Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 460760

Topicstarter
Hallo,

Ik was van plan om ergens in april 2 weken vakantie op te nemen aangezien ik al een tijd geen vrij meer heb genomen.

Nu is het zo dat ik net een nieuwe baan heb gevonden waar ik per februari aan de slag ga. Ik zal 2 maanden proeftijd hebben, en daarnaast willen ze me 3 weken op cursus sturen (weet nog niet wanneer).

Is het een heel slecht idee om ze te vragen of het ok is om die 2 weken op te nemen?

Ik neig van wel, maar misschien hebben jullie tips.. Ben wel toe aan vakantie en mag helaas niet meer weg van mijn huidige werkgever :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

ik heb het destijds bij de solicitatie aangegeven wanneer ik vakantie gepland had staan en dat was geen probleem.. er achteraf mee komen is wel beetje vervelend.

en niet meer weg van huidige werkgever? heb je nog verlof open staan of heb je al een negatief saldo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog genoeg vrije dagen, maar aangezien we nu bezig mijn met een groot project willen ze me zo lang mogelijk aan het werk hebben voordat ik weg ga. Ze hebben mijn verzoek om vakantiedagen op te nemen voor de resterende periode dus afgekeurd helaas.
Ik had met vrienden al gepland om in April te gaan, wanneer dit project klaar is en ik weer wat lucht heb, maar nog niets geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Ze moeten je bij vertrek toch gelegenheid geven om je dagen op te maken?
Uitbetalen moet je niet willen, levert niets op, en is ook niet de bedoeling van vakantiedagen.

Daarnaast kun je natuurlijk gewoon bespreken met je nieuwe werkgever of hij de dagen over wil nemen?
En dat je april al "geplanned" had?

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:44
Zelf zou ik het risico niet nemen, je begint net aan een nieuwe baan, had het niet aangegeven bij je sollicitatie en - het belangrijkste - je werkgever wil je dan in die periode juist op cursus laten gaan.

Misschien dat het een idee is om in juni op vakantie te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksmink
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-05 21:22
Je kunt je toekomstige werkgeven bellen en hiervan op de hoogte brengen? Leg het verhaal uit en geef aan dat het helemaal ontschoten is tijdens de sollicitatie.

Zolang je eerlijk blijft, ga ik er vanuit dat een werkgever begrip toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kunt het toch gewoon behandelen alsof je het voor het eerst vraagt? Net zoals bij een normale vraag om vrij te nemen?

Ze nu voorleggen dat je het al gepland had en ze voor het blok stellen is niet verstandig. Dat had je bij het solliciteren moeten doen.

Maar ik zie niet helemaal wat het probleem is met gewoon vragen of het kan. Ze zeggen dat je het al gepland had kan niet. Vragen / overleg kan altijd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:03
Een reeds geboekte vakantie aangeven bij sollicitatie of indiensttreding is geen probleem. Dan staat dat vanaf het begin gewoon vast. Niemand verlangt dat je een reeds geboekte vakantie annuleert.

Een werkgever zal als je later vrij vraagt het niet weigeren. Echter je moet jezelf afvragen of het verstandig is. Als je binnenkomt wil je eigenlijk laten zien wat je waard bent en jezelf bewijzen. Als je nog niet eens lekker ingewerkt bent 2 weken er tussen uit gaan helpt dan niet om een goede sier te maken. Dus vraag je zelf eerder. "Wat voor indruk wil IK maken?" (dan hangt je keuze tenminste niet van je werkgever af)

[ Voor 10% gewijzigd door Dekaasboer op 02-12-2014 08:44 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:28
De vraag is vooral of je al geboekt hebt denk ik. "Van plan" is niet zo'n goede reden.

Een paar jaar geleden had ik in januari een reis van 30 dagen in juli/augustus geboekt. Halverwege het jaar een nieuwe baan moeten zoeken en toen wel tijdens het tweede gesprek gezegd dat ik die vakantie had staan. Was geen probleem. Uiteindelijk een weekje gewerkt en toen op vakantie gegaan :)

Maar het lijkt me veel relaxter als je die vakantie gewoon kan opnemen voordat je aan het werk gaat, ergens in januari ofzo. Is dat geen optie?

