Toon posts:

intel en ontwikkeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dit las ik net
AMSTERDAM - Chipfabrikant Intel is er in geslaagd de transistors van chips zowel te verkleinen als te versnellen. Hierdoor is het mogelijk het aantal transistors in een chip aanzienlijk uit te breiden, waardoor de rekenkracht fors toeneemt.

De huidige Pentium 4 processors bevatten circa 42 miljoen transistors en hebben een kracht van 1,7 gigahertz. Door de nieuwe technologie is het volgens Intel mogelijk het aantal transistors uit te breiden tot één miljard waarmee de rekenkracht uitkomt op 20 gigahertz. De nieuwe chips zullen niet voor 2007 op de markt verschijnen.

Ontwikkelaars van Intel hebben de transistors kunnen verkleinen tot 0,02 micrometer. De kleinste transistors vandaag de dag zijn 0,18 micrometer. De nieuwe transistors zijn niet alleen kleiner, ze zijn ook zuiniger met energie. Een Pentium 4 chips consumeert circa 1,7 volt. De nieuwe transistors zullen niet meer dan 1 volt gebruiken.

De nieuwe krachtige processoren zullen volgens Intel een grote rol spelen in de groei van spraakherkenningstechnologie en vertalingssoftware. Zo zullen computers en handhelds in staat zijn gesproken commando's op te volgen.

en wat betekent dit voor amd ??

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57
Oud nieuws. Wat dit voor AMD betekend? Dat ze flink aan de bak moeten me dunkt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

In de lijn der verwachting. Het duurt even, voordat dit soort nieuwe technieken toegepast worden in consumentenproducten.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat 't betekend voor AMD...? dat ze straks ff met Intel moeten gaan praten en hun onderlinge betrekkingen weer herzien.

De kans dat AMD niet binnen een jaar na Intel deze technieken gebruikt op commerciele basis is namelijk nihil.

Technieken om chips te maken zijn niet concurrerend voor Intel en 't levert iig wat centjes op. Pas als AMD deze technieken kan gebruiken (een goed design heef) kan Intel er misschien last van hebben, maar zoveel capaciteit heeft AMD (nog) niet.

Ofwel, geen vuiltje aan de lucht voor beide bedrijven.... :)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Op donderdag 14 juni 2001 10:01 schreef ecteinascidin het volgende:

De kans dat AMD niet binnen een jaar na Intel deze technieken gebruikt op commerciele basis is namelijk nihil.
:+ :o :+ mogen ze van dromen ja, eerst maar effies die hammers afwachten |:(

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Ik denk dat AMD straks echt op z'n bek gaat gewoon alles bleek eerst sneller te zijn. Maar het wordt langzamer hand toch zo bekend dat de pentium 4 wel degelijk sneller is dan een athlon. Intel richt zich ook op de toekomst AMD is daarintegen alleen met nu nu en nog eens nu bezig want als we op die slechte hammer moeten wachten duurt dat nog wel een tijdje.

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

huh, dit artikel heeft niets met snelheid van CPU's te maken maar met de manier waarop CPU's gemaakt wordt.

De vraag of Intel AMD een licentie op deze fabricageprocedes geeft is hiero de issue, onafhankelijk van welke kontschoppende CPU dan ook. Hammer, Itanium, whatever.

Verwijderd

Het kan natuurlijk gewoon ook een beetje psychologische oorlogs voering van Intel zijn.

De producent waar ze nu met wantrouwen naar kijken is VIA, die CPU's maakt in de 800 tot 1000 mhz range die maar 5 watt verbruiken.
Intel en AMD lukt dit momenteel niet.

Als de C3 succesvol is, en een goed en sneller vervolg heeft hebben beide een probleem. Dat Intel de techniek ontwikkelt heeft, wil nog niet zeggen dat ze een betrouwbare en goedwerkende CPU er mee kunnen maken.

Eerst zien, dan geloven.

