Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

MAC Adressen uitsluiten van internet.

Pagina: 1
Acties:

• perkepower
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-12-2022
Hello Tweakers,

Ik probeer al een tijdje een bepaald MAC Adres te weren van het internet. Simpelweg omdat deze persoon niet op internet hoeft voor zijn werkzaamheden.

Het gaat om een laptop welke maar terug blijft komen in de Adress Leases van de dhcp server. Ik heb het MAC Adres toegevoegd aan de deny filter (welke ge-enabled is). Vervolgens het ip verwijderd uit de adress leases.. en toch komt dit apparaat telkens terug in de Adress Leases??

Zijn er dingen die ik nog vergeten ben gezien het een tijdje geleden is dat ik met ws2012 heb gewerkt...

Als ik met mijn telefoon ga testen ervaar ik hetzelfde. Mac adres opgezocht in de Wireless Client List van Engenius. Vervolgens hetzelfde mac adres toegevoegd aan de deny-filter in de dhcp server. Vervolgens het apparaat uit de adress leases gegooid.. en toch kan ik nog internetten?

Het werkt pas als ik mijn mac-adres kick uit de wireless client list (deze wordt dan automatisch toegevoegd aan de Mac adres filter van Engenius.)

Mis ik iets??

De laptop gaat gewoon rechtstreeks via een wall-outlet op internet en dus niet

Verwijderd

Dus je hebt Windows server die als DHCP server acteert.

Je hebt een Engenius AccessPoint.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je het technisch goed wilt regelen, zul je dit toch echt op je proxy-server oid moeten regelen. Leuk dat je zijn mac-address exclude van je DHCP-scope, maar een mac-address is simpel te spoofen en anders stelt de gebruiker wel handmatig een ip-adres in. Dit is schijnveiligheid zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Question Mark op 02-12-2014 15:38 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• perkepower
Klopt Fridgeman..

Wij draaien WS2012 met daarop Hyper-V Manager.

Hier vallen 3 virtuele servers onder:

-PIM (product informatie management)
-SRV01 (active directory, dns, dhcp, etc.)
-TS (terminal server)

Engenius Accespoint voor het uitzenden van WIFI signaal in onze zaak.

Een beetje ervaren computer gebruiker weer zijn mac-adres wel te spoofen. Maar het soort wat hier rond loopt weet niet eens wat een mac-adres is..het zijn gebruikers die niet eens een bijlage aan een mailtje kunnen toevoegen.. dus om mezelf veel werk en moeite te besparen probeerde ik het via de mac-adres filter.

Gezien de meeste gebruikers via een thin client op de TS werken gaat het maar om een handjevol gebruikers die zijn/haar laptop wel eens aan het netwerk verbind.

Ben het met je eens dat het beter via een proxy te regelen is.. alleen het feit blijft dat ik dit "naast" mijn dagelijkse werkzaamheden doe. Tijd ontbreekt hier een beetje..

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je wilt 'm weren van 't internet, maar hij zal toch wel netwerktoegang moeten hebben om naar netwerkshares e.d. te kunnen, of niet? Waarom hem niet gewoon een vaste lease geven en de gateway leeg laten? Kan hij wel bij netwerkschijven, maar niet 't internet op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• perkepower
Klopt. In principe hoeven ze geen netwerkshares te benaderen (dit kan alleen als via de thin client inloggen op de TS). Enkele mensen gebruiken nog een laptop om bestanden uit te werken en deze vervolgens te printen.

Ik zoek een simpele manier om ze wel netwerktoegang te geven (om te printen bv.) maar dat ik ze eenvoudig kan weren van internet...

Wellicht is dit heel simpel te regelen. Maar ik wil het (indien mogelijk) in kunnen stellen op mac-adres zonder dat ik de laptop/pc handmatig hoef te configureren. Sommige gebruiken deze laptop ook thuis en als ik een vast ip instel loop ik weer het risico op telefoontjes dat de laptop thuis niet werkt... ;)

Buiten het feit dat een mac-adres filter schijnveilig is.. zou deze optie toch wel moeten werken?

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
Een apart VLAN, subnet, aanmaken voor die groep mensen en met firewall of ACL toegang tot internet weigeren en hun toegang geven tot de printer netwerk.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Hero of Time geeft de oplossing al. Gateway weg laten.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
perkepower schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:35:
Sommige gebruiken deze laptop ook thuis en als ik een vast ip instel loop ik weer het risico op telefoontjes dat de laptop thuis niet werkt... ;)
Ehmmm, als ze thuis een virus oplopen, kunnen ze potentieel je netwerk infecteren.
Is dat niet een grotere zorg?

Verder kan je in de DHCP natuurlijk een IP aan een MAC adres hangen, hoeft helemaal niet in de laptop zelf.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 03-12-2014 14:40 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1