[ Voor 16% gewijzigd door Ramon op 02-12-2014 08:47 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 10:58
Verlof en/of vakantie uren mag je (bijna) altijd opnemen wanneer JIJ dat wilt. Zij mogen niet zomaar bepalen wanneer je wel of niet verlof mag nemen. Indien ze geen vervanger hebben in die tijd is dat het probleem van de werkgever niet van de werknemer.

vakantiedagen mogen niet zomaar uitbetaald worden: Link

gewichtige redenen houdt grofweg in dat als het bedrijf schade zou lijden als men op vakantie gaat ze het mogen weigeren art 638

Nog een overzichtelijke bron

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:15

Zeror

Ik Henk 'm!

Als al geboekt hebt, gewoon aangeven.
Heb je nog niet geboekt dan zou ik je vakantie beperken tot max een week.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 10:08
Je gaat er toch al weg, dus gewoon vrij nemen. Flinke werkgever die je dat verbiedt. Wat willen ze er tegen doen, je dwingen om toch te gaan werken? Ik geloof absoluut in goed afscheid nemen, maar dat moet van twee kanten komen.

Is wel de mooiste oplossing voor jou, heb je toch lekker vrij en hoef je je niet schuldig te voelen bij de nieuwe werkgever meteen vrij te vragen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 03:19
Sowieso vind ik de gedachtegang een beetje vreemd. Je huidige/oude werkgever bepaalt even dat jij geen vrije dagen op mag nemen. En om bij te komen ga je vrij vragen bij je toekomstige werkgever.
Lekker vrij nemen bij je huidige werkgever en fris aan je nieuwe job beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:03
Ik zie toch wel een hoop reacties over "het recht om vrij te nemen" en ik zie zelfs wetsartikelen voorbij komen. Daar gaat dit helemaal niet over. Net zoals een nieuwe werknemer goede sier probeert te maken zal een werkgever dat vaak omgekeerd ook doen. Daarom zullen ze verlof echt niet weigeren. Ze willen jou waarschijnlijk ook tevreden houden. Echter wat vind je belangrijker?

Als ik ook je oude topics lees dan ben je volgens mij nu niet tevreden met je werk. Dat kost energie en dan heb je vakantie nodig om op te laden. Echter leuk nieuw werk geeft een hoop nieuwe positieve energie. Een tijdje wat minder vrij is waarschijnlijk helemaal geen probleem voor je gemoedstoestand.

[ Voor 28% gewijzigd door Dekaasboer op 02-12-2014 09:09 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:41

Dido

heforshe

Russel88 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:00:
Sowieso vind ik de gedachtegang een beetje vreemd. Je huidige/oude werkgever bepaalt even dat jij geen vrije dagen op mag nemen. En om bij te komen ga je vrij vragen bij je toekomstige werkgever.
Dit dus. Leuk dat je hudiige werkgever zijn zaakjes slecht plant waardoor jij je verlof niet op kunt nemen, maar dat is toch echt hun probleem. Maak dara niet jouw probleem van, en zeker niet het probleem van je nieuwe werkgever.

Let wel, er is weinig reden waaarom je nieuwe werkgever het erg zal vinden als je vrij vraagt. Maar kom niet bij hem met het verhaal dat je vorige werkgever je daar min of meer toe dwingt.

Als jij aan vakantie toe bent, denk dan vooral aan jezelf. Je hebt die verlofdagen opgebouwd - er is een reden dat er het een en andere wettelijk is geregeld met betrekking tot verlof. Leuk dat je lief wilt zijn voor je huidige werkgever, maar realiseer je dat hij niet lief is voor jou!

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 02-12-2014 09:13 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Los van alle juridische argumenten: is het verstandig? Want maak je er wel een goede indruk mee bij je nieuwe werkgever? Ik betwijfel het zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 22:26
Gewoon netjes aangeven bij je nieuwe werkgever, daat lijkt me echt geen probleem. Ik heb in dezelfde situatie gezeten, de vakantie was al een tijd geboekt, en ineens was daar een andere baan.
Ik ging alleen na 3 weken dat ik daar in dienst was 17 dagen naar Brazilie :P dat was geen enkel probleem, maar ik had dat al aangegeven bij het tekenen van het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
TS geeft impliciet aan nog niks geboekt te hebben, dus dan vind ik het sowieso niet verstandig om zo snel na indiensttreding twee weken vrij te nemen.

