Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Homeplug versus Wireless snelheden en verkeer managen

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Vandaag heb ik na lang rotzooien met wireless eens geexperimenteerd met powerline speeltjes om mijn PC boven met internet te verbinden. Nadat deze oplossing via het eerste stopcontact dat ik probeerde niet wilde werken verscheen bij stopcontact twee toch echt dat felbegeerde schermpje-met-draadje rechts onderin mijn beeldscherm. Verbinding! Toen ik speedtest losliet op de nieuwe constructie kwam ik echter tot een enigszins teleurstellend resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6n9xTFGvmlIVFg2T1zE0r9OM/full.png

Over draadloos haal ik namelijk het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AIXBcuP3WTKxlJoyLv4k7RUT/full.png

Die ping-score laat ik nu voor wat het is, ik ga dadelijk testen of ik in de praktijk eindelijk weer een voldoende lage latency haal om weer te kunnen gamen. Mijn punt is dat ik blijkbaar de helft van mijn doorvoersnelheid inlever hiermee, waar ik met wireless bijna mijn 75/75 glasvezelverbinding dichttrek. Ik had erop gerekend dat powerline niet zo snel zou zijn, maar nu ik beide oplossingen naast elkaar zie zo vraag ik me af of dit eventueel valt te combineren. Kan ik bijvoorbeeld instellen dat games uitsluitend via het bedrade netwerk verbinding maken, terwijl ik bij (Steam) downloads de WiFi benut? Is het uberhaupt mogelijk om op een dergelijke manier een simultaan met zowel bedraad als draadloos netwerk verbonden PC te gebruiken? Of kan ik het beste gewoon de wireless verbinding uitschakelen wanneer ik ga gamen, en deze weer inschakelen wanneer ik de maximale doorvoersnelheid van mijn netwerk nodig heb?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met diagnose hoe je met Powerline op 30Mbps uitkomt...

- exact welk apparaat gebruik je, en welk standaard (AV1.1 of AV2, en '200', '500', '600' of '1200'Mbps)?
- waar is de bridge beneden ingeplugged? Zit het op een verlengsnoer? Zit het in een stopcontact met ander device ernaast?
- idem voor boven?

Probeer verschillende stopcontacten. Probeer verlengsnoeren uit te sluiten. Probeer stopcontacten te nemen zonder tweede apparaat ernaast (evt ander apparaat tijdelijk eruit trekken cq elders aansluiten om te testen). Met name PC in zelfde stekkerdoos halveert al gauw je snelheid :o

Iig is 30Mbps vrij normaal voor AV1.1 500 of AV2 600 bij gemiddelde signaalkwaliteit, dus als dat je hardware is moet je niet ongelofelijk veel meer verwachten.

Mbt beide verbindingen: kan, maar valt in categorie 'gevorderd', je zult dingen apart moeten routeren, dus vooral je router moet aardig geconfigged worden. Ofwel UTP trekken danwel MoCA gebruiken lijkt me veel betere kwestie.

Sowieso, wat is je internetverbinding en wat is je verwachting dat je boven wilt halen?

Oslik blyat! Oslik!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Het gaat om de 500MBits D-Link adapters. Had in m'n startpost wel sneaky gelinkt maar bij deze nogmaals: pricewatch: D-Link Powerline AV 500 DHP-501AV. Mijn glasvezel van Caiway is trouwens gecapped op 75Mbit up en down.

Beide adapters zitten direct in het stopcontact geplugged. Ik heb geen idee hoe de groepen hier georganiseerd zijn (woon antikraak), maar deze huizen zijn wel al erg oud en de bedrading idem, dus als jij zegt dat dit geen vreemde snelheden zijn voor dergelijke hardware geloof ik je meteen. Vandaag heb ik eventjes gegamed en de latencies doen nu in elk geval nauwelijks onder voor UTP, dus in dat opzicht ben ik blij met hoe het nu werkt. Vanwege de woonsituatie is het niet praktisch om kabels te trekken en een coax aansluiting heb ik in m'n kamer evenmin, so I guess this is it. Zou ik met plugs met een hogere doorvoersnelheid nog een snelheidsverbetering kunnen verwachten, of is de belemmerende factor hier eenvoudigweg de bekabeling van het huis?

'Advanced' schrikt me op zich niet af, ben sinds kort voor een ISP werkzaam en wat extra kennis opdoen zou zeker geen kwaad kunnen, maar ik heb in dit geval niet zo'n duidelijk idee waar ik moet beginnen. Hoe noem je hetgene wat ik probeer te doen (draadloos en bedraad verkeer simultaan inzetten en managen) precies? Dan ga ik eens op zoek naar een goede tutorial.