8-)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

CPU power wordt meer en meer een wat minder grote issue. Vroeger was CPU power HET criterium. Tegenwoordig is de schaalbaarheid van software en spellen veel groter, de markt verandert wat dat betreft. De snelste CPU in je systeem betekent niet meteen duizelingwekkende presaties vergeleken met de buurman, die iets minder snels in zijn PC heeft. Top MHz'en worden meer en meer iets voor de die-hard users, balans tussen systeemonderdelen gaat meer spelen. Ik vraag me daarom ook af hoe snel het Mhz verhaal door blijft rollen.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:24
Op donderdag 14 juni 2001 13:50 schreef cool0 het volgende:
Ik denk dat AMD straks echt op z'n bek gaat gewoon alles bleek eerst sneller te zijn. Maar het wordt langzamer hand toch zo bekend dat de pentium 4 wel degelijk sneller is dan een athlon. Intel richt zich ook op de toekomst AMD is daarintegen alleen met nu nu en nog eens nu bezig want als we op die slechte hammer moeten wachten duurt dat nog wel een tijdje.
huh?!? P4 sneller ??
Sinds de introductie van de P4 met RDRAM is het aandeel van Intel verder gezakt naar onder de 70%, terwijl AMD nu ruim 30% heeft...

Intel durft de snellere P3 nauwelijks op de markt te brengen, omdat een P3@1.4 GHz sneller is dan een P4@1.7 GHz.
Intel drukt nu snel de P3 en 'oude' P4 door de strot van de consumenten in de hoop dat Northwoord, de nieuwe core, op de nieuwe socket icm DDR ipv RDRAM de zaak een beetje kan rechttrekken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op donderdag 14 juni 2001 15:49 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

huh?!? P4 sneller ??
Sinds de introductie van de P4 met RDRAM is het aandeel van Intel verder gezakt naar onder de 70%, terwijl AMD nu ruim 30% heeft...

Intel durft de snellere P3 nauwelijks op de markt te brengen, omdat een P3@1.4 GHz sneller is dan een P4@1.7 GHz.
Intel drukt nu snel de P3 en 'oude' P4 door de strot van de consumenten in de hoop dat Northwoord, de nieuwe core, op de nieuwe socket icm DDR ipv RDRAM de zaak een beetje kan rechttrekken.
Nog gehersenspoeld onlangs? Iedere keer dezelfde mythe's en Pro-AMD geruchten te zien is nogal vermoeiend....

* Delerium maakt mental note... Update CPU Intel FAQ met p4 en benches, zodat te zien is dat de p4 volwassen prestaties kan leveren

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 15:49 schreef GarBaGe het volgende:

[..]

huh?!? P4 sneller ??

AMD boven de 30%?? :Z

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 15:51 schreef ecteinascidin het volgende:

[..]

Nog gehersenspoeld onlangs? Iedere keer dezelfde mythe's en Pro-AMD geruchten te zien is nogal vermoeiend....

/me maakt mental note... Update CPU Intel FAQ met p4 en benches, zodat te zien is dat de p4 volwassen prestaties kan leveren
Jij bent ook wel overduidelijk Pro-Intel hoor (dat maak ik niet alleen op uit deze post). Hij heeft best het recht om Pro-AMD te zijn :?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Ik heb een AMD en een intel. Ik zie mezelf als redelijk onafhankelijk en vind het ook wel een beetje raar dat sommige mensen nog steeds lekker volhouden aan het gegeven dat de athlon de p4 schijt trekt in verouderde software. Hoe kun je nu in hemelsnaam denken dat een CPU die aan het eind van zijn ontwikkeling zit, sneller is als 1 die aan het begin staat van zijn ontwikkeling....
Kijk asl je alleen games speelt dan snap ik je insteek, maar voor de professionele markt; servers en beeldbewerking delft AMD zwaar het onderspit.