En als TS al wat geboekt heeft, dan maakt hij ook geen goede indruk doordat hij vergeten was bij zijn sollicitatie zoiets belangrijks te melden (plus dat het de indruk kan wekken bij de werkgever hem voor het blok te willen zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:12
TS kan beter wat vakantie gaan opnemen bij zijn huidige baas ... want geen vakantie kunnen opnemen van nu to eind februari = 3 maanden ... daarvoor gaat die moeilijk bedrijfsbelang kunnen inroepen, lijkt me eerder slechte planning.

Dus ik zou eerder mijn vakantie opnemen bij de huidige baas.

Hij kan je moeilijk gaan ontslaan me dunkt.
Net zoals hij ook nogal moeilijk bedrijfsbelang gaat kunnen inroepen als jij in een periode van 3 maanden geen 2 weken vakantie kunt opnemen ... dat lijkt me eerder een situatie "ik kan niet plannen en managen" te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Krauts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-01 20:49
Je hebt nog vakantiedagen staan bij je huidige werkgever. Nou weet ik dat het niet altijd goed uitkomt, maar die dagen krijg je om vrij te nemen, dus gewoon aangeven dat je ze wil gebruiken. Dan kun je straks lekker aan het werk bij je nieuwe werkgever zonder je daar druk over te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Ik heb inderdaad nog niets geboekt, vandaar dat ik het niet heb aangegeven bij mijn sollicitatie.

Het probleem met mijn huidige werkgever is dat we eind januari live gaan met een project waar ik de afgelopen 2 jaar aan gewerkt heb. Ik ben de enige met bepaalde kennis hiervan waardoor het moeilijk wordt om hier op tijd een vervanger voor te vinden en er moet nog een hoop gebeuren.

Ook al zou ik het voor elkaar krijgen om vrij te krijgen via gerechtelijke weg, zou ik me er niet goed bij voelen en zie ik dit project ook graag goed gaan.

Ik denk dat ik toch maar even wacht met vakantie opnemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221563

Ik heb mensen voor minder tijdens de proeftijd de deur uit gestuurd. Direct vakantie vragen tijdens je proeftijd en achteraf is not done.

Als je inderdaad nog dagen open hebt staan bij je huidige werkgever, stug opnemen. Je hebt ze immers tegoed en verdiend. Pech voor dat project, dan moet er maar een andere planning komen of moet het bedrijf iemand regelen die de taken eerder overneemt en die je nog kunt inleren of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou zelf toch de laatste paar weken van het contract de vakantiedagen opnemen en ze verder veel succes wensen met het project. Als ze er over steggelen (wat ze nu doen) mogen ze de schade die oplopen kwantificeren en onderbouwen.

Overigens kan je nieuwe werkgever de vakantie in april prima weigeren, aangezien je dan nog niet voldoende vakantiedagen hebt opgebouwd.

Aan de andere kant snap ik ook wel dat je niet zo maar weg loopt van een project waar je 2 jaar lang ziel en zaligheid in hebt gestoken.

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 02-12-2014 11:31 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:10
Anoniem: 221563 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:23:Ik heb mensen voor minder tijdens de proeftijd de deur uit gestuurd. Direct vakantie vragen tijdens je proeftijd en achteraf is not done.
Als ze vakken komen vullen bij de AH kan ik dit begrijpen maar je zou toch gek zijn een goede nieuwe recruit per direct te ontslaan omdat deze een verlofaanvraag doet. Ben wel benieuwd naar het achterliggende verhaal hiervan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Even los van je vraag, maar vanaf 2015 zijn proeftijden erg beperkt.
Laat staan een proeftijd van 2 maanden, of je moet de overeenkomst dit jaar zijn aangegaan..

