltbommel. En dan kom je Den Bosch in waar ook nog wel eens file staat op de buitenring om de A59 op te gaan. Want waarom zou je daar genoeg ruimte maken als er 4 banen bij elkaar komen.

1 van de problemen is de totale wegcapaciteit die ervoor zorgt dat foutjes gewoon direct file opleveren. Een ander is dat er te weinig alternatieven zijn (dus die capaciteit wordt ook niet beter). Kijk voor de gein in de ochtend eens op Google maps. Alle wegen vanuit Brabant naar het noorden staat gewoon file. Er zijn te weinig bruggen en die zijn ook nog eens te smal. Dat gaat de brug bij Ewijk niet oplossen en die aankomende (over 10 jaar ofzo *zucht* ) brug bij Gorichem ook niet oplossen. Verder is de ring van Utrecht een groot probleem. Simpelweg omdat het 1) geen ring is en 2) totaal geen mogelijkheid tot uitbreiden meer heeft. Ik heb nog wel wat tips doorgegeven aan Rijkswaterstaat, maar volgens mij gaan (behalve een auto-mail) de suggesties direct de prullebak in.

Daarnaast is elke poep en scheet voor Rijkswaterstaat reden om banen af te zetten, grote feestverlichting aan te gooien of lekker te leuten bij auto's langs de weg. Ik snap nog steeds niet waarom ze die pickups nodig hebben als je auto's toch niet weg gaat slepen. Ik snap dat prioriteit 1 de veiligheid is, maar op 2 tot 10 staat nergens haast om de weg vrij te maken. Mensen mogen lekker hun situatie uitleggen, verzekeringspapieren tekenen en op hun dooie gemak de schade nog even opruimen. Vaak wordt er nog even een fucking sleepwagen gebeld en heb je zo een half uur een weg afgesloten. Tel daarbij de schapen die bij elke poep of scheet gaan remmen om te kijken en je feest is compleet. Zoals op maandag waar 50 kilometer file stond op de A2. SLEEP DIE DINGEN NOU TOCH EENS WEG!!! Het hoeft ook helemaal niet prettig te zijn voor degene met pech. Die zijn dag is toch al verkloot. Nee, gewoon wegslepen van de snelweg (of op zijn minst de rijbaan) en dan maar zorgen hoe hij weg komt.

Dan, de file-info waar de TS het over had. Die is naatje. En dan niet een klein beetje, nee gewoon naatje. Tijden zitten ernaast, afstanden zitten ernaast, locaties zitten ernaast en aantallen zitten ernaast. Ik denk dat je het nog beter zult doen als je gewoon wat dingen gaat gokken. Hoe vaak ik me al wel niet verbaasd hebt dat ik ergens al 30 minuten in de file sta, maar gewoon wordt overgeslagen, terwijl een lullige file van 8 minuten vertraging breed wordt uitgemeten. Niet dat ik daar mijn info vandaan haal, nee dat is gewoon Google Maps op mn telefoon met verkeers-info laag (en Flitsmeister voor files en trajectcontrole). Daar zie ik veel vaker en veel sneller waar het precies vast staat en schat ik zelf wel in hoe lang het duurt. Zelfs Waze (de verkeers-app van Google) zit er vaak naast. Anyways, het loopt standaard een half uur achter met zaken die toen ook al niet klopte. Ik stond bv maandag al ruim 20 minuten stil bij Everdingen toen men het nog had over de file van Ring Den Bosch (1 uur en 5 minuten) en voor knooppunt Deil (45 min). Kwam daarna mijn file? Neen. En ook niet die voor de tunnel verderop en ook niet die op de trajectcontrole. Of dat je een omleiding hoort waarvan je al op voorhand weet dat dit niet gaat werken. Vandaag bv ipv A27 omrijden via A15 en A2 en verderop ipv A2 omrijden via A27 en A12 (ja leuk maar daar stond dus gewoon overal file). Doe dat gewoon niet. Je kunt in Nederland niet omrijden (misschien 3 locaties uitgezonderd maar verder gewoon niet).

En ik snap ook niet waarom er de laatste tijd zoveel nieuwe "knooppunten" bij zijn gekomen voor de file info. Niet alleen knippen ze een lange file in stukjes (want daardoor lijkt het aantal files minder en lijkt het alsof de overheid goed bezig is, maar daarbij zorgen ze er meteen voor dat de hele verkeersinfo niet meer klopt), maar er komen ineens plaatsen bij waar ik nog nooit van gehoord heb.
Zomaar een greep uit wat screenshots over de A2: Vlasven, Maarhezerhutten, Bosscheveldbrug (zelfs mn vader weet die niet eens), Diefdijk, Lingehorst, De Lucht West (sinds wanneer gaan we met pompstations werken), Nederweert, Meerssen, Leenderheide. Ondertussen begin ik er een paar te herkennen, maar dit is toch bullshit?
Grote stad met 50.000+ inwoners of knoopunten. Anders hoef je het niet te doen. En 6 files tussen Utrecht en Den Bosch is gewoon een x aantal minuten vertraging over de gehele lengte (dan doet precieze plaats er ook niet meer toe). En eigenlijk hoor je alleen nog maar bijzondere gevallen op de radio tussen 7.00 en 9.00. Voor dagelijkse files hebben ze gewoon te weinig tijd. Maar het probleem is dat ze al lang niet meer voor de weggebruiker bezig zijn en alleen maar met zo mooi mogelijke statistieken dat de weggebruiker (degene die niet zit te whatsappen, eten, slapen, broekpoepen of als een kind van 4 voor het eerst in de auto zit) er gewoon de pineut van wordt.

