Hoge toon bij processor idle. Moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-01 22:49
Sinds ik gisteren mijn RAM geheugen een upgrade heb gegeven, maakt mijn computer een ontzettend hoog geluid. Dit doet hij alleen als de processor "idle" staat. Als ik bij Power Management via het configuratiescherm de functie "disabling idle" aanzet dan houdt het direct op en is het stil. Het nadeel is, is dat m'n systeem dan veel meer herrie maakt. Fans gaan harder draaien etc. Ik heb in de BIOS ook al geprobeerd C1E uit te schakelen (las ik veel in andere topics) maar dit helpt niet.

Nu las ik dat het wellicht de capacitor(s) van het moederbord kunnen zijn die niet meer helemaal goed functioneren. Ik weet zeker dat dit geluid nooit eerder aanwezig is geweest. Wellicht klinkt dit probleem voor iemand bekend? Het geluid komt sowieso van het gebied waar de processor + heatsink zit. Wat kan ik hier aan doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit klinkt inderdaad als coilwhine. Kun je achterhalen welke spoelen dat zijn? Als je die voorziet van een druppeltje hotglue is het vaak al opgelost (omdat ze dan niet meer kunnen resoneren).

• flashingst
Ik heb grondig mijn moederbord onderzocht maar kan echt niets raars vinden...

Verwijderd

Probeer eens goed te luisteren, ga alle spoelen langs.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2014 15:54 ]

• flashingst
Ik kan nogmaals proberen te luisteren waar de piep precies vandaan komt maar aangezien ik al een aantal keren boven de open kast van m'n pc heb gehangen denk ik dat het lastig wordt 8)7

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Druk (niet te hard) met een potlood, of iets anders wat niet geleid, tegen wat onderdelen. Als de toon veranderd, dan weet je of het de boosdoener is. Overigens kan het ook heel goed van de voeding of, als je die hebt, van de videokaart komen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

flashingst schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 17:41:
Ik kan nogmaals proberen te luisteren waar de piep precies vandaan komt maar aangezien ik al een aantal keren boven de open kast van m'n pc heb gehangen denk ik dat het lastig wordt 8)7
Het probleem is als je gewoon boven je kast gaat hangen je het probleem niet echt goed kunt isoleren.

Ik heb wel eens een truukje gezien om door een wcrolletje te luisteren waar het geluid vandaan kwam, omdat je dan wat 'gerichter' kunt luisteren. Geen idee of het werkt, maar het is het proberen waard natuurlijk.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
VantageR schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 17:57:
Druk (niet te hard) met een potlood, of iets anders wat niet geleid, tegen wat onderdelen.
Euh, grafiet geleidt hè..? Dus een potlood lijkt me dan niet zo handig ;)

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:42
TERW_DAN schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:06:
[...]

Het probleem is als je gewoon boven je kast gaat hangen je het probleem niet echt goed kunt isoleren.

Ik heb wel eens een truukje gezien om door een wcrolletje te luisteren waar het geluid vandaan kwam, omdat je dan wat 'gerichter' kunt luisteren. Geen idee of het werkt, maar het is het proberen waard natuurlijk.
Opgerold A4 blaadje in trechter vorm werkt perfect, zo kan je vrij nauwkeurig lokaliseren waar je probleem zit.

AdGuard Home

• VantageR
  • Niet online
Osiris schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:12:
[...]

Euh, grafiet geleidt hè..? Dus een potlood lijkt me dan niet zo handig ;)
offtopic:
Alleen de stift van een potlood geleidt niet, omdat er ook klei in verwerkt zit. Meet maar na met een multimeter. ;)

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
VantageR schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 22:49:
[...]

offtopic:
Alleen de stift van een potlood geleidt niet, omdat er ook klei in verwerkt zit. Meet maar na met een multimeter. ;)
offtopic:
Niet? Plus zojuist nagemeten: tussen de voorkant (puntje) en de achterkant van een standaard, ongebruikt Ikea-potlood: 29 Ω… Hoezo geleidt niet? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 02-12-2014 23:09 ]

• VantageR
  • Niet online
offtopic:
Excuus, ik heb hier een vreemd potlood wat niet geleidt. Ik zat al te twijfelen.

Verwijderd

Probeer eens zoals hij eerder zonder dat geluid gedraait heeft en kijk wat het dan doet.

• flashingst
Ik heb even geprobeerd met een A4'tje te luisteren (dmv trechtervorm) en ben er achter gekomen dat het een van de capacitors aan de voorkant van de heatsink (en dus CPU) is. Ik kan er niet achter komen welke het precies is. Is het gevaarlijk om mijn pc met dit "euvel" te gebruiken? Of is dat af te raden? Kunnen er dingen beschadigen/defect raken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gevaarlijk is het niet, het enige dat er gebeurd is dat dat ding staat te trillen, en dat is het geluid dat je hoort.
Welk moederbord is het? En kun je aangeven welk onderdeel het geluid precies maakt volgens jou?

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Pak een stukje klei en plak dit op de verdachte spoeltjes. Deze tip heb ik zelf gebruikt om een boosdoener te vinden en onschadelijk te maken :) Succes

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• flashingst
Majin Buu schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:38:
Pak een stukje klei en plak dit op de verdachte spoeltjes. Deze tip heb ik zelf gebruikt om een boosdoener te vinden en onschadelijk te maken :) Succes
Wat voor klei heb je precies gebruikt?

Het geluid lijkt ook te reageren op bijvoorbeeld het scrollen door een website. Als ik door een pagina scroll dan is het geluid anders (alsof het bezig is) en als ik dan stop is er weer een constante hoge toon. Als ik een programma opstart (bijv. Chrome) dan is het geluid weg, totdat Chrome klaar is met laden en gereed is om gebruikt te worden.

[ Voor 11% gewijzigd door flashingst op 04-12-2014 21:02 ]

• flashingst
Inmiddels voor de zekerheid even uitgesloten dat het m'n GPU is (heb deze even vervangen door een andere en het geluid bleef). CPU heatsink ook even grondig schoongemaakt, draadjes samengebonden zodat ze geen componenten of iets dergelijks raken maar dit heeft het probleem nog steeds niet opgelost. Het lijkt haast alsof het geluid van de CPU zelf komt. Is dat überhaupt mogelijk?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik verwacht eerder dat het de VRMs om de socket zijn. Je zou er een druppeltje hotglue tegenaan kunnen lijmen. Dat geleidt niet, en zet de componenten wel vast zodat ze niet meer gaan resoneren.
Pagina: 1