Bron: http://www.abab.nl/mag-ee...ontract-na-1-januari-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Anoniem: 221563 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:23:
Ik heb mensen voor minder tijdens de proeftijd de deur uit gestuurd.
Die mensen zijn waarschijnlijk blij dat jij hun 'baas' niet meer bent _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Ik heb mensen voor minder tijdens de proeftijd de deur uit gestuurd. Direct vakantie vragen tijdens je proeftijd en achteraf is not done.
Dat het not done is ben ik wel met je eens (zoals je hebt kunnen afleiden uit mijn posts), maar meteen ontslaan vind ik wel een beetje ver gaan als het verder een goede werknemer is.

En dan ben ik wel erg benieuwd met je wat bedoelt met "voor minder". Voor wat voor mindere zaken heb je mensen de deur uitgestuurd tijdens hun proeftijd?

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 02-12-2014 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Anoniem: 460760 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:06:
Bedankt voor de reacties

Ik heb inderdaad nog niets geboekt, vandaar dat ik het niet heb aangegeven bij mijn sollicitatie.

Het probleem met mijn huidige werkgever is dat we eind januari live gaan met een project waar ik de afgelopen 2 jaar aan gewerkt heb. Ik ben de enige met bepaalde kennis hiervan waardoor het moeilijk wordt om hier op tijd een vervanger voor te vinden en er moet nog een hoop gebeuren.

Ook al zou ik het voor elkaar krijgen om vrij te krijgen via gerechtelijke weg, zou ik me er niet goed bij voelen en zie ik dit project ook graag goed gaan.

Ik denk dat ik toch maar even wacht met vakantie opnemen..
Dat je niet meteen na de go live op vakantie gaat, ok. Kan ik begrjipen. Maar de laatste twee weken van je dienstverband? Als dat al niet kan, dan heeft je baas het gewoon slecht geregeld en gaat hij het nog moeilijk krijgen zodra je weg bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lesser
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 16:12

Lesser

of two evils

Het siert je dat je je oude baas niet in de steek wil laten in een cruciale fase van een project. Maar er komen nog meer projecten met nog crucialere fases bij zowel je oude als nieuwe baas. Die hebben geleerd op zichzelf te passen, pas jij nou ook maar op jezelf. Vakantie is geen luxe artikel.

Ik zie nergens iets staan over een opzegtermijn bij je oude baas, meld dat je van plan bent twee weken eerder op te zeggen en je verloftegoed te laten uitbetalen. Zijn reactie vertelt je meteen wat je aan hem hebt. Als hij wat om je geeft, vind je samen een oplossing. Zo niet, zou ik me er vooral niet meer rot over voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Mocht je toe zijn aan vakantie en je oude baas wil het niet geven dan loop je een keer naar buiten zonder jas. .... en he ineens voel je je niet lekker...

Ga je niet doen natuurlijk maar je had al veel eerder iemand anders bij het project moeten betrekken en de zaken kunnen overdragen. Tenslotte weet je oude baas ook dat je weggaat.

Ik zou die vakantie later in het jaar inplannen (misschien buiten de schoolvakanties).
Aangezien je niet geboekt hebt zou ik zelf eerst maar eens kijken hoeveel dagen je krijgt en in welke periode je van je nieuwe baas verlof op mag nemen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

....
Wat een onzin. Ik ben in september 2013 begonnen bij een nieuwe werkgever (2 maanden proeftijd) en ben in oktober 2013 een week naar Spanje geweest, dat was in april al geboekt ofzo.. Heb het bij het solliciteren aangegeven maar toen had ik nog geen klant/project. De detacheerder zal het helemaal aan zijn reet roesten. Ik had in september een klus te pakken en heb het daar op de 1e dag meteen aangegeven, was geen enkel probleem.

Ga nu hoogstwaarschijnlijk ook weer van baan wisselen (ergens in januari starten, ook 2 maanden proeftijd) en heb in februari een lang weekend en in mei een midweek geboekt staan. Heb ik het nog niet eens over gehad. Zal ze zo wel even een mailtje sturen ter info. Fijne werkgever als ze dat direct willen verbieden.. Dan is het dus gewoon ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamelKnight
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-04 19:51
Andere optie: kun je je nieuwe werkgever vragen om 2 weken later te beginnen?

