Led strip dimmen met mosfet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c337n
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 16:13
Ik wil graag een led-strip dimmen mbv een arduino en mosfets, op internet kan ik hier en daar tutorials terugvinden hiervoor, maar ik vraag me af welke mosfets hiervoor geschikt zijn. Waar moet ik op letten? Het moet denk ik een N-mosfet zijn. Moeten deze extra gekoeld worden als ze 12uur aan een stuk gebruikt zullen worden om een led-strip aan te sturen?
Zouden deze bijvoorbeeld volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kijk eens wat er in andere ledstrip projecten gebruikt is, kan niet missen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 10:07

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Een N mosfet voor als je de min van de led schakelt, anders een P mosfet.

Je vertelt niets over je ledstrip, maar je kunt zelf prima bepalen of je mosfet geschikt is. Een geschikte mosfet moet:
- de maximale stroom aankunnen (met voldoende marge)
- bij de aangeboden gatespanning Vgs voldoende open gaan (voldoende lage Rdson), zie de grafiekjes afdeling van de datasheet
- de maximale spanning (met voldoende marge) aankunnen
- thermisch: het verstookte vermogen: de gemiddelde stroom (rms) maal de spanningsval (op basis van de Rdson in die situatie), moet af te voeren zijn zonder dat de gewenste maximumtemperatuur overschreden wordt. Let daarbij op de thermal resistance waarden.

Voor hogere snelheden spelen er meer factoren mee, maar voor het aansturen van een ledstrip zal dat niet relevant zijn.

Een fatsoenlijke mosfet kan wanneer juist gebruikt gemakkelijk een paar ampere schakelen zonder dat een koelblok nodig is.

Alle informatie over de mosfet vid je in.de datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
TIP120 wordt vaak gebruikt hiervoor. Zelf ook al met succes gebruikt met een Arduino. Kost ook nog eens geen drol op eBay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat is geen FET. Ik zie veel de BUZ11 en de IRLZ34 em IRF540 voorbij komen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
irf3250
met een 10ohm op de gate
en dan pw.m signaal er naar toe sturen
afhakelijk van je duty cyle gaan de ledjes feller branden.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

memphis schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:24:
Dat is geen FET. Ik zie veel de BUZ11 en de IRLZ34 em IRF540 voorbij komen.
IRFZ34N heb ik bijv. veel gebruikt (keertje een lading van besteld) Waarschijnlijk zijn er hele series in die BUZxxx en IRFxxx van mosfet's die prima volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 00:10
irf540n heb ik gebruikt voor eenzelfde project.
gebruikte er 1 per kleur, voor een 5m ledstrip. Ledstrip is 12v, 3a per kleur oftewel die mosfet had het er maar makkelijk mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
c337n schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:37:
Ik wil graag een led-strip dimmen mbv een arduino en mosfets, op internet kan ik hier en daar tutorials terugvinden hiervoor, maar ik vraag me af welke mosfets hiervoor geschikt zijn. Waar moet ik op letten? Het moet denk ik een N-mosfet zijn. Moeten deze extra gekoeld worden als ze 12uur aan een stuk gebruikt zullen worden om een led-strip aan te sturen?
Zouden deze bijvoorbeeld volstaan?
Met een N-FET kun je low-side schakelen, met een P-FET high-side.
Aangezien je LED strip waarschijnlijk 12V is en je arduino 5V is high-side schakelen niet direct mogelijk en ben je dus aangewezen op low-side en dus N-FET.
Ik ga dus uit van: Vgs = 5V en Vds=12V.

De FET(datasheet die jij linked gaat bij maximaal 4V open en bij 5V zal hij ongeveer 20A kunnen geleiden (figuur 1 en 2).
Wat betreft vermogen staat er geen grafiek in die zegt hoe hoog Rds afhankelijk van Id/Vgs. Maar er staat wel vermeldt dat deze maximaal 17,5mOhm is bij Vds 10V en Id=25A.
P = R*I^2 hiermee kun je het verbruikt vermogen berekenen. Bij een stroom van 3A zal er dan ca. 157,5mW verbruikt worden in de FET. De thermische weerstand van junction naar ambient is 62°/W en komt bij dat vermogen op een kleine 10° uit. Kortom de junction van je FET wordt 10° warmer dan de lucht eromheen. Zo lang de warmte een beetje weg kan is extra koeling niet nodig.
Pagina: 1