Aangezien ik de laatste tijd weinig vragen heb geplaatst op GoT dacht ik, kom het wordt weer eens tijd. Ditmaal een elekronika vraagje waarvoor ik geen betere plek weet om achter het antwoord te komen.
Voor de mensen die niks kunnen bakken van de topic titel :
DVM = Digitale Volt Meter
Shunt = Een zeer precieze weerstand voor grote stromen.
De ingrediënten :
* accu - 12V, 200Ah
* shunt - 200A max, 50mV per 100A
* DVM - 3,5 digit, 200mV max (dus 1999 komt overeen met 199,9 mV)
* stapeltje energieverslindende apparaten
* pittige acculader
Zodra er dus 100 A uit de accu wordt getrokken, zal het potentiaalverschil over de shunt dus 50mV bedragen. De DVM zal dan dus het getal 500 weergeven.
Nu wil ik natuurlijk dat er het getal 100 komt te staan. Ik ben er van overtuigd dat dit vrij simpel geregeld kan worden met deze DVM, door gebruik te maken van de 'reference' aansluitingen. Alleen snap ik dus niet hoe; kortom, help!
Wat wellicht nog een extra probleem kan opleveren is dat ook het laden moet worden geregistreerd; het potentiaalverschil kan dus in twee richtingen staan.
Zie hier plaatje van aansluitingen der DVM :
http://www.xs4all.nl/~wij4/plaatje1_bw.jpg
Voor de mensen die niks kunnen bakken van de topic titel :
DVM = Digitale Volt Meter
Shunt = Een zeer precieze weerstand voor grote stromen.
De ingrediënten :
* accu - 12V, 200Ah
* shunt - 200A max, 50mV per 100A
* DVM - 3,5 digit, 200mV max (dus 1999 komt overeen met 199,9 mV)
* stapeltje energieverslindende apparaten
* pittige acculader
Zodra er dus 100 A uit de accu wordt getrokken, zal het potentiaalverschil over de shunt dus 50mV bedragen. De DVM zal dan dus het getal 500 weergeven.
Nu wil ik natuurlijk dat er het getal 100 komt te staan. Ik ben er van overtuigd dat dit vrij simpel geregeld kan worden met deze DVM, door gebruik te maken van de 'reference' aansluitingen. Alleen snap ik dus niet hoe; kortom, help!
Wat wellicht nog een extra probleem kan opleveren is dat ook het laden moet worden geregistreerd; het potentiaalverschil kan dus in twee richtingen staan.
Zie hier plaatje van aansluitingen der DVM :
http://www.xs4all.nl/~wij4/plaatje1_bw.jpg