Let wel: je bent de opgebouwde vakantiedagen bij je huidige werkgever dan kwijt. Uitbetalen levert je echt heel weinig op.
Maar op deze manier kun je én je project afronden bij je oude baas, én fris aan de slag bij je nieuwe baas. Training e.d. verschuift dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05 08:16
FreakNL schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:24:
[...]

Wat een onzin. Ik ben in september 2013 begonnen bij een nieuwe werkgever (2 maanden proeftijd) en ben in oktober 2013 een week naar Spanje geweest, dat was in april al geboekt ofzo.. Heb het bij het solliciteren aangegeven maar toen had ik nog geen klant/project. De detacheerder zal het helemaal aan zijn reet roesten. Ik had in september een klus te pakken en heb het daar op de 1e dag meteen aangegeven, was geen enkel probleem.

Ga nu hoogstwaarschijnlijk ook weer van baan wisselen (ergens in januari starten, ook 2 maanden proeftijd) en heb in februari een lang weekend en in mei een midweek geboekt staan. Heb ik het nog niet eens over gehad. Zal ze zo wel even een mailtje sturen ter info. Fijne werkgever als ze dat direct willen verbieden.. Dan is het dus gewoon ;w
Niet in elke sector liggen de banen voor het oprapen, misschien is het voor jou zo makkelijk, maar dat betekend niet dat TS er zo mee om kan gaan.

Daarbij inderdaad, gewoon even bespreken met je nieuwe werkgever, alhoewel mijn voorkeur uit zou gaan naar het opnemen van de dagen bij de huidige werkgever. bij uitbetaling van de uren komt de belasting graag even een graantje mee pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redecal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-04 00:14
Russel88 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:00:
ja dat zou ik ook zeggen, als je namelijk je dagen laat uitbetalen hou je er na aftrek van belasting echt bijzonder weinig aan over.

ik heb die fout ook een keer gemaakt namelijk om me over te laten halen door te werken tot aan mn nieuwe baan. achteraf was dat zwaar in het nadeel voor mij, hield er netto echt bar weinig aan over, tot het laatste moment drukte en daarom niet fris aan mn nieuwe baan begonnen, daarbovenop kon ik ook niet de eerste 4 maanden vrij nemen bij mn nieuwe werkgever dus toen ik eindelijk vakantie had, was ik echt gesloopt en heb ik de eerste dagen alleen maar uit moeten rusten.

ik zou echt op mn strepen gaan staan bij mn oude werkgever en gewoon lekker vroegtijdig stoppen met werken en je dagen opnemen. dat je voormalig werkgever je liever tot het einde wilt houden is bot gezegd niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piekartz87
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 15:53

Als je inderdaad nog dagen open hebt staan bij je huidige werkgever, stug opnemen. Je hebt ze immers tegoed en verdiend. Pech voor dat project, dan moet er maar een andere planning komen of moet het bedrijf iemand regelen die de taken eerder overneemt en die je nog kunt inleren of iets.
Dat is echt puur je eigen mening dat het not done is. Ideaal is anders maar overleggen zou altijd moeten kunnen.
Je kan dan aangeven dat je het niet op prijs stelt tijdens een proefperiode.. probleem opgelost.

Mensen wegsturen omdat ze je een vraag stellen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
vakantie opnemen bij je huidige werkgever en via Ticketspy een leuke lastminute pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-05 23:39
Deze situatie heb ik ook wel eens bij de hand gehad, ik mocht alleen de laatste week vrij nemen terwijl ik nog veel meer vakantiedagen had.
Voorzover ik toen heb kunnen vinden is je werkgever niet verplicht om je vrij te geven, wel om de resterende vakantiedagen aan het eind van het contract uit te betalen (waar je dus weinig van over houd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

434365

Anoniem: 460760 schreef op maandag 01 december 2014 @ 23:39:
Ik heb nog genoeg vrije dagen, maar aangezien we nu bezig mijn met een groot project willen ze me zo lang mogelijk aan het werk hebben voordat ik weg ga. Ze hebben mijn verzoek om vakantiedagen op te nemen voor de resterende periode dus afgekeurd helaas.
Ik had met vrienden al gepland om in April te gaan, wanneer dit project klaar is en ik weer wat lucht heb, maar nog niets geboekt.
Dit mag niet zomaar hoor, die dagen heb je verdiend met je werkzaamheden, en dus gewoon recht op.

