c337n schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:37:
Ik wil graag een led-strip dimmen mbv een arduino en mosfets, op internet kan ik hier en daar tutorials terugvinden hiervoor, maar ik vraag me af welke mosfets hiervoor geschikt zijn. Waar moet ik op letten? Het moet denk ik een N-mosfet zijn. Moeten deze extra gekoeld worden als ze 12uur aan een stuk gebruikt zullen worden om een led-strip aan te sturen?
Zouden
deze bijvoorbeeld volstaan?
Met een N-FET kun je low-side schakelen, met een P-FET high-side.
Aangezien je LED strip waarschijnlijk 12V is en je arduino 5V is high-side schakelen niet direct mogelijk en ben je dus aangewezen op low-side en dus N-FET.
Ik ga dus uit van: Vgs = 5V en Vds=12V.
De FET(
datasheet die jij linked gaat bij maximaal 4V open en bij 5V zal hij ongeveer 20A kunnen geleiden (figuur 1 en 2).
Wat betreft vermogen staat er geen grafiek in die zegt hoe hoog Rds afhankelijk van Id/Vgs. Maar er staat wel vermeldt dat deze maximaal 17,5mOhm is bij Vds 10V en Id=25A.
P = R*I^2 hiermee kun je het verbruikt vermogen berekenen. Bij een stroom van 3A zal er dan ca. 157,5mW verbruikt worden in de FET. De thermische weerstand van junction naar ambient is 62°/W en komt bij dat vermogen op een kleine 10° uit. Kortom de junction van je FET wordt 10° warmer dan de lucht eromheen. Zo lang de warmte een beetje weg kan is extra koeling niet nodig.