Ondanks dat de "statistieken" van de overheid zeggen dat er minder files zijn, klopt dit van geen kant. Vanwege een korte opdracht rij ik de afgelopen tijd van Den Bosch naar Amsterdam en weer terug. Nou nou nou wat is dat een ramp-traject. Vorig jaar reed ik veel Den Bosch - Amersfoort en ik heb ook nog een tijdje Den Bosch - Nieuwegein gereden maar dat was echt niet zo erg als nu. Ring van Den Bosch is standaard file (gaat van 5 naar 3 banen inclusief kruisende vrachtwagens en verkeer wat er nog bijkomt van opritten) Vandaag stond ik er al om 6.35 in de file.
Voor Zaltbommel is standaard file (er is simpelweg geen capaciteit meer over). Meestal voor Knooppunt Everdingen ook nog wel, maar dat was voor mij niet eens zo heel onverwacht. Nee dan heb je ook nog remmen voor knooppunt met A12, de tunnel"dosering" en vervolgens op de trajectcontrole vaak nog wel een paar keer remmen. Vooral tunneldosering zorgt de laatste tijd voor de langste files. Ik snap ook totaal niet waarom. Dan zou er file in de tunnel staan SO FUCKING WHAT! Er is een vluchtstrook, er zijn om de 100 meter nooduitgangen, om de 25 meter hangt een brandslang, er is mega veel verlichting en er is ook nog eens gewoon matrixborden (wel klein maar toch) boven de weg. En dan nog denken ze te moeten doseren, want stel je voor. Nee Rijkswaterstaat, gewoon nee.
Degene die denkt te moeten doseren mag even een enkeltje gesticht want dat is gewoon belachelijk. Wat ze doen is de linkerbaan afsluiten om ervoor te zorgen dat er minder verkeer doorgaat. Waarmee je in feite 33% wegcapaciteit weghaalt, niet alleen op dat stuk, maar ook ervoor. Maar omdat de linkerbaan altijd drukker is dan de andere 2, heb je tot wel 50% minder capaciteit. En 3 banen is eigenlijk al te weinig, waardoor je uiteindelijk gewoon een uur vertraging oploopt als je niet vroeg genoeg bent. Ik heb in 2 weken tijd al 3x gehad dat ik 3 uur over de ochtendspits deed (en dat is dan niet om 8 uur de deur uit). Verder 10 keer meer dan 2 uur en maar 1 keer gehad dat het korter dan 1,5 uur was. Op een stuk waar je makkelijk binnen een uur op bestemming kunt zijn.
Het stuk terug is natuurlijk bij het opkomen van de A2 al file, de samenvoeging met A10 en voor de trajectcontrole. Dan Vinkeveen en Maarsen natuurlijk met files op de op/afrit en bij binnenkomen van ring Utrecht. Dan gaat je lol nog verder bij knooppunt Deil waar je standaard vanaf Beesd of eigenlijk eerder gewoon aansluiten tot voorbij Zaltbommel. En dan kom je Den Bosch in waar ook nog wel eens file staat op de buitenring om de A59 op te gaan. Want waarom zou je daar genoeg ruimte maken als er 4 banen bij elkaar komen.
1 van de problemen is de totale wegcapaciteit die ervoor zorgt dat foutjes gewoon direct file opleveren. Een ander is dat er te weinig alternatieven zijn (dus die capaciteit wordt ook niet beter). Kijk voor de gein in de ochtend eens op Google maps. Alle wegen vanuit Brabant naar het noorden staat gewoon file. Er zijn te weinig bruggen en die zijn ook nog eens te smal. Dat gaat de brug bij Ewijk niet oplossen en die aankomende (over 10 jaar ofzo *zucht* ) brug bij Gorichem ook niet oplossen. Verder is de ring van Utrecht een groot probleem. Simpelweg omdat het 1) geen ring is en 2) totaal geen mogelijkheid tot uitbreiden meer heeft. Ik heb nog wel wat tips doorgegeven aan Rijkswaterstaat, maar volgens mij gaan (behalve een auto-mail) de suggesties direct de prullebak in.