Op z'n minst zullen ze dan je overgebleven vakantie dagen moeten uitbetalen, en zodra je ze dat verteld doen ze vast minder moeilijk over een paar dagen vrij nemen, kost ze een stuk minder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 634794

Het lijkt mij geen kwaad kunnen om gewoon te vragen of het mogelijk zou zijn om in april twee weken verlof te kunnen nemen, want ja heb je en nee kun je krijgen. Ik persoonlijk zou het eerlijk gezegd heel vreemd vinden als iemand de laan uitgestuurd word omdat hij graag zijn vakantie wil inplannen, en als ze nee zeggen kun je nog altijd vragen welke tijd ze beter uit zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:26
Kies voor jezelf als je huidige werkgever geen rekening met jou noodzakelijke rust houdt. Als je na je vertrek geen energie (lichamelijk en/of geestelijk) meer kunt opbrengen om te vlammen bij je nieuwe baan, heb je er alleen jezelf mee terwijl.

Gewoon stug aandringen op de wens en noodzaak om al of een groot deel van je vrije dagen op te maken. Jij hebt hem niet meer nodig en het is hun taak tijdig te zorgen voor vervanging in een opzegtermijn. Krijg je geen vrij en is de situatie teveel voor je waarvan de werkgever de oorzaak is: lekker ziekmelden. Wens ze succes en neem de verantwoordelijkheid voor jezelf a.j.b. Je leeft langer dan je huidige baan en moet kunnen vlammen bij je nieuwe.

[ Voor 15% gewijzigd door rookie no. 1 op 02-12-2014 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:12
434365 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:47:
[...]

Dit mag niet zomaar hoor, die dagen heb je verdiend met je werkzaamheden, en dus gewoon recht op.

Op z'n minst zullen ze dan je overgebleven vakantie dagen moeten uitbetalen, en zodra je ze dat verteld doen ze vast minder moeilijk over een paar dagen vrij nemen, kost ze een stuk minder ;)
Dat van het uitbetalen weten ze echt wel hoor ... komt erbij dat dat de werkgever niks extra kost.
Maar het is voor jou belastingstechnisch niet zo interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08-05 18:31

Wokschotel

Op 6 wielen

chime schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:29:
[...]
Onzin. Waarom zou dat zo zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:27

Asteroid9

General Failure

redecal schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:48:
[...]

ja dat zou ik ook zeggen, als je namelijk je dagen laat uitbetalen hou je er na aftrek van belasting echt bijzonder weinig aan over.

ik heb die fout ook een keer gemaakt namelijk om me over te laten halen door te werken tot aan mn nieuwe baan. achteraf was dat zwaar in het nadeel voor mij,hield er netto echt bar weinig aan over,, tot het laatste moment drukte en daarom niet fris aan mn nieuwe baan begonnen, daarbovenop kon ik ook niet de eerste 4 maanden vrij nemen bij mn nieuwe werkgever dus toen ik eindelijk vakantie had, was ik echt gesloopt en heb ik de eerste dagen alleen maar uit moeten rusten.
Niet in die maand nee, maar bij je aangifte aan het eind van het jaar wel.

Vakantiedagen uitbetalen levert exact net zo veel op als gewone gewerkte uren, er is geen speciaal tarief voor, ondanks de hardnekkige verhalen op internet...

Geen zin om volledig uit te leggen, maar bij de maandelijkse loonbelasting inhouding van de werkgever wordt geen rekening gehouden met zo'n extra uitbetaling van vakantieuren waardoor je die maand te veel loonbelasting betaalt.
Vreselijk, netto te weinig? Nee hoor, wordt aan het eind van het jaar bij je aangifte gewoon verrekend en terug gestort.
chime schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:29:
[...]

