Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:52
Mijn vrouw werkt in de zorg, hierbij is het rooster meestal al 2 maanden van te voren gemaakt. Op het moment staan er nog ruim 80 verlofuren die opgenomen kunnen worden.

Nu speelt het volgende, vanaf februari moet ze 'intern' solliciteren op een functie omdat ze haar diploma haalt. Dit is niet zo'n probleem, er is wel een afdeling die haar wil hebben. Alleen schijnt dit een dochterbedrijf te zijn die geen verlof uren kan meenemen.
Ook niet zo'n probleem, extra vrij in december/januari is helemaal niet erg en komt eigenlijk wel goed uit.

Nu komt er wel een probleem. De planning zegt nu; "alles is tot februari gepland en we hebben de grootst mogelijk moeite om diensten gevuld te krijgen. Je kunt geen vrij nemen".

We weten niet hoe we hier mee om moeten gaan. M'n vrouw stelt zich flexibel op qua verlof. Komt een maandag niet uit, dan mag een dinsdag ook wel ;)

Welke stok kunnen we achter deur houden om verlof rond te krijgen? Volgens wetgeving moet de werkgever de werknemer in de gelegenheid stellen om verlof op te nemen, dit gebeurt niet echt. Vaak genoeg is het: "Het is gepland, je hebt pech". Dit geldt ook als het ruim van te voren aangegeven wordt (+2 weken).
Vanuit de werkgever kant is er voor de werkgever een 'gewichte' reden om geen verlof te geven, deze kan roepen dat ze geen vervanging kunnen regelen. Dit probleem speelt zich overigens ook in het beleid van de stichting, welke het tegenwoordig niet meer toelaat om ZZP'ers en uitzendkrachten in te zetten. De stichting heeft intern een soort van uitzendkrachten-pool om gaten op te vullen, maar elke afdeling krijgt hier slecht een budget voor waar niet veel van over is.

Zijn er bepaalde regel en/of procedures die te volgen vallen waardoor de werkgever vrijwel verplicht gesteld wordt om verlof te geven? Zoals eerder gezegd stelt m'n vrouw zich qua verlof flexibel zodat de werkgever ruim de gelegenheid krijgt om te bepalen welke dagen het handigst zijn.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekeroglan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 13:17

sekeroglan

Bezint eer ge begint.

Wat zegt de CAO hierover?

https://card.exophase.com/1/1116015.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kunnen ze uitbetaald worden? Als dat niet kan, zou ik het dilemma aan haar leidinggevende voorleggen. Je kunt natuurlijk niet zomaar 80u kwijt raken.

Verder lastige situatie. Wettelijk heb je recht op verlof, tenzij... En ik denk niet dat 'we hebben een verkeerd budget op de afdeling' onder zo'n tenzij valt, maar dat is wel puur vanuit mijn gevoel geredeneerd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Wat een stelletje eikels met "je hebt pech"

Verlof en/of vakantie uren mag je (bijna) altijd opnemen wanneer JIJ dat wilt. Zij mogen niet zomaar bepalen wanneer je wel of niet verlof mag nemen. Indien ze geen vervanger hebben in die tijd is dat het probleem van de werkgever niet van de werknemer.

vakantiedagen mogen niet zomaar uitbetaald worden: Link

gewichtige redenen houdt grofweg in dat als het bedrijf schade zou lijden als men op vakantie gaat ze het mogen weigeren art 638

Nog een overzichtelijke bron

[ Voor 4% gewijzigd door Quadradial op 01-12-2014 22:15 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Uit http://www.abvakabofnv.nl...3245/cao-vvt-20122013.pdf

- Alleen bovenwettelijk verlofuren kunnen op verzoek uit worden betaald (6.1.2). We moeten nog even uitzoeken hoeveel uur van de 80 wettelijk en bovenwettelijk is.
- 6.1.8 gaat over het opnemen van verlof. Dit ziet er zoals ik het zie er precies uit zoals de wettelijk vastgelegd is.
- 6.2 zegt nog wel eea over verlof, maar alleen wat over feestdagen, bijzonder verlof, calamiteitenverlof, etc

