Macintosh HD 2 delen, 1 zit vol?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik vroeg me al af waarom mijn mac ineens zo traag was geworden. Bleek dus dat mijn Macintosh HD vol zat. Nog 19mb vrij. Maar wanneer ik op de schijf eronder klik heb ik gewoon 200gb vrij. Ik controleerde namelijk altijd deze schijf, niet wetende dat er nog een ander 'deel' was. Hier zal ook ongetwijfeld het probleem in zitten.

Het lukte mij niet om met een google search te vinden wat ik had. Ook snap ik niet wat ik precies moet zoeken, omdat ik niet weet wat er nou fout gaat. Want mn schijf zit vol, maar toch ook weer niet.

Zie onderstaande screens. Kan iemand mij helpen hoe ik weer ruimte vrij maak?
Moet ik de boel partitioneren? Ik snap dit niet, want er is dus al een verdeling gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/kp2mwnl69/Schermafbeelding_2014_12_02_om_09_34_44.png

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/h8oigon3r/Schermafbeelding_2014_12_02_om_09_34_54.png

[ Voor 17% gewijzigd door Pablo11392 op 02-12-2014 09:43 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlare
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-10 09:49
Ik zie bij jou maar 1 schijf: de 'eerste schijf' is de fysieke schijf (Macintosh HD) en de tweede is de partitie op die fysieke schijf (Macintosh HD 2).
Als ik jouw plaatjes bekijk dan is er 19MB niet toegewezen aan een partitie (2e plaatje).
Deze ruimte wordt nu dus nooit gebruikt.
Er is dus geen 19MB lege ruimte binnen je partitie, maar 206GB (1e plaatje).

Uit deze plaatjes blijkt dus dat je schijf niet vol zit.
Waarom je mac dan wel traag is is voor mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Hmm oke..ik wist niet dat het zo in elkaar zat. Dan weet ik het ook niet meer waar het probleem in zit. Kan er helaas niet meer normaal mee werken. Ik heb genoeg ruimte, prullenbak geleegd, weinig iconen op bureaublad, 10gb werkgeheugen, 3th party software verwijderd, verschillende resetten gedaan.

Zou een re-install van het systeme helpen? Of een SSD schijf kopen, maar die zijn pittig duur.

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat bedoel je met traag? Wat gebeurd er? Krijg je foutmeldingen? Strandballen? Kijk 'ns in Activiteitenweergave of er een process is dat veel CPU vreet of geheugen.

Een reinstall of een SSD kan helpen (en die vallen best mee in prijs), maar het is wellicht handiger om eerst de oorzaak te vinden voordat je gaat denken in oplossingen :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 13:57
Kijk eens naar je CPU load in de activity monitor.

http://apple.stackexchang...w-computer-in-macbook-pro

Als de SMC controller een verkeerde waarde krijgt. Laat die je CPU op halve snelheid lopen. In de link een manier om dat (tijdelijk) uit te schakelen.

[ Voor 29% gewijzigd door mobby1971 op 02-12-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pablo11392
Met traag bedoel ik:

- Het opstarten van mijn laptop (langer dan 1 minuut laadbalk)
- Het opstarten van programma's
- Het vaak niet gelijk reageren van programma's, en vaak vastlopers.
- Zelfs internetten is traag en moeizaam

Ik heb 10gb werkgeheugen. Maar volgens mijn app heb ik met chrome, illustrator en word nog maar 500mb over, of minder.

Het aparte is dat als mijn laptop meestal op gang is, het dan wel redelijk soepel doet. Maar alsnog..niet meer snel genoeg.

Het is vooral gekomen na de installatie van yosemite, hiervoor draaide alles nog best soepel.
Ik heb ook al verschillende resetten gedaan (SMC etc).

Mijn CPU activiteit is ook niet hoog. Had eerst continu last van hard draaiende 'fans'. Maar na de het verwijderen van cleanmymac2, was dit ook ineens weg.

Ik heb ook al alle tips gevolgd via sites van google "10 tips to make your mac faster" etc.

Zelfs mijn macbook van mn pa die uit 2010 komt (heeft weliswaar geen yosemite), is nog sneller dan mijne..
Misschien moet ik gewoon een SSD schijf kopen..maar voor een goeie betaal je al snel 200€.

[ Voor 10% gewijzigd door Pablo11392 op 04-12-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
Ja dat je werkgeheugen vol zit is normaal bij OSX hij probeert zoveel mogelijk werkgeheugen te gebruiken, want dat maak het natuurlijk sneller.
Als je verder niks kan vinden, ga dan eerst even een schone installatie doen, kijk hoe het dan is. Is het niet veel beter dan, denk ik toch dat je kan overwegen een ssd te nemen, je hebt met crucial al betaalbare met flink wat opslag. Kan je altijd de oude in een externe behuizing drukken heb je nog steeds wat portable opslag.
Pagina: 1