Ik ben misschien niet zo oud als de rest hier (toch, 28 niet verkeerd), maar heb mijn kilometers al wel gemaakt en heb al wel wat ervaring op diverse trajecten vanuit Den Bosch, maar zo erg als de laatste maanden (of eigenlijk 2 jaar) is het volgens mij nog nooit geweest. Of dat nou door ongelukken komt of niet. En het probleem van de ongelukken is niet zozeer de ongelukken zelf, maar de onwil en onkunde om dat zo snel mogelijk op te lossen.
offtopic:
Beetje lang bericht geworden, maar goed

Martinspire - PC, PS5, XSX

• jaapstobbe
@Martinspire

Leuk en aardig, maar mag ik graag je argumentatie waarom we niet harder zouden moeten proberen om ongelukken te voorkomen? Elke ochtend (en ik ga langer mee dan jij :) ) hoor ik op het filenieuws "ongeluk, ongeluk, ongeluk, ongeluk, ongeluk", wat zorgt voor een extra 100-150km file. Dit bovenop de dagelijkse files die al irritant genoeg zijn (zie jouw verhaal). Dagelijkse files zijn tenminste nog voorspelbaar, die ongelukken zorgen altijd voor onaangename verassingen. Maar zoals ik al eerder zei, dagelijkse ongelukken zijn ingeburgerd en inmiddels wijd geaccepteerd, dat kan ik ook aan jouw laatste zin aflezen. Toch kan ik je op een briefje geven daar wanneer meer en meer auto's uitgerust worden met automatische remsystemen, guidance (op de rijbaan blijven) en weet ik veel wat er nog allemaal mogelijk is tot aan de zelfrijdende auto, files sterk zullen afnemen.

• Señor Sjon
Klink bekend. Ik sta ook in files die nooit op de radio komen.

Wat doet RWS, die knipt files op per provincie. Daarom wordt een file van 30km opgeknipt in stukjes. De A1-A6 van Amsterdam naar 't Gooi/Almere is/was daar ook notoir in.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 09:11

Martinspire

Awesomeness

jaapstobbe schreef op woensdag 17 december 2014 @ 11:48:
@Martinspire

Leuk en aardig, maar mag ik graag je argumentatie waarom we niet harder zouden moeten proberen om ongelukken te voorkomen? Elke ochtend (en ik ga langer mee dan jij :) ) hoor ik op het filenieuws "ongeluk, ongeluk, ongeluk, ongeluk, ongeluk", wat zorgt voor een extra 100-150km file. Dit bovenop de dagelijkse files die al irritant genoeg zijn (zie jouw verhaal). Dagelijkse files zijn tenminste nog voorspelbaar, die ongelukken zorgen altijd voor onaangename verassingen. Maar zoals ik al eerder zei, dagelijkse ongelukken zijn ingeburgerd en inmiddels wijd geaccepteerd, dat kan ik ook aan jouw laatste zin aflezen. Toch kan ik je op een briefje geven daar wanneer meer en meer auto's uitgerust worden met automatische remsystemen, guidance (op de rijbaan blijven) en weet ik veel wat er nog allemaal mogelijk is tot aan de zelfrijdende auto, files sterk zullen afnemen.
Dat heeft ermee te maken dat niet iedereen een gelijke rijstijl heeft en een ander verwachtingspatroon heeft. Het is dezelfde reden waarom er problemen ontstaan als je mensen dicht op elkaar gaat zetten. Ons instinct is daar niet voor gemaakt, net zo min voor autorijden. Dit levert gewoon ongelukken op en is tot op zekere hoogte onvermijdelijk.

Wat je wel kunt doen is het afhandelen van een ongeluk verbeteren, want dat gaat tegenwoordig slechter dan ooit.

En je hoort vooral ongelukken omdat dat de "bijzondere oorzaak" is waar het rijtje voor wordt samengesteld. En veel dagelijkse files slaan ze over, zonder dat daar een oorzaak voor hoeft te zijn.

Autonoom autorijden zal sowieso helpen omdat men dan gelijke snelheid heeft, gelijke afstand houdt en gelijke remsnelheid. De dichtheid waarom autonome auto's kunnen rijden is ook groter waardoor je wegcapaciteit toeneemt en dus minder files komen. Zelf juich ik dat ook toe, zo snel mogelijk alles autonoom. Maar zelfs dan heb je te maken met het probleem dat op sommige plekken te weinig wegen zijn met te weinig alternatieven.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Pagina: 1