Surround via optisch i.c.m. stereo via (USB)DAC

Pagina: 1
Acties:

• zuurstof22
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-11-2025
Ik ben niet tevreden over het geluid dat mijn pc naar mijn versterker stuurt. (optisch en analoog niet mooi)
Dit zou ik willen verbeteren met een DAC (Bereford 7520 SE / Gator) deze DAC heeft in oa.USB in

Maar.... mijn versterker gebruik ik ook regelmatig het kijken van een surround film.
Omdat de DAC 'enkel' een stereo uitgang heeft kan ik deze DAC dus niet gebruiken voor het beluisteren van surround.

Weet iemand of het mogelijk is om via de DAC 'stereo' te beluisteren via de USB ingang en de versterker gewoon via de optische kabel (surround) te blijven te gebruiken?

Ik heb geen ervaring met een USB als geluids bron. Vandaar deze vraag...

Mocht iemand een andere suggestie hebben dan is dit uiteraard welkom.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zegt "via optisch te blijven gebruiken". Oftewel, de verbinding is nu al digitaal. Dan gaat een DAC weinig helpen ben ik bang, tenzij je huidige DAC knap beroerd is. Maar echt slechte DAC's bestaan al lang niet meer. Ik denk dan ook eerder dat je probleem in je versterker zit.
Wat heb je nu voor versterker en speakers, en waar loop je tegenaan waar je qua geluid niet tevreden over bent? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Jag

Dan zou je steeds van audio device moeten gaan wisselen in je htpc. Of heeft die DAC ook optisch uit? Dan zou je op je receiver moeten swtitchen,

Verder sluit ik me bij the eagle aan.

• zuurstof22
Momenteel stuur ik mijn geluid optisch (digitaal) naar mijn versterker. (Sony DA3200ES) De digitaal ---> Analoog omzetting laat ik dus doen door mijn sony. Is niet mooi.
Als ik het signaal analoog naar de versterker toe stuur (omzetting in pc) Is niet mooi.

Ik HAD een leuk auzentech (prelude) geluids kaartje die goed klonk. De versterker had ik analoog aangesloten op mijn Auzentech. De DAC op de auzentech deed zijn werk goed.

• zuurstof22
Jag schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 21:52:
Dan zou je steeds van audio device moeten gaan wisselen in je htpc. Of heeft die DAC ook optisch uit? Dan zou je op je receiver moeten swtitchen,

Verder sluit ik me bij the eagle aan.
De DAC heef geen optische uit. (dan heb je geen DAC nodig... Toch)

Even voor de duidelijkheid. De USB wordt dus gewoon als Audio device gezien?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Even voor de duidelijkheid. De USB wordt dus gewoon als Audio device gezien?
Ja.

Je vertelt niet echt wat je gebruikt om je media af te spelen. XBMC bijvoorbeeld is zo in te stellen dat alle surroundformaten via passthrough en eventueel via een apart geluidsapparaat naar de versterker gaan, dus als je enkel XBMC gebruikt dan is het zo op te lossen. Waarschijnlijk moet je dan nog wel de receiver gaan switchen, want die zal niet automatisch van optisch naar analoog (verbonden met een DAC) schakelen.
Gebruik je andere software dan XBMC, dan zul je waarschijnlijk veel moeten schakelen in Windows of in je applicaties, d.w.z. handmatig de gebruikte geluidskaart instellen. Of je dat 1x kunt doen per applicatie of elke keer wanneer je iets afspeelt, hangt van de individuele applicaties af, en de manier waarop je ze gebruikt (gebruik je bijvoorbeeld Windows Media Player voor zowel muziek als films, dan zul je waarschijnlijk vaker moeten schakelen dan wanneer je aparte players voor muziek en films hebt).

Wat je wel kunt overwegen, is om in plaats van zo'n Beresford een kaart te kopen met fatsoenlijke DAC-chips die ook surroundformaten kan decoderen en tevens genoeg analoge uitgangen heeft. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Asus Xonar U7. Of koop weer zo'n Auzentech. Maar er zijn meer opties. Met al je geluid door 1 apparaat hoef je in principe nooit iets te schakelen. Je versterker heeft multi-channel inputs, dus qua ingangen kan dat probleemloos.

Onboard geluid ontoereikend: kan ik me iets bij voorstellen. Nieuwere moederborden hebben prima DAC-chips, maar dan nog moet het signaalpad schoon genoeg zijn om goed geluid te krijgen, wellicht heb je een exemplaar waar dit niet goed voorelkaar is. Laptops zijn ook nog vaak een drama.
Ik vind het wel een beetje apart dat de DAC-chip in de Sony blijkbaar ontoereikend is (zoals enkele anderen in dit topic ook al zeiden). Maar goed, het kan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Solarsparc op 02-12-2014 23:57 ]

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Ik heb een Asus Xonar U7 aan mijn DA1200ES hangen om van het standaard dts af te zijn (dit model doet geen hdmi audio)
Achteraf bleek het niet makkelijk om dts hd via software te decoden. De 'core' stream klonk hetzelfde als via de interne dac. Zo slecht is die Sony niet..

