Ithaca81 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:57:
Je controller hangt vol met 2TB schijven. Toch staat er in het bovenste venster dat een volume 13.999,9 GB is. Is er dan wel sprake van 1 volume van 24x2TB?
Als er sprake is van meerdere volumes: je zou dan toch de schijven van volume 1 kunnen afkoppelen. Nieuw volume aanmaken, data van volume 2 kopiëren naar nieuwe volume.
volume 2 afkoppelen, schijven van volume 1 aansluiten op de poorten van volume 2 en nog een keer de boel naar nieuwe volume 1 kopiëren. dan oude schijven opnieuw afkoppelen en een nieuw volume maken.
Ik heb een soortgelijk 'probleem' gehad.
8x2TB RAID5 op een Areca 1222
Lang getwijfeld over ZFS maar ik durfde het toch niet goed aan. Ik heb het dus bij mijn vertrouwede Windows omgeving gehouden met Areca.
Eerst een scrub gedaan. Alle data leek in orde.
Vervolgens oude schijven afgekoppeld, nieuwe schijven (8x6TB) in RAID6 opgebouwd. Tot zover niet spannend en dat ging redelijk vlot. Ik heb nog een tijdje proefgedraaid met wat data waar ik een goede backup van had. Een schijf bleek problemen te geven. Die is vervangen. Overigens: rebuild tijd van 6TB schijven in RAID6 is LANG!
Ik kon van een vriend een (identieke) Areca kaart lenen. Daarop heb ik de oude schijven aangesloten. Na wat korte bootproblemen herkende het systeem twee controllers en twee volumes (oud: 12,7TiB netto, nieuw 32,76 TiB netto). Vervolgens was het in feite een simpele copy/paste actie in Windows.
Een van de oude HD's viel al redelijk snel uit bij het kopiëren. Snelheid die ik haalde varieerde enorm. MP3 en eBooks haalden de 30 á 40 MB/s. HD video liep aan één stuk door met 240 MB/s. Ik had sneller verwacht/gehoopt maar het kopiëren zonder incidenten van een degraded RAID5 naar het nieuwe volume vond ik al mooi genoeg. Ik was al angstig genoeg dat er niets meer mis mocht gaan met de degraded set. Ik vraag mij af of het degraded zijn van de set verantwoordelijk is voor de doorvoersnelheid. Stiekem hoopte ik op een doorvoer van rond de 450 MB/s.
Al met al draait het nu dus weer prima. Als je ergens een kaart kan lenen voor een aantal dagen moet je dit ook lukken, als je meerdere .