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:39
Vaak zit er ook een tooltje bij de PowerLine adapters, hiermee kan je over t algemeen de snelheid tussen de adapters zien en e.v.t. instellingen aanpassen/firmware updaten..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Singular1ty schreef op woensdag 03 december 2014 @ 21:17:
Het gaat om de 500MBits D-Link adapters. Had in m'n startpost wel sneaky gelinkt maar bij deze nogmaals: pricewatch: D-Link Powerline AV 500 DHP-501AV. Mijn glasvezel van Caiway is trouwens gecapped op 75Mbit up en down.
Is dat gelijk ook wat je wilt halen, of wil je meer (hogere snelheden binnen je LAN voor file transfers etc)?
Beide adapters zitten direct in het stopcontact geplugged. Ik heb geen idee hoe de groepen hier georganiseerd zijn
In dat geval: probeer zomaar even een paar stopcontacten, kijk wat beste werkt. Ook andere apparaten proberen te verplaatsen, vooral PCs maar eigenlijk alles met een schakelende voeding levert storing.
(woon antikraak), maar deze huizen zijn wel al erg oud en de bedrading idem, dus als jij zegt dat dit geen vreemde snelheden zijn voor dergelijke hardware geloof ik je meteen. Vandaag heb ik eventjes gegamed en de latencies doen nu in elk geval nauwelijks onder voor UTP, dus in dat opzicht ben ik blij met hoe het nu werkt. Vanwege de woonsituatie is het niet praktisch om kabels te trekken
Huh :?

Antikraak is toch bij uitstek tijdelijk? Dan is kabel langs plint/trap leggen, evt met duct tape vastgemaakt toch geen enkel probleem?
en een coax aansluiting heb ik in m'n kamer evenmin, so I guess this is it.
Als je geen coax hebt en geen UTP wilt, dan is het ofwel powerline danwel WiFi.

Heb vandaag een paar 4x4 MiMo bridges even aan de tand mogen voelen. Die zouden je makkelijk verder kunnen helpen, maar enige momenteel commercieel verkrijgbare device met die chip kost EUR 200 en daar zou je dan twee van nodig hebben. Theoretisch een optie, maar lijkt me minder realistisch :z
Zou ik met plugs met een hogere doorvoersnelheid nog een snelheidsverbetering kunnen verwachten, of is de belemmerende factor hier eenvoudigweg de bekabeling van het huis?
Het probleem is niet eens de bekabeling (bij Powerline is oud juist vaak beter, ook nieuwste kabels zijn niet voor signaaloverdracht bedoeld en verschillende fases maken het alleen maar moeilijker). Het verschil tussen AV1.1 500 en AV2 600 is vooral een hogere modulatie bij goed signaal. Leuk, maar IRL schiet je daar niets mee op. Sterker nog, wat ik tot nu toe zag was betere prestatie bij normaal tot slecht signaal moet de oudere AV1.1 500 gevallen.

AV2 1200 levert je naast die wassen neus van de modulatie ook 2x2 MiMo op (signaal zowel via fase als via de aardedraad). Dat levert in vrijwel alle situaties betere verbindingen op, maar ook hier: AV2 1200 apparaten zijn dunbezaaid en duur. Beste koop op dit moment is het setje van Devolo (1200+ iirc), maar dan kost ook al EUR 100 en hoewel het zeker sneller gaat zijn dan de 30Mbps die je nu haalt heb je nog geen garantie voor 75Mbps.
'Advanced' schrikt me op zich niet af, ben sinds kort voor een ISP werkzaam en wat extra kennis opdoen zou zeker geen kwaad kunnen, maar ik heb in dit geval niet zo'n duidelijk idee waar ik moet beginnen. Hoe noem je hetgene wat ik probeer te doen (draadloos en bedraad verkeer simultaan inzetten en managen) precies? Dan ga ik eens op zoek naar een goede tutorial.
Wat je vooral niet moet doen is focussen op draadloos vs bedraad, maar gewoon op routing, om precies te zijn verschillende diensten over verschillende interfaces routeren. Dat is allemaal layer 3. Dat de layer 1 er anders uitziet boeit verder niet, het gaat gewoon om interfaces en IP-adressen. Op de router heb je dus minimaal twee verschillende IP-adressen nodig op de LAN-poorten en/of twee verschillende VLANs, iig elk op een andere LAN-poort, om dit voor elkaar te krijgen. Dan routeer je vanaf de PC specifieke apps richting specifiek IP ipv default gw.