Daarnaast is elke poep en scheet voor Rijkswaterstaat reden om banen af te zetten, grote feestverlichting aan te gooien of lekker te leuten bij auto's langs de weg. Ik snap nog steeds niet waarom ze die pickups nodig hebben als je auto's toch niet weg gaat slepen. Ik snap dat prioriteit 1 de veiligheid is, maar op 2 tot 10 staat nergens haast om de weg vrij te maken. Mensen mogen lekker hun situatie uitleggen, verzekeringspapieren tekenen en op hun dooie gemak de schade nog even opruimen. Vaak wordt er nog even een fucking sleepwagen gebeld en heb je zo een half uur een weg afgesloten. Tel daarbij de schapen die bij elke poep of scheet gaan remmen om te kijken en je feest is compleet. Zoals op maandag waar 50 kilometer file stond op de A2. SLEEP DIE DINGEN NOU TOCH EENS WEG!!! Het hoeft ook helemaal niet prettig te zijn voor degene met pech. Die zijn dag is toch al verkloot. Nee, gewoon wegslepen van de snelweg (of op zijn minst de rijbaan) en dan maar zorgen hoe hij weg komt.
Dan, de file-info waar de TS het over had. Die is naatje. En dan niet een klein beetje, nee gewoon naatje. Tijden zitten ernaast, afstanden zitten ernaast, locaties zitten ernaast en aantallen zitten ernaast. Ik denk dat je het nog beter zult doen als je gewoon wat dingen gaat gokken. Hoe vaak ik me al wel niet verbaasd hebt dat ik ergens al 30 minuten in de file sta, maar gewoon wordt overgeslagen, terwijl een lullige file van 8 minuten vertraging breed wordt uitgemeten. Niet dat ik daar mijn info vandaan haal, nee dat is gewoon Google Maps op mn telefoon met verkeers-info laag (en Flitsmeister voor files en trajectcontrole). Daar zie ik veel vaker en veel sneller waar het precies vast staat en schat ik zelf wel in hoe lang het duurt. Zelfs Waze (de verkeers-app van Google) zit er vaak naast. Anyways, het loopt standaard een half uur achter met zaken die toen ook al niet klopte. Ik stond bv maandag al ruim 20 minuten stil bij Everdingen toen men het nog had over de file van Ring Den Bosch (1 uur en 5 minuten) en voor knooppunt Deil (45 min). Kwam daarna mijn file? Neen. En ook niet die voor de tunnel verderop en ook niet die op de trajectcontrole. Of dat je een omleiding hoort waarvan je al op voorhand weet dat dit niet gaat werken. Vandaag bv ipv A27 omrijden via A15 en A2 en verderop ipv A2 omrijden via A27 en A12 (ja leuk maar daar stond dus gewoon overal file). Doe dat gewoon niet. Je kunt in Nederland niet omrijden (misschien 3 locaties uitgezonderd maar verder gewoon niet).
En ik snap ook niet waarom er de laatste tijd zoveel nieuwe "knooppunten" bij zijn gekomen voor de file info. Niet alleen knippen ze een lange file in stukjes (want daardoor lijkt het aantal files minder en lijkt het alsof de overheid goed bezig is, maar daarbij zorgen ze er meteen voor dat de hele verkeersinfo niet meer klopt), maar er komen ineens plaatsen bij waar ik nog nooit van gehoord heb.
Zomaar een greep uit wat screenshots over de A2: Vlasven, Maarhezerhutten, Bosscheveldbrug (zelfs mn vader weet die niet eens), Diefdijk, Lingehorst, De Lucht West (sinds wanneer gaan we met pompstations werken), Nederweert, Meerssen, Leenderheide. Ondertussen begin ik er een paar te herkennen, maar dit is toch bullshit?
Grote stad met 50.000+ inwoners of knoopunten. Anders hoef je het niet te doen. En 6 files tussen Utrecht en Den Bosch is gewoon een x aantal minuten vertraging over de gehele lengte (dan doet precieze plaats er ook niet meer toe). En eigenlijk hoor je alleen nog maar bijzondere gevallen op de radio tussen 7.00 en 9.00. Voor dagelijkse files hebben ze gewoon te weinig tijd. Maar het probleem is dat ze al lang niet meer voor de weggebruiker bezig zijn en alleen maar met zo mooi mogelijke statistieken dat de weggebruiker (degene die niet zit te whatsappen, eten, slapen, broekpoepen of als een kind van 4 voor het eerst in de auto zit) er gewoon de pineut van wordt.
Ik ben misschien niet zo oud als de rest hier (toch, 28 niet verkeerd), maar heb mijn kilometers al wel gemaakt en heb al wel wat ervaring op diverse trajecten vanuit Den Bosch, maar zo erg als de laatste maanden (of eigenlijk 2 jaar) is het volgens mij nog nooit geweest. Of dat nou door ongelukken komt of niet. En het probleem van de ongelukken is niet zozeer de ongelukken zelf, maar de onwil en onkunde om dat zo snel mogelijk op te lossen.
offtopic:
Beetje lang bericht geworden, maar goed