Dat van het uitbetalen weten ze echt wel hoor ... komt erbij dat dat de werkgever niks extra kost.
Zelfde verhaal, onzin, is belastingtechnisch wel degelijk interessant.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Het hangt er maar vanaf wat je interessant vind. Het is inderdaad niet zo dat het uitbetalen van vakantiedagen zwaarder belast wordt (mits je niet in de 52% schaal terecht komt). Wel is het natuurlijk zo dat je vrije tijd inlevert en daar geld voor terugkrijgt, terwijl het "opmaken" van vakantiedagen per saldo (qua geld) ongeveer evenveel oplevert (want je krijgt gewoon betaald!) en je daar ook nog eens vrije tijd voor terugkrijgt.

Persoonlijk zou ik dus ook liever gewoon vrij zijn, omdat het dan dubbelop gaat. Ik had nog ruim 50 dagen staan toen ik bij mijn vorige werkgever wegging, en heb juli en augustus vakantie opgenomen om in september bij de nieuwe werkgever te beginnen. Ik vond dat echt heerlijk, da's gewoon een soort betaalde zomervakantie. Maargoed, als je het geld goed kunt gebruiken kun je de zaak ook uit laten betalen en direct starten bij de nieuwe werkgever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just smile
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:54
Als ik het zo lees heb je 2 maanden proeftijd, dus februari en maart. Dan in april 3 weken cursus, houd je nog de laatste week van april over. Misschien dan vragen of je laatste week april en eerste week mei vrij kan krijgen?

En gezien je daar over 2 maanden pas aan de slag gaat, kan je dit gewoon met je nieuwe werkgever overleggen. Ik snap dat probleem niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wokschotel schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:21:
[...]

Onzin. Waarom zou dat zo zijn?
Omdat uitbetaalde vakantiedagen voor 52% belast zijn (bijzonder tarief)? Dat levert je dus netto maar een klein extraatje op. Kun je beter vakantie nemen.

Daarom dus gewoon vrij nemen. De werkgever kan het eigenlijk alleen weigeren, als hij voor zijn bedrijfsvoering dermate afhankelijk is van jou dat hij zo'n beetje direct failliet gaat als jij vertrekt. En dat is lastig hard te maken als je bijvoorbeeld nog 3 man in dienst hebt met een vergelijkbare of hogere functie. Dan moet je toch echt wel een onvervangbare specialist zijn en dan had je natuurlijk altijd uitmuntende beoordelingen en een top-salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:23:
[...]

Omdat uitbetaalde vakantiedagen voor 52% belast zijn (bijzonder tarief)? Dat levert je dus netto maar een klein extraatje op. Kun je beter vakantie nemen.
Volgens mij klopt dat niet. In eerste instantie misschien, maar het gewoon volgens de schaal belast waar je in eindigt. Dat kan dus best de 33% schaal zijn. Het restant krijg je gewoon terug van de belastingdienst bij je jaaropgave.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Standeman schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:30:
Volgens mij klopt dat niet. In eerste instantie misschien, maar het gewoon volgens de schaal belast waar je in eindigt. Dat kan dus best de 33% schaal zijn. Het restant krijg je gewoon terug van de belastingdienst bij je jaaropgave.
Wat vaak een betere optie is dan uitbetalen (mits je het geld kan missen) is ze bruto storten in je pensioen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Standeman schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:30:
[...]

Daar heb je wel een punt. Uiteindelijk bepaalt de hoogte van je inkomen of het belast wordt met 36,5 procent, 42 procent of 52 procent. Maar als je wat boven het minimunloon zit, is het eigenlijk altijd al minimaal 42 procent.

En omdat op je normale salarisstrook al rekening gehouden is met bijvoorbeeld heffingskortingen en het deel van je inkomen wat in de lagere tarieven valt, levert het je dus veel minder op dan "normaal". Als je bijvoorbeeld 1 procent van je toale aantal uren laat uitbetalen van je vakantiedagen, dan levert het je misschien maar 0,7 procent extra netto salaris op. (Niet teveel focussen op deze getallen, want die zijn "slechts indicatief".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DukeBox schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:34:
[...]