Oslik blyat! Oslik!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Wat je vooral niet moet doen is focussen op draadloos vs bedraad, maar gewoon op routing, om precies te zijn verschillende diensten over verschillende interfaces routeren. Dat is allemaal layer 3. Dat de layer 1 er anders uitziet boeit verder niet, het gaat gewoon om interfaces en IP-adressen. Op de router heb je dus minimaal twee verschillende IP-adressen nodig op de LAN-poorten en/of twee verschillende VLANs, iig elk op een andere LAN-poort, om dit voor elkaar te krijgen. Dan routeer je vanaf de PC specifieke apps richting specifiek IP ipv default gw.
Thanks! Ik zal als ik echt het gevoel heb snelheid tekort te komen me daar nog eens in verdiepen. Voor nu merk ik dat LAN tijdelijk loskoppelen een effectieve poor man's solution is wanneer ik grotere hoeveelheden data over 't netwerk probeer te duwen. Komt in de praktijk toch niet te vaak voor.
AV2 1200 levert je naast die wassen neus van de modulatie ook 2x2 MiMo op (signaal zowel via fase als via de aardedraad). Dat levert in vrijwel alle situaties betere verbindingen op, maar ook hier: AV2 1200 apparaten zijn dunbezaaid en duur. Beste koop op dit moment is het setje van Devolo (1200+ iirc), maar dan kost ook al EUR 100 en hoewel het zeker sneller gaat zijn dan de 30Mbps die je nu haalt heb je nog geen garantie voor 75Mbps.
I see. Dan hou ik voorlopig m'n ogen open of zoiets toevallig langskomt voor een beetje betaalbare prijs via een tweedehandskanaal hier of daar. Goed om te weten dat ik met AV1.1 500 op zich geen miskoop heb gedaan.

Wat betreft de antikraak situatie zit ik hier inmiddels al meer dan een jaar, maar ik mág in dit huis niet echt klussen, wat gaten boren uitsluit (heb ik ook het geschikte gereedschap niet voor). Kabel trekken is niet ontzettend praktisch, de route van de router naar mijn kamer is zo ongeveer de langst denkbare binnen de woning als ik het met ductape hier en daar zou doen, vandaar.

Enfin, dank voor de antwoorden, mocht er een setje van die 4x4 MiMo plugs van een vrachtwagen vallen dan hou ik me aanbevolen O-)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 20:50
Singular1ty schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:19:
[...]
Wat betreft de antikraak situatie zit ik hier inmiddels al meer dan een jaar, maar ik mág in dit huis niet echt klussen, wat gaten boren uitsluit (heb ik ook het geschikte gereedschap niet voor). Kabel trekken is niet ontzettend praktisch, de route van de router naar mijn kamer is zo ongeveer de langst denkbare binnen de woning als ik het met ductape hier en daar zou doen, vandaar.
Standaard kan een ethernetpoort 100m kabel aansturen. Dus daar zal geen beperking liggen. Je kunt kabels met clipjes tegen een plint of niet al te harde muur spijkeren. Netwerkkabel heeft technisch gezien de voorkeur daar die gegarandeerde snelheden levert (100 Mb/s of 1 Gb/s); het heeft een eigen transmissiekanaal dat het niet deelt met andere signalen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Singular1ty schreef op donderdag 04 december 2014 @ 15:19:
[...]

I see. Dan hou ik voorlopig m'n ogen open of zoiets toevallig langskomt voor een beetje betaalbare prijs via een tweedehandskanaal hier of daar. Goed om te weten dat ik met AV1.1 500 op zich geen miskoop heb gedaan.
Kans om bleeding-edge spul 2e hands te krijgen is al laag, laat staan dat je het goedkoop vindt. Zou er komend jaar iig niet op rekenen. Iig verre blijven van die AV2 600 meuk, dat is echt overwinning van marketingblaat over functie :/
Mag zoals gezegd 100m zijn. Ik zou het iig zo doen, ook als ik meer dan een jaar ergens zat (als ik echt niet mocht boren)
Enfin, dank voor de antwoorden, mocht er een setje van die 4x4 MiMo plugs van een vrachtwagen vallen dan hou ik me aanbevolen O-)
Hehe, you wish :P

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1