Kijk als dit gegeven je niet intereseert en je liever verder wilt blijven dromen dat op jouw Athlon-PC dat ene specifieke gamepje sneller is als op een p4, en hier zonder enige verdere research onlosmakelijk aan verbindt dat de CPU dan ook algemeen sneller c.q. beter is, nou dream on zou ik zeggen... (ik heb er geen last van, maar kan het zelf moeilijk begrijpen......zal wel aan mij liggen :+ )

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Al eerder ergens gezien, maar is leuk nieuws :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Toch waart hier een ware Intel fan rond..... (ik noem geen namen)

Er mag geen slecht woord over de P4 gedropt worden of het magische woord "software-optimalisatie" wordt uit de kast getrokken. Nog maar weer een keer mijn mening: Intel is aan het dwalen op het moment...

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Topic ging over Intel CPUbouw technieken.`.. design staat niet ter discussie. AMD zealoten die beweren dat Intel geen licenties geeft om de p4 etc te beschermen zijn maf. Zoveel last heeft Intel ook niet van AMD.

Die p4 en Athlon4 bench verschillen en 't vergeten van 't radicaal veranderde concept van de P4 wordt gewoon te vaak vergeten en zo vaak hoor je hoe erg AMD rulex. Da's een SoR reactie en die hoef ik niet.

Ofwel, terug naar de 0.02 micorn technieken en mogelijkelicenties of topic -> slotje.

Met technieken kan je vaak meer verdienen. Als Intel AMD een licentie geeft verdient Intel ook aan iedere AMD CPU. 't zal Intel een zorg zijn of Athlon7 (technieken over 5 jaar :) ) sneller of langzamer is. In geval van nood heeft Intel nog steeds een betere merknaam dus Intel zal door 't uitlenen van technieken aan AMD echt geen problemen krijgen.

Verwijderd

Op donderdag 14 juni 2001 16:56 schreef osama het volgende:
.... de p4 schijt trekt in verouderde software.
Sjit. hee
3DSMax R4 is net uit. Nu al weer verouderd .. Jeeemig de pemig.
Hoe kun je nu in hemelsnaam denken dat een CPU die aan het eind van zijn ontwikkeling zit, sneller is als 1 die aan het begin staat van zijn ontwikkeling....
Maar welke staat er aan het begin, bedoel je
Clawhammer ?
Palomino?
*knip
Was getekend :
Een objectieve toeschouwer.

:9

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij heeft Intel een hele berg licenties in de kast liggen, evenals IBM. Ik schat dat 1, misschien 2 tiende van deze licenties uiteindelijk commercieel interessant zijn. Met name het inkrimpen van de dies is erg veelbelovend. We zitten nu op het punt, dat atomair ellende kan onstaan, omdat alles zo klein wordt. Een inslag van een zonnestraal deeltje zou dan al roet in het eten kunnen gooien. Het vinden van betrouwbare technieken om de dies kleiner te maken en ook werkbaar zijn dan ook erg boeiend. Hmm, ik ben weer aan het raaskallen. Wat ik wil zeggen is dat niet iedere ontdekking met persberich en al ook daadwerkelijk commercieel levensvatbaar is. Bovendien zal het allemaal wel even duren, voordat de aangekondigde techniek mogelijk toegepast wordt. Wel goed dat Intel er mee bezig is. Van AMD hoor je eigenlijk alleen maar meer van hetzelfde, maar geen daadwerkelijk nieuwe ontwikkelingen en technieken voor de toekomst. AMD heeft dan ook in zekere zin een probleem, omdat ze vroeger gewoon lekker achter Intel aan konden hobbelen met een dik pak aan licenties in hun zak. Hoe langer AMD langszij ligt, hoe moeilijker het wordt voor ze om op basis van huidige technieken, afgezien van dieverkleining op conventionele manieren, de race met Intel vol te houden. Intel heeft een grote vriend, welke AMD niet heeft en dat is tijd.