Ik vind het problematisch dat er op een grijs gebied werkt. Er staat dat verlof ingetrokken of niet toegekend kan worden als de zorg voor patienten in gedrang komt (Even vertaling naar jip-en-janneke voor mij). Als je als werkgever er niet voor kan zorgen dat uberhaupt iemand vrij (of ziek) kan zijn, dan zit daar iets niet lekker.
Bij de meeste andere jobs is het wat makkelijker lijkt het, daar heb alleen te maken met of het bedrijf schade zou lijden. Dat is niet iets wat bij een gezond bedrijf zou gebeuren. Zorg voor mensen is altijd nodig...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:55
Verlof dekt de lading niet, wat voor verlof ? Vakantieuren, PBL ? Zit nogal wat verschil in. PBL komt meestal neer op uitbetalen, want werkgevers krijgen dat niet ingevuld, en het dient in overleg gepland te worden. Vakantieuren, kun je niet zomaar inzetten, daar is meestal toestemming voor nodig. Maar per sector verschilt het ook nog. Meestal staat er wel iets met betrekking tot het bedrijfsbelang genoemd en dan ga je nat natuurlijk. Lees de CAO goed na en informeer bij je vakbond (je vrouw iig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja ik zou er (initieel) niet zoveel poeha over maken. je vertrekt bij bedrijf A en begint bij B in het zelfde pand dus heb je helemaal geen baat bij wrijving

Je vertrekt bij bedrijf A, dan is toch simpel. Uitbetalen of opnemen? denk ik dan. Als ik dan al ingepland ben mhoah ok ... dan betaal je ze lekker uit.

Dat bedrijf B in hetzelfde pandje zit is toch niet relevant ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
Het zijn gewone vakantieuren. We willen vakantieuren niet uit laten betalen, omdat vrije tijd op dit moment veel waardevoller is.

Ik denk dat we in dit onderwerp het feit dat ze van A naar B gaat buiten beschouwing moeten nemen, om bovenstaande reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zeg het omdat werk in deze tijd een schaarste is, en je door allemaa stokken achter de deur te zetten je mischien wel een heleboel vrij hebt na een eerste contractperiode.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
fish schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:12:
Ik zeg het omdat werk in deze tijd een schaarste is, en je door allemaa stokken achter de deur te zetten je mischien wel een heleboel vrij hebt na een eerste contractperiode.
Als ze je daarom ontslaan krijgt ze naast haar vakantie uren een ook nog eens geld als je het laat voorkomen bij de rechter.

Je moet je afvragen of je überhaupt voor dit soort volk wilt werken. Als ze al zo met je omgaan zou ik het zakelijk houden en gewoon vrij nemen. Hoe moeilijker ze doen hoe makkelijker ik mijn uren opneem.

Jullie staan in je recht en werkgever zal moeten aantonen dat het echt niet past in de planning en er daardoor fikse schade aan overhoudt.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Quadradial schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:26:
[...]

Als ze je daarom ontslaan krijgt ze naast haar vakantie uren een ook nog eens geld als je het laat voorkomen bij de rechter.

Je moet je afvragen of je überhaupt voor dit soort volk wilt werken. Als ze al zo met je omgaan zou ik het zakelijk houden en gewoon vrij nemen. Hoe moeilijker ze doen hoe makkelijker ik mijn uren opneem.

Jullie staan in je recht en werkgever zal moeten aantonen dat het echt niet past in de planning en er daardoor fikse schade aan overhoudt.
Dat.

Je zou niet de eerste zijn waar het met dit soort dingetjes begint en eindigt met een situatie waar je flink het schip in gaat. Met dit soort dingen ben ik niet zo van de appeasementpolitiek. Onthoud je zit daar maar met 1 reden: dat is omdat je baas geld aan je verdiend. Helemaal prima, niets mis mee maar dan moet je niet met dit soort flut verhalen komen om mensen even lekker uit te wringen.