Gebruik hem nu eigenlijk alleen voor dat handjevol 7.1 films

• zuurstof22
Solarsparc schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:47:
[...]

Onboard geluid ontoereikend: kan ik me iets bij voorstellen. Nieuwere moederborden hebben prima DAC-chips, maar dan nog moet het signaalpad schoon genoeg zijn om goed geluid te krijgen, wellicht heb je een exemplaar waar dit niet goed voorelkaar is. Laptops zijn ook nog vaak een drama.
Ik vind het wel een beetje apart dat de DAC-chip in de Sony blijkbaar ontoereikend is (zoals enkele anderen in dit topic ook al zeiden). Maar goed, het kan zijn.
De DAC van de Sony en van mijn moederboard zijn bijna gelijk. Ik kan wijnig verschil ontdekken. Niet slecht te noemen..... Maar ik ben mijn Auzentech gewend. Deze klonk een stuk mooier. Omschijven waarom kan ik niet. Deze kaart klonk voller... Sony geeft een wat mat geluid.

Ik gebruik diverse programma's (verschillende) voor muziek en video. Toen mijn Auzentech het nog deed Liet ik zoals Solasparc zegt de video via de optische en muziek (winamp) over analoog versturen. Als ik het goed begrijp is dat ook mogelijk als de USB als geluids bron selekteer.

Muziek (Winamp -stereo) uit USB ---> DAC ---> versterker
Video (surround) uit optische (moederboard) --> versterker

De rede dat ik graag nu kies voor een externe DAC is dat het niet zoveel kost. En de aansluiting van een koptelefoon direct op een DAC (met volume regelaar) is prettig. En dat heeft die Bereford.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Bij mij is Windows te eigenwijs om dat prettig te laten werken :s
In xbmc heb ik de Asus als default, maar dan moet ik em in windows ook als default zetten, anders werkt alleen de onboard spdif. Ook op de amp zelf moet je telkens switchen tussen multi ch in en optical

Overigens heeft die Xonar ook nog een dedicated headphones chip, wellicht wel interressant voor jou?

• zuurstof22
Mikayu schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:09:
Bij mij is Windows te eigenwijs om dat prettig te laten werken :s
In xbmc heb ik de Asus als default, maar dan moet ik em in windows ook als default zetten, anders werkt alleen de onboard spdif. Ook op de amp zelf moet je telkens switchen tussen multi ch in en optical

Overigens heeft die Xonar ook nog een dedicated headphones chip, wellicht wel interressant voor jou?
zie er best leuk uit. Goedkoop .. Weet iemand hoe zo Asus Xonar U7 klinkt in vergelijking met een Bereford of vergelijkbare DAC?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nogmaals, geluid en het wel of niet goed klinken daarvan is persoonlijk. Als die Auzentech voor jou goed klonk, waarom regel je dan niet je versterker iets anders af zodat het geluid wat voller klinkt? Tip: even aan je bass knop draaien of de loudness aanzetten ;)

Verder nogmaals de vraag wat voor speakers je er aan hebt hangen.
En wat er met die Auzentech is gebeurd en waarom je die niet koopt als je er zo tevreden over was :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Jag

zuurstof22 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:58:
[...]

De DAC van de Sony en van mijn moederboard zijn bijna gelijk. Ik kan wijnig verschil ontdekken. Niet slecht te noemen..... Maar ik ben mijn Auzentech gewend. Deze klonk een stuk mooier. Omschijven waarom kan ik niet. Deze kaart klonk voller... Sony geeft een wat mat geluid.
Weet je zeker dat dat er niet meer verschillen waren zoals andere speakers/ opstelling / ruimte?

• zuurstof22
Jag schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:16:
[...]

Weet je zeker dat dat er niet meer verschillen waren zoals andere speakers/ opstelling / ruimte?
Nee..... Toen ik mijn auzentech nog werkte kon ik switchen tussen analoog (DAC v/d auzentech) en digitaal (DAC van Sony). Dit verschil was duidelijk te horen.

Ik heb overigens KEF 9 speakers.. Maar dat is -volgens mij- niet relevant. eveneens geldt dit voor de instellingen.

Waarom ik geen nieuwe auzentech meer koop... Auzentech bestaat niet meer. Drivers waren altijd al ellendig. Nu dus helemaal een ramp....

Ik probeer graag een externe DAC vanwege hoofd telefoon ingang + volume knop en ik toch ook wel geloof dat de kwaliteit van een externe DAC beter is dan een geluids kaart zou kunnen.
Pagina: 1