Wat vaak een betere optie is dan uitbetalen (mits je het geld kan missen) is ze bruto storten in je pensioen.
Dat is weer afhankelijk van de pensioenregeling. Als die al gebruik maakt van de maximale fiscale ruimte, dan kun je daar volgens mij geen voordeel meer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:42:
[...]
En omdat op je normale salarisstrook al rekening gehouden is met bijvoorbeeld heffingskortingen en het deel van je inkomen wat in de lagere tarieven valt, levert het je dus veel minder op dan "normaal". Als je bijvoorbeeld 1 procent van je toale aantal uren laat uitbetalen van je vakantiedagen, dan levert het je misschien maar 0,7 procent extra netto salaris op. (Niet teveel focussen op deze getallen, want die zijn "slechts indicatief".)
Neehoor, einde van het jaar worden alle inkomsten en aftrekposten op één grote hoop gegooid en alles wordt keurig verekend. Dat het als minder "voelt" is wat anders.

Het enige waar wel rekening mee gehouden moet worden zijn toeslagen. Door een extra uitbetaling stijgt het toetsinkskomen voor dat jaar, met als gevolg recht op minder toeslagen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

mbt het belastingstukje:

Toen ik uit dienst ging bij mijn vorige werkgever had ik 2 maanden vakantie (zie boven) maar daarbovenop had ik alsnog dagen die ik uitgebetaald kreeg waar inderdaad veel belasting vanaf ging.

Maar dat is bij mijn aangifte over 2013 (dus de aangifte die je in maart/april 2014 doet) rechtgetrokken en ik kreeg toen dus ook nog eens een paar 100 euro terug.

Hardnekkig fabeltje altijd dat bepaalde uren of vergoeding "hoog" belast worden. In eerste instantie wellicht, maar het gaat om een voorschot.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Stigandr schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:31:
Deze situatie heb ik ook wel eens bij de hand gehad, ik mocht alleen de laatste week vrij nemen terwijl ik nog veel meer vakantiedagen had.
Voorzover ik toen heb kunnen vinden is je werkgever niet verplicht om je vrij te geven, wel om de resterende vakantiedagen aan het eind van het contract uit te betalen (waar je dus weinig van over houd).
Het ligt er ook aan wat in de CAO staat. In mijn CAO kan een werkgever een aaneengesloten periode van maximaal 3 weken die een periode x van te voren is aangevraagd niet weigeren tenzij het belang van de afdeling zich daartegen verzet. Maar dat lijkt me niet hard te maken omdat TS toch weggaat, dus die kennis moet al overgedragen worden voor project go-live.
e:
1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de toegekende
vakantieuren op te nemen.
2. De vakantie wordt, tenzij de belangen van de afdeling of unit waar de betrokken werknemer
werkzaam is zich hiertegen verzetten, overeenkomstig de wensen van de werknemer verleend.
3. De werknemer kan tenminste aanspraak maken op een vakantie van drie weken aaneengesloten
met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend.

[ Voor 34% gewijzigd door MrAngry op 03-12-2014 17:44 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

FreakNL schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:58:
Wel is het natuurlijk zo dat je vrije tijd inlevert en daar geld voor terugkrijgt, terwijl het "opmaken" van vakantiedagen per saldo (qua geld) ongeveer evenveel oplevert (want je krijgt gewoon betaald!) en je daar ook nog eens vrije tijd voor terugkrijgt.
Dat is nonsens. Stel je werkt tot eind december en je hebt nog een maand staan. Je hebt dan de keuze om de laatste maand niet te gaan werken, of om door te werken en uit te laten betalen. In de eerste situatie krijg je 12 maanden betaald, maar 1 daarvan heb je vrij. In de tweede situatie krijg je 13 maanden betaald, maar heb je geen vrij. Je krijgt dus niet én extra betaald, én vrij.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 03-12-2014 18:28 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Question Mark schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:51:
[...]

Neehoor, einde van het jaar worden alle inkomsten en aftrekposten op één grote hoop gegooid en alles wordt keurig verekend. Dat het als minder "voelt" is wat anders.

Het enige waar wel rekening mee gehouden moet worden zijn toeslagen. Door een extra uitbetaling stijgt het toetsinkskomen voor dat jaar, met als gevolg recht op minder toeslagen.
Dat is ook zo. Voor veel mensen voelt het alsof je over de extta inkomsten uit de vakantiedagen meer belasting betaalt dan over je "normale" inkomen.
Pagina: 1