Tot slot als je dan solliciteert, dan hoef je toch niet gelijk over? Dus kan je eerst nog in je oude contract je uren opmaken als je wilt. Want dat het nu niet gelijk rond kerst & oud en nieuw kan, ja dat is niet heel erg vreemd natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 02-12-2014 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je dagen na de feestdagen die jouw vrouw vrij zou willen hebben en die nog niet ingepland staan? Dan zou ik die als eerste maar even vastleggen. Anders zit je over een mand weer.

Is het mogelijk een dag te ruilen? Misschien dat collega's van je vrouw willen werken op de dagen dat je vrouw vrij wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Quadradial schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 09:26:
[...]

Ik weet niet hoe het met de werkgelegenheid in de zorg is, al zie ik wel veel ontslagrondes voorbij komen in het nieuws, dus dat lijkt niet geweldig.

Maar hoe dan ook; ondanks dat de topicstarter duidelijk in zijn recht staat is het verstandig om goed te beoordelen waar je wel en niet achteraan wil gaan. Pick your battles....

Als de markt goed is; doen! Wellicht weegt een werkgever dit ook mee.....

Overigens zijn er zat personeelsafdelingen die absoluut niet weten hoe zaken wettelijk geregeld zijn of in het voordeel van de werkgever oordelen helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 02-12-2014 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
Friespeuk schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:13:
[...]

Ik weet niet hoe het met de werkgelegenheid in de zorg is, al zie ik wel veel ontslagrondes voorbij komen in het nieuws, dus dat lijkt niet geweldig.

Maar hoe dan ook; ondanks dat de topicstarter duidelijk in zijn recht staat is het verstandig om goed te beoordelen waar je wel en niet achteraan wil gaan. Pick your battles....
Als je er zo over denkt dan zou ik ja en amen op alles zeggen en nooit voor mezelf opkomen. Behalve als je er echt financieel beter van wordt

Geoge Carlin quote die ook hier van toepassing is:
"They don’t give a fuck about you . . . they don’t give a fuck about you. They don’t care about you at all . . . at all . . . at all, and nobody seems to notice. Nobody seems to care."

Denk dan nog eens goed na of het het allemaal waard is... Ik laat me nooit meer voor dat karretje spannen.
Ik werk om te leven en ik leef niet om te werken. Genoeg kansen als het niet in de <insert job> is is het wel ergens anders waar je wel normaal kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Quadradial schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:24:
[...]

Als je er zo over denkt dan zou ik ja en amen op alles zeggen en nooit voor mezelf opkomen. Behalve als je er echt financieel beter van wordt
Ik begrijp je reactie volledig en ik ben het er eigenlijk ook helemaal mee eens. Geloof het ook niet, ik ben juist de persoon waarvan ik te horen krijg van PZ "dat jij de enige bent die de CAO leest" als er negatieve beperkingen in de CAO blijken te staan die niemand lijkt te kennen als het op bepaalde voorwaarden aankomt.

Maar ik heb ook meegemaakt dat het, bij wellicht minder ernstige dingen dan het geval van de TS, niet altijd zinvol is om in de hoogste boom te klimmen om je gelijk te halen. Dan kies ik er bewust voor om deze strijd niet aan te gaan ondanks dat ik zeker weet dat ik het kan 'winnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik denk dat het probleem voor jullie is dat de werkgever helemaal niet verplicht is om haar die (betere) baan te gunnen in Februari. Als je het conflict laat escaleren heb je een goede kans dat het aanbod ingetrokken wordt.

Parktisch gesproken zou ik voorstellen om het op te lossen door Maart vrij te nemen, tussen de oude en de nieuwe baan. Haar oude baan moet toch door een nieuwe kracht ingevuld worden. Dat kan best vanaf het moment dat ze op vakantie is; dat hoeft niet te wachten tot het moment dat ze formeel begonnen is in de nieuwe baan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1