Verwijderd

Wat natuurlijk niet onmogelijk is, is dat IBM nu met AMD in zee gaat in plaats van VIA.
En de monster combinatie als alle drie oiit besluiten samen te overleven.

IBM heeft heel wat voetafrdrukken liggen op het sub atomaire onderzoeks pad ;)

• Abbadon
Op donderdag 14 juni 2001 10:01 schreef ecteinascidin het volgende:
Wat 't betekend voor AMD...? dat ze straks ff met Intel moeten gaan praten en hun onderlinge betrekkingen weer herzien.
Naast Intel zijn er wel wat meer spelers op de markt. Voor het 0.13 fabricageproces is AMD al naarstig naar partners op zoek, waaronder IBM en Motorola. Hoewel AMD een schitterende $2 miljard Dresden fab heeft waarmee ze niets onder doen voor Intel, lopen ze op het gebied van 0.13 micron toch achter; Intel komt dit jaar al uit met zulke cpu's terwijl AMD de intro van de op 0.13 gebaseerde K8 Hammer al weer naar achter heeft verschoven. Een goed 0.13 fabricageproces levert een leuk kostenvoordeel op, en de tijdspanne dat Intel dit proces gebruikt en AMD nog vastzit aan het 'oude' 0.18 proces levert Intel een duidelijk voordeel; of lagere prijzen of vettere winst en natuurlijk snellere cpu's, allen niet goed voor AMD. Dus, in mijn optiek betekend het dat AMD inderdaad snel één of meerdere partners moet zoeken die kunnen helpen om de invoering v.h. 0.13 micron proces te versnellen.

Ofwel, wél een potentieel vuiltje aan de lucht voor één van de twee firma's ;)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:24
En wat betreft chip-bouwen...
ASML is momenteel toon-aangevend op de wafer-fabricage. Hun nieuwste Step&Scan TwinScan technologie is momenteel nog niet geevenaard. ASML levert vooral aan AMD.
Intel krijgt echter de meeste machines van SVGL, welke dus momenteel wordt overgenomen door ASML.
Als ASML zowel Intel als AMD voorziet van waferstepper machines, zal het vrijwel onmogelijk zijn voor Intel om een fabricage proces (lees: waferstepper) te hebben wat technisch voorop loopt t.o.v. AMD. Aangezien beide van dezelfde leverancier krijgen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Abbadon
Op Friday 15 June 2001 08:58 schreef GarBaGe het volgende:
ASML is momenteel toon-aangevend op de wafer-fabricage. Hun nieuwste Step&Scan TwinScan technologie is momenteel nog niet geevenaard. ASML levert vooral aan AMD.
Intel krijgt echter de meeste machines van SVGL, welke dus momenteel wordt overgenomen door ASML.
Als ASML zowel Intel als AMD voorziet van waferstepper machines, zal het vrijwel onmogelijk zijn voor Intel om een fabricage proces (lees: waferstepper) te hebben wat technisch voorop loopt t.o.v. AMD. Aangezien beide van dezelfde leverancier krijgen...
Dat is wel zo, maar voordat je van die mooie ASML machine's gebruik kan maken moet je o.a. wel een goed cpu design hebben. Het is natuurlijk niet zo van "we maken nu 0.18 chips, en als we 0.13 ASML productie machine's nemen hebben we 0.13 micron chippies".

Verwijderd

Op Friday 15 June 2001 08:58 schreef GarBaGe het volgende:

*knip*
....
zal het vrijwel onmogelijk zijn voor Intel om een fabricage proces (lees: waferstepper) te hebben wat technisch voorop loopt t.o.v. AMD. Aangezien beide van dezelfde leverancier krijgen...
Hee ;)
die vind ik wel mooi.

Het is natuurlijk zo, dat elke industrie aan afstoting doet, waar het kan, van taken die een zelfstandig bedrijf voor ze kan doen.

Garbage,
heb jij enog idee wat VIA doet op dit gebied met hun Samuel II / C3 processor